کار و تجارت

نکاتی که حتماً باید جهت ارتقا و ترفیع شغلی بدانید

رعایت نکات جهت ترفیع و ارتقا در شغل

قدرت کلمات و حرف هایی که می زنید بسیار بیشتر از چیزی است که تصور می کنید. مخصوصاً اگر جزو آن 43 درصد از کارمندهای معمولی باشید که همیشه اعمال و گفتارهایشان زیر ذره بین است! پس توصیه می کنیم در ایجاد روابط و گفتارهایتان با همکاران و علی الخصوص رئیس و افرادی که در درجه ای بالاتر از شما قرار دارند نهایت دقت را داشته باشید. مخصوصاً اگر بیشتر اوقات با آن ها در ارتباط نبوده و رو در رو نمی شوید و اغلب ارتباطتان با رئیس و بالا دستتان از طریق تلفن یا رسانه های نوشتاری است. بنابراین مهارت های گفتاری خود را افزایش داده تا در کار ها موفق شوید.

1 نکات مهم در محل کار جهت ترفیع شغلی

گر چه همه ی ما سعی می کنیم در مواجهه با دیگران و مخصوصاً در محیط کاری به محترمانه ترین شکل ممکن رفتار کنیم و از عبارت هایی که به دور از ادب است هرگز استفاده نکنیم، اما شاید با استفاده از برخی عبارت ها در محیط کار شانس پیشرفت خود را از دست دهید. در صحبت هایتان کلمات و عبارات را با دقت و هوشمندانه انتخاب کرده تا حمل بر خودستایی و بی احترامی نبوده و حس منفی را منتقل نکند.

از کلمات زیر در مقابل رئیس و بالا دست هایتان استفاده نکنید:

1- “راستش…” یا “حقیقتش رو بخواین…”

شروع یک جمله با این عبارت ها، خصوصا زمانی که در مورد دیگران صحبت می کنید، حمل بر خودستایی و متهم کردن دیگران است. گویی شما در واقع خود را آدم خوب قصه معرفی کرده و با بازگو کردن حقیقت به این شکل، دیگری را شخصیتی منفی معرفی می کنید. همین عبارت به ظاهر ساده که شاید خیلی از ما از آن استفاده کرده و اصلاً متوجه تاثیر آن نباشیم، یکی از ساده ترین راه ها برای آسیب زدن به موقعیت شغلیتان است. زیرا چنین بیان انتقادی می تواند به گوش فرد رسیده و به روابط بین شما و فرد آسیب بزند. به علاوه نشان می دهد که شما می خواهید با متهم کردن دیگری و زدن ضربه به او خود را بالا کشیده و باعث ارتقای شغلیتان شوید.

” از عبارت راستش… یا حقیقتش رو بخواین… فقط برای توضیح در مورد خودتان استفاده کنید”

2- ” فکر می کنم”

وقتی رئیس یا بالا دستی در مورد مسئله ای که به حیطه ی کاری خودتان مربوط می شود از شما سوالی می پرسد یا نظری می خواهد، اگر نتوانید با قاطعیت و علم و اشراف کامل به موضوع، پاسخ داده و از عبارتی مثل “فکر می کنم” بدون اطمینان پاسخ دهید، اعتبار خود را به طور کامل از دست داده اید. زیرا ضعف شما را در حیطه ی کاریتان نشان داده و این اصلاً خوب نیست. از عبارت های “می دانم”، “مطمئنم” و ” بر اساس تجربه ی شخصیم” استفاده کنید و خود را ضعیف جلوه ندهید.

3- “من”

جمع کردن اعتبار برای خود از طریق مَن مَن کردن جلوه ی جالبی ندارد. بهتر است همیشه در موفقیت هایی که کسب می کنید به جای استفاده از کلمه ی “من” از “ما” استفاده کرده و خود را متواضع نشان دهید. این کار باعث شده که موفقیت را نتیجه کار گروهی بدانید، حتی اگر تنها به دست خودتان کسب شده باشد. قطعاً رئیس از ماجرا خبر دارد اما گفتن عبارت هایی مثل “لطف شما شامل حال من شد” و “من عضوی از تیم هستم”، شما را مغرور نشان می دهد.

4- ” چشم اما…”

اگر هنگامی که رئیس یا بالا دستی از شما درخواستی می کند یا دستوری می دهد که در مورد انجام آن نگرانی ها و سوالاتی دارید، گفتن چشم اما… و بهانه تراشی موج منفی القا می کند. گویی تمایلی به اطاعت از دستور نداشته و قصد سرپیچی دارید. پس اگر سوالی دارید، سوالات را واضح و بی پرده و بدون گفتن عبارت ها و کلمات منفی بیان کنید. اگر هم مخالفتی دارید بهتر است به جای گفتن “اما”، بگویید “من دیدگاه شما را کاملاً درک کرده و می پذیرم اما اگر اجازه دهید دیدگاه خود را نیز بیان کنم”. این نشان می دهد که شما دستورات را شنیده و قصد اطاعت دارید. بیان دیدگاهی متفاوت راه بهتری برای مخالفت با رئیس می باشد.

5- “چشم قربان”

اطاعت از امر رئیس و فردی که بالا دست قرار دارد اگر چه بسیار خوب و عالی به نظر می رسد اما اگر هر زمان هر چیزی که به شما گفته می شود را بدون کوچکترین چون و چرایی بپذیرید، در واقع ضعف و سرخوردگی خود را نشان داده اید. گاهی کمی چون و چرا لازم است اما محترمانه. مثلاً به جای با قاطعیت “نه” گفتن، بگویید “می توانم این کار را انجام دهم اما اجازه دهید آن را اولویت بندی کرده و ببینم از عهده ی کدام قسمت از کار بر می آیم”. با این کار هم کار را انجام داده اید و هم خود را مظلوم و سرخورده جلوه نداده اید.

6- “متاسفم” یا “معذرت می خواهم”

قبول اشتباه و عذرخواهی در هر اشتباهی لازمه ی کار است و ادب و احترام به طرف مقابل را نشان می دهد. اما در مواجهه با رئیس و مسئولیتی که به شما داده شده اصلاً کافی نیست. در چنین مواقعی به جای گفتن یک عبارت ساده ی “معذرت می خواهم” باید مسئله را کاملاً شفاف سازی کرده و همه ی ماجرا و دلیلی که باعث شد این اشتباه به وجود آید را توضیح دهید.

7- “این کار من نیست”

انجام ندادن کارها به طور صحیح و از زیر کار در رفتن اصلاً وجهه ی خوبی نداشته و تصویری منفی از شما در محیط کاری می سازد. جهت جلوگیری از بروز این گونه مشکلات در محیط کار، مسئولیت ها و کارهایتان را به بهترین شکل ممکن انجام داده و اگر کاری بوده که واقعاً در تخصص شما نیست، به جای گفتن “کار من نیست”، فرد درخواست کننده را مستقیماً به همکار متخصص ارجاع دهید. این کار نشان می دهد که شما وی را از سر خود باز نکرده و نسبت به کار او احساس مسئولیت می کنید. فقط انجام آن در تخصصتان نیست.

🌟5-4-3-2-1🌟 به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

hashie-fantricks دیدگاه نامه فن تریکس (کلیک کنید)

* وارد بحث شوید و دیدگاه هایتان را به اشتراک بگذارید.
* پس از تایید دیدگاه، ارسال پاسخ توسط دیگران، و یا ثبت دیدگاه جدید توسط سایر کاربران در مطالب مورد علاقه خود، ایمیل اطلاع رسانی دریافت کنید.
* با دریافت لایک از سایر کاربران دیدگاه خود را به جایگاه های بالاتر برسانید.
* با ثبت دیدگاه سازنده و مفید، نظر نویسنده مطلب را جهت پین کردن دیدگاهتان جلب کنید.
* تنها با آموزش و یادگیری می توان آینده را ساخت. پس اگر مطلب یا دیدگاه مفیدی در رابطه با این مقاله دارید، حتما در قسمت دیدگاه ها با دوستان خود در میان بگذارید.

hashie-fantricks-2 سلب مسئولیت! مقالات مربوط به بخش سلامتی، پزشکی، زیبایی، روانشناسی، تناسب اندام و ... تنها برای آموزش و افزایش اطلاعات کاربران فارسی زبان گرد آوری شده و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند و مسئولیت صحت توصیه های نقل شده در مطالب بر عهده تیم فن تریکس نمی باشد. اطلاعات بیشتر hashie-fantricks-2
منبع
fastcompany




دیدگاه ها

اشتراک در اطلاعیه دیدگاه ها (کلیک کنید)
اطلاع از
guest
آدرس ایمیل شما نزد ما محفوظ بوده و منتشر نخواهد شد.
زنگوله را بزنید تا از تایید دیدگاه خود مطلع شوید.
0 دیدگاه
بازخوردهای درون خطی
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا