پوشاک

چگونه با زنگ آهن، روی لباس طرح و رنگ ایجاد کنیم؟

لباس های رنگ شده توسط خود انسان می توانند بسیار زیبا، الهام بخش و البته کاملاً منحصر به فرد باشند. اکثر مردم از گردوی سیاه یا کلم قرمز برای رنگ زدن لباس هایشان استفاده می کنند، اما آیا می دانستید که از زنگ آهن هم می توان برای رنگ کردن لباس ها استفاه کرد؟!! با استفاده از زنگ آهن نه تنها می توان رنگ منحصر به فردی ایجاد کرد، بلکه می توان طرح و الگوهای بی نظیری خلق کرد. البته باید این کار را با احتیاط انجام دهید، در غیر اینصورت زنگ آهن تمام لباس را خواهد خورد!


همچنین می توانید پارچه های ابریشمی را در مایکروفر رنگ کنید. برای اطلاع از “طرز رنگ کردن پارچه های ابریشمی در مایکروفر” به لینک زیر مراجعه کنید.

>>> رنگ کردن پارچه های ابریشمی در مایکروفر <<<


آماده کردن لباس مورد نظر

1- مراقب خود و وسایل خانه باشید.

سطح میز را با یک پلاستیک یا رومیزی پلاستیکی ارزان قیمت بپوشانید. خودتان هم لباس های کهنه ای بپوشید که اگر لباس هایتان آسیب دیده یا رنگی شدند، مشکلی نباشد. در نهایت نیز یک جفت دستکش پلاستیکی (ترجیحاً دستکش هایی مانند دستکش آشپز خانه) بپوشید.

2- تعدادی وسیله ی فلزی زنگ زده پیدا کنید.

نیازی نیست که این وسایل کاملاً زنگ زده باشند، اما باید کهنه و قدیمی بوده تا استعداد زنگ زدن بالایی داشته باشند. تعدادی میخ، زنجیر چرخ و یا چرخ دنده برای این کار مناسب هستند. اگر چنین وسایلی در خانه ندارید می توانید آن ها را از فروشگاه های لوازم دست دوم و یا گاراژ ها پیدا کنید.

3- بهتر است یک لباس با رنگ روشن برای رنگ کردن انتخاب کنید.

بهترین رنگ برای این کار، سفید است. الیاف لباس می تواند طبیعی و یا مصنوعی باشد، اما پنبه و ابریشم بهترین نتیجه را خواهند داد. لباس های پشمی هم به خوبی رنگ خواهند گرفت، اما رنگ آن کمی تیره تر خواهد بود؛ به جای آن می توانید از الیاف ترکیبی پشم و پنبه استفاده کنید.

4- لباس را روی یک سینی پهن کنید.

اگر یک سینی به بزرگی لباس ندارید، می توانید آن را روی یک صفحه بزرگ پلاستیکی پهن کنید. همچنین می توانید لباس را به شکل های مختلف تا بزنید و یا موج دار کنید و چین بزنید تا بتوان طرح های متفاوتی خلق کرد.

5- یک محلول سرکه و آب را به طور یکنواخت روی سطح لباس اسپری کنید.

یک بطری بزرگ را با نسبت های مساوی آب و سرکه پر کنید. بطری را تکان دهید تا آب و سرکه ترکیب شوند و سپس روی کل لباس اسپری کنید.

1 رنگ کردن لباس با زنگ آهن

رنگ زدن لباس

1- وسایل فلزی را طبق طرح هایی که دوست دارید، روی لباس بچینید.

از روی هم ریختن وسایل خودداری کنید، چرا که برای رنگ گرفتن لباس، باید وسایل فلزی در تماس با لباس باشند. هر تعداد وسیله ی فلزی که دوست دارید روی نقاط مختلف لباس قرار دهید.

2 رنگ کردن لباس با زنگ آهن

2- بار دیگر محلول آب و سرکه را روی لباس اسپری کنید.

دقت کنید که محلول را باید روی تمام وسایل فلزی نیز اسپری کنید. اگر لباس را دور وسایل فلزی پیچیده اید، اسپری را به قسمت های داخلی نیز بزنید.

3 رنگ کردن لباس با زنگ آهن

3- لباس را با یک صفحه پلاستیکی بزرگ بپوشانید.

لبه های این پلاستیک را زیر سینی یا پلاستیکی که لباس را روی آن گذاشته اید، قرار دهید. اگر وسایل فلزی را روی لباس گذاشته اید، کتاب های سنگینی روی آن قسمت ها قرار داده تا با فشار کتاب ها، وسایل داخل لباس فرو بروند و لباس به خوبی رنگ بگیرد. قسمت های تا زده شده یا پیچیده شده ی لباس نیازی به اعمال این فشار ندارند.

4 رنگ کردن لباس با زنگ آهن

4- چند روزی صبر کنید تا زنگ آهن تشکیل شود و لباس ها رنگ بگیرند.

هر چه بیشتر صبر کنید، رنگ های تیره تری روی لباس شکل می گیرند. برای تشکیل یک رنگ روشن، باید فلزات زنگ زده را حدود چند ساعت تا یک روز بعد از زنگ زدن وسایل فلزی داخل لباس نگه دارید. برای تشکیل رنگ های تیره تر باید 4 تا 5 روز صبرکنید.

لباس را در طول این مدت بررسی کنید. اگر زنگ زدگی بیش از حد پیش برود، ممکن است لباس سوراخ شود.

5 رنگ کردن لباس با زنگ آهن

آماده کردن لباس برای پوشیدن

1- وسایل فلزی را از روی لباس بردارید.

ابتدا پوش پلاستیکی را به آرامی بردارید. سپس دستکش های پلاستیکی خود را دوباره دستتان کرده و وسایل فلزی را از روی لباس بردارید. می توانید میخ ها و سایر وسایل فلزی را برای استفاده های بعدی نگهداری کنید.

6 رنگ کردن لباس با زنگ آهن

2- یک محلول آب نمک آماده کنید.

داخل یک سطل بزرگ، چهار لیتر آب گرم و یک قاشق غذاخوری نمک بریزید. محلول آب نمک باعث توقف فرآیند زنگ زدگی می شود و همچنین به ماندگاری رنگ لباس کمک می کند.

اگر لباس های بیشتری دارید، می توانید با حفظ همین نسبتِ آب و نمک، محلول بیشتری در یک ظرف بزرگ تر درست کنید.

3- لباس را برای 30 دقیقه داخل محلول آب نمک بیاندازید.

لباس را به خوبی داخل محلول بفشارید تا کاملاً در آن فرو برود و چند ثانیه نگه داشته تا تمام لباس خیس شود.

بعد از 30 دقیقه لباس را از محلول خارج کنید.

7 ایجادطرح روی پوشاک با زنگ آهن

4- لباس را بشویید.

اینکه لباس را با دست بشویید یا با ماشین لباسشویی، بستگی به جنس لباس دارد. الیاف مصنوعی و کتان را می توانید در ماشین لباسشویی بشویید. اما اگر الیاف لباس، پشم یا ابریشم باشد، آن را با دست بشویید.

8 ایجادطرح روی پوشاک با زنگ آهن

5- لباس را خشک کنید.

شیوه ی خشک کردن لباس هم بستگی به جنس آن دارد. لباس های بافته شده از کتان و الیاف مصنوعی را می توانید با ماشین خشک کن و یا آویزان کردن از بند لباس خشک کنید. لباس های پشمی و ابریشمی را باید با گیره ی لباس آویزان کرده تا خشک شوند.

مراحل رنگ لباس به پایان رسید. زمانی که لباس کاملاً خشک شد، می توانید آن را بپوشید.

9 ایجادطرح روی پوشاک با زنگ آهن

در پایان می توانید با مراجعه به لینک زیر با نحوه طراحی و رنگ آمیزی روسری های ابریشمی آشنا شوید.

>>> طراحی روسری های ابریشمی <<<

🌟5-4-3-2-1🌟 به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

hashie-fantricks دیدگاه نامه فن تریکس (کلیک کنید)

* وارد بحث شوید و دیدگاه هایتان را به اشتراک بگذارید.
* پس از تایید دیدگاه، ارسال پاسخ توسط دیگران، و یا ثبت دیدگاه جدید توسط سایر کاربران در مطالب مورد علاقه خود، ایمیل اطلاع رسانی دریافت کنید.
* با دریافت لایک از سایر کاربران دیدگاه خود را به جایگاه های بالاتر برسانید.
* با ثبت دیدگاه سازنده و مفید، نظر نویسنده مطلب را جهت پین کردن دیدگاهتان جلب کنید.
* تنها با آموزش و یادگیری می توان آینده را ساخت. پس اگر مطلب یا دیدگاه مفیدی در رابطه با این مقاله دارید، حتما در قسمت دیدگاه ها با دوستان خود در میان بگذارید.

hashie-fantricks-2 سلب مسئولیت! مقالات مربوط به بخش سلامتی، پزشکی، زیبایی، روانشناسی، تناسب اندام و ... تنها برای آموزش و افزایش اطلاعات کاربران فارسی زبان گرد آوری شده و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند و مسئولیت صحت توصیه های نقل شده در مطالب بر عهده تیم فن تریکس نمی باشد. اطلاعات بیشتر hashie-fantricks-2
منبع
wikihow




دیدگاه ها

اشتراک در اطلاعیه دیدگاه ها (کلیک کنید)
اطلاع از
guest
آدرس ایمیل شما نزد ما محفوظ بوده و منتشر نخواهد شد.
زنگوله را بزنید تا از تایید دیدگاه خود مطلع شوید.
0 دیدگاه
بازخوردهای درون خطی
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا