گل و گیاه

چگونه از گیاه نپنتس گوشت خوار مراقبت کرده و آن را پرورش دهیم؟

نپانتس گیاهی گرمسیری و گوشتخوار است که بومی جنوب شرقی آسیا، هند، ماداگاسکار و استرالیا است. این گیاه به خاطر شکل خاص و وجود کوزه هایش که اغلب به رنگ های مختلف مشکی، قرمز، سبز و بنفش می باشد، نیاز به مراقبت های ویژه ای دارد. انواع مختلفی از این گیاه وجود دارد، اما به طور کلی نپانتس ها به دو گروه بزرگ کوهستانی و غیر کوهستانی تقسیم می شوند. نوع مراقبت از این گیاه، به گونه ی گیاه بستگی دارد.

نپانتس، گیاهی گرمسیری است که برای مراقبت به هوایی با رطوبت بالا و دمای گرم نسبت به دیگر گیاهان منزل نیاز دارد. با کنترل محیط رشد و میزان آبدهی گیاه می توانید نپانتس را به خوبی رشد داده و پرورش دهید.

محیط را با رشد گیاه متناسب کنید.

1- گونه ی گیاه خود را بدانید.

همان طور که گفته شد نپانتس بر دو نوع است و به دلیل اینکه بومی دو منطقه ی کاملاً متفاوت است، به مراقبت های کاملاً متفاوتی هم نیاز دارد. البته نوع بسیار نادری از این گیاه هم وجود دارد که در هر دو اقلیم رشد می کند. درجه حرارت و میزان نور مورد نیاز گیاه باید براساس نوع آن تعیین شود، اما معیارهای دیگر رشد مانند آبدهی و خاک برای همه ی انواع یکسان است.

– گونه ای که در هر دو اقلیم رشد می کند، کوزه هایش قرمز رنگ بوده و نپانتس Sanguinea نامیده می شود.

– نپانتس Ventricosa (کوزه ها شبیه به گلابی بوده که از نظر شکل ظاهری، قسمت زیرین آن متورم و بالا لاغر است). نپانتس burbidgeae، نپانتس lowii، نپانتس rajah و نپانتس villosa از انواع کوهستانی این گیاه می باشند.

– نپانتس هایAmpullaria ،alata ،eymae ،khasiana ،mirabilis ،ventricosa ،ampullaria ، bicalcarata ،gracilis و نپانتس maxima از انواع نپانتس های غیر کوهستانی و به قول معروف دشتی می باشند.

– می توانید هر کدام از اسامی گفته شده را سرچ کرده و عکس های مربوط به آن را برای شناسایی گونه ی نپانتس خود مشاهده کنید.

1 گیاه گوشتخوار نپنتس

2- دمای متناسب نوع گیاهتان را فراهم کنید.

نپانتس های غیر کوهستانی و دشتی در هنگام شب به دمای حدود 20 درجه ی سانتی گراد و در روز به دمای 20 تا 35 درجه ی سانتی گراد احتیاج دارند. این نوع نپانتس ها به هوای سرد حساس می باشند. اما نپانتس های کوهستانی، هوای خنک تر را ترجیح می دهند که در هنگام شب دمایی بین 7 درجه سانتی گراد تا 18 درجه سانتی گراد و در روز 18 تا 29 درجه سانتی گراد را دوست دارند. این گیاهان نسبت به دمای بیش از این میزان و گرم تر حساس می باشند.

– به طور کلی می توان گفت که بیشتر نپانتس ها در دمایی بین 12 درجه سانتی گراد تا 35 درجه سانتی گراد رشد می کنند.

2 گیاه گوشتخوار نپنتس

3- حداقل روزی 4 ساعت نپانتس را در معرض آفتاب مستقیم قرار دهید.

میزان نوری که گیاه در طول روز احتیاج دارد، از گونه ای به گونه ی دیگر متفاوت است. (می توانید نام گونه ی گیاه را سرچ کرده و میزان نور لازم را دقیق تر بیابید) اما به طور کلی همه ی انواع نپانتس ها به روزی حداقل 4 ساعت آفتاب مستقیم نیاز دارند. در بقیه روز و ساعت ها هم باید در نور (آفتاب مستقیم 4 ساعت کافیست) باشند.

توجه داشته باشید که:

– این گیاه از هر نوعی که باشد هرگز نباید آن را در سایه قرار داد. زیرا رشد نخواهد کرد.

4- رطوبت محیط رشد نپانتس باید 60 % یا بیشتر باشد.

نپانتس از گیاهان حاره ای می باشد. بنابراین رطوبت برای آن بسیار اهمیت دارد. به طور کلی همه ی نپانتس ها به رطوبت 60 درصدی محیط یا بیشتر نیاز دارند. البته رطوبتی کمتر از این را هم می توانند تحمل کنند، اما باعث رشد نکردن کوزه های این گیاه می شود. گونه های دشتی و غیر کوهستانی این گیاه رطوبتی یک نواخت را می پسندند. این گونه ها برخلاف نوع کوهستانی با رطوبت پایین در طول روز و رطوبت بالای محیط در هنگام شب مشکلی ندارند. بنابراین اگر در منطقه ای گرم با آب و هوایی مرطوب زندگی می کنید، می توانید گیاهتان را در محیطی باز و بیرون از خانه بگذارید و هر زمان که دما پایین تر از 10 درجه سانتی گراد شد، آن را به خانه بیاورید.

– می توانید برای مرطوب کردن محیط اطراف نپانتس از دستگاه های رطوبت ساز استفاده کنید.

5- گیاه را در خاکی متخلخل (آب گریز) با پتاسیم پایین پرورش دهید.

به دلیل این که گیاه نپانتس گوشتخوار است، ذاتاً به خاکی بدون کود و مواد مغذی نیاز دارد. یعنی خاکی بدون مواد معدنی و مغذی که آب گریز و متخلخل بوده و جریان هوای خوبی دارد. بیشتر نپانتس ها دوست دارند کود گیاهی و کود خود را ساخته و در خاک خود مخلوط کنند. پس در مورد این گیاه، بیخیال ساخت خاک ترکیبی و کود دار شوید.

3 گیاه گوشتخوار نپنتس

آبیاری و تغذیه ی نپانتس

1- گیاه را هر چند روز یکبار با آب تصفیه شده تغذیه کنید.

مقدار دقیق آب مورد نیاز گیاه به عواملی چون بزرگی گلدان و گیاه و یا میزان رطوبت محیط وابسته است. به طور کلی خاک گیاه باید همیشه مرطوب باشد و هرگز اجازه ندهید گلدان خشک شود. نپانتس به آب خالص و تصفیه شده ای نیاز دارد که هیچ گونه موادی در آن وجود نداشته باشد.

– نگران نباشید، این گیاه با نبود مواد معدنی در آب مشکلی ندارد. آب باران و آب مقطر، بهترین گزینه ها برای آبیاری این گیاه می باشند. نپانتس املاحی مانند نمک را دوست ندارد.

– لازم به ذکر است که نپانتس های دشتی در مقایسه با کوهستانی به آب بیشتری نیاز دارند.

2- زهکشی خوب و مناسب خاک را چک کنید.

آب نباید هیچگاه درون خاک بماند و همیشه باید تخلیه شود. زیرا در صورت باقی ماندن آب در خاک، به ریشه ها آسیب وارد شده و به راحتی می پوسند. به همین دلیل خاک این گیاه باید متخلخل باشد. بنابراین موادی را برای داخل گلدان انتخاب کنید که بافت آن به اندازه ی کافی باز بوده تا هوا هم در آن جریان داشته باشد و به ریشه ها برسد.

– اگر متوجه شدید که گیاه با وجود آبیاری مناسب، زود به زود خشک می شود، مشکل از زهکشی بالای خاک است که اجازه ی رسیدن آب به ریشه را نمی دهد و همه ی آب تخلیه می شود. در این شرایط باید خاک را عوض کنید.

4 گیاه گوشتخوار نپنتس

3- از دادن حشرات به گیاه اجتناب کنید، مگر این که هیچ حشره ای در محیط گیاه نباشد.

یک نوزاد بالغ این گیاه، برای رشد هر ماه به دو یا سه حشره نیاز دارد. معمولاً در هر خانه ای حشره ای وجود دارد. گیاه هم بر طبق نیازش می تواند خودش تغذیه کند.

– هرگز نان و گوشت واقعی را به گیاه ندهید. در صورتی هم که نیاز باشد خودتان به گیاه حشره دهید، حتماً حشره ای که تازه کشته شده و کامل در کوزه ی گیاه قرار می گیرد را انتخاب کنید.

5 گیاه گوشتخوار نپنتس

4- هر سال یکبار خاک گیاه را عوض کنید.

این کار باعث بهبود هوای خاک شده و به رشد گیاه کمک می کند. مخصوصاً اگر سایز گلدانِ گیاه بزرگ باشد.

مشکلات رایج گیاه

1- اگر برگ های گیاه زرد شده یا لکه های قهوه ای دارد، به این معناست که نور گیاه زیاد بوده و باید میزان نور خورشید را کم کنید.

لکه های قرمز و قهوه ایِ برگ ها نشان دهنده ی این است که گیاه در نور زیاد سوخته است. پس برای ترمیم برگ درخت، نور گیاه را تنظیم کنید.

6 گیاه گوشتخوار نپنتس

2- در صورتی که گیاه ضعیف بوده و کوزه هایش رشد نمی کند، نور آن را افزایش دهید.

اگر گیاه، لاغر و استخوانی و نحیف است، یعنی در معرض نور کافی خورشید قرار نگرفته و نور بسیار کمی دریافت می کند. رنگ پریدگی گیاه نیز حاکی از کمبود نور آفتاب است. نور و رطوبت نامناسب و کم از رشد کوزه های گیاه جلوگیری می کند.

3- برگ ها و کوزه های خشک شده را بچینید.

خشک شدن برگ ها و کوزه های گیاه در پاییز و زمستان امری کاملاً طبیعی است. عمر کوزه ها دو ماه و تقریباً در یک فصل می باشد که بعد از آن به رنگ قهوه ای در آمده و خشک می شوند. این برگ ها را باید بچینید. اما مراقب باشید که بیش از 30 درصد گیاه را به یک باره از بین نبرید.

گیاهان گوشتخوار انواع مختلفی دارند، از جمله گیاه ونوس گوشتخوار که دارای ویژگی های جالبی می باشد. برای اطلاع از دانستنی های جالب و جذاب در رابطه با این گیاه به لینک زیر از وب سایت فن تریکس مراجعه کنید.

>>> دانستنی های جالب گیاه ونوس گوشت خوار <<<

🌟5-4-3-2-1🌟 به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

hashie-fantricks دیدگاه نامه فن تریکس (کلیک کنید)

* وارد بحث شوید و دیدگاه هایتان را به اشتراک بگذارید.
* پس از تایید دیدگاه، ارسال پاسخ توسط دیگران، و یا ثبت دیدگاه جدید توسط سایر کاربران در مطالب مورد علاقه خود، ایمیل اطلاع رسانی دریافت کنید.
* با دریافت لایک از سایر کاربران دیدگاه خود را به جایگاه های بالاتر برسانید.
* با ثبت دیدگاه سازنده و مفید، نظر نویسنده مطلب را جهت پین کردن دیدگاهتان جلب کنید.
* تنها با آموزش و یادگیری می توان آینده را ساخت. پس اگر مطلب یا دیدگاه مفیدی در رابطه با این مقاله دارید، حتما در قسمت دیدگاه ها با دوستان خود در میان بگذارید.

hashie-fantricks-2 سلب مسئولیت! مقالات مربوط به بخش سلامتی، پزشکی، زیبایی، روانشناسی، تناسب اندام و ... تنها برای آموزش و افزایش اطلاعات کاربران فارسی زبان گرد آوری شده و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند و مسئولیت صحت توصیه های نقل شده در مطالب بر عهده تیم فن تریکس نمی باشد. اطلاعات بیشتر hashie-fantricks-2
منبع
wikihow




دیدگاه ها

اشتراک در اطلاعیه دیدگاه ها (کلیک کنید)
اطلاع از
guest
آدرس ایمیل شما نزد ما محفوظ بوده و منتشر نخواهد شد.
زنگوله را بزنید تا از تایید دیدگاه خود مطلع شوید.
0 دیدگاه
بازخوردهای درون خطی
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا