گل و گیاه

چگونه گیاه پنی ستوم را در خانه کاشته و پرورش دهیم؟

پنی ستوم که به نام های علف فیل و pennisetum purpureum نیز شناخته می شود، گیاهی استوایی و حاره ای و بومی آفریقا بوده و از آن به عنوان خوراک دام استفاده می شود. همچنین در دفع آفت محصولات غذایی مانند ذرت بسیار مفید بوده و آن را در مزارع کشت می کنند. از آنجایی که این گیاه زیبایی خاصی نیز دارد، امروزه از آن به عنوان گیاه زینتی در بسیاری از مکان های عمومی مثل پارک ها و بلوارها نیز استفاده می کنند. همچنین بسیاری از مردم دوست دارند آن را خودشان نیز در باغ یا باغچه خود پرورش دهند. به همین دلیل امروزه نهال این گیاه در فروشگاه های گل و گیاه یافت می شود. می توانید آن را تهیه کرده و استفاده کنید. اما اگر آن را در فروشگاه نیافتید با استفاده از قلمه نیز می توان این گیاه زیبا و تزئینی را تکثیر کرد.

با فن تریکس خواهید دانست چگونه باید این پنی ستوم را کاشته و پرورش دهید.

پرورش گیاه پنی ستوم

برای این کار:

1- می توانید نهال آن را تهیه کنید. اما اگر گیاه در محل زندگیتان رشد می کند، یک (یا چند) ساقه ی بالغ از گیاه را ببرید.

ساقه را با فاصله ی 15 تا 20 سانتی متری از سطح خاک جدا کنید. ساقه هایی را انتخاب کنید که دارای سه گره باشند تا با رشد خود و ایجاد برگ های جدید، گیاه زیبایی را حاصل کنند.

1 پرورش گیاه پنی ستوم یا علف فیل

2- گودال هایی حفر کنید که از هم 60 تا 70 سانتی متر فاصله داشته باشند.

عمق گودال ها باید به اندازه ای باشد که هنگام کاشت ساقه ها در آن، دو گره از سه گره ساقه درون گودال قرار گرفته و در خاک فرو روند.

– اگر می خواهید گیاه را ردیفی بکارید، فاصله ی ردیف ها باید برابر یا کمی بیشتر از فاصله ی دو گیاه با یکدیگر باشد. یعنی 70 سانتی متر یا بیشتر.

2 پرورش گیاه پنی ستوم یا علف فیل

3- درون هر چاله یک قاشق چایخوری یا 5 میلی لیتر کود بریزید.

می توانید از کودهای حیوانی و یا کود سوپر فسفات تریپل استفاده کنید. کود بدون پتاسیم و دارای 20% فسفر، 20% نیتروژن نیز مناسب است.

4- ساقه ها را بکارید.

بعد از اضافه کردن کود، ساقه ها را باید به گونه ای درون چاله ها قرار دهید که دو گره از ساقه دورن خاک و یک گره آن بیرون از خاک باشد. سپس چاله ها را با خاک پر کنید.

نحوه کاشت نهال

اگر گیاه مورد نظر را در محل زندگی خود نیافتید و نهال آن را تهیه کردید، طبق مراحل زیر عمل کنید:

1- ساقه های دارای ریشه را از گلدان بیرون کشیده و 5 سانتی متر بالاتر از ریشه ی هر ساقه را ببرید.

3 پرورش گیاه پنی ستوم یا علف فیل

2- گودال هایی را حفر کنید که عمق آن به قدری باشد که بتواند تمام ریشه را در بر گرفته و ساقه بیرون از خاک بماند.

سپس مانند روش قبلی درون چاله ها را با کود پر کنید. همچنین ساقه ها را درون چاله ها کاشته و با خاک پر کنید.

4 پرورش گیاه پنی ستوم یا علف فیل

برای مراقبت از گیاه و پرورش آن

1- علف های هرز را به صورت مرتب از بین ببرید.

پنی ستوم معمولاً بعد از گذشت 8 هفته رشد کرده و بزرگ می شود. در این مدت برای کمک به رشد و پرورش بهتر آن باید دائماً علف های هرز را از بین ببرید.

2- به گیاه کود دهید.

پنی ستوم به کود دهی فراوانی احتیاج دارد. اگر از کود مایع استفاده می کنید شیارهایی را بین ردیف ها حفر کرده و کود را در آن بریزید. در غیر این صورت یک لایه نازک کود 20% فسفر، نیتروژن و بدون پتاسیم را قبل از آبیاری یا در فصول بارانی در اطراف گیاه بپاشید.

3- به گیاه آب فراوان بدهید.

اگرچه پنی ستوم در مناطقی که باران فراوانی می بارد بهتر رشد می کند اما نسبت به کم آبی نیز مقاوم است. با این حال اگر می خواهید گیاه رشد خوبی داشته و زیبا باشد، آب فراوانی به آن بدهید تا زود خشک نشده و از بین نرود. اما حواستان باشد گیاه را غرق نکنید. به یاد داشته باشید خاک گیاه باید زهکشی خوبی داشته باشد.

🌟5-4-3-2-1🌟 به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

hashie-fantricks دیدگاه نامه فن تریکس (کلیک کنید)

* وارد بحث شوید و دیدگاه هایتان را به اشتراک بگذارید.
* پس از تایید دیدگاه، ارسال پاسخ توسط دیگران، و یا ثبت دیدگاه جدید توسط سایر کاربران در مطالب مورد علاقه خود، ایمیل اطلاع رسانی دریافت کنید.
* با دریافت لایک از سایر کاربران دیدگاه خود را به جایگاه های بالاتر برسانید.
* با ثبت دیدگاه سازنده و مفید، نظر نویسنده مطلب را جهت پین کردن دیدگاهتان جلب کنید.
* تنها با آموزش و یادگیری می توان آینده را ساخت. پس اگر مطلب یا دیدگاه مفیدی در رابطه با این مقاله دارید، حتما در قسمت دیدگاه ها با دوستان خود در میان بگذارید.

hashie-fantricks-2 سلب مسئولیت! مقالات مربوط به بخش سلامتی، پزشکی، زیبایی، روانشناسی، تناسب اندام و ... تنها برای آموزش و افزایش اطلاعات کاربران فارسی زبان گرد آوری شده و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند و مسئولیت صحت توصیه های نقل شده در مطالب بر عهده تیم فن تریکس نمی باشد. اطلاعات بیشتر hashie-fantricks-2
منبع
wikihow




دیدگاه ها

اشتراک در اطلاعیه دیدگاه ها (کلیک کنید)
اطلاع از
guest
آدرس ایمیل شما نزد ما محفوظ بوده و منتشر نخواهد شد.
زنگوله را بزنید تا از تایید دیدگاه خود مطلع شوید.
0 دیدگاه
بازخوردهای درون خطی
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا