تغذیهسلامت

مبتلایان به بیماری سِلیاک چگونه زندگی عادی داشته باشند؟

اگر به بیماری سِلیاک مبتلا هستید، ممکن است همیشه احساس کنید که این بیماری تمام زندگی شما را تحت الشعاع قرار داده و شما را از داشتن یک زندگی عادی محروم کرده است. اما در واقع این گونه نیست! سلیاک یک اختلال خود ایمنی بوده که روی روده ی کوچک تاثیر می گذارد. بدین گونه که پرزهای روده، دیگر قادر نیستند غذاها را به شکل صحیح جذب کنند (به خصوص گلوتن). همین امر باعث می شود که بدن نتواند مواد مغذی را دریافت کند. همچنین این عارضه عوارض جانبی آزار دهنده ی دیگری مثل نفخ و اسهال نیز دارد. بهترین راه برای کنار آمدن با رنج این بیماری مدیریت رژیم غذایی و اجتناب از مصرف گلوتن است.

روش های کنار آمدن با بیماری سلیاک با مدیریت رژیم غذایی

1- یکی از راحت ترین راه های اجتناب از مصرف گلوتن، توجه به برچسب محصولی است که تهیه می کنید.

روی برچسب محصولات، حتماً باید بدون گلوتن (gluten-free) بودن آن ثبت باشد.

2- از آنجایی که گندم منبع اصلی گلوتن است، مصرف آن و تمامی خوراک هایی که حاوی گندم می باشد، برای شما ممنوع است.

هضم گندم حتی برای افراد عادی که بیماری سلیاک ندارند نیز دشوار بوده و مصرف بالای آن می تواند باعث ایجاد التهاب شود. لذا تمامی محصولاتی که مصرف می کنید را از نظر داشتن گندم نیز بررسی کنید. انواع سس ها از جمله سس گریوی و حتی گاهی بستنی نیز می تواند حاوی گلوتن باشد.

– دقت داشته باشید که خوراکی هایی از جمله سمولینا، گندم شهرکردی جُلبان یا اسپلت، گندم دو دانه، بلغور، نان فطیر، کراکر، جوانه گندم، نودل ها، مالت و چاودم نیز از مشتقات و خانواده گندم بوده که از مصرف آن ها باید اجتناب کنید.

3- برای کنار آمدن با بیماری سلیاک ، از مصرف جو صرف نظر کنید.

گلوتن فقط مختص گندم نبوده و در جو هم وجود دارد. جو، مانند گندم دیر هضم بوده و مشکلات گوارشی را به وجود می آورد. پس، از مصرف جو و تمام محصولاتی که حاوی آن هستند نیز جلوگیری کنید.

1 نحوه مقابله با بیماری سلیاک

4- در مورد بلغور جو دو سر احتیاط کنید.

اگر چه بلغور جو دو سر به خودی خود حاوی گلوتن نیست، اما برخی بیماران سلیاک با خوردن آن دچار مشکل می شوند. در هنگام خرید توجه داشته باشید که انواع گلوتن فری یا بدون گلوتن را تهیه کنید.

2 نحوه مقابله با بیماری سلیاک

5- حواستان به نشاسته های غذایی و نگه دارنده ها هم باشد.

منبع دیگر گلوتن، نشاسته اصلاح شده است که ممکن است حاوی گندم باشد. بنابراین اگر از بابت آن مطمئن نیستید، آن را تهیه نکنید. به طور مشابه نگهدارنده ها هم ممکن است حاوی گلوتن باشد. بنابراین به هیچ وجه از مواد غذایی که حاوی نگهدارنده هستند، استفاده نکنید. حتی اگر برچسب بدون گلوتن روی آن ها خورده باشد.

6- بیماران مبتلا به سلیاک ، باید به مواد آرایشی بهداشتی نیز توجه داشته باشند.

رژ لب و انواع بالم های لب نیز ممکن است حاوی گلوتن باشد. گلوتن خاصیت مومی شکل که مطلوب این محصولات است را به آن ها می دهد. خمیر دندان هم به ندرت از گلوتن استفاده می کنند، اما قبل از تهیه ی این مواد برچسب آن ها را مطالعه کنید.

3 نحوه مقابله با بیماری سلیاک


همچنین برای اطلاع از نحوه تهیه پنکیک آرد بادام بدون گلوتن به لینک زیر از وب سایت فن تریکس مراجعه کنید.

>>> طرز تهیه پنکیک آرد بادام بدون گلوتن <<<


نکات زیر را در نظر داشته باشید.

1- بیمارن مبتلا به سلیاک باید از آردهایی غیر از آرد گندم و جو استفاده کنید.

آرد بادام، نارگیل، سویا و گندم سیاه جایگزین های مناسبی هستند.

2- اگر عاشق سیریل یا غلات صبحانه هستید، حتماً انواع بدون گلوتن آن را تهیه کنید.

اگر برچسب بدون گلوتن روی آن ها نخورده است، حتماً ترکیبات آنه را چک کرده که گندم و مواد حاوی گلوتنی که در بالا گفته شد را نداشته باشد. این امر در مورد ماکارانی هم صدق می کند. خوشبختانه به دلیل اینکه رژیم غذایی بدون گلوتن بسیار رایج شده است، ماکارانی های بدون گلوتن در بازار موجود بوده که حتماً آن ها را تهیه کنید.

در پایان فن تریکس مطالعه مقالات “چگونه با بحران خانوادگی کنار آمده و آن را حل کنیم؟” و “چگونه افراد معلول می توانند با ناتوانی جسمی خود کنار بیایند؟” را به شما پیشنهاد می دهد.

🌟5-4-3-2-1🌟 به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

hashie-fantricks دیدگاه نامه فن تریکس (کلیک کنید)

* وارد بحث شوید و دیدگاه هایتان را به اشتراک بگذارید.
* پس از تایید دیدگاه، ارسال پاسخ توسط دیگران، و یا ثبت دیدگاه جدید توسط سایر کاربران در مطالب مورد علاقه خود، ایمیل اطلاع رسانی دریافت کنید.
* با دریافت لایک از سایر کاربران دیدگاه خود را به جایگاه های بالاتر برسانید.
* با ثبت دیدگاه سازنده و مفید، نظر نویسنده مطلب را جهت پین کردن دیدگاهتان جلب کنید.
* تنها با آموزش و یادگیری می توان آینده را ساخت. پس اگر مطلب یا دیدگاه مفیدی در رابطه با این مقاله دارید، حتما در قسمت دیدگاه ها با دوستان خود در میان بگذارید.

hashie-fantricks-2 سلب مسئولیت! مقالات مربوط به بخش سلامتی، پزشکی، زیبایی، روانشناسی، تناسب اندام و ... تنها برای آموزش و افزایش اطلاعات کاربران فارسی زبان گرد آوری شده و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند و مسئولیت صحت توصیه های نقل شده در مطالب بر عهده تیم فن تریکس نمی باشد. اطلاعات بیشتر hashie-fantricks-2
منبع
wikihow




دیدگاه ها

اشتراک در اطلاعیه دیدگاه ها (کلیک کنید)
اطلاع از
guest
آدرس ایمیل شما نزد ما محفوظ بوده و منتشر نخواهد شد.
زنگوله را بزنید تا از تایید دیدگاه خود مطلع شوید.
0 دیدگاه
بازخوردهای درون خطی
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا