سلامت

روش های تسکین، درمان و کاهش تهوع و استفراغ بعد از مصرف دارو

تهوع یکی از رایج ترین عوارض جانبی مصرف داروها است و تقریباً همه ی داروها توانایی ایجاد اختلال در معده را دارند، اما درصد آن در مسکن ها، آنتی بیوتیک ها، داروهای ضد افسردگی، داروهای شیمی درمانی و داروهای بیهوشی بیشتر است. حالت تهوع می تواند از خفیف تا بسیار شدید باشد، به گونه ای که باعث می شود بیماران از مصرف داروهای تجویز شده امتناع کنند. یادگیری چگونگی کاهش تهوع ناشی از مصرف دارو می تواند به تکمیل روند درمان کمک کند. پس با فن تریکس همراه باشید تا با روش های تسکین، درمان و کاهش حالت تهوع بعد از مصرف داروها آشنا شوید.

روش های تسکین و کاهش تهوع ناشی از مصرف دارو

1- دارو را بلافاصله بعد از خوردن غذا مصرف کنید.

تقریباً همه ی داروها باید با مواد غذایی و ترجیحاً بلافاصله بعد از غذا مصرف شوند. مگر آن هایی که به توصیه ی پزشک و نسخه ی دارو باید با معده ی خالی خورد. مواد غذایی می تواند ترکیبات ایجاد کننده ی حالت تهوع، به خصوص در آنتی بیوتیک ها، ضد التهاب های غیر استروئیدی و حتی مولتی ویتامین ها را جذب و رقیق کند.

– دارو را با شکم کاملاً پر، یعنی بعد از وعده غذایی زیاد و سنگین و همچنین غذاهای نفاخ مصرف نکنید. ممکن است حالت تهوع را بدتر کند. در طول روز وعده های غذایی سبک و کمتر اما در دفعات بیشتر بخورید.

– وعده های غذایی را به هیچ وجه حذف نکنید. حتی شده غذایی بسیار کم مثل یک تکه نان باشد حتماً بخورید.

– خوردن یک وعده غذایی سبک چند ساعت قبل از شیمی درمانی نیز ممکن است به مقابله با حالت تهوع کمک کند.

1 درمان حالت تهوع ناشی از مصرف دارو

2- از خوردن غذاهای چرب و سرخ کردنی اجتناب کنید.

هنگام مصرف دارو غذاهایی که چرب، سرخ شده یا فوق العاده شیرین هستند می توانند خطر تهوع و استفراغ را افزایش دهند. غذاهایی ملایم و دارای پروتئین بالا مصرف کنید.

– همچنین بهتر است از پخت غذاهایی که بوی تندی در فضای خانه ایجاد می کنند مثل سیر و پیاز نیز اجتناب کنید.

– بهتر است قبل از خوردن دارو، اسموتی های تهیه شده با میوه های تازه مصرف کنید. سبزیجات حاوی فیبر، پودر پروتئین و ماست ساده را نیز به آن اضافه کرده تا اسیدیته آن را بگیرد.

3- بین وعده های غذایی مایعات زیادی بنوشید.

نوشیدن مایعات زیاد بین وعده های غذایی نیز می تواند باعث کاهش تهوع ناشی از مصرف دارو شود. نوشیدن مایعات خنک مانند آب و آبمیوه های شیرین نشده، چای گیاهی یا زنجبیل توصیه می شود. فقط به یاد داشته باشید که آن ها را به آرامی بنوشید و فوت نکنید، زیرا هوای زیاد در معده باعث نفخ و تشدید تهوع می شود.

– از نوشیدن قهوه و نوشابه خودداری کنید، زیرا بسیار اسیدی هستند و ممکن است معده را ناراحت کنند.

– بهتر است مایعات را نیز به جای خوردن یکباره در حجم زیاد، مانند غذا در طول روز با حجم کم و دفعات بالا بنوشید.

– با وعده های غذایی مایعات زیادی بنوشید، زیرا هم آنزیم های هضم رقیق می شوند و هم معده پر می شود.

2 درمان حالت تهوع ناشی از مصرف دارو

4- استراحت کنید اما دراز نکشید.

استراحت پس از خوردن وعده غذایی كوچک و دارو، می تواند به تسكین معده كمک كند، شما را آرام نگه داشته و حالت تهوع را كاهش دهد. حداقل نیم ساعت بعد از خوردن غذا هیچ فعالیت جدی انجام ندهید. هنگام استراحت دراز نکشید. دراز کشیدن موجب سوء هاضمه و سوزش سر دل شده که می تواند به حالت تهوع کمک کند.

– همچنین می توانید یک پیاده روی آرام انجام داده و هوای تازه بگیرید.

3 درمان حالت تهوع ناشی از مصرف دارو

5- دارو را بیش از حد مصرف نکنید.

مصرف دارو بیشتر از حد توصیه شده یکی از دلایل عمده تهوع و استفراغ است. زیرا دارو در مقدار بالا برای بدن سم محسوب شده و بدن سعی دارد با استفراغ آن را از بدن دفع کند. بروشور دارو را با دقت بخوانید و دستورالعمل های پزشک را به طور دقیق دنبال کنید. برخی افراد فکر می کنند دارویی که خوب و موثر است، باید زیاد مصرف شود. یا زمانی دارو موثر است که زیاد مصرف شود که اصلاً این گونه نیست.

– اگر در اثر مصرف دارو، به طور ناگهانی وزن خود را از دست دادید، حتماً به پزشک مراجعه کنید. زیرا ممکن است دوز دارو برایتان مناسب نباشد.

6- برخی از داروها را دقیقاً قبل از خواب مصرف کنید.

چرا که زمان مصرف دارو نیز در جلوگیری از تهوع موثر است. به عنوان مثال مصرف داروهای ضد افسردگی با نام SSRI ها در هنگام خواب مانع از فعال شدن مرکز استفراغ مغز در اثر هرگونه سرگیجه ای می شود. زیرا شما خواب هستید.

– این استراتژی در اصل برای همه داروها قابل استفاده است.

– از آنجایی که خوردن غذا قبل از خواب می تواند باعث سوء هاضمه و سوزش سر دل شود، حدوداً یک ساعت قبل از خواب کمی میان وعده میل کنید و سپس قبل از خوابیدن دارو را درست مصرف کنید.

7- برخی از داروهای گیاهی نیز برای درمان تهوع موثرند، اما باید دقت داشت که با دارو تداخل دارویی نداشته و اثر منفی ایجاد نکند.

زنجبیل یکی از شناخته شده ترین درمان های گیاهی برای تهوع است، زیرا می تواند معده ناراحت را تسکین دهد (دارای خواص ضد التهابی است) و با اکثر داروها نیز در تعامل نیست. زنجبیل مخصوصاً برای بیماران شیمی درمانی مفید است.

– نعنا یکی دیگر از داروهای گیاهی است که برای تهوع، سوء هاضمه و معده ناراحت استفاده می شود. هم دمنوش نعناع و هم روغن آن (به صورت زیر زبانی) در درمان تهوع موثرند.

– دمنوش برگ تمشک نیز روشی سنتی برای مقابله با تهوع و استفراغ است. فقط باید برای به دست آوردن بهترین نتیجه ابتدا برگ ها را حداقل 15 دقیقه در آب داغ بخیسانید.

فن تریکس مطالعه مقالات “نحوه استفاده از دمنوش های گیاهی جهت کاهش التهاب” و “روش های درمان خانگی گلو درد ناشی از استفراغ” را به شما پیشنهاد می دهد.

🌟5-4-3-2-1🌟 به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

hashie-fantricks دیدگاه نامه فن تریکس (کلیک کنید)

* وارد بحث شوید و دیدگاه هایتان را به اشتراک بگذارید.
* پس از تایید دیدگاه، ارسال پاسخ توسط دیگران، و یا ثبت دیدگاه جدید توسط سایر کاربران در مطالب مورد علاقه خود، ایمیل اطلاع رسانی دریافت کنید.
* با دریافت لایک از سایر کاربران دیدگاه خود را به جایگاه های بالاتر برسانید.
* با ثبت دیدگاه سازنده و مفید، نظر نویسنده مطلب را جهت پین کردن دیدگاهتان جلب کنید.
* تنها با آموزش و یادگیری می توان آینده را ساخت. پس اگر مطلب یا دیدگاه مفیدی در رابطه با این مقاله دارید، حتما در قسمت دیدگاه ها با دوستان خود در میان بگذارید.

hashie-fantricks-2 سلب مسئولیت! مقالات مربوط به بخش سلامتی، پزشکی، زیبایی، روانشناسی، تناسب اندام و ... تنها برای آموزش و افزایش اطلاعات کاربران فارسی زبان گرد آوری شده و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند و مسئولیت صحت توصیه های نقل شده در مطالب بر عهده تیم فن تریکس نمی باشد. اطلاعات بیشتر hashie-fantricks-2
منبع
wikihow




دیدگاه ها

اشتراک در اطلاعیه دیدگاه ها (کلیک کنید)
اطلاع از
guest
آدرس ایمیل شما نزد ما محفوظ بوده و منتشر نخواهد شد.
زنگوله را بزنید تا از تایید دیدگاه خود مطلع شوید.
0 دیدگاه
بازخوردهای درون خطی
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا