سلامت

چگونه به افراد دیسلیکسی Dyslexic یا اختلال خواندن کمک کنیم؟

اختلال خواندن یا خوانش پریشی یک اختلال مغزی است که در آن مغز نمی تواند به درستی تصاویر معینی مانند اعداد و حروف را پردازش کند. یعنی فرد در تشخیص صداها و یادگیری ارتباط آن ها با حروف و کلمات مشکل داشته که نتیجه ی آن عدم توانایی خواندن در وی می باشد. این اختلال مادام العمر بوده و از کودکی تا بزگسالی ادامه می یابد. بنابراین باید به افراد دیسلکسی بزرگسال که در محیط کار و شرایط مختلفی قرار می گیرند بیشتر توجه کرده و به آن ها کمک کرد.

اقدامات لازم برای کمک به این افراد

خودتان را برای رویارویی و کمک به این افراد آماده کنید.

1- فرمت و دست خطی خوانا داشته باشید.

این افراد در خواندن مشکل دارند و به هیچ وجه قادر به خواندن دست خطی که واضح، خوانا و به قول معروف صریح نباشد، نیستند. تا جای ممکن، کلماتی که برای این افراد نوشته می شود باید بسیار بسیار خوانا یعنی با فونتی درشت و فاصله دار باشد. ضمناً لازم است که حرف ها بی پرده به آن ها گفته شود، زیرا نمی توانند ارتباط بین کلمه و معنی آن را پیدا کنند.

2- بپرسید در چه زمینه ای بیشتر مشکل دارند.

اختلال در خوانش افراد مبتلا به این بیماری و درصد ناتوانی و نوع متونی که افراد نمی توانند بخوانند نیز از فردی به فرد دیگر متفاوت است. پس اگر واقعاً می خواهید به چنین افرادی کمک کنید، از مشکل آن ها در خواندن متون سؤال کنید. مثلاً بعضی در نقشه خوانی بیشترین دغدغه را داشته و یا بعضی در متونی که اعداد و حروف کنارِ هم قرار گرفته اند، مشکل داشته و نمی توانند ارتباط برقرار کنند.

1 کمک به افراد دیسلکسی

3- بدانید که گاهی مشکل قابل حل است.

گاهی افراد از کودکی علائم این بیماری را تشخیص نمی دهند و اصلاً اطلاع ندارند که این مشکل یک اختلال است. به همین دلیل هیچ گاه به دنبال حل آن نرفته اند و تا بزرگسالی به دنبالشان می باشد. بهتر است هم خودتان این مسئله را در نظر داشته باشید و هم طرف مقابل را توجیه کنید که ممکن است با کمک شما این توانایی را داشته باشد که با مشکلش کنار بیاید و اگر کمکشان کنید شاید کنار آمدن با مشکلشان خیلی راحت تر از چیزی باشد که تصور می شود.

4- لیست تهیه کنید.

به عنوان معلمی برای این افراد، لیستی از تمام روش های یادگیری و مکان هایی که به این افراد کمک می کنند را تهیه کرده و جلوی رویشان قرار دهید. از آن ها بخواهید هر کدام از روش ها که توانایی ارتباط با آن ها را دارند، انتخاب کرده و یا با امتحان کردن تک تک روش ها، مطلع شوند که کدام روش تا حدی در بهبود وضعیتشان تأثیر دارد. مثلاً:

• محل نشستن در کلاس

• مدت زمان کلاس و یادگیری

• آموزش های کامپیوتری

• بلند خوانی فردی برای او

• تبدیل منابع نوشتاری به صوتی و برعکس

• کتاب هایی با نوشتارهای برجسته

• داشتن یک همراه برای یاری به او در امر خواندن و نوشتن

همچنین انواع مکان هایی که فرد در قرار گرفتن در آن جا توانایی بیشتری خواهد داشت را بررسی کنید تا کمی با مشکلش کنار آید.

2 کمک به افراد دیسلکسی

نسخه های چابی مناسب این افراد را تهیه کنید.

1- از فونت های مناسب افراد دیسلکسی استفاده کنید.

فونت های ساده، بدون سر صفحه و کلمات هم اندازه برای این افراد مناسب است. خواندن و قرائت کردن فونت های Arial, Tahoma, Helvetica, Geneva, Verdana, Century-Gothic و Trebuchet با اندازه ی 12 تا 14 و شاید هم کمی بیشتر، برای این افراد راحت تر و مناسب است. فونت باید کاملاً ساده باشد، زیرا حتی فونت ایتالیک و برجسته هم برای این افراد مشکل است.

2- از اعوجاج بصری جلوگیری کنید.

در متنی که برای این افراد استفاده می کنید از هیچ گونه زیر خط، سایه ی کلمات، دایره کشیدن دور کلمات، کاما یا کوتیشن مارک، علامت نقل قول و مانند این ها که باعث به وجود آمدن اختلال بینایی و گیجی می شوند، استفاده نکنید. همچنین از نوشتن سطرهای طولانیِ بدون بریدگی و فاصله بین خط ها نیز بپرهیزید. به جای استفاده از یک پاراگراف ایده ها و حرف ها، آن ها را در یک خط کوتاه بیان کنید و سطرها را به صورت لیستی با عدد یا نقطه بیان کنید.

• کلمات را به صورت کمی تیره در پس زمینه ای سفید بنویسید و به هیچ وجه متون را رنگی نکنید که اختلال را تشدید می کند.

3- از کاغذهای مناسب استفاده کنید.

نوع کاغذها باید استاندارد بوده و مثلاً چیزی که در پشت آن نوشته شده روی آن سایه نیندازد تا اختلال بصری ایجاد نکند. می توانید از کاغذهایی با پس زمینه ای تا حدی تیره مانند کاغذهای کاهی استفاده کنید. این کاغذها نور را در چشم منعکس نکرده و اختلال بصری ایجاد نمی کنند. در این مورد سعی کنید نوع کاغذ و رنگ آن را امتحان کرده و نوع مناسب آن را همیشه استفاده کنید.

4- از نوع نوشتار مناسب استفاده کنید.

همان طور که گفته شد، مطالب برای این افراد باید صریح بیان شود و از توضیح اضافی، زبان تخصصی و فنی خودداری شود. در واقع باید از جملاتی کوتاه، مختصر و صریح استفاده شود. به کارگیری نمودارهای بصری و تصاویر هم بسیار کمک کننده هستند. پس تا حد امکان توضیح جملات را در این قالب قرار دهید.

از تکنولوژی استفاده کنید.

– از نرم افزار تبدیل گفتار به نوشتار استفاده کنید.

برای این افراد صحبت کردن از نوشتن آسان تر می باشد. خصوصاً آن دسته از افرادی که در بازیابی کلمات مشکل داشته یا قدرت نوشتاری ضعیفی دارند و یا نمی توانند ایده ها و حرف های ذهنشان را روی کاغذ بیاورند. نرم افزارهای برعکس یعنی تبدیل نوشتار به گفتار و نرم افزارهایی که از روی متن می خوانند نیز برای این افراد بسیار مؤثر است.

سعی کنید خودتان هم بیشتر در مورد این بیماری بدانید.

1- پردازش اطلاعات در مغزهای این افراد متفاوت است.

ناتوانی اولیه در بزرگسالان دیسلکسی تفاوت در نحوه عملکرد مغز آن ها در پردازش اطلاعات است؛ به این معنی که در تفسیر زبان نوشتاری مشکل دارند. این مشکل معمولاً در کودکی قابل تشخیص است. زیرا خواندن و نوشتن در کودکی آموخته می شود. اغلب این افراد در پردازش زبان گفتاری نیز مشکل دارند و قادر به تحلیل حرف ها و شنیده ها نیستند. به همین دلیل باید با آن ها بسیار صریح و بی پرده سخن گفت و تا حد امکان از جک و طنز خودداری کرد. زیرا برایشان هیچ مفهومی ندارد.

3 کمک به افراد دیسلکسی

2- حافظه ی این افراد با دیگران متفاوت است.

این افراد حافظه ی بسیار ضعیف و کوتاه مدتی داشته و در به یاد آوردن حقایق، وقایع و… بسیار مشکل دارند. افرادِ دارای این مشکل به دلیل اینکه نمی توانند یادداشت برداری کنند، توانایی نگهداری چندین نوع اطلاعات را نداشته و ممکن است از بابت حافظه بسیار رنج ببرند. حتی امکان فراموش کردن اطلاعاتی مانند سن خود یا فرزندانشان هم وجود دارد.

3- این افراد در برقراری ارتباط ناتوانند.

این افراد به دلیل این که از حافظه ی ضعیفی برخوردارند و توانایی تحلیل و ارتباط با کلمات را در مغز خود ندارند، در ارتباط با افراد دچار مشکل شده و نمی توانند به راحتی کلماتی را یافته و ارتباط خوبی را برقرار کنند. از طرفی اگر صریح و بی پرده با آن ها صحبت نشود، قدرت تحلیل حرف های طرف مقابل را نداشته و نمی توانند پاسخگو باشند.

• صدای این افراد در صحبت کردن بلندتر از معمول بوده و نوع بیان کلماتشان نیز آهسته تر و نرم تر می باشد. حتی فعل، فاعل، مفعول، ضمیر، زمان ها و این گونه عناصر را نیز به طور صحیح به کار نمی برند.

4 کمک به افراد دیسلکسی

4- یادگیری این افراد نیز متفاوت است.

گاهی بعضی از این افراد هیچ گاه قادر به نوشتن و خواندن نیستند و تا آخر عمر بیسواد باقی می مانند. اگر چه که بعضی افراد تا حدی توانایی خواندن را پیدا می کنند، اما تا آخر عمر غلط هایی همراهشان است.

5- حساسیت این افراد زیاد است.

افراد مبتلا به دیسلکسی نسبت به محیط های پر سر و صدا حساس بوده و نمی توانند تمرکز داشته باشند. اگر در محیطی با چندین صدا و تصویر قرار گیرند، هیچ کدام را متوجه نمی شوند و موجب اختلال در مغز و پریشان شدن آن ها خواهد شد.

6- استرس بصری در آن ها رایج است.

بسیاری از این افراد در زمان مطالعه دچار استرس بصری شده و حس می کنند که کلمات دچار تحریف یا دارای سایه هستند و یا روی صفحه حرکت می کنند.

5 کمک به افراد دیسلکسی

7- توانایی این افراد را بدانید.

این افراد در درک و فهمیدن جزئیات و اطلاعات تصاویر بزرگ، بهتر می باشند. همچنین در حل مسائل و مشکلات نیز عملکرد بهتری از خود نشان می دهند. در مورد نحوه ی عملکرد دستگاه ها، انسان و انواع چیزها نیز از نظر غریزی فهم بالاتری دارند. همچنین این افراد خلاقیت، کنجکاوی و قدرت تفکر بسیار بالایی نیز دارند.

یک فرد دیسلکسی توانایی بیشتری برای تمرکز بر روی کار نسبت به یک فرد معمولی دارد.

🌟5-4-3-2-1🌟 به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

hashie-fantricks دیدگاه نامه فن تریکس (کلیک کنید)

* وارد بحث شوید و دیدگاه هایتان را به اشتراک بگذارید.
* پس از تایید دیدگاه، ارسال پاسخ توسط دیگران، و یا ثبت دیدگاه جدید توسط سایر کاربران در مطالب مورد علاقه خود، ایمیل اطلاع رسانی دریافت کنید.
* با دریافت لایک از سایر کاربران دیدگاه خود را به جایگاه های بالاتر برسانید.
* با ثبت دیدگاه سازنده و مفید، نظر نویسنده مطلب را جهت پین کردن دیدگاهتان جلب کنید.
* تنها با آموزش و یادگیری می توان آینده را ساخت. پس اگر مطلب یا دیدگاه مفیدی در رابطه با این مقاله دارید، حتما در قسمت دیدگاه ها با دوستان خود در میان بگذارید.

hashie-fantricks-2 سلب مسئولیت! مقالات مربوط به بخش سلامتی، پزشکی، زیبایی، روانشناسی، تناسب اندام و ... تنها برای آموزش و افزایش اطلاعات کاربران فارسی زبان گرد آوری شده و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند و مسئولیت صحت توصیه های نقل شده در مطالب بر عهده تیم فن تریکس نمی باشد. اطلاعات بیشتر hashie-fantricks-2
منبع
wikihow




دیدگاه ها

اشتراک در اطلاعیه دیدگاه ها (کلیک کنید)
اطلاع از
guest
آدرس ایمیل شما نزد ما محفوظ بوده و منتشر نخواهد شد.
زنگوله را بزنید تا از تایید دیدگاه خود مطلع شوید.
0 دیدگاه
بازخوردهای درون خطی
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا