خانه و کاشانه

چگونه بوی بد و نامطبوع زودپز و پلوپز را از بین ببریم؟

از بین بردن بوی بد زودپز و پلوپز

بو گرفتن ظروف آشپزخانه امری کاملاً طبیعی و عادی بوده و تقریباً همه ی ما آن را تجربه کرده ایم. با این حال می توان گفت در بین تمامی ظروف آشپزخانه ی بد بو، از بین بردن بوی بد هیچ کدام، به سختی از بین بردن بوی بد زود پز نیست. زود پزها از هر نوعی که باشند، یعنی چه انواع برقی و چه انواع خمره ای و قابلمه ای معمولاً بعد از مدتی استفاده، بوی نامطبوع و آزار دهنده ای گرفته که بیشتر اوقات هم به راحتی و به طور کامل از بین نمی روند. تنها از شدت و تیزی بو کاسته می شود.

1 رفع بوی بد و نامطبوع زودپز و پلوپز

دلیل این امر این است که شاید کمتر به این مورد دقت کرده باشید که در نظافت و مراقبت از زودپز، واشر آن را نیز هر بار به طور کامل شسته و تمیز کنید. مخصوصاً در مورد زودپزهای برقی که جدا کردن و جا انداختن آن کمی دشوارتر بوده و شاید کمتر حوصله کنید که هر بار این کار را انجام دهید. در بعضی موارد گاهی حتی سال ها نیز واشر جدا نشده و شسته نمی شود. جالب است بدانید که یکی از عمده دلایل بوی نامطبوع زودپزها همان واشر یا لاستیک سیلیکونی است. این واشرها که به صورت محکمی در درب زودپز جا انداخته شده و معمولاً بعد از هر بار استفاده از زودپز، مقداری بخارات و مواد غذایی داخل زودپز را در خود جای می دهد. به همین علت پس از مدتی این مواد در آن گندیده و موجب ایجاد بوی بسیار بد می شوند. اما چون حجم این مواد کم بوده به چشم نمی آید.

شاید با خود بگویید که با شستن کامل درب زود پز امکان بروز چنین چیزی وجود ندارد. اما واقعیت این است که هنگامی که زودپز روشن (یا روی شعله) می باشد، حرارت بسیار بالای داخل آن باعث نرم تر شدن واشر و نفوذ بخارات و مواد غذایی به داخل و زیر واشر شده و بعد از سرد شدن ظرف در آن محبوس می ماند. اگر زمانی که درب آن را جدا کرده و می شویید، واشر را از در زودپز جدا نکنید و جداگانه نشویید موفق به از بین بردن آن مواد نخواهید شد.

2 رفع بوی بد و نامطبوع زودپز و پلوپز

پس دست به کار شوید. سریع ترین و راحت ترین راه برای از بین بردن بوی بد زودپز (هم واشر و هم مخزن)، استفاده از مقداری سرکه سفید یا آب و مقداری پوست لیمو است.

زودپز را با دو پیمانه سرکه ی سفید یا دو پیمانه آب پر کرده و مقداری پوست لیمو در آن بریزید. درب زود پز را بسته و آن را روی گزینه ی “steam” به مدت 2 دقیقه تنظیم کنید. برای زودپزهای قابلمه ای و خمره ای هم آن را روی حرارت کم گذاشته و اجازه دهید تا زمان بخار کردن آب و تخلیه آن از سوپاپ روی حرارت بماند. بعد از آن بخار را به طور کامل خالی کرده، واشر را جدا کرده و اجازه دهید در هوای آزاد خشک شود. در نتیجه بوی بد آن کامل از بین می رود.

برای از بین بردن بوی بد پلوپز نیز دقیقاً باید همین مراحل را انجام داده و واشر آن را تمیز کنید.

توصیه می کنیم زودپز را به صورت دوره ای تمیز کنید.


برای آشنایی با “روش تمیز کردن زودپز” به لینک زیر از وب سایت فن تریکس مراجعه کنید.

>>> نحوه تمیز کردن زودپز <<<


در مورد زود پزهای خمره ای توصیه می شود واشر را بعد از هر بار استفاده جدا کرده و به طور کامل با مایع ظرفشویی، درب و واشر را بشویید. این واشرها قابلیت شستشو در ماشین ظرفشویی را نیز دارند. می توانید برای از بین بردن بو از ماشین ظرفشویی هم استفاده کنید.

در ضمن لازم به ذکر است که واشرها هر چند وقت یک بار باید عوض شوند. حتی اگر کاملاً سالم بوده و ترک و پارگی هم نداشته باشند. بوی واشر کهنه حتی با شستشو هم از بین نمی رود.

🌟5-4-3-2-1🌟 به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

hashie-fantricks دیدگاه نامه فن تریکس (کلیک کنید)

* وارد بحث شوید و دیدگاه هایتان را به اشتراک بگذارید.
* پس از تایید دیدگاه، ارسال پاسخ توسط دیگران، و یا ثبت دیدگاه جدید توسط سایر کاربران در مطالب مورد علاقه خود، ایمیل اطلاع رسانی دریافت کنید.
* با دریافت لایک از سایر کاربران دیدگاه خود را به جایگاه های بالاتر برسانید.
* با ثبت دیدگاه سازنده و مفید، نظر نویسنده مطلب را جهت پین کردن دیدگاهتان جلب کنید.
* تنها با آموزش و یادگیری می توان آینده را ساخت. پس اگر مطلب یا دیدگاه مفیدی در رابطه با این مقاله دارید، حتما در قسمت دیدگاه ها با دوستان خود در میان بگذارید.

hashie-fantricks-2 سلب مسئولیت! مقالات مربوط به بخش سلامتی، پزشکی، زیبایی، روانشناسی، تناسب اندام و ... تنها برای آموزش و افزایش اطلاعات کاربران فارسی زبان گرد آوری شده و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند و مسئولیت صحت توصیه های نقل شده در مطالب بر عهده تیم فن تریکس نمی باشد. اطلاعات بیشتر hashie-fantricks-2
منبع
thekitchn




دیدگاه ها

اشتراک در اطلاعیه دیدگاه ها (کلیک کنید)
اطلاع از
guest
آدرس ایمیل شما نزد ما محفوظ بوده و منتشر نخواهد شد.
زنگوله را بزنید تا از تایید دیدگاه خود مطلع شوید.
0 دیدگاه
بازخوردهای درون خطی
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا