آموزش های ویدئوییگل و گیاه

چگونه گیاه سریش را کاشته و پرورش دهیم؟

گل سریش از جمله گیاهان زینتی بوده که جنبه ی دارویی نیز دارد و از خواص و مزایای فراوانی برخوردار است. همچنین آن را نیلوفر دم روباهی نیز می نامند. گل های خوشه ای این گیاه در اوایل بهار در هوایی گرم، منظره ی خاص و زیبایی را ساخته و به همین دلیل بسیاری آن را برای کاشت و تزئین حیاط، باغ و حتی معابر عمومی انتخاب می کنند.

با ما همراه باشید تا کاشت و پرورش گل سریش را فراگیرید.

کاشت و پرورش گیاه سریش

1- گل سریش را برای کاشت در اوایل پاییز یا بهار خریداری کنید.

این گیاه در اوایل بهار به صورت طولی و در بیرون از زمین رشد کرده و در پاییز در داخل خاک و زیر خاک ریشه دوانده و گسترش می یابد.

2- برای کاشت گیاه سریش نقطه ای را انتخاب کنید که در تمام طول روز آفتاب داشته باشد.

سریش در جایی که قسمتی آفتابی و قسمتی سایه باشد هم می تواند زنده بماند، اما در جایی که در تمام طول روز آفتاب داشته باشد به بهترین شکل خود رشد می کند. بنابراین حتی این گیاه را در کنار درخت یا ساختمان بلندی که روی آن سایه می اندازد هم نکارید.

3- همچنین نقطه ی کاشت گیاه سریش باید دارای خاکی با زهکشی مناسب باشد.

یکی از راه های تشخیص چنین مکانی، چک کردن محل بعد از باران است. نقطه ای که پس از گذشت 6 ساعت از باران هنوز به صورت گودالی آب جمع شده است اصلاً مکان مناسبی برای کاشت گیاه سریش نیست. نقطه ای را بیابید که کاملاً خشک باشد.


برای اطلاع از نحوه آزمایش و تست خاک مناسب برای کاشت گل و گیاه به لینک زیر از وب سایت فن تریکس مراجعه کنید.

>>> آزمایش و تست خاک مناسب برای کاشت گل و گیاه <<<


– می توانید با اضافه کردن کمپوست به خاک زهکشی خاک را افزایش دهید.

4- سریش را در کنار گیاهان دیگر نکارید.

زمانی که گیاه سریش روی زمین رقیبی نداشته باشد، به بهترین شکل رشد کرده و گسترش می یابد. گیاهان دیگر علاوه بر اینکه برای سریش رقابت ایجاد می کنند، ریشه های آن را نیز نابود می سازند.

بعد از یافتن مکان مناسب:

1- گودال کم عمقی حفر کنید.

از آنجایی که گیاه سریش در امتداد سطح زمین رشد می کند، عمق گودال باید تنها 6 اینچ معادل 15 سانتی متر باشد. عرض گودال نیز 15 اینچ یعنی 38 سانتی متر کافی است.

2- مانند آنچه در ویدئو می بینید خاک نرمی به شکل یک تپه در مرکز گودال بریزید.

ارتفاع این تپه باید به اندازه ای باشد که تاج پیاز گل دقیقاً زیر سطح خاک قرار بگیرد. همچنین می توانید برای ساخت این تپه از شن استفاده کنید که زهکشی خاک را هم بهبود می بخشد.

3- اگر ریشه ها در هم پیچ خورده اند، با دقت آن ها را از هم جدا کنید.

زیرا ریشه ها بسیار ضعیف و شکننده اند. سپس انتهای آن ها را به سمت پایین یعنی به سمت خاک بکشید.

4- پیاز را روی تپه گذاشته و به گونه ای آن را بکارید که تاج پیاز نزدیک ترین نقطه به سطح زمین بوده و دقیقاً زیر یک لایه ی نازک خاک استراحت کند.

5- بقیه ی پیازها را با فاصله ی 91 سانتی متر از هم بکارید.

همانطور که گفته شد این گیاه زمانی به بهترین شکل رشد می کند که گیاه دیگری مزاحمش نشود. بنابراین هر چه فاصله ی بین آن ها بیشتر باشد بهتر است. حداقل فاصله ی بین ریشه ها باید 30 سانتی متر باشد.

برای پرورش گیاه سریش:

1- به گل سریش کود بدهید.

به محض اینکه متوجه شدید که گیاه شروع به جوانه زدن کرده است برای کمک به رشد گیاه به آن کود بدهید. از کودی با پتاسیم بالا مثل سولفات پتاسیم استفاده کنید و ماهی یکبار آن را اطراف گیاه بپاشید.

2- گل سریش را به مقدار کم آبیاری کنید.

از آنجایی که گیاه سریش با آب کم رشد می کند، تنها در فصل بهار که شروع به رشد برگ هایش می کند به آبیاری نیاز دارد. ولی اگر گیاه به نظر خشک می رسد به مقدار بسیار کمی به آن آب بدهید. بعد از گل داد گیاه، برگ ها خشک شده که می توانید آن ها را از گیاه جدا کنید.

3- مالچ پاشی در فصل پاییز

قبل از زمستان اطراف گیاه را مالچ خشک مثل پوست درخت یا کاه بریزید. ابتدا می توانید یک لایه کمپوست حاوی مواد مغذی ریخته و سپس روی آن را مالچ بریزید. فقط حواستان باشد روی گیاه مالچ ریخته نشود. مالچ به مقاومت گیاه در زمستان کمک کرده و باعث می شود گیاه رطوبت را به خود جذب نکند.

4- قبل از بهار گیاه را با پلاستیک یا شیشه بپوشانید.

به دلیل اینکه گیاه سریش در اوایل بهار جوانه می زند سرمای ضعیف نیز باعث آسیب رساندن به آن می شود. می توانید شیشه های مخصوص این کار که برای تراریوم نیز استفاده می شود را خریداری کرده و روی گیاه بگذارید یا از پلاستیک استفاده کنید.

5 چگونگی کاشت و پرورش گیاه سریش

در پایان نیز می توانید با مراجعه به لینک های زیر از وب سایت فن تریکس نحوه کاشتن و پرورش ذرت مناسب پاپ کورن، گیاه پنی ستوم و سبزی شابانک را فراگیرید.

>>> کاشت و پرورش ذرت مناسب پاپ کورن

>>> کاشت و پرورش گیاه پنی ستوم در خانه

>>> کاشت و پرورش شابانک یا آروگولا

🌟5-4-3-2-1🌟 به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

hashie-fantricks دیدگاه نامه فن تریکس (کلیک کنید)

* وارد بحث شوید و دیدگاه هایتان را به اشتراک بگذارید.
* پس از تایید دیدگاه، ارسال پاسخ توسط دیگران، و یا ثبت دیدگاه جدید توسط سایر کاربران در مطالب مورد علاقه خود، ایمیل اطلاع رسانی دریافت کنید.
* با دریافت لایک از سایر کاربران دیدگاه خود را به جایگاه های بالاتر برسانید.
* با ثبت دیدگاه سازنده و مفید، نظر نویسنده مطلب را جهت پین کردن دیدگاهتان جلب کنید.
* تنها با آموزش و یادگیری می توان آینده را ساخت. پس اگر مطلب یا دیدگاه مفیدی در رابطه با این مقاله دارید، حتما در قسمت دیدگاه ها با دوستان خود در میان بگذارید.

hashie-fantricks-2 سلب مسئولیت! مقالات مربوط به بخش سلامتی، پزشکی، زیبایی، روانشناسی، تناسب اندام و ... تنها برای آموزش و افزایش اطلاعات کاربران فارسی زبان گرد آوری شده و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند و مسئولیت صحت توصیه های نقل شده در مطالب بر عهده تیم فن تریکس نمی باشد. اطلاعات بیشتر hashie-fantricks-2
منبع
wikihow




دیدگاه ها

اشتراک در اطلاعیه دیدگاه ها (کلیک کنید)
اطلاع از
guest
آدرس ایمیل شما نزد ما محفوظ بوده و منتشر نخواهد شد.
زنگوله را بزنید تا از تایید دیدگاه خود مطلع شوید.
0 دیدگاه
بازخوردهای درون خطی
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا