بیشتر بدانید

آیا علاقه و کشش افراد به چیزها، به ژنتیک مربوط می شود؟

کشش و علاقه ژنتیکی افراد

فردی در تحقیقات خود که مربوط به تست ژنتیکی 23andMe بود، به نتایج بسیار جالب و شگفت انگیزی دست یافت. هدف او از انجام این آزمایش، تحقیق درباره وضعیت کلی سلامت خود و خویشاوندان خود بود. اما جالب این بود که حاصل تحقیقات نشان داد او بستنی شکلاتی را به بستنی وانیلی ترجیح می دهد، از سخنرانی در جمع می ترسد و صبح دیر از خواب بیدار می شود. اما چگونه؟ آیا عادت های شخصی و علاقه هایمان می توانند ربطی به ژن و دی ان ای داشته باشند؟

با فن تریکس همراه شده تا اطلاعات شگفت انگیزی درباره این تست ها به دست آورید.

1 کشش و علاقه ژنتیکی افراد

میل شما به طعم متفاوتی از بستنی، بخشی به ژن و بخشی از آن به سلیقه خودتان بستگی دارد.

تست های ژنتیکی

تست های ژنتیکی می توانند اطلاعاتی درباره نیاکان و خاندان فرد بدهند. این تست ها بسیار مورد استقبال مردم قرار گرفت و به همین دلیل این مورد نیز به لیست تست های DNA، اضافه شد. این نوع تست DNA علاوه بر وضعیت سلامت بدن، سلیقه های غذایی، بوهای مورد علاقه، توانایی ها، ویژگی های ظاهری و … را هم نشان می دهد. نتایج برخی تست ها بسیار ساده و آسان است. به عنوان مثال مردم از رنگ مو و رنگ چشم خانواده ی خود اطلاع داشته اما یک آزمایش DNA ساده نمی تواند برخی از جواب ها مثل طعم مورد علاقه بستنی، ترس از صحبت در جمع و دوست نداشتن سبزی گشنیز را نشان دهد.

انجام این کار نیز راحت نیست. قبل از تست، شرکت کنندگان باید به برخی سوالات پاسخ داده و بعد تست دی ان ای بدهند. سپس سیستم با بررسی دی ان ای و پاسخ بیماران، بین آن ها ارتباط برقرار می کند. اگر بسیاری از شرکت کنندگانی که بستنی شکلاتی را به بستی وانیلی ترجیح می دهند، ژنتیک مشابهی در دی ان ای خود داشته باشند، می توان نتیجه گرفت که افراد دیگر دارای این ژنتیک نیز به بستنی شکلاتی علاقه مند هستند! این موضوع در مورد سایر علایق هم صدق می کند، زمانی که تست جدیدی انجام می شود، سیستم ژن جدید را با داده های قبلی مقایسه می کند. بنابراین پیش بینی سلیقه و علایق شما با توجه به ژنتیک و گاهی اوقات با بررسی جنسیت و یا قومیت شما، معلوم می شود.

پیش بینی های این تست 60 تا 70 در صد درست بوده که در این زمینه درصد خیلی خوبی به شمار می رود. بنابراین ممکن است برخی از نتایج درست و برخی غلط باشند.

آیا ژن ها در علاقه ی افراد تاثیر گذار هستند؟

تجربه و عادت هم شاید روی برخی از مسائل تاثیر بگذارد. مثلاً، اگر نشانگرهای ژنتیکی نشان دهد که شما 8 صبح از خواب بیدار می شوید، ممکن است جواب تست غلط باشد. زیرا ممکن است تجربه و عادت خواب شما متفاوت بوده و جواب تست را نادرست نشان دهد. بنابراین در مواردی مشابه این، علاوه بر ژن، عادت نیز می تواند دخالت داشته باشد. همچنین اگر از کودکی جلوی جمع صحبت نمی کردید یا از صحبت در برابر دیگران ترس داشتید، جدا از نشانگرهای ژنتیکی و تست دی ان ای، این مشکل می تواند به دلیل عادت کودکی شما باشد. شخصی که این نوع آزمایش را بنا نهاد می گوید، شاید داشتن ژن خجالتی بودن و ترس از صحبت در جمع، یک موضوع جالب و باحال به نظر بیاید؛ اما صرفاً به این معنی نیست که ژن ها این رفتار را در شما “تعیین” کرده اند.

سلیقه غذایی که شاید تشخیص آن از طریق تست دی ان ای خیلی جالب به نظر برسد هم کاملاً به ژن های انسان مرتبط نیست. مثلا شاید کسی نشانگر دوست داشتن بستنی شکلاتی در ژن خود را داشته باشد، اما در تجربه ای ناگوار از بستنی شکلاتی متنفر شده و به هیچ عنوان حاضر به خوردن آن نیست. بنابراین، این حرف که عادت، سلیقه و علاقه غذایی ارثی بوده، کاملاً غلط است.

در آخر اینکه اگر می خواهید این تست ها را انجام دهید، به چشم یک سرگرمی به آن نگاه کنید. انتظار نداشته باشید تا همه چیز را راجع به سلیقه ی تک تک سلول های خونی و رشته های دی ان ای خود بدانید!

این محقق معتقد است که نباید فکر کنید ما با انجام این تست و بررسی دی ان ای، به روح و روان شما دسترسی پیدا کرده و تمام علاقه های شما را کشف می کنیم؛ این تست فقط یک نوع سرگرمی علمی است.

در پایان فن تریکس مطالعه مقاله زیر را به شما پیشنهاد می دهد.

>>> افزایش سطح DNA در بدن <<< 

🌟5-4-3-2-1🌟 به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

hashie-fantricks دیدگاه نامه فن تریکس (کلیک کنید)

* وارد بحث شوید و دیدگاه هایتان را به اشتراک بگذارید.
* پس از تایید دیدگاه، ارسال پاسخ توسط دیگران، و یا ثبت دیدگاه جدید توسط سایر کاربران در مطالب مورد علاقه خود، ایمیل اطلاع رسانی دریافت کنید.
* با دریافت لایک از سایر کاربران دیدگاه خود را به جایگاه های بالاتر برسانید.
* با ثبت دیدگاه سازنده و مفید، نظر نویسنده مطلب را جهت پین کردن دیدگاهتان جلب کنید.
* تنها با آموزش و یادگیری می توان آینده را ساخت. پس اگر مطلب یا دیدگاه مفیدی در رابطه با این مقاله دارید، حتما در قسمت دیدگاه ها با دوستان خود در میان بگذارید.

hashie-fantricks-2 سلب مسئولیت! مقالات مربوط به بخش سلامتی، پزشکی، زیبایی، روانشناسی، تناسب اندام و ... تنها برای آموزش و افزایش اطلاعات کاربران فارسی زبان گرد آوری شده و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند و مسئولیت صحت توصیه های نقل شده در مطالب بر عهده تیم فن تریکس نمی باشد. اطلاعات بیشتر hashie-fantricks-2
منبع
howstuffworks




دیدگاه ها

اشتراک در اطلاعیه دیدگاه ها (کلیک کنید)
اطلاع از
guest
آدرس ایمیل شما نزد ما محفوظ بوده و منتشر نخواهد شد.
زنگوله را بزنید تا از تایید دیدگاه خود مطلع شوید.
0 دیدگاه
بازخوردهای درون خطی
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا