گل و گیاه

دانستی های جالب در مورد گیاه گوشت خوار ونوس

گیاه گوشت خوار ونوس

ونوس از جمله گیاهان گوشت خوار و خانگی است که همواره دانشمندان را وادار می کند تا تحقیقات بیشتری را درباره ی این گیاه انجام دهند. اخیراً تحقیقاتی برای یافتن نوع گرده افشانی این گیاه انجام شد تا متوجه شوند که آیا حشراتی که گرده افشانی می کنند نیز توسط گیاه خورده می شوند یا خیر. اگر نمی خورد چگونه متوجه شده و چرا این کار را انجام نمی دهد.

2 گیاه گوشت خوار ونوس

ونوس، گیاه گوشت خوار بومی کارولینا بوده و در 12 استان سواحل شمالی و جنوبی کارولینا در خاک مغذی و سرشار از آب رشد می کند. اما برای تقویت خود و رفع گرسنگی، حشرات را شکار کرده و می خورد.

از بین 600 گونه گیاهان گوشت خوار شناخته شده در سرتاسر جهان، ونوس، مشهورترین گیاه بوده که همه ی دانشمندانِ گیاه و جانورشناس و حتی مردم عادی را جذب خود کرده است. تحقیقات و تلاش های بسیار زیادی از طرف دانشمندان صورت گرفته است تا دریابند که حرکت سریع این گیاه یعنی بستن برگ ها و شکار حشرات واقعاً چگونه انجام می شود. اما هنوز کسی به خارق العاده بودن این گیاه در امر گرده افشانی پی نبرده است.

اخیراً با همکاری دانشمندان دانشگاه ایالتی کارولینای شمالی، باغ گیاه شناسی کارولینای شمالی و حیات وحش ایالات متحده، راز و رمزهای مربوط به گرده افشانی این گیاه کشف شده است. این دانشمندان اظهار داشتند که “ما می خواستیم بدانیم که آیا این گیاه، حشراتی که آن را گرده افشانی می کنند را شکار می کند یا خیر. و اگر نه چرا و چگونه؟

قطعاً تنها چیزی که یک گیاه گوشت خوار، غیر از غذا خوردن، باید انجام دهد، این است که حشره ای که از گیاهی دیگر (از گونه ی خودش) گرده افشانی می کند را در برگیرد. خصوصاً آن دسته از حشراتی که گرده های گیاه گونه ی خودش را یا به قولی گرده ی مخصوص خودش را حمل می کنند. گیاه می داند که خوردن این حشرات باعث هدر رفتن گرده شده و تولید تخم برای گیاه را به شکل قابل توجهی کاهش می دهد.

دانشمندان سه مکانسیم را پیشنهاد کردند که گیاه ونوس چگونه این حشرات گرده افشان را تشخیص می دهد و از ارتکاب به چنین اشتباهی یعنی خوردن این حشرات اجتناب می کند. اول اینکه گل ها و تله های گیاهان از هم جدا بوده و در یک قسمت از گیاه واقع نشده اند. دوم اینکه گل ها و تله ها سنسورهای مختلفی داشته که از هر کدام برای جذب موارد مختلف مانند رنگ ها و بوها استفاده می کنند. سوم اینکه گل ها و تله ها در طول فصل رشد گیاه می توانند چندین بار باز شوند.

اما ما می دانیم که تله و گل گیاه ونوس هر دو با هم و همزمان باز می شوند. بنابراین جدا بودن زمان باز شدن گل و تله در این گیاه چگونگی خورده نشدن حشرات گرده افشان را توجیه نمی کند. گل های این گیاه معمولاً 8 تا 10 اینچ بالاتر از تله ها روی ساقه های بلند و بدون پوست قرار دارند. تله ها در محلی نزدیک به کف و قعر گیاه قرار گرفته اند که وقتی چیزی به موهای حساسشان برخورد می کند در کمتر از یک ثانیه بسته می شوند.

بنابراین نوع ساختار این گیاه نشان می دهد که شاید جدا بودن محل گل با تله کمک می کند تا از گرده افشان ها محافظت کند. برای اثبات این موضوع آزمایشی توسط دانشمندان انجام شد. آن ها تمام حشراتی که در قسمت گل گیاه ونوس محبوس شده بودند را در محیط آزمایشگاه جمع آوری کرده (حدود 409 حشره) و متوجه شدند که همه ی آن ها حامل گرده بودند. همچنین حشراتی که به قعر گیاه رفته بودند را نیز استخراج کردند. البته این قسمت بسیار سخت تر از خارج کردن حشرات از قسمت گلِ گیاه بود. زیرا گیاه ونوس بلافاصله آنزیمی را برای تجزیه ی حشره ی شکار شده ترشح می کند و فقط از این قسمت توانستند 212 حشره را استخراج کنند.

نتیجه ای که از این آزمایش به دست آمد واقعاً جالب بود. اکثرِ حشراتِ حامل گرده، زنبورها و سوسک ها بودند. زنبور سبز، سوسک های رنگارنگ و سوسک های گرده خوار که گیاه ونوس آن ها را شکار نکرده بود. البته این حشرات منحصراً گرده ی گیاه ونوس را نداشته و گرده ی دیگر گل هایی که در آن اطراف بوده اند را نیز داشتند و شاید بعضی حشرات اصلاَ گرده ی ونوس را هم نداشتند اما باز هم شکار نشده بودند.

نتایج حشراتی هم که از قعر و قسمت تله ی گیاه ونوس استخراج شدند نیز متفاوت بود. اما دو سوم آن ها مورچه ها و عنکبوت ها بودند. دانشمندان بیش از 10 عدد گیاه ونوس را بررسی کردند و در هیچکدام حشراتی که در قسمت گل این گیاه وجود داشته و حامل گرده بودند در قسمت تله ی گیاه دیده نشد؛ به جز یک مورد.

تحقیقات نشان داد که بین گونه ی گرده افشان و شکاری گیاه ونوس تفاوت وجود دارد. اکثر حشراتی که به گل های ونوس گوشت خوار دسترسی پیدا می کنند می توانند پرواز کنند و از این توانایی برای رسیدن به گل ها استفاده نمایند. در مقابل، بیشترِ گونه های شکاری راهشان را از طریق رفتن به داخل تله، پیدا می کنند، بنابراین در گیاه به دام افتاده و خورده می شوند.

البته ممکن است مکانیسم های دیگری هم وجود داشته باشد که از آن طریق گیاه، حشرات گرده افشان را شکار نکند اما فعلاً کشف نشده است.

برای اطلاع از نحوه پرورش و مراقبت از گیاه نپنتس گوشت خوار مقاله زیر را در وب سایت فن تریکس مطالعه کنید.

>>> پرورش و مراقبت از گیاه نپنتس گوشت خوار <<<

🌟5-4-3-2-1🌟 به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

hashie-fantricks دیدگاه نامه فن تریکس (کلیک کنید)

* وارد بحث شوید و دیدگاه هایتان را به اشتراک بگذارید.
* پس از تایید دیدگاه، ارسال پاسخ توسط دیگران، و یا ثبت دیدگاه جدید توسط سایر کاربران در مطالب مورد علاقه خود، ایمیل اطلاع رسانی دریافت کنید.
* با دریافت لایک از سایر کاربران دیدگاه خود را به جایگاه های بالاتر برسانید.
* با ثبت دیدگاه سازنده و مفید، نظر نویسنده مطلب را جهت پین کردن دیدگاهتان جلب کنید.
* تنها با آموزش و یادگیری می توان آینده را ساخت. پس اگر مطلب یا دیدگاه مفیدی در رابطه با این مقاله دارید، حتما در قسمت دیدگاه ها با دوستان خود در میان بگذارید.

hashie-fantricks-2 سلب مسئولیت! مقالات مربوط به بخش سلامتی، پزشکی، زیبایی، روانشناسی، تناسب اندام و ... تنها برای آموزش و افزایش اطلاعات کاربران فارسی زبان گرد آوری شده و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند و مسئولیت صحت توصیه های نقل شده در مطالب بر عهده تیم فن تریکس نمی باشد. اطلاعات بیشتر hashie-fantricks-2
منبع
popularmechanics




دیدگاه ها

اشتراک در اطلاعیه دیدگاه ها (کلیک کنید)
اطلاع از
guest
آدرس ایمیل شما نزد ما محفوظ بوده و منتشر نخواهد شد.
زنگوله را بزنید تا از تایید دیدگاه خود مطلع شوید.
0 دیدگاه
بازخوردهای درون خطی
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا