تغذیه

چگونه اسید موجود در گوجه فرنگی را کاهش دهیم؟

گوجه فرنگی از جمله سبزیجاتی است که خوردن آن به صورت خام و پخته در غذاها، طعمی عالی دارد. این چاشنی علاوه بر خوش طعم و خوش رنگ کردن غذا، مواد مغذی بسیاری را به غذا اضافه می کند. اما از آنجایی که گوجه فرنگی بسیار اسیدی بوده و ممکن است مصرف آن برای افرادی که دچار زخم معده و یا دیگر مشکلات مربوط به اسید معده و گوارش می باشند، باعث بروز مشکلاتی شود. بنابراین این افراد باید از میزان اسیدی بودن گوجه فرنگی کاسته سپس آن را مصرف کنند. اضافه کردن مقداری جوش شیرین بعد از پخت گوجه فرنگی، جدا کردن دانه ها و کاهش زمان پخت آن، تا حد زیادی اسیدی بودن گوجه را از بین می برد. پس گوجه فرنگی را به روش های زیر طبخ کنید.

از جوش شیرین استفاده کنید.

1- گوجه فرنگی ها را به هر اندازه ای که می خواهید خرد کنید.

بر خلاف تصور مردم ریز یا درشت بودن تکه های گوجه فرنگی هیچ تاثیری در کاهش اسید آن ندارد. البته چون قطعات کوچک زودتر حرارت دیده و زمان پخت را کاهش می دهند، بهتر است گوجه فرنگی را ریز خرد کنید.

2- شعله را روی حرارت ملایم تنظیم کرده و گوجه فرنگی ها را در تابه ای روی حرارت گذاشته و 10 دقیقه هم بزنید.

اگر می خواهید گوجه فرنگی ها را درون ظرفی دیگر با محتویاتی داغ بریزید، لازم نیست گوجه فرنگی ها را بپزید. در غیر این صورت زمانی که گوجه فرنگی ها شروع به سوختن و ترد شدن کردند آن ها را از حرارت بردارید.

1 کاهش اسید گوجه فرنگی

3- به محض این که گوجه ها را از روی حرارت برداشتید، ¼ قاشق چایخوری جوش شیرین به آن اضافه کنید.

البته این مقدار جوش شیرین مناسب شش گوجه فرنگی متوسط است. که برای گوجه های بیشتر به همین نسبت مقدار جوش شیرین را افزایش داده و برای گوجه ی کمتر مقدار جوش شیرین را با نسبت گفته شده کاهش دهید. سپس گوجه ها را هم بزنید تا جوش شیرین به همه ی گوجه ها برسد. جوش شیرین با اسید گوجه فرنگی واکنش داده و آن را خنثی کرده و صدای فش فشی ایجاد می کند.

2 کاهش اسید گوجه فرنگی

4- بعد از این که صدای فش فش تمام شد؛ اسید گوجه بدون این که کوچکترین تغییری در طعم آن ایجاد شود، خنثی شده است.

اکنون گوجه فرنگی ها آماده شده تا با آن ها غذای مورد نظرتان را حاضر کنید.

3 کاهش اسید گوجه فرنگی

دانه های گوجه فرنگی را جدا کرده و زمان پخت را کاهش دهید.

1- گوجه فرنگی را از وسط نصف کرده و بدون آسیب زدن به گوشته ی گوجه فرنگی، فقط دانه ها را جدا کنید.

این دانه ها بیشترین مقدار اسید گوجه فرنگی را در خود جای داده اند، بنابراین جدا کردن آن ها یکی از بهترین راه ها برای کاهش اسید گوجه فرنگی است.

4 کاهش اسید گوجه فرنگی

2- زمان پخت گوجه ها را کاهش دهید.

هرچه گوجه فرنگی مدت زمان بیشتری پخته شود، خاصیت اسیدی آن افزایش می یابد. پس تا جایی که ممکن است زمان پخت را کاهش دهید. توصیه می شود گوجه فرنگی بیش از نیم ساعت پخته نشود.

3- گوجه فرنگی ها را زمانی به مواد دیگر اضافه کنید که کلیه ی مواد پخته شده و دیگر لازم نباشد گوجه فرنگی به همراه دیگر مواد به مدتی طولانی در فرآیند پخت قرار گیرد.

این کار زمان پخت گوجه فرنگی و در نتیجه میزان اسید آن را کاهش می دهد. مثلاً اگر مدت زمان پخت غذایی که دارای گوجه فرنگی است یک ساعت می باشد، گوجه ها را در 10 دقیقه ی آخر اضافه کنید. این کار باعث می شود که گوجه فرنگی ها در مواد گرم شده خیس بخورند اما اسیدی نشوند.

5 کاهش اسید گوجه فرنگی

4- گوجه فرنگی خام را جایگزین گوجه فرنگی پخته کنید.

همان طور که کاهش زمان پخت گوجه میزان اسیدی بودن آن را کم می کند، نپختن آن نیز سطح اسیدش را پایین نگه می دارد و گوجه فرنگی خام بسیار کمتر از گوجه ی پخته شده اسید دارد. پس بهتر است آن را خام و به صورت سالاد مصرف کنید.

6 کاهش اسید گوجه فرنگی

گوجه فرنگی هایی را برای خرید انتخاب کنید که اسید کمتری دارند.

1- رسیده ترین گوجه ها را انتخاب کنید.

گوجه فرنگی ها هر چه بیشتر می رسند، اسید بیشتری را از دست می دهند. بنابراین گوجه های کال را خریداری نکنید و گوجه های سنگین تر و نرم تر و آبدارتر را بردارید.

2- در غذاهایتان از گوجه های کنسروی استفاده نکنید.

فرآیند کنسرو کردن گوجه فرنگی میزان اسید آن را افزایش می دهد. بنابراین همیشه از گوجه های تازه به جای کنسرو استفاده کنید.

3- گوجه هایی که قرمز نیستند را انتخاب کنید.

گفته می شود گوجه هایی که سبز، نارنجی، زرد و یا تلفیقی از این ها هستند اسید کمتری دارند. البته این گفته چندان ثابت شده نیست و فقط در حد یک گمان است که می توانید با امتحان کردن انواع گوجه به صحت آن پی ببرید.

🌟5-4-3-2-1🌟 به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

hashie-fantricks دیدگاه نامه فن تریکس (کلیک کنید)

* وارد بحث شوید و دیدگاه هایتان را به اشتراک بگذارید.
* پس از تایید دیدگاه، ارسال پاسخ توسط دیگران، و یا ثبت دیدگاه جدید توسط سایر کاربران در مطالب مورد علاقه خود، ایمیل اطلاع رسانی دریافت کنید.
* با دریافت لایک از سایر کاربران دیدگاه خود را به جایگاه های بالاتر برسانید.
* با ثبت دیدگاه سازنده و مفید، نظر نویسنده مطلب را جهت پین کردن دیدگاهتان جلب کنید.
* تنها با آموزش و یادگیری می توان آینده را ساخت. پس اگر مطلب یا دیدگاه مفیدی در رابطه با این مقاله دارید، حتما در قسمت دیدگاه ها با دوستان خود در میان بگذارید.

hashie-fantricks-2 سلب مسئولیت! مقالات مربوط به بخش سلامتی، پزشکی، زیبایی، روانشناسی، تناسب اندام و ... تنها برای آموزش و افزایش اطلاعات کاربران فارسی زبان گرد آوری شده و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند و مسئولیت صحت توصیه های نقل شده در مطالب بر عهده تیم فن تریکس نمی باشد. اطلاعات بیشتر hashie-fantricks-2
منبع
wikihow




دیدگاه ها

اشتراک در اطلاعیه دیدگاه ها (کلیک کنید)
اطلاع از
guest
آدرس ایمیل شما نزد ما محفوظ بوده و منتشر نخواهد شد.
زنگوله را بزنید تا از تایید دیدگاه خود مطلع شوید.
1 دیدگاه
محبوب ترین ها
تازه‌ترین ها قدیمی ترین ها
بازخوردهای درون خطی
مشاهده همه دیدگاه ها
بهزاد جدیدی

خیلی جالب بود

دکمه بازگشت به بالا