خانه و کاشانه

چگونه خودمان وسایل فایبرگلاس را در خانه رنگ کنیم؟

رنگ کردن فایبرگلاس به دلیل سطح لیز و صیقلی که دارد، کمی مشکل بوده و نیاز به دانستن مهارت و چند نکته ی ترفندی دارد. با این حال با دانستن مراحل آماده سازی و نحوه ی صحیح رنگ کردن فایبرگلاس می توانید هر وسیله ای از جنس فایبرگلاس را با مهارت و به صورت حرفه ای رنگ کنید. با ما همراه باشید تا اصول صحیح رنگ کردن وسایل فایبرگلاس را یاد بگیرید.

در مثال زیر، ما قصد رنگ کردن سینکی از جنس فایبر گلاس را داریم. شما نیز با توجه به نیازتان هر وسیله ای که می خواهید را می توانید رنگ بزنید. قبل از هر چیز لازم است وسیله مورد نظر را برای رنگ کردن آماده کنید.

آماده کردن وسیله فایبرگلاس برای رنگ کردن

برای این کار:

1- اطمینان حاصل کنید که در زمان انجام کار هوا خیلی سرد یا مرطوب نباشد.

اگر هوا بیش از حد سرد، یا خیلی مرطوب باشد، رنگ به درستی خشک نخواهد شد؛ و سطح آن لکه دار می شود. در حالت مطلوب، رطوبت باید 60٪ یا کمتر و دما باید بین 65 تا 90 درجه فارنهایت باشد (18 تا 32 درجه سانتیگراد). پس رنگ کردن فایبرگلاس را در فصول سرد و مرطوب انجام ندهید.

2- برای رنگ گردن وسایل فایبرگلاس ، مکانی را انتخاب کنید که دارای تهویه ی مناسب باشد.

سطح کار را حتماً روزنامه، پلاستیک و یا پارچه های کهنه پهن کنید.

3- هرگونه وسایل جانبی که روی وسیله ی فایبرگلاس نصب بوده و جنس آن فایبرگلاس نیست، مثل پیچ های فلزی و … را حتماً باز کرده و جدا کنید؛ به طوری که فقط و فقط فایبرگلاس باقی بماند.

این مرحله به خصوص برای وسیله هایی مثل درب، سینک و قایق بسیار ضروری است. هیچگاه سعی نکنید روی آن ها را کاور بکشید؛ حتماً آن ها را جدا کنید. زیرا نتیجه، خوب از آب در نمی آید. رنگ ترک خورده و پوسته پوسته می شود.

– اگر وسیله بتونه کاری شده است، قبل از رنگ کردن وسیله فایبرگلاس ، حتماً باید بتونه جدا شود؛ و بعد از خشک شدن رنگ باید بتونه جدید زده شود.

1 رنگ کردن وسایل فایبرگلاس

4- وسیله را با آب و صابون بشویید.

سپس با دقت آبکشی کرده و اجازه دهید به طور کامل در هوای آزاد خشک شود.

5- ورق سنباده ی شماره 150 و 400 را تهیه کرده و درخشندگی سطح فایبرگلاس را با آن از بین ببرید.

زیرا رنگ روی سطح صیقلی و براق نمی نشیند. ابتدا سنباده شماره ی 150 کشیده تا براقیت آن از بین برود. سپس سنباده ی شماره ی 400 بکشید. سطح کار باید تیره، مات، نرم و صیقلی شود.

2 رنگ کردن وسایل فایبرگلاس

6- با دستمالی، گرد و غبار و ذره هایی که در اثر سنباده کشیدن به وجود آمده است را پاک کنید.

7- هر قسمتی از جسم که مایل نیستید رنگ شود را چسب نواری کاغذی بزنید.

حتی اگر می خواهید طرح زیگزاکی یا هر چیز دیگر ایجاد کنید، می توانید از چسب استفاده کنید. فقط روی چسب حتماً چند باری انگشت کشیده تا چسب، محکم روی سطح قرار گرفته و رنگ در آن نفوذ نکند.

3 رنگ کردن وسایل فایبرگلاس

حال باید رنگ را اعمال کنید.

1- رنگ مناسبی را برای رنگ کردن وسایل فایبرگلاس تهیه کنید.

می توانید از اسپری رنگ آکریلیک بیسیک یا لاتکس آکریلیک، برای قطعات کوچک دکوری یا درب استفاده کنید. برای وسیله هایی که کاربرد زیادی داشته و دائماً استفاده می شوند، مثل قایق، سینک، وان حمام و … رنگ های پلی يورتان و اپوکسی بهتر است. رنگ های پلی یورتان آماده ی استفاده می باشند؛ اما رنگ اپوکسی باید با کاتالیزوری که معمولاً به همراهش فروخته می شود ترکیب شده و بعد مورد استفاده قرار گیرد.

2- برچسب روی رنگی که تهیه می کنید را مطالعه کنید.

اگر رنگتان احتیاج به پرایمر دارد، پرایمر مربوط به آن را نیز تهیه کنید. اکثر رنگ های پلی یورتان و اپوکسی پرایمر نمی خواهند؛ اما بیشتر اسپری های بیسیک و لاتکس آکریلیک به پرایمر نیاز دارند. پس به برچسب رنگ ها دقت کنید.

3- اگر رنگ پرایمر لازم بود، یک یا دو بار (بعد خشک شدن لایه ی اول) پرایمر را با فرچه یا به صورت اسپری (بسته به نوع رنگ انتخابی) روی سطح بزنید.

4- اجازه دهید پرایمر کاملاً خشک شود.

مدت زمان خشکی در پرایمر ها متفاوت است. برچسب را حتماً مطالعه کرده و اجازه دهید مدت زمان توصیه شده بگذرد. اگر رنگ کردن وسایل فایبرگلاس را قبل ازخشک شدن پرایمر انجام دهید، در پایان، کار لکه لکه خواهد شد.

5- بعد از خشکی کامل پرایمر اولین لایه رنگ را اعمال کنید.

اگر از رنگ اپوکسی استفاده می کنید، به نسبت دستور العمل گفته شده رنگ و کاتالیزور را مخلوط کرده و رنگ را آماده کنید.

رنگ های دیگر که آماده هستند را می توانید به شکلی که دوست دارید (غلطک، فرچه، اسپری) اعمال کنید.

4 رنگ کردن وسایل فایبرگلاس

6- اجازه دهید لایه ی اول رنگ خشک شده سپس لایه ی دوم را بزنید.

مدت زمان خشک شدن، کاملاً بستگی به نوع رنگ دارد؛ که روی آن نوشته شده است. رنگ های پلی یورتان و اپوکسی معمولاً به لایه ی دوم نیاز ندارد؛ و لایه دوم رنگ را باید برای اسپری های آکریلیک و لاتکس آکریلیک زد.

بعد از اتمام رنگ کردن وسایل فایبرگلاس

1- چسب هایی که زده بودید را بردارید.

2- اگر فکر می کنید به یک لایه رنگ دیگر نیاز است، یک لایه رنگ دیگر یا همان پوشش نهایی را اعمال کنید.

معمولاً رنگ های اسپری و لاتکس آکریلیک به این پوشش نهایی احتیاج دارند. دیگر انواع رنگ ها بادوام بوده و پوشش نهایی نمی خواهند.

3- چند روزی اجازه دهید تا رنگ کاملاً خشک شود.

اگر رنگ کامل خشک نشود، پوسته پوسته شده و تمام زحماتتان را به باد می دهد. بعد از خشک شدن کامل، اجزای جدا شده را مجدداً وصل کرده و از وسیله استفاده کنید.

5 رنگ کردن وسایل فایبرگلاس

در پایان می توانید برای رنگ کردن وسایل پلی استر و پلاستیکی به لینک زیر از وب سایت فن تریکس مراجعه کنید.

>>> رنگ آمیزی وسایل پلی استر و پلاستیکی <<<

🌟5-4-3-2-1🌟 به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

hashie-fantricks دیدگاه نامه فن تریکس (کلیک کنید)

* وارد بحث شوید و دیدگاه هایتان را به اشتراک بگذارید.
* پس از تایید دیدگاه، ارسال پاسخ توسط دیگران، و یا ثبت دیدگاه جدید توسط سایر کاربران در مطالب مورد علاقه خود، ایمیل اطلاع رسانی دریافت کنید.
* با دریافت لایک از سایر کاربران دیدگاه خود را به جایگاه های بالاتر برسانید.
* با ثبت دیدگاه سازنده و مفید، نظر نویسنده مطلب را جهت پین کردن دیدگاهتان جلب کنید.
* تنها با آموزش و یادگیری می توان آینده را ساخت. پس اگر مطلب یا دیدگاه مفیدی در رابطه با این مقاله دارید، حتما در قسمت دیدگاه ها با دوستان خود در میان بگذارید.

hashie-fantricks-2 سلب مسئولیت! مقالات مربوط به بخش سلامتی، پزشکی، زیبایی، روانشناسی، تناسب اندام و ... تنها برای آموزش و افزایش اطلاعات کاربران فارسی زبان گرد آوری شده و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند و مسئولیت صحت توصیه های نقل شده در مطالب بر عهده تیم فن تریکس نمی باشد. اطلاعات بیشتر hashie-fantricks-2
منبع
wikihow




دیدگاه ها

اشتراک در اطلاعیه دیدگاه ها (کلیک کنید)
اطلاع از
guest
آدرس ایمیل شما نزد ما محفوظ بوده و منتشر نخواهد شد.
زنگوله را بزنید تا از تایید دیدگاه خود مطلع شوید.
0 دیدگاه
بازخوردهای درون خطی
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا