سلامت

چگونه خودمان ماسک ضد گازهای سمی بسازیم؟

گاهی اوقات ممکن است انسان با شرایطی رو به رو شود که حتماً نیاز به ماسک داشته باشد تا آسیب نبیند. استنشاق برخی گازها، ممکن است علاوه بر آسیب به سیستم تنفسی، دیگر بخش های بدن را نیز مختل کرده و در نهایت موجب مرگِ افرد شوند. امروزه ماسک های تجاری و تخصصی با میزان اطمینان بالا و بهتر وجود دارند، اما ساخت یک ماسک ضد گاز نیز برای ایمنی، مناسب است. اگر چه که ماسک ضد گاز خانگی، در برابر تمام موارد از شما مراقبت نمی کند، اما در موارد اورژانسی از دهان و ریه شما محفاظت می کند.

ماسک ضد گاز درست کنید.

1- تفاوت بین گازهای آلاینده و ذرات آلاینده را بدانید.

گاز اشک آور، ماده ای است که در هوا اسپری شده و به عنوان یکی از سلاح های بیولوژیکی به شمار می رود. اگر چه مراقبت کامل از خود در برابر گازهای آلاینده، بسیار سخت است، اما به راحتی می توانید مانعی در برابر ورود گازها به خود ایجاد کنید.

همچنین خاکسترِ سمیِ حاصل از آتشفشان ها، گازهای اشک آور و ذرات گرد و غبار، ذرات آلاینده به شمار می روند.

1 ساخت ماسک ضد گاز

2- انتهای یک بطری نوشابه دو لیتری را مطابق شکل ببرید.

می توانید با استفاده از یک تیغ موکت بُر این کار را انجام دهید. پس از برش بطری، قسمت انتهایی بریده شده را دور بیندازید.

2 ساخت ماسک ضد گاز

3- روی بخش دیگر بطری، یک شکلِ U ببرید.

مطابق شکل با استفاده از ماژیک یک شکلِ U را طوری روی بطری بکشید و برش دهید که اگر بطری را روی صورت خود قرار دهید، تمام قسمت های دهان و بینی شما را پوشانده و تا زیر چانه ادامه یابد.

3 ساخت ماسک ضد گاز

4- قسمت بریده شده و تیزِ بطری نوشابه را دورگیری کنید.

با استفاده از یک چسب و یک فومِ نواری به طول 2.5 سانتی متر، لبه های تیزِ قسمت های بریده شده ی بطری را دورگیری کنید. با این کار، هم از آسیب رساندن لبه های تیز بطری به خود و هم از ورود هوای آلوده به ماسک جلوگیری می کنید. روی این مرحله، بیش از حد تمرکز کرده و وقت بگذارید، زیرا دورگیری باید به گونه ای انجام شود که هیچ آلودگی و ذره ای نتواند از بریدگی های ماسک عبور کند و وارد بینی و دهان شما شود.

• اگر فوم در دسترس شما نبود، می توانید از چند لایه نوار (مانند روبان) یا چند لایه چسب استفاده کنید. حتی می توانید برای این کار از پارچه ی یک لباس کهنه نیز استفاده کنید.

4 ساخت ماسک ضد گاز

5- در این مرحله، به بند، نیاز دارید. می توانید بند یک ماسکِ بیمارستانی را جدا کنید.

5 ساخت ماسک ضد گاز

6- بند جدا شده را به ماسک خود، متصل کنید.

دو طرف ماسک را در قسمت بالایی و نزدیک چشم ها سوراخ کرده و بند را در آن قسمت متصل کنید. این کار باید به گونه ای انجام شود که ماسک بتواند بدون دخالت دست، محکم و مطمئن بر روی صورت قرار بگیرد.

6 ساخت ماسک ضد گاز

7- ماسک بیمارستانی (که بند آن را جدا کردید) را در بطری نوشابه یا همان ماسکتان قرار داده و آن را به قسمت انتهایی ماسک (قسمت درِ بطری) هدایت کنید.

بهتر است برای این کار از ماسک های بیمارستانی N95، استفاده کنید. زیرا ماسک N95، حداقل 95 درصد از ذرات بسیار کوچک (0.3 میکرون) را فیلتر می کند.

• با استفاده از چسب، لبه های ماسک بیمارستانی را به لبه های بطری چسبانده و محکم کنید تا هیچ ذره و هوایی نتواند از این لبه ها یا فضای خالی بین آنها عبور کند.

7 ساخت ماسک ضد گاز

8- ماسک ساخته شده را روی صورت خود قرار دهید.

ماسک را روی صورت خود قرار داده و بندِ آن را پشت گوشتان محکم کنید. هیچ ذره و هوایی نباید از لبه های ماسک وارد یا خارج شود. حواستان باشد درِ بطری نوشابه را باید برداشته باشید.

8 ساخت ماسک ضد گاز

برای ماسکِ خود، یک فیلتر هوا درست کنید.

1- یک فیلتر هوای دست ساز، روی ماسک خود قرار دهید.

اگر چه این فیلتر مانند فیلترِ ماسک های ضد گاز جنگی و نظامی، مطمئن نمی باشد، اما می تواند از ورود برخی گازهای سمی و ذرات آلاینده مانند گاز اشک آور، به دهان و بینی شما جلوگیری کند.

9 ساخت ماسک ضد گاز

2- برای ساخت فیلتر، ابتدای یک بطری نوشابه یا دلستر 1 لیتری را ببرید.

با استفاده از تیغ موکت بُر، ابتدای بطری یک لیتری را ببرید و آن را دور بیندازید. حال با یک استوانه رو باز مواجه هستید.

البته برای این کار می توانید از هر نوع بطری استفاده کنید اما بطری های 2 لیتری، معمولاً بزرگ و سنگین هستند.

10 ساخت ماسک ضد گاز

3- استوانه یا بطری را از ذرات 10-7 سانتی متری زغال چوب فعال، پر کنید.

زغال فعال، گازها و بخارات هوا را جذب کرده و یک عامل مؤثر در جلوگیری از ورود این گازها به ماسک ضد گاز می باشد. اگر چه که این فیلتر در حد عالی نیست اما می تواند گازهای کلردار و کربن دارِ مضر (مانند مونوکسید کربن) را فیلتر کند.

11 ساخت ماسک ضد گاز

4- حال، انتهای یک بطری یک لیتری دیگر را ببرید.

قطرِ این بطری دقیقاً باید با بطری استفاده شده در دو بخش قبلی، هم اندازه باشد. حدود 5-2.5 سانتی متر از انتهای بطری را ببرید. در این مرحله با قسمت بالایی بطری سر و کار داریم.

• درِ بطری را باز کنید.

12 ساخت ماسکی ضدگاز

5- با استفاده از الیاف یا موادی که برای پر کردن بالش به کار می روند، حدود 10-7 سانتی متر از قسمت بالایی بطری را پر کنید.

این مواد، هرگونه آلاینده فیزیکی مانند ذرات گرد و غبار، خاکستر یا گاز اشک آور را از هوا گرفته و آنها را فیلتر می کنند. اگر به الیاف دسترسی ندارید می توانید از پارچه لباس کهنه، جوراب یا حتی پنبه نیز استفاده کنید.

• حال این بطری را بر روی بطری پر شده از زغالِ فعال، سوار کرده و آنها را درون هم محکم کنید. اگر این دو بطری هم اندازه باشند، بیشتر در هم فرو خواهند رفت و فیلتر شما مطمئن تر خواهد بود. دور آنها را کاملاً چسب بزنید و فیلتر خود را آماده کنید.

13 ساخت ماسکی ضدگاز

6- هنگام استفاده از ماسک و فیلتر، 7-6 سوراخ را با یک شیء نوک تیز در قسمت انتهای فیلتر که زغالِ فعال قرار دارد ایجاد کنید.

با این کار، هنگام استفاده از ماسک و فیلتر، می توانید هوا را تنفس کنید.

• دقت داشته باشید که انتهای بطری را فقط زمانی سوراخ کنید که در همان لحظه قصد استفاده از آن را دارید. زیرا زغال فعال می تواند رطوبت هوا را جذب کند که اگر قبل از استفاده این کار را انجام دهید، فیلتر شما دیگر به درد نمی خورد و زغال فعال تمام رطوبت ها را به خود جذب کرده است. در نتیجه نمی تواند کارایی لازم را برای شما داشته باشد.

14 ساخت ماسکی ضدگاز

7- با استفاده از یک لوله پلاستیکی، ماسک و فیلتر را به هم وصل کنید.

• همان طور که گفته شد، زغال فعالِ فیلتر، رطوبت هوا را جذب می کند. به همین دلیل توجه داشته باشید که درِ بطری مربوط به فیلتر را فقط زمان هایی باز کنید که قصد استفاده از فیلتر را دارید.

15 ساخت ماسکی ضدگاز

8- زغال فعالِ فیلتر را مدام جایگزین کنید.

پس از هر بار استفاده از فیلتر یا هنگامی که زغال فعال به مدت طولانی در فیلتر بوده و امکان تماس با هوا وجود ندارد، باید آن را با مقداری زغال فعال جدید، جایگزین کنید.

16 ساخت ماسکی ضدگاز

هنگامی که در معرض آلاینده های شیمیایی و گازی هستید، چه اقداماتی باید انجام دهید؟

1- در صورتی که هیچ چیزی در دسترستان نیست، چشم ها، دهان و بینی خود را با بلوزتان بپوشانید؛ به گونه ای که دو دست و بلوز، کاملاً دهان و بینی را پوشش دهند. با این کار از ورود ذرات بزرگ مانند گرد و غبار و گاز اشک آور جلوگیری می کنید.

• حتی می توانید از حوله، دستمال یا موارد مشابه نیز استفاده کنید.

17 ساخت ماسکی ضدگاز

2- فوراً با آتش نشان تماس بگیرید.

اگر پس از استنشاق ماده شیمیایی، احساس سر درد و سر گیجه، تهوع و عدم هوشیاری داشتید، سریعاً با اورژانس یا آتش نشانی تماس بگیرید.

3- سریعاً از محل دور شده و به مکانی بروید که هوای تازه و تمیز وجود دارد.

اگر قادر به جابه جایی خود یا مصدومان دیگر هستید، سریعاً آنها را از محل آلوده دور کنید.

4- اگر مصدومی از هوش رفته، سعی کنید آن را به پهلو بخوابانید.

به این حالت، ریکاوری پوزیشن گفته می شود. مصدوم را به پهلو بخوابانید و پای بالایی و یا بیرونی آن را بر روی زمین محکم کنید تا مصدوم به سمت زمین برنگردد. چرا که راه تنفسی مصدوم باید باز باشد. همچنین در صورت استفراغِ مصدوم، مواد خارج شده از معده بتوانند از دهان خارج شوند و راه تنفسی را مسدود نکنند.

18 ساخت ماسکی ضدگاز

در پایان با مراجعه به لینک زیر با نحوه ساخت قایق برقی ساده و زیرپایی مناسب برای سلامت پاها در محل کار آشنا شوید.

>>> ساخت قایق برقی ساده در خانه <<<

>>> ساخت زیر پایی در خانه <<<

🌟5-4-3-2-1🌟 به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

hashie-fantricks دیدگاه نامه فن تریکس (کلیک کنید)

* وارد بحث شوید و دیدگاه هایتان را به اشتراک بگذارید.
* پس از تایید دیدگاه، ارسال پاسخ توسط دیگران، و یا ثبت دیدگاه جدید توسط سایر کاربران در مطالب مورد علاقه خود، ایمیل اطلاع رسانی دریافت کنید.
* با دریافت لایک از سایر کاربران دیدگاه خود را به جایگاه های بالاتر برسانید.
* با ثبت دیدگاه سازنده و مفید، نظر نویسنده مطلب را جهت پین کردن دیدگاهتان جلب کنید.
* تنها با آموزش و یادگیری می توان آینده را ساخت. پس اگر مطلب یا دیدگاه مفیدی در رابطه با این مقاله دارید، حتما در قسمت دیدگاه ها با دوستان خود در میان بگذارید.

hashie-fantricks-2 سلب مسئولیت! مقالات مربوط به بخش سلامتی، پزشکی، زیبایی، روانشناسی، تناسب اندام و ... تنها برای آموزش و افزایش اطلاعات کاربران فارسی زبان گرد آوری شده و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند و مسئولیت صحت توصیه های نقل شده در مطالب بر عهده تیم فن تریکس نمی باشد. اطلاعات بیشتر hashie-fantricks-2
منبع
wikihow




دیدگاه ها

اشتراک در اطلاعیه دیدگاه ها (کلیک کنید)
اطلاع از
guest
آدرس ایمیل شما نزد ما محفوظ بوده و منتشر نخواهد شد.
زنگوله را بزنید تا از تایید دیدگاه خود مطلع شوید.
0 دیدگاه
بازخوردهای درون خطی
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا