سرگرمی و اوقات فراغت

چگونه روی جام شیشه ای نقاشی بکشیم و آن را تزئین کنیم؟

برای تزئین جام های شیشه ای جهت گذاشتن روی سفره ی هفت سین اصلاً لازم نیست هزینه و وقت زیادی را صرف کنید. زیرا به راحتی می توان این کار را در منزل با کمترین امکانات انجام داد و به نتیجه ای بسیار زیبا و قابل قبول دست یافت. علاوه بر اینکه سرگرمی بوده، کاری تک و منحصر به فرد نیز می باشد. پس:

جام ها را آماده کنید.

1- جام را خوب بشویید.

حتی کوچکترین لک و گرد و غبار نیز بدترین تأثیر را در پایان کار خواهد گذاشت. جام را قبل از شروع کار با آب ولرم و صابون شسته و اجازه دهید خوب خشک شود. زیرا روی جام نم دار نمی توان نقاشی کرد.

2- بر روی دستمالی مقداری الکل زده و تمام سطح جام را با دستمال آغشته به الکل پاک کنید.

با این کار مطمئن خواهید بود که هرگونه رنگ، چسب یا هر چیزی که در اثر شستشو از بین نرفته و یا به چشم نمی آید از بین می رود. اجازه دهید الکل 7 تا 10 دقیقه خشک شود. اگر الکل در دسترستان نیست از سرکه ی سفید هم می توان استفاده کرد.

3- دو یا سه سانتی متر از لبه ی جام را با دستمال کاغذی نوار پوششی ایجاد کنید.

بهتر است طرح و نقاشی دو تا سه سانتی متر پایین تر از لبه ی جام باشد تا اگر تمایل به استفاده از آن برای پذیرایی و نوشیدنی ها داشتید، راحت تر بتوان از آن استفاده کرد. به علاوه رنگ ها سمی بوده و اصلاً نباید از طریق دهان وارد بدن شوند. از چسب کاغذی و چیزهای مشابه دیگر هم می توان برای ایجاد نوار پوششی لبه ی جام استفاده کرد.

1 طراحی و تزئین جام شیشه ای

جام را طراحی کنید.

1- ابتدا طرح را روی کاغذ بکشید.

هر طرح دلخواه چه بسیار ابتدایی و چه حرفه ای را روی کاغذ بکشید. هر چه کاغذ نرم تر باشد بهتر است. زیرا راحت تر در لیوان قرار می گیرد.

2 طراحی و تزئین جام شیشه ای

2- کاغذ را تا کرده و در لیوان بگذارید.

بهتر است با چسب نواری، کاغذ را به لیوان متصل و محکم کنید تا تکان نخورده و طرحی که از روی کاغذ روی جام کپی می شود خراب نگردد. البته به جای چسب زدن می توانید شیئی مانند جوراب هم در جام گذاشته و کاغذ را روی بدنه ی جام محکم کنید. اگر شابلون هم در دسترستان باشد از شابلون های برچسبی هم می توانید استفاده کنید. آن را به راحتی روی جام چسبانده و طرح را بکشید.

3 طراحی و تزئین جام شیشه ای

3- طرح را روی لیوان بکشید.

طرح را با ماژیک غیر وایت برد بر روی جام کپی کنید. پنبه ای الکلی هم در دسترستان باشد تا اگر اشتباهی در نقاشی کردن پیش آمد سریعاً طرح را با آن پاک کرده و درست کنید.

4 طراحی و تزئین جام شیشه ای

4- رنگ را انتخاب کنید.

اگر می خواهید طرحتان موقت بوده و فقط برای یک مراسم خاص روی جام باشد، از رنگ های بر پایه ی آب مانند گواش که با شستشو پاک می شوند، استفاده کنید. در غیر این صورت باید رنگ های اکرلیک که مخصوص طراحی روی شیشه می باشند را به کار گیرید. تهیه ی اسپری جلا دهنده فراموش نشود. زیرا برای براقی و ماندگاری طرح لازم است.

– برای خشک شدن جام آن را پس از رنگ کردن در هوای آزاد یا تحت گرما قرار دهید. البته اگر در گرما پخته و خشک شود ماندگاری بیشتری خواهد داشت.

5- طرح را رنگ آمیزی کنید.

برای این کار می توانید فرچه یا اسفنجی را برداشته و به صورت ضربه ای روی جام بزنید و طرح و رنگ مورد نظر را ایجاد کنید. یک پد لاک پاک کن هم در دستتان باشد تا اگر جایی رنگ از خط بیرون زده یا رنگ آمیزی خراب شد سریعاً آن را پاک کنید.

5 طراحی و تزئین جام شیشه ای

برای تثبیت نقاشی روی جام

1- اجازه دهید نقاشی خشک شود.

جام باید حداقل 24 ساعت دست نخورده باقی بماند. البته اگر در هوای آزاد آن را خشک کنید این مدت به 3 هفته هم می رسد. راهنمای رنگ را نیز مطالعه کنید تا از مدت خشک شدن رنگ روی اجسام مطلع شوید. به هر حال جام را روی سطحی صاف و به دور از محیط مرطوب مانند آشپزخانه یا حمام بگذارید. اگر بعد از مطالعه ی دستوالعمل رنگ متوجه شدید که رنگ احتیاج به پخته شدن دارد مراحل زیر را دنبال کنید.

6 طراحی و تزئین جام شیشه ای

2- به جام حرارت دهید.

اگر رنگ به حرارت نیاز داشت، یا قابل حرارت دیدن بود، به آن حرارت دهید. زیرا ماندگاری آن بیشتر می شود. فر را به حرارت 350ºF یا 180ºC تنظیم کنید (لازم نیست از قبل گرم شود). جام را در فر گذاشته و آن را روشن کنید. جام باید 30 دقیقه در فر باشد. بعد از گذشت 20 دقیقه حرارت را خاموش کرده و 10 دقیقه بعد جام را در آورید. البته اگر دستوالعمل خشک شدن رنگ روی رنگ نوشته شده بود، از همان پیروی کنید.

7 طراحی و تزئین جام شیشه ای

آموزش طراحی و نقاشی ساعت شنی را در وب سایت فن تریکس فراگیرید.

🌟5-4-3-2-1🌟 به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

hashie-fantricks دیدگاه نامه فن تریکس (کلیک کنید)

* وارد بحث شوید و دیدگاه هایتان را به اشتراک بگذارید.
* پس از تایید دیدگاه، ارسال پاسخ توسط دیگران، و یا ثبت دیدگاه جدید توسط سایر کاربران در مطالب مورد علاقه خود، ایمیل اطلاع رسانی دریافت کنید.
* با دریافت لایک از سایر کاربران دیدگاه خود را به جایگاه های بالاتر برسانید.
* با ثبت دیدگاه سازنده و مفید، نظر نویسنده مطلب را جهت پین کردن دیدگاهتان جلب کنید.
* تنها با آموزش و یادگیری می توان آینده را ساخت. پس اگر مطلب یا دیدگاه مفیدی در رابطه با این مقاله دارید، حتما در قسمت دیدگاه ها با دوستان خود در میان بگذارید.

hashie-fantricks-2 سلب مسئولیت! مقالات مربوط به بخش سلامتی، پزشکی، زیبایی، روانشناسی، تناسب اندام و ... تنها برای آموزش و افزایش اطلاعات کاربران فارسی زبان گرد آوری شده و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند و مسئولیت صحت توصیه های نقل شده در مطالب بر عهده تیم فن تریکس نمی باشد. اطلاعات بیشتر hashie-fantricks-2
منبع
wikihow




دیدگاه ها

اشتراک در اطلاعیه دیدگاه ها (کلیک کنید)
اطلاع از
guest
آدرس ایمیل شما نزد ما محفوظ بوده و منتشر نخواهد شد.
زنگوله را بزنید تا از تایید دیدگاه خود مطلع شوید.
0 دیدگاه
بازخوردهای درون خطی
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا