سلامت

عفونت خون “سپسیس SEPSIS” چیست و چگونه باید از آن پیشگیری کرد؟

عفونت خون یا سپسیس یک بیماری مرگبار می باشد که هنگام پاسخ بدن شما به عفونت اتفاق می افتد. این بیماری می تواند به برخی قسمت های بدن آسیب زده و در نتیجه موجب شکستن و از بین رفتن قسمت های دیگری از بدن مانند سر انگشتان شود. اگر چه ممکن است این بیماری برای هر کسی اتفاق افتد، اما بیشتر در افراد مسن و کودکانی که دارای سیستم ایمنی ضعیف تری هستند اتفاق می افتد. رعایت بهداشت برای جلوگیری از این بیماری بسیار مؤثر بوده و می توان گفت یکی از مهم ترین عوامل پیشگیری از این بیماری رعایت اصول بهداشتی می باشد. همچنین با پاکسازی زخم ها برای جلوگیری از پیشرفت عفونت نیز می توان از این بیماری جلوگیری کرد.

از آنجایی که سپسیس جزء بیماری های خطرناک می باشد، برای جلوگیری از مبتلا شدن به این بیماری رعایت یک سری از اصول بهداشتی در زندگی روزانه بسیار اهمیت پیدا می کند.

پیشگیری از عفونت خون در بزرگسالان

1- دستان خود را مرتباً بشویید.

همان طور که پیشتر هم گفته شد، یکی از مهم ترین اقدامات جهت پیشگیری از ابتلا به عفونت خون، شستشوی مرتب دست ها است. اگر دستان خود را مرتباً شستشو دهید، ریسک ابتلا به عفونت را تا حد زیادی از بین برده اید. پس هر بار دستان خود را حداقل به مدت 20 دقیقه به طوری که هیچ گونه آلودگی در انگشتان و زیر ناخن هایتان باقی نماند بشویید. سپس حتماً دستان خود را خشک کنید. با این کار بسیار ساده از ایجاد عفونت اولیه در بدن و مبتلا شدن به بیماری های پیشرفته و یا همان عفونت خون پیشگیری کنید.

1 پیشگیری از عفونت خون

2- تمامی زخم ها حتی کوچک ترین زخم را به سرعت تمیز کنید.

سپسیس معمولاً با عفونتی شروع می شود که از یک زخمی وارد جریان خون می شود. بنابراین مهم است که تمامی زخم ها را بلافاصله تمیز کرده و از ایجاد عفونت جلوگیری کرد. حتی کوچک ترین زخم ها را نیز نادیده نگیرید و نسبت به تمیز کردن آن ها حساس باشید. چرا که کوچک ترین عفونت ها نیز ممکن است مشکل آفرین باشد.

بعد از ایجاد جراحت لازم، آن را در زیر آب گرم گرفته و پاکسازی کنید اما هرگز از مواد ضدعفونی استفاده نکنید. سپس آن را خشک کرده و با گاز استریل ببندید و مرتباً آن را تعویض کنید. این نکات به ظاهر ساده، می تواند از بروز مشکلات بزرگ جلوگیری کند.

فقط یادتان باشد که هر جسمی را با هر اندازه ای توسط پزشک خود از داخل زخم خارج کنید. جسم خارجی یکی از اصلی ترین عوامل ایجاد عفونت می باشد که حتماً باید آن را جدی بگیرید.

2 پیشگیری از عفونت خون

3- با پزشک در مورد واکسیناسیون صحبت کنید.

اگر سالمند هستید یا سابقه ی سکته داشته اید بیشتر از هر کس دیگری مستعد ابتلا به بیماری سپسیس می باشید. پس سهل انگاری نکنید و خود را به یک پزشک نشان دهید. ممکن است شرایطتتان طوری باشد که احتیاج به واکسن هایی مانند واکسن های ضد ویروسی داشته باشید.

4- جلوگیری از عفونت در بیمارستان

در بیمارستان خطر ابتلا به بیماری سپسیس بیشتر از هر جای دیگری است. اگر شرایطتان به گونه ای است که باید مدت زمان طولانی در بیمارستان باشید خودتان را در مقابل این بیماری بیمه کنید.

اگر بیماری خاصی دارید که احتمال ابتلا به عفونت خون را در شما بیشتر می کند و یا سیستم ایمنی بدنتان ضعیف است و مجبور هستید که بیشتر اوقات در محیط بیمارستان باشید، باید بدانید که در شرایط بسیار خاصی قرار دارید و مشورت با پزشک در این زمینه برای شما ضروری می باشد.

– بعد از هر بار وارد شدن در هر اتاق و دست زدن به بیماران و ابزار بیمارستانی دستانتان را حتماً بشویید.

– همچنین سعی کنید حد الامکان با بیماران کمتر ارتباط برقرار کنید.

5- در زندگی روزمره اقداماتی ساده برای جلوگیری از ابتلا به عفونت خون انجام دهید.

سپسیس از یک عفونت بسیار ساده به وجود می آید. پس یکی از بزرگترین راه های پیشگیری از این بیماری، جلوگیری از ایجاد هرگونه عفونت است. پس در هنگام آشپزی مراقب بوده و در تمیز بودن و نظافت وسایل آشپزخانه نیز دقت لازم را داشته باشید. همچنین وسایلی که در تماس با مواد فاسد شدنی مانند تخم مرغ، ماهی، مرغ و گوشت بوده اند را مدام تمیز و ضدعفونی کنید. در استفاده از این مواد نیز بدانید که به موقع و سالم مصرف شوند. زیرا این مواد زود فاسد شده و همین موضوع باعث بروز بیماری می شود. به یاد داشته باشید که گوشت را همیشه در دمای مخصوص به خود پخت و پز کنید. گوشت چرخ کرده باید در دمایی معادل 160 درجه فارنهایت یا 71.1 درجه سانتی گراد پخته شود. مرغ نیز در 165 درجه فارنهایت یا 73.9 درجه سانتی گراد و دیگر انواع گوشت ها در دمای 145 درجه فارنهایت یا 62.8 درجه سانتی گراد باید پخته شوند.

– هیچگاه وسایل بهداشتی مانند موزر، شانه، حوله و مسواک را به صورت مشترک استفاده نکنید.

– در هنگام سرماخوردگی حتماً در خانه بمانید تا کاملاً بهبود یابید و سیستم ایمنی بدنتان تقویت شود.

3 پیشگیری از عفونت خون

پیشگیری از ابتلا به سپسیس در کودکان و خردسالان

1- واکسینه کردن کودکان را جدی بگیرید.

کودکان بیش از هر قشر دیگری در معرض خطر ابتلا به این بیماری می باشند. یکی از بهترین روش های پیشگیری از این بیماری واکسینه کردن کودکان است.

خوشبختانه امروزه تمامی اطفال در مراکز بهداشتی واکسن هایی مانند منژیت و سیاه سرفه را می زنند و واکسینه می شوند. تنها نکته ای که در اینجا باید متوجه آن باشیم مراجعه ی به موقع کودکان برای واکسیناسیون توسط والدینشان است. متأسفانه بعضی سهل انگاری کرده و تاریخ های مقرر شده را پس و پیش می کنند که بسیار برای سلامتی کودک خطرناک است. پس برای تضمین سلامت کودک خود در مورد واکسینه شدنشان نهایت حساسیت را به خرج دهید.

نکته ی دیگری که یادآور می شویم این است که اگر کودکتان به هر دلیلی مانند داشتن مشکل یا بیماری خاصی نمی تواند واکسینه شود، اطمینان حاصل کنید که اطرافیان کودک شما واکسینه شده و بیمار نیستند. یعنی کودک را در محیطی سالم قرار دهید که از ابتلا به هرگونه بیماری هایی مصون باشد.

2- در دوران بارداری بسیار احتیاط کنید.

در دوران بارداری نوزاد می تواند از طریق مادر هم به عفونت خون مبتلا شود.

پس برای جلوگیری از بروز این خطر اقدامات زیر را انجام دهید:

• فنجان ها، بشقاب و ظروفتان را با دیگران و به خصوص کودکان به اشتراک نگذارید.

• از پخته شدن گوشت هایی که برای خوردن استفاده می کنید، مطمئن شوید. همچنین خوردن گوشت با مقدار کم و استفاده از مواد لبنی پاستوریزه نشده در دوران بارداری بسیار خطرناک است.

• از حیوانات دوری کنید. لمس بدن حیواناتی مانند گربه بسیار خطرناک است؛ زیرا ممکن است دارای انگلی به نام توکسوپلاسموز باشد و به بدن شما منتقل شود.

4 پیشگیری از عفونت خون

3- زخم بدن کودک را جدی بگیرید.

برای جلوگیری از بروز عفونت، زخم های بدن کودک را حتی اگر بسیار کوچک باشد، به سرعت تمیز کنید. زیرا عفونت عامل اصلی ایجاد بیماری سپسیس است. برای کودکان نیز مانند چیزی که در بالا گفته شد زخم را در زیر آب ولرم و صابون شسته، سپس خشک کنید و با گاز استریل یا بانداژ پیچیده و مرتباً تعوض کنید.

4- کودک را تشویق کنید تا بهداشت را رعایت کند.

همان طور که تا به الان گفته شد مهم ترین کار در جلوگیری از ایجاد عفونت رعایت بهداشت است. پس به کودکان نیز اهمیت رعایت بهداشت را بیاموزید. اطمینان حاصل کنید که مرتباً دست های خود را شسته و حمام می کنند. به ویژه بعد از بازی کردن و قبل از غذا خوردن، شستن دست ها ضرورت پیدا می کند. این یکی از بهترین راه ها برای مصون نگه داشتن کودکان از عفونت می باشد.

مراقبت های پزشکی

1- در صورت بروز نشانه های عفونت خون، فوراً به پزشک مراجعه کنید.

از آنجایی که این بیماری بسیار خطرناک است، به محض اینکه نشانه های آن را در خود مشاهده کردید باید به پزشک مراجعه کنید. این بیماری هر چه زودتر درمان شود بهتر است.

نشانه های این بیماری عبارت اند از:

• تب و لرز و سرماخوردگی
• احساس ضعف و درد شدید
• رنگ پریدگی
• گیجی و خواب آلودگی
• تنگی نفس

5 پیشگیری از عفونت خون

2- آزمایش دهید.

برای بررسی عملکرد کبد و کلیه لازم است آزمایش خون بدهید. آزمایش ادرار و سی تی اسکن و اولتراسوند هم ممکن است لازم شود که تشخیص آن با پزشک است.

6 پیشگیری از عفونت خون

3- درمان های آنتی بیوتیکی

معمولاً اگر این بیماری پیشرفته نباشد و خیلی زود به دکتر مراجعه کنید، با یک دوره مصرف آنتی بیوتیک مشکل شما برطرف می شود. این داروها در طول درمان عفونت، اغلب به صورت IV مورد استفاده قرار می گیرند.

4- در صورت لزوم باید جراحی شوید.

در بسیاری موارد، جراحی در درمان عفونت می تواند مؤثر باشد، به گونه ای که منبع عفونت و آبسه برداشته می شود. در این مرحله حتماً از تمام توصیه های پزشک پیروی کنید و مطمئن باشید که بر عفونت غلبه می کنید.

در پایان برای اطلاع از علائم و نحوه پیشگیری و درمان خانگی عفونت کرم قلابدار به لینک زیر از وب سایت فن تریکس مراجعه کنید.

>>> علائم و نحوه پیشگیری و درمان خانگی عفونت کرم قلابدار <<<

🌟5-4-3-2-1🌟 به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

hashie-fantricks دیدگاه نامه فن تریکس (کلیک کنید)

* وارد بحث شوید و دیدگاه هایتان را به اشتراک بگذارید.
* پس از تایید دیدگاه، ارسال پاسخ توسط دیگران، و یا ثبت دیدگاه جدید توسط سایر کاربران در مطالب مورد علاقه خود، ایمیل اطلاع رسانی دریافت کنید.
* با دریافت لایک از سایر کاربران دیدگاه خود را به جایگاه های بالاتر برسانید.
* با ثبت دیدگاه سازنده و مفید، نظر نویسنده مطلب را جهت پین کردن دیدگاهتان جلب کنید.
* تنها با آموزش و یادگیری می توان آینده را ساخت. پس اگر مطلب یا دیدگاه مفیدی در رابطه با این مقاله دارید، حتما در قسمت دیدگاه ها با دوستان خود در میان بگذارید.

hashie-fantricks-2 سلب مسئولیت! مقالات مربوط به بخش سلامتی، پزشکی، زیبایی، روانشناسی، تناسب اندام و ... تنها برای آموزش و افزایش اطلاعات کاربران فارسی زبان گرد آوری شده و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند و مسئولیت صحت توصیه های نقل شده در مطالب بر عهده تیم فن تریکس نمی باشد. اطلاعات بیشتر hashie-fantricks-2
منبع
wikihow




دیدگاه ها

اشتراک در اطلاعیه دیدگاه ها (کلیک کنید)
اطلاع از
guest
آدرس ایمیل شما نزد ما محفوظ بوده و منتشر نخواهد شد.
زنگوله را بزنید تا از تایید دیدگاه خود مطلع شوید.
2 دیدگاه
محبوب ترین ها
تازه‌ترین ها قدیمی ترین ها
بازخوردهای درون خطی
مشاهده همه دیدگاه ها
اشکان شمسی

ممنون. دنبال پیشگیری میگشتم که خیلی از سایتا نداشت. کامل کامل بود.

مرجان

سایت خیلی خوبیه ممنون

دکمه بازگشت به بالا