بیشتر بدانید

چگونه صدا ها می توانند بر سلامت انسان تاثیر بگذارند؟

تاثیر صدا بر سلامت انسان

در عصر یکی از روز های ماه نوامبر سال 2016 ، یک دیپلمات آمریکایی مستقر در سفارت آمریکا در هاوانا (کشور کوبا) درهای اتاق پذیرایی خود را باز کرد تا هوا بخورد و در باغ قدمی بزند، اما به محض باز کردن درها متوجه صدای بلند و بسیاری نازکی شد. بعدها در مصاحبه این دیپلمات با مجله ای، او بیان داشت که صدا به قدری شدید بود که تنها راه نشنیدنش بستن همه درها و پنجره ها و زیاد کردن صدای تلوزیون بوده است. یکی دیگر از پرسنل این سفارت هم این صدا را شنید. یکی از افراد احتمال داد که این صدا متعلق به زنجره واران است، اما دیگری بیان داشت که صدای یک ماشین بوده و به نظرش صدای یک حشره نمی آمد.

1 تاثیر صدا بر سلامت انسان


برای اطلاع از “علت زنگ زدن گوش ها در اثر صداهای بلند” و “روش های درمان و غلبه بر پرشنوایی” مقالات مربوطه را در وب سایت فن تریکس مطالعه کنید.


کمی بعد معلوم شد که آن صدا فقط یک مزاحمت غیرعادی نبوده است. پرسنل های آمریکایی و کانادایی سفارت در ماه های بعدی همگی با مشکلاتی در سلامتی خود رو به رو شدند که آن مشکلات از سر درد، اختلال خواب و مشکلات حافظه شروع می شد و تا از دست دادن شنوایی و عدم تمرکز و تعادل ادامه پیدا می کرد. 80 پرسنل سفارت و خانواده هایشان روانه بیمارستان شدند تا آزمایشاتی را انجام دهند و 21 نفر آن ها بعدها توسط بخش آسیب های مغزی و ترمیمات بیمارستان پنسیلوانیا مورد ارزیابی قرار گرفتند.

کارمندان آمریکایی مستقر شده در هاوانا و واشنگتن مشکوک بودند که آسیب های وارد شده به سیاست مداران یک حمله برنامه ریزی شده بوده و در پی صدمه زدن به سیاست مداران بوده است. در نهایت FBI وارد روند تحقیقات شد.

اتهامات به روزنامه ها و سایر رسانه ها رسوخ کرد و معمایی مبنی بر استفاده از جنگ افزارهای صوتی را بر سر زبان ها انداخت. در اکتبر سال 2017 دولت آمریکا دستور اخراج 15 دیپلمات کوبایی را از سفارت کوبا در واشنگتن صادر کرد و دلیل این کار را کوتاهی دولت کوبا در محافظت از دیپلمات های آمریکایی بیان داشت. دولت کوبا مسئولیت و دست داشتن در این قضیه را رد کرد. متخصصان کوبایی فرضیه ای ساختند که براساس آن، دیپلمات های آمریکایی به دلیل فشار ناشی از ارتباطات کوبا و آمریکا تحت فشار روانی قرارگرفته و به همین دلیل این گونه مشکلات برای آن ها به وجود آمد.

متاسفانه اتفاقی که در هاوانا افتاد هنوز هم یک معمای حل نشده است. در یک تحقیق منتشر شده در 15 فوریه سال 2018 پزشکان دانشگاه پنوسیلوانیا (PENN) نتیجه گیری آزمایشات 21 نفر را ارائه دادند. طبق این نتایج تمام این 21 نفر بدون سابقه آسیب مغزی، آسیب های پایداری در شبکه های گسترده مغزی خود داشتند. پزشکان سعی کردن این مورد را با ویروس یا تاثیرات ماده های شیمیایی توجیه کنند، اما هیچ اثری از هیچکدام از موارد گفته شده پیدا نکردند و تنها نکته مشترک بین بیماران و آسیب آن ها شنیدن همان صدای عجیب بوده است. هر چند که پزشکان بیان می دارند هنوز مشخص نیست که این علائم واقعاً درنتیجه شنیدن آن صدا به وجود آمده باشد.

آسیب جنگ افزاری صوتی

آسیب وارد شده به دیپلمات ها به عنوان یک حمله جنگ افزاری شناخته می شود. تحقیقات پزشکان و دانشمندان نشان داده است که صدا و حتی فرکانس های صوتی که انسان ها قادر به شنیدن آن ها نیستند، می توانند بر روی سلامت مغز تاثیر گذاشته و مشکلات بسیاری از جمله فشار خون، بیماری های قلبی و سکته مغزی را برای انسان به وجود بیاورند. قرار گرفتن در معرض صدای بلند می تواند به سلول ها، غشا و سلول های عصبی گوش داخلی آسیب زده و باعث از بین رفتن شنوایی شود.

ابتلای انسان به بیماری قلبی عروقی بنابر مکانیزم عادی و استرس داشتن روزانه پایه گذاری شده، یعنی صدا باعث ترشح هورمون های استرس (آدرنالین و کورتیزول) شده و پارامترهای خون را تغییر داده و ریسک عوامل به وجود آورنده بیماری های قلبی عروقی را بالا می برد. (مثل انعقاد خون و یا بالا رفتن کلسترول خون)

به علاوه صدا و نویز بالا باعث به وجود آمدن اختلال خواب شده و نتایج تحقیقاتی روی کودکانی که دائماً در معرض صدای مترو، ترافیک یا هواگردها (هواپیما، هلیکوپتر و…) بوده اند نشان داده است که این بچه ها در مدرسه نمرات کمتری در تست های روان خوانی، حافظه و دیگر مهارت های آموزشی داشته اند. این کمبودها بعدها باعث عدم توانایی در برقراری ارتباط و سختی در ایجاد روابط اجتماعی می شوند.

فراصوت

مدارک و مشاهداتی هم وجود دارند که نشان می دهند حتی فرکانس های صدایی که انسان ها قادر به شندین آن ها نیستند هم می توانند روی سلامتی ما اثر بگذارند. تحقیقی نشان داده است افرادی که دائماً در ایستگاه های قطار و مترو، استادیوم های ورزشی ، مدرسه و سایر اماکن عمومی هستند، به طور مداوم در معرض فراصوت هایی (صداهایی با فرکانس بالا) هستند که از منابعی مانند صدای بالای اسپیکرها، سنسورهای در و پیج ایستگاه ها تولید می شوند. تحقیق دیگری هم نشان داده است که فراصوت ها می توانند به درون بافت زنده رسوخ پیدا کرده و باعث به وجود آمدن دردهایی مثل سرگیجه، عدم تعادل، وزوز گوش و خستگی شوند.

فروصوت

فروصوت ها (موج های صوتی یا صدا هایی که بسامدی کمتر از محدوده بسامد شنوایی انسان دارند) هم می توانند بر سلامت انسان تاثیر بگذارند. جری پانچ شنوایی شناس و پروفسور بازنشسته دانشگاه ایالتی میشیگان بیان داشت که فروصوت معمولاً توسط تجهیزات صنعتی بزرگ به وجود می آید که باعث ایجاد محدودیت هایی در جریان هوا می شود. این محدودیت باعث به وجود آمدن نوسانات و ارتعاشات می شود. مانند زمانی که چرخش پره های توربین های بادی، فرکانس های فروصوتی را به وجود می آورند.

در کتاب ست اس هوروویتز به نام “حس جهانی، چگونه صدا ها به مغز شکل می دهند” که در سال 2012 منتشر شد، در بخشی مربوط به همین موضوع نوشته شده است: “مدت زمان و طول موج فروصوت به آن اجازه می دهد تا به بدن نفوذ کرده و فشار نوسانی به وجود بیاورد”. هوروویتز در کتاب خود توضیح می دهد که چگونه خرابی فن آسانسور در یک ساختمان باعث انتقال فروصوت ها می شود و حتی کسی که دو طبقه را با آسانسور طی کند، ناراحتی شکم و حالت تهوع به او دست می دهد. اگر فروصوت به مقدار فرکانس درست و شدت مناسب برسد، می تواند باعث شود تا انسان فلش های نوری رنگارنگ ببیند و حتی باعث تنگی تنفس شود.

با وجود همه این توضیحات هنوز معلوم نیست عامل و مقصر حمله صوتی هاوانا چه کسی یا چه ارگانی بوده است. چیزی که مشخص است این بوده که برخی از آن دیپلمات ها هیچ وقت نتوانستند به کار خود ادامه دهند، زیرا ملزم به گذراندن دوره های شدید درمانی بازپروری بودند.

مقاله پیشنهادی فن تریکس…

>>> راهنمای خرید گوش گیر و محافظ گوش <<<

🌟5-4-3-2-1🌟 به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

hashie-fantricks دیدگاه نامه فن تریکس (کلیک کنید)

* وارد بحث شوید و دیدگاه هایتان را به اشتراک بگذارید.
* پس از تایید دیدگاه، ارسال پاسخ توسط دیگران، و یا ثبت دیدگاه جدید توسط سایر کاربران در مطالب مورد علاقه خود، ایمیل اطلاع رسانی دریافت کنید.
* با دریافت لایک از سایر کاربران دیدگاه خود را به جایگاه های بالاتر برسانید.
* با ثبت دیدگاه سازنده و مفید، نظر نویسنده مطلب را جهت پین کردن دیدگاهتان جلب کنید.
* تنها با آموزش و یادگیری می توان آینده را ساخت. پس اگر مطلب یا دیدگاه مفیدی در رابطه با این مقاله دارید، حتما در قسمت دیدگاه ها با دوستان خود در میان بگذارید.

hashie-fantricks-2 سلب مسئولیت! مقالات مربوط به بخش سلامتی، پزشکی، زیبایی، روانشناسی، تناسب اندام و ... تنها برای آموزش و افزایش اطلاعات کاربران فارسی زبان گرد آوری شده و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند و مسئولیت صحت توصیه های نقل شده در مطالب بر عهده تیم فن تریکس نمی باشد. اطلاعات بیشتر hashie-fantricks-2
منبع
health.howstuffworks




دیدگاه ها

اشتراک در اطلاعیه دیدگاه ها (کلیک کنید)
اطلاع از
guest
آدرس ایمیل شما نزد ما محفوظ بوده و منتشر نخواهد شد.
زنگوله را بزنید تا از تایید دیدگاه خود مطلع شوید.
0 دیدگاه
بازخوردهای درون خطی
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا