سلامت

چگونه یک دستگاه نبولایزر را بصورت سریع و کامل شسته و تمیز کنیم؟

دستگاه نبولایزر وسیله ای خاص برای استنشاق داروهای تنفسی است. نبولایزر ها عموماً برای کودکان، مبتلایان یه آسم و یا کسانی که در تنفس عادی مشکل دارند پیشنهاد می شود. بهداشت یک نبولایزر از اهمیت بالایی برخوردار است، چرا که هوای تنفسی و داروها از داخل آن عبور می کنند و وارد ریه ها می شوند و در صورتی که نبولایزر آلوده باشد می تواند باعث عفونت و بیماری شود.

شستن سریع دستگاه نبولایزر

این مراحل را بعد از هر بار استفاده از دستگاه نبولایزر انجام دهید.

1- دستانتان را بشویید.

قبل از هر کاری بهتر است دستانتان را با آب و صابون و یا یک محلول ضدعفونی کننده شستشو دهید تا از وجود هرگونه باکتری و میکروارگانیسم های دیگر پاک شوند. از آنجایی که در این روش شستشو، از صابون استفاده نمی کنیم، پاکیزگی دستانتان بسیار مهم است.

2- در صورت امکان قسمت های مختلف نبولایزر را از هم باز کنید.

اکثر نبولایزر ها دارای یک ماسک یا دهان گیر، یک لوله، چند قطعه ی اتصال و یک پمپ هوای فشرده هستند. با احتیاط این قسمت ها را از یکدیگر جدا کنید. شما تنها نیاز به پاک کردن یک یا دو قطعه از این قطعات را دارید و نه کل دستگاه. قطعات را حتماً ار یکدیگر جدا کنید مگر اینکه با توجه به مدل نبولایزر چنین امکانی مهیا نباشد.

اکثر نبولایزر ها در یکی از دو نوع افشاننده و فراصوت عرضه می شوند. نوع افشاننده ی آن که رایج تر است از یک مخزن هوای فشرده برای اسپری کردن دارو به درون دهان استفاده می کند. در حالیکه مدل فراصوت آن، داروی مایع را به کمک امواج صوتی میلرزاند تا آن را بخار کند. اگر چه این دو نوع نبولایزر از مکانیزم های متفاوتی برای کار کردن استفاده می کنند، اما لوله و دهن گیر آن ها با هم مشابه است، لذا نحوه ی تمیز کردن هر دو نوع نبولایزر یکسان است.

ساختار بعضی از انواع خاص نبولایزر ها (برای مثال مدل های کوچک تر و مسافرتی آن) ممکن است تفاوتی جزئی با مدل های رایج داشته باشند. در این موارد برای تمیز کردن آن ها تمام قطعاتی که قابل جدا شدن هستند را جدا کنید. تقریباً تمام نبولایزر ها نوعی دهان گیر یا ماسک دارند، که مهم ترین قسمتی است که باید جدا و تمیز شود.

1 نحوه تمیز کردن دستگاه نبولایزر

3- دهان گیر را با آب گرم شستشو دهید.

دقت کنید که از آب گرم (و نه داغ) برای شستشوی دهان گیر دستگاه نبولایزر استفاده کنید. دهان گیر و هر قسمت T شکل متصل به آن را به مدت یک دقیقه زیر آب بگیرید و آبکشی نمایید، تا مطمئن شوید تمام نقاط آن شسته شده است.

لوله و یا پمپ هوا را با آب شستشو ندهید. خشک کردن لوله کار سختی است و پمپ هوا هم به هیچ وجه نباید به این شکل شسته شود. اما می توانید سطح بیرونی این قطعات را با یک دستمال تمیز پاک کنید.

2 نحوه تمیز کردن دستگاه نبولایزر

4- اجازه دهید دهان گیر در هوای آزاد کاملاً خشک شود.

پس از شستن دهان گیر دستگاه نبولایزر آن را تکان دهید تا آب های اضافی داخل آن بیرون بریزد و سپس آن را روی یک حوله تمیز قرار دهید. خشک شدن دهان گیر بسته به آب و هوای منطقه می تواند بین 20 دقیقه تا 1 ساعت طول بکشد.

3 نحوه تمیز کردن دستگاه نبولایزر

5- قطعات دستگاه نبولایزر را بار دیگر به هم متصل کرده و آن را در جای تمیزی نگهداری کنید.

می توانید دهان گیر و لوله را از پمپ هوا جدا کنید و این قسمت ها را جداگانه نگهداری کنید.

یک کیسه ی زیپ دار تمیز محل مناسبی برای نگهداری دهان گیر و لوله است. برای نگهداری پمپ هوا هم می توانید آن را داخل یک ورق و یا حوله بپیچید تا گرد و غبار روی آن ننشیند.

4 نحوه تمیز کردن دستگاه نبولایزر

6- به دلخواه خود می توانید در پایان هر روز، قطعات را با آب و صابون بشویید.

در رابطه با بعضی از دستگاه های نبولایزر به شما توصیه می شود که در پایان هر روز آن ها را بشویید. دستورالعمل استفاده از دستگاه نبولایزر را بخوانید تا بدانید که نیاز به شستشوی روزانه ی آن می باشد یا خیر.

برای این کار مراحل زیر را دنبال کنید که مشابه مراحل بالاست با این تفاوت که به جای آب خالی، از آب و صابون استفاده می کنید.

– دهان گیر را جدا کنید.

– آن را با آب گرم شستشو دهید.

– برای یک دقیقه دهان گیر را با مایع ظرفشویی معمولی و یا با مایع ضدعفونی کننده به خوبی تمیز کنید.

– دهان گیر را آبکشی نمایید تا مواد شوینده به خوبی از روی آن پاک شوند.

– آب های اضافی را با تکان دادن قطعه از داخل آن خارج کنید و سپس آن را جایی بگذارید تا کاملاً خشک شود.

5 نحوه تمیز کردن دستگاه نبولایزر

شستن کامل دستگاه

این مراحل را هر 3 تا 7 روز انجام دهید.

1- قطعات را به شکلی که در بخش قبل گفته شد بشویید.

برای استفاده ی طولانی مدت از دستگاه نبولایزر لازم است هر چند وقت یک بار آن را با دقت و به طور کامل شستشو دهید تا از هرگونه باکتری و میکروارگانیسم پاک شود.

ابتدا نبولایرز را به گونه ای که در مراحل قبل گفته شد شستشو دهید.

6 نحوه تمیز کردن Nebulizer

2- یک محلول ضدعفونی کننده تهیه کنید.

تولید کننده های مختلف دستگاه های نبولایزر، شوینده های مختلفی را برای شستشوی آن پیشنهاد می کنند. بعضی از نبولایزر ها یک محلول شستشوی مخصوص همراه خود دارند، بعضی از تولید کنندگان پیشنهاد می کنند یک محلول شستشو از داروخانه خریداری کرده و بعضی دیگر نیز توصیه می کنند که یک محلول ضدعفونی کننده در خانه تهیه کنید.

برای تهیه محلول ضدعفونی کننده در خانه، یک پیمانه سرکه ی سفید را با سه پیمانه آب ترکیب کنید. برای مثال نصف فنجان سرکه را با یک فنجان و نیم آب ترکیب کنید.

3- قطعات را درون محلول بریزید.

قسمت دهان گیر و اتصالات و قطعات متصل به آن را درون یک کاسه ی تمیز قرار دهید و محلول را روی آن ها بریزید و بسته به دستورالعمل شرکت سازنده، آن ها را برای 20 دقیقه تا یک ساعت داخل محلول نگه دارید تا به خوبی ضدعفونی شوند.

مجدداً یادآوری می کنیم که لوله و پمپ هوا را نباید بشویید.

7 نحوه تمیز کردن Nebulizer

4- قطعات را به خوبی آبکشی کرده و کاملاً خشک کنید.

بعد از اینکه قطعات را از محلول خارج کردید مراحل بخش اول (شستشوی سریع دستگاه نبولایزر) را دنبال کنید تا مراحل شستشوی دستگاه نبولایزر تکمیل شود.

8 نحوه تمیز کردن Nebulizer

در پایان می توانید برای درمان بیماری های ریه به لینک های زیر مراجعه کنید.

>>> روش های درمان خانگی فیبروز ریه <<<

>>> روش درمان عفونت قارچی و مخمری ریه <<<

🌟5-4-3-2-1🌟 به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

hashie-fantricks دیدگاه نامه فن تریکس (کلیک کنید)

* وارد بحث شوید و دیدگاه هایتان را به اشتراک بگذارید.
* پس از تایید دیدگاه، ارسال پاسخ توسط دیگران، و یا ثبت دیدگاه جدید توسط سایر کاربران در مطالب مورد علاقه خود، ایمیل اطلاع رسانی دریافت کنید.
* با دریافت لایک از سایر کاربران دیدگاه خود را به جایگاه های بالاتر برسانید.
* با ثبت دیدگاه سازنده و مفید، نظر نویسنده مطلب را جهت پین کردن دیدگاهتان جلب کنید.
* تنها با آموزش و یادگیری می توان آینده را ساخت. پس اگر مطلب یا دیدگاه مفیدی در رابطه با این مقاله دارید، حتما در قسمت دیدگاه ها با دوستان خود در میان بگذارید.

hashie-fantricks-2 سلب مسئولیت! مقالات مربوط به بخش سلامتی، پزشکی، زیبایی، روانشناسی، تناسب اندام و ... تنها برای آموزش و افزایش اطلاعات کاربران فارسی زبان گرد آوری شده و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند و مسئولیت صحت توصیه های نقل شده در مطالب بر عهده تیم فن تریکس نمی باشد. اطلاعات بیشتر hashie-fantricks-2
منبع
wikihow




دیدگاه ها

اشتراک در اطلاعیه دیدگاه ها (کلیک کنید)
اطلاع از
guest
آدرس ایمیل شما نزد ما محفوظ بوده و منتشر نخواهد شد.
زنگوله را بزنید تا از تایید دیدگاه خود مطلع شوید.
0 دیدگاه
بازخوردهای درون خطی
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا