سلامت

چگونه بر ترایپوفوبیا غلبه کرده و آن را درمان کنیم؟

ترایپوفوبیا کلمه ی نسبتاً جدیدی است که برای توصیف ترس از دسته یا گروهی از حفره های کنار هم توصیف می شود. افرادی که از ترایپوفوبیا رنج می برند، یک ترس غیر عقلانی از چند حفره در کنار هم مثل موم عسل، حباب ها، گل لوتوس یا لاله مردابی دارند که وقتی آن ها را می بینند، استرس، تهوع، لرزش و اضطراب شدید و دیگر اثرات منفی در آن ها ایجاد می شود. اثرات منفی ایجاد شده از خفیف تا شدید متفاوت بوده و این حفره ها باعث ایجاد ترس و اضطراب های متفاوتی در افراد مختلف می شوند.


برای اطلاع از واکنش بدن در هنگام ترس به لینک زیر از وب سایت فن تریکس مراجعه کنید.

>>> واکنش بدن هنگام ترس <<<


اگر از ترایپوفوبیا رنج می برید و بر زندگی روزمره شما تأثیر گذاشته است، باید در اسرع وقت با کمک روانپزشک آن را درمان کنید. با ما در فن تریکس همراه باشید تا راه های غلبه بر این مشکل را یاد بگیرید.

برای غلبه بر ترایپوفوبیا ابتدا آن را بشناسید.

1- اگر چه اطلاعات دقیقی از ریشه های این نوع ترس وجود ندارد، اما برخی دانشمندان گمان می کنند این ترس از مبنا و پایه ای گسترش می یابد. یعنی این ترس به یک چیزی برمی گردد.

برخی از حیوانات وحشی و سمی، روی پوست تنشان دایره ها یا حفره های انبوه و نامتقارنی وجود دارد که افراد با دیدن این نوع حیوانات و پوست تن و بدنشان واکنشی تدافعی همراه با ترس، جهت حفظ جان نشان می دهند. مثلاً برخی مارها این ویژگی را روی پوستشان دارند که می تواند این نوع ترس را توجیه کند.

1 درمان و غلبه بر ترایپوفوبیا

2- برای غلبه بر ترایپوفوبیا ابتدا باید عوامل آن را بشناسید.

حفره هایی که باعث ایجاد ترس و اضطراب و دیگر تاثیرات منفی در شما می شود را مشخص کنید. لیستی از آن ها را تهیه کرده تا بتوانید با آن ها مقابله کنید.

– سعی کنید برای خود توضیح دهید که چگونه می توانید با این استرس و احساس بدی که ایجاد می شود مقابله کنید.

2 درمان و غلبه بر ترایپوفوبیا

3- سعی کنید علت اصلی این ترس را کشف کنید.

برخی از افراد ترایپوفوبیا را به یک اتفاق ربط می دهند. شناسایی عامل ترس، به غلبه بر آن بسیار کمک می کند. به گذشته برگشته و فکر کنید که چه چیز باعث شد این ترس در شما به وجود آید و اولین باری که این ترس را تجربه کردید چه زمانی و از چه چیزی بود؟ سعی کنید این عامل را کشف کنید. خواه یک تجربه ی بد باشد خواه خاطره و یا حتی نفرتی ساده.

بعد از اینکه ترایپو فوبیا و عامل آن را شناختید برای غلبه بر آن:

1- دانش خود را افزایش دهید.

یکی از راه های کاهش اضطراب و غلبه بر ترایپوفوبیا ، آشنا شدن با حقیقت و واقعیت چیزهایی است که از آن ها می ترسید. دانش خود را در مورد منبع ترس افزایش داده تا بتوانید به غیر منطقی بودن ترس پی برده و آن را به طور کامل حذف کنید. افزایش دانش و یادگیری در مورد منبع ترس یک راه بسیار موثر برای غلبه بر آن است.

مثلاً اگر از گل لوتوس و حفره های آن می ترسید، در مورد این گل تحقیق کرده تا هدف وجود این حفره ها را بدانید. سپس می فهمید که ترستان از این حفره ها کاملاً بی مورد است.

2- با ترس رو به رو شوید.

درحالی که اولین واکنش شما با دیدن حفره ها دور شدن از آن، بستن چشم ها و فکر کردن به چیزهای عجیب غریب و وحشتناک است، باید بدانید که این کار تنها ترستان را تقویت می کند. در عوض خود را مجبور کنید با منبع ترس و احساسی که در شما به وجود می آورد رو به رو شوید. این نوع درمان، درمان از راه مواجهه نامیده می شود که موثرترین راه درمان یک ترایپوفوبیاست. اما به تکرار زیادی نیاز دارد و به مرور زمان حساسیت نسبت به چیزهایی که ترس و اضطراب ایجاد می کنند کمتر می شود.

– مثلاً اگر با حفره هایی مواجه شدید که باعث استرس می شوند، نفس عمیقی کشیده و سپس احساسات خود را بررسی کنید. از خود بپرسید این حفره ها از من چه می خواهند؟ می خواهند با من چه کاری انجام دهند؟ با من چه می کنند و چرا مرا می ترسانند؟ باعث ایجاد چه حس و واکنشی در من می شوند؟ چه چیزی در مورد این حسی که در من به وجود آمده غیر منطقی است؟

سعی کنید برای مقابله با این اشیاء پاسخ های خود را نوشته و به این نتیجه و باور برسید که آن ها ابزاری معمولی هستند و تفکر و احساس شما در مورد آن ها هیچ چیز خاصی نبوده و اصلاً جای هیچ گونه ترسی نیست.

– مثلاً در مورد موم عسل بنویسید که “من وقتی موم عسل می بینم احساس تهوع و اضطراب می کنم و باعث استفراغ من می شود” چند باری از روی این جملات بخوانید و به این درک برسید که چقدر غیر منطقی است. حال واکنشتان به موم عسل را طوری بنویسید که گویی ترایپوفوبیا ندارید. “الگوی موم عسل واقعاً جالب است و مرا شگفت زده می کند و من فقط می خواهم آن را بخورم”. سعی کنید افکار قبلی را خط زده و این افکار را بر آن غلبه دهید.

3 درمان و غلبه بر ترایپوفوبیا

3- یوگا، مدیتیشن یا دیگر تکنیک های آرامش بخش را انجام دهید.

اگر در ابتدا اضطراب شما برای مقابله با این موضوع بسیار شدید است، از روش های مختلف آرام سازی برای کاهش اضطراب استفاده کنید. یوگا و مدیتیشن تکنیک های عالی برای به آرامش رسیدن هستند. همچنین می توانید آرامش عضلانی پیشرفته و تنفس عمیق را امتحان کرده و یا یک دوش آرام بخش طولانی بگیرید. به هر حال چیزی را پیدا کنید که برایتان بیشترین کارایی را داشته باشد.

4- به خوبی از خودتان مراقبت کنید.

ورزش و غذای مناسب و خواب کافی نقش بسیار مهمی در سلامت روانی دارند. ترایپوفوبیا ممکن است به شما آسیب برساند، بنابراین برای حفظ سلامت خود تلاش بیشتری کنید. ورزش منظم، رژیم غذایی سالم و خواب مناسب نه تنها باعث تقویت سلامتی می شود، بلکه می تواند به کنترل اضطراب شما نیز کمک کند.

30 دقیقه در روز ورزش کنید، 7 الی 9 ساعت بخوابید و یک رژیم متعادل از غذاهای سالم میوه، سبزیجات، دانه های کامل و پروتئین ها داشته باشید.

توجه داشته باشید که اگر ترس شما از حفره ها چنان شدید باشد که از توانایی شما برای انجام فعالیت های عادی کاسته و در زندگی شما تداخل ایجاد کند، یا احساس افسردگی، ناتوانی، ترس بی دلیل داشته باشید و بیش از شش ماه طول بکشد، حتماً باید به پزشک مراجعه کنید.

در پایان می توانید با مطالعه مقاله زیر در وب سایت فن تریکس چگونگی کمک به افراد دیسلییکسی را فراگیرید.

>>> چگونگی کمک به افراد دیسلییکسی <<<

🌟5-4-3-2-1🌟 به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

hashie-fantricks دیدگاه نامه فن تریکس (کلیک کنید)

* وارد بحث شوید و دیدگاه هایتان را به اشتراک بگذارید.
* پس از تایید دیدگاه، ارسال پاسخ توسط دیگران، و یا ثبت دیدگاه جدید توسط سایر کاربران در مطالب مورد علاقه خود، ایمیل اطلاع رسانی دریافت کنید.
* با دریافت لایک از سایر کاربران دیدگاه خود را به جایگاه های بالاتر برسانید.
* با ثبت دیدگاه سازنده و مفید، نظر نویسنده مطلب را جهت پین کردن دیدگاهتان جلب کنید.
* تنها با آموزش و یادگیری می توان آینده را ساخت. پس اگر مطلب یا دیدگاه مفیدی در رابطه با این مقاله دارید، حتما در قسمت دیدگاه ها با دوستان خود در میان بگذارید.

hashie-fantricks-2 سلب مسئولیت! مقالات مربوط به بخش سلامتی، پزشکی، زیبایی، روانشناسی، تناسب اندام و ... تنها برای آموزش و افزایش اطلاعات کاربران فارسی زبان گرد آوری شده و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند و مسئولیت صحت توصیه های نقل شده در مطالب بر عهده تیم فن تریکس نمی باشد. اطلاعات بیشتر hashie-fantricks-2
منبع
wikihow




دیدگاه ها

اشتراک در اطلاعیه دیدگاه ها (کلیک کنید)
اطلاع از
guest
آدرس ایمیل شما نزد ما محفوظ بوده و منتشر نخواهد شد.
زنگوله را بزنید تا از تایید دیدگاه خود مطلع شوید.
3 دیدگاه
محبوب ترین ها
تازه‌ترین ها قدیمی ترین ها
بازخوردهای درون خطی
مشاهده همه دیدگاه ها
منا

سلام مطالب بسیار عالی بود. من از چند ساله ب تصاویر یا اشیا بل حفره های زیاد واکنش نشان میدم. بسیار وحشتناک بود برام مثل مار ب خودم میپیچیدم و بدنم شروع ب خارش میکرد. تا اینکه بعد از تحقیق و بررسی و صد البته خواندن مطالب اینحا تصمیم گرفتم… بیشتر بخوانید.

فاطمه

ولی من همچین توانایی رو ندارم چکار کنم

Mobina

سلام من خیلی وقته این ترسو دارم
زمانی که به این مدل عکسا خیره میشم بیشتر از ۳ ثانیه نمیتونم نگاه کنم.. به شدت وحشت دارم.. حس تپش قلب و اضطرابو خوب حس میکنممم

دکمه بازگشت به بالا