پوشاک

شلوارهای لی را چند وقت یک بار باید شست؟

شستن شلوار لی

جین هایی که امروزه بسیار محبوب و پر طرفدار شده اند و مورد استفاده ی همه ی افراد در هر سنی قرار می گیرد، قدمتی بسیار دیرینه دارد. این شلوارها به خاطر جنس پارچه ی محکم و مقاوم مورد استقبال قرار گرفت و امروزه سال هاست که شستن آن مورد بررسی قرار گرفته. بسیاری از افراد تصور می کنند این شلوارها برای حفظ حالت و ماندگاری رنگشان نباید زیاد شسته شوند. بعضی هم گمان می کنند آلودگی، مهم ترین عامل در زود پاره شدن شلوارهای لی علی الخصوص قسمت فاق آن بوده و باعث پوسیده شدن آن می شود. شستشوی زیاد این شلوارها هم باعث پوسیدگی و رنگ پریدگی آن می شود. همین مسائل و مشکلات باعث شده تا مردم سال ها درگیر این مسئله باشند که شلوارهای لی را چگونه باید شست؟

1 اصول شستن شلوار جین

این که یک شلوار جین چند وقت یک بار باید شسته شود به عوامل بسیاری بستگی دارد: از جمله جنس، رنگ و  میزان آلودگی. به این معنی که بعضی ذاتاً بدنشان زود آلوده بسیار عرق می کنند؛ در این موارد تشخیص زمان شستشو با خود فرد است.

اما به طور کلی جین اولیه که دنیم نامیده می شود رنگ بسیار جزئی و ناچیزی دارد. بنابراین شلوارهای جین موجود در بازار، رنگ اصلی و فابریک جین اولیه نیستند. به همین دلیل اگر دوست دارید که شلوار جین شما همیشه همان رنگ را داشته و رنگ پریده نشود، در شستشوی آن خصوصاً با ماشین لباسشویی باید بسیار دقت داشت.

در واقع دنیم یا همان جین اولیه زمانی ساخته می شود که الیاف و تار و پود کتان کاملاً محکم در هم بافته می شوند. علت محکم و مقاوم بودن پارچه ی جین هم همین بافت محکم می باشد. معمولاً فقط تار پارچه ی دنیم رنگی بوده و پود آن سفید است. همین باعث شده که پارچه ی شلوار لی اولیه یا دنیم، رنگی نیلی و یا آبی رنگ پریده داشته باشد. یعنی همان چیزی که هنگام پشت و رو کردن شلوار لی می بینید.

حال تنها قسمت روی پارچه ی شلوار، رنگ می شود. از آنجایی که بافت پارچه بسیار محکم می باشد، رنگ به درون آن نفوذ نکرده و روی دیگر به رنگ اصلی باقی می ماند (منظور همان پشت شلوار است). ملکول های رنگی که روی کار قرار می گیرند، به مرور زمان محو شده و همین باعث می شود شلوار لی رنگ مصنوعی خود را از دست بدهد. شاید به همین خاطر است که برخی معتقدند هرچه زمان از خرید شلوار لی می گذرد رنگ آن کمرنگ تر شده و طبیعی تر به نظر می آید.

شستشو، سرعت از بین رفتن این ملکول های رنگ را بیشتر می کند. بنابراین هر چه بیشتر آن را بشویید به دنیم نزدیک تر می شوید. بنابراین برای عدم رنگ پریدگی جین چاره ی معقولانه همان است که آن را زیاد نشوییم.

اما در صورت نشستن شلوارهای جین با آلودگی ها و باکتری های آن چه باید کرد؟

در سال 2011 یک دانشجوی میکروبیلوژی در دانشگاه آلبارتا آزمایش و تحقیقی در این مورد انجام داد. او میزان باکتری های شلوار لی که 15 ماه از آخرین شستشوی آن گذشته بود را مورد بررسی و آزمایش قرار داد و آن را با مقدار باکتری های یک شلوار لی که دوهفته از شستشوی آن می گذشت مقایسه کرد. نتایج نشان داد که میزان باکتری در هر دو جین تقریبا یکسان بوده است.

اما باز هم نمی توان به این تحقیقات اکتفا کرده و از شستشوی شلوارها دست کشید. می توان گفت که شلوار های جین باید با فواصل زمان بسیار کم و در صورت نیاز شسته شوند.

🌟5-4-3-2-1🌟 به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

hashie-fantricks دیدگاه نامه فن تریکس (کلیک کنید)

* وارد بحث شوید و دیدگاه هایتان را به اشتراک بگذارید.
* پس از تایید دیدگاه، ارسال پاسخ توسط دیگران، و یا ثبت دیدگاه جدید توسط سایر کاربران در مطالب مورد علاقه خود، ایمیل اطلاع رسانی دریافت کنید.
* با دریافت لایک از سایر کاربران دیدگاه خود را به جایگاه های بالاتر برسانید.
* با ثبت دیدگاه سازنده و مفید، نظر نویسنده مطلب را جهت پین کردن دیدگاهتان جلب کنید.
* تنها با آموزش و یادگیری می توان آینده را ساخت. پس اگر مطلب یا دیدگاه مفیدی در رابطه با این مقاله دارید، حتما در قسمت دیدگاه ها با دوستان خود در میان بگذارید.

hashie-fantricks-2 سلب مسئولیت! مقالات مربوط به بخش سلامتی، پزشکی، زیبایی، روانشناسی، تناسب اندام و ... تنها برای آموزش و افزایش اطلاعات کاربران فارسی زبان گرد آوری شده و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند و مسئولیت صحت توصیه های نقل شده در مطالب بر عهده تیم فن تریکس نمی باشد. اطلاعات بیشتر hashie-fantricks-2
منبع
howstuffworks




دیدگاه ها

اشتراک در اطلاعیه دیدگاه ها (کلیک کنید)
اطلاع از
guest
آدرس ایمیل شما نزد ما محفوظ بوده و منتشر نخواهد شد.
زنگوله را بزنید تا از تایید دیدگاه خود مطلع شوید.
0 دیدگاه
بازخوردهای درون خطی
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا