خانه و کاشانه

چگونه لکه دوده را از روی سقف پاک کنیم؟

سقف ها اغلب همه ی گرد و خاک، چربی و دوده ی موجود در محیط را به خود جذب می کنند. مخصوصا در مکان هایی مثل آشپزخانه، حمام و یا مکان هایی نزدیک در و پنجره و شومینه. لکه های زرد، خاکستری و سیاه موجود در سقف می تواند به گچ و رنگ آسیب برسانند. به همین دلیل مهم است که برای لکه ها چاره ای بیندیشیم. تا هم از کثیف و بد نما بودن و هم از آسیب آن ها جلوگیری کنیم. خوشبختانه روش های بی شماری برای از بین برده دوده از روی سقف وجود دارد، که در اینجا برخی از این راهکارها را بیان می کنیم.

ابتدا مکان مورد نظر را برای کار آماده کنید.

1- محل باید دارای تهویه باشد.

در هنگام کار با مواد برای پاک کردن گرد و خاک و دوده، محیط باید دارای تهویه مناسب باشد. پس تمامی پنجره ها را باز کرده و پنکه یا فن را روشن کنید. اگر محیط بدون پنجره بود، پنکه یا فنی را با بالاترین دور روشن کرده و درب ها را باز بگذارید.

2- پارچه ای کهنه در محل پهن کنید.

دوده ها و گرد و خاک موجود روی سقف و البته موادی که با آن سقف را تمیز می کنید، روی زمین پخش می شوند. پس حتما پارچه ای که قدرت جذب مواد را داشته باشد، مثل حوله را روی زمین و زیر سقف مورد نظر پهن کنید.

3- ابزار مورد نیاز را آماده کنید.

بهتر است از دستکش، عینک، دستمال سر و ماسک برای جلوگیری از ورود مواد و کثیفی به چشم و دستگاه تنفسی استفاده کنید. چهار پایه یا نردبان نیز فراموش نشود.

کار را شروع کنید.

1- ابتدا سقف یا دیواری که قصد تمیز کردن آن را دارید جاروبرقی بکشید.

جارو برقی گرد و خاک ها را از بین برده و چربی ها توسط مواد شوینده پاک می شوند. جاروبرقی کارتان را برای از بین برده کثیفی سقف بسیار آسان می کند. به خصوص اگر سقف از نوع کناف یا کاغذ دیواری باشد، نمی توان از آب برای تمیز کردن آن استفاده کرد. پس جارو برقی می تواند تا حد زیادی به شما کمک کند. همچنین اگر سقف مورد نظر دارای درزهایی نیز باشد باز هم جارو برقی به شما کمک خواهد کرد.

1 رفع لکه دوده از سقف

2- بعد از کشیدن جاروبرقی در محل مورد نظر، اسفنج یا حوله ی خشکی برداشته و روی دوده ها بکشید.

این کار باعث می شود که تنها لایه ی دوده و گرد و غبار از روی سقف بلند شده و رنگ روی سقف آسیب نبیند. به سقف های کنافی و چوبی نیز آسیب نمی رساند. اسفنج های مخصوص گردگیری نیز در بازار موجود است که می توانید از آن ها استفاده کنید.

2 رفع لکه دوده از سقف

3- از اسپری پاک کننده ی سطوح استفاده کرده و روی منطقه ی دوده ای اسپری کنید.

یا به جای اسپری پاک کننده سطوح، یک فنجان آمونیاک را با یک سطل آب رقیق کرده و آن را روی لکه اسپری کنید.

3 رفع لکه دوده از سقف

4- با اسفنج یا دستمالی تمیز و سفید که مطمئن هستید رنگ پس نمی دهد، به آرامی روی لکه بکشید.

زیرا مواد قوی بوده و ممکن است رنگ پارچه را حل کرده و به سقف منتقل کند. در ضمن به یاد داشته باشید که هر بار مقدار کمی از ماده را اسپری کرده و با دستمال پاک کنید. چون همان طور که گفته شد، مواد قوی بوده و ممکن است استفاده در حجم بالا به سقف آسیب برساند.

4 رفع لکه دوده از سقف

5- کار را ادامه داده تا لکه کاملا پاک شود.

اگر لکه کهنه و قدیمی است یا حجم آن بسیار بالا است و اسپری مواد نمی تواند آن را از بین ببرد، دُز مواد پاک کننده را افزایش داده و مقدار بیشتری از ماده را اسپری کنید. همچنین می توانید از مواد قوی تری استفاده کرده و یا مقدار آمونیاک را بیشتر کنید.

روشی مناسب برای از بین بردن دوده ی سیگار

1- هرگونه موادی که به سقف چسبیده و برجسته است را بتراشید.

لکه های دوده ی سیگار اغلب به صورتی حجم دار و زرد رنگ روی سقف و دیوار می نشینند. یعنی در واقع وقتی که مدت زمان زیادی از عمر لکه گذشته و کهنه می شوند سخت تر و برجسته تر شده و باید حتما قبل از تمیزکاری تراشیده شوند. پس ابتدا این لکه ها را با کاردک یا کارد آشپزخانه به آرامی و با ملایمت بتراشید.

5 رفع لکه دوده از سقف

2- از محلول آب و سرکه استفاده کنید.

بعد از تراشیدن لکه ها، به نسبت یک به دو، آب و سرکه را مخلوط کرده و به میزان لازم و متناسب با وسعت لکه، محلول آب و سرکه تهیه کنید.

3- دستمال یا اسفنجی تمیز برداشته و به محلول آغشته کنید.

دستمال را چلانده، آب اضافه را گرفته و روی لکه بکشید. همچنین می توانید محلول را روی لکه مستقیما اسپری کرده و دستمال بکشید. اما چون لکه های دود سیگار سخت و سمج نمی باشند، آغشته کردن دستمال به محلول و کشیدن روی لکه بهتر از اسپری کردن آن است.

4- بعد از تمیز کردن هر نقطه، با دستمالی خشک یا حوله ای تمیز آن را خشک کنید.

این کار باعث می شود که میزان پاک شدگی لکه بهتر مشخص شده و بتوانید تشخیص دهید که آیا به تمیز کاری مجدد نیاز دارید یا نه. معمولا لکه های دوده به گونه ای هستند که وقتی لکه خیس می باشد، گویی به طور کامل دوده از بین رفته است. اما وقتی خشک می شوند کمی سیاهی نمایان می گردد.

6 رفع لکه دوده از سقف

همچنین در لینک های زیر می توانید مقالات چگونگی تعمیر ترک خوردگی سقف کنافی و نحوه پاک کردن لکه کپک از روی سقف را از وب سایت فن تریکس مطالعه کنید.

>>> چگونگی تعمیر ترک خوردگی سقف کنافی <<<

>>> نحوه پاک کردن لکه کپک از روی سقف <<<

🌟5-4-3-2-1🌟 به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

hashie-fantricks دیدگاه نامه فن تریکس (کلیک کنید)

* وارد بحث شوید و دیدگاه هایتان را به اشتراک بگذارید.
* پس از تایید دیدگاه، ارسال پاسخ توسط دیگران، و یا ثبت دیدگاه جدید توسط سایر کاربران در مطالب مورد علاقه خود، ایمیل اطلاع رسانی دریافت کنید.
* با دریافت لایک از سایر کاربران دیدگاه خود را به جایگاه های بالاتر برسانید.
* با ثبت دیدگاه سازنده و مفید، نظر نویسنده مطلب را جهت پین کردن دیدگاهتان جلب کنید.
* تنها با آموزش و یادگیری می توان آینده را ساخت. پس اگر مطلب یا دیدگاه مفیدی در رابطه با این مقاله دارید، حتما در قسمت دیدگاه ها با دوستان خود در میان بگذارید.

hashie-fantricks-2 سلب مسئولیت! مقالات مربوط به بخش سلامتی، پزشکی، زیبایی، روانشناسی، تناسب اندام و ... تنها برای آموزش و افزایش اطلاعات کاربران فارسی زبان گرد آوری شده و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند و مسئولیت صحت توصیه های نقل شده در مطالب بر عهده تیم فن تریکس نمی باشد. اطلاعات بیشتر hashie-fantricks-2
منبع
wikihow




دیدگاه ها

اشتراک در اطلاعیه دیدگاه ها (کلیک کنید)
اطلاع از
guest
آدرس ایمیل شما نزد ما محفوظ بوده و منتشر نخواهد شد.
زنگوله را بزنید تا از تایید دیدگاه خود مطلع شوید.
0 دیدگاه
بازخوردهای درون خطی
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا