سلامت

چگونه از اسیدی شدن دهان و پوسیده شدن دندان ها جلوگیری کنیم؟

پوشش و محیط اسیدی دهان و دندان مسئله ای است که حتی افراد دارای سالم ترین رژیم غذایی نیز مستعد آن هستند. لایه ی اسیدی که روی دندان قرار می گیرد، ابتدا دندان ها را به سرما و گرما حساس کرده و به مرور زمان باعث پوسیده شدن دندان ها می شود. اما خوشبختانه راه هایی برای جلوگیری از اسیدی شدن دهان و پیشگیری از ایجاد پوشش اسیدی روی دندان ها وجود دارد که با رعایت نکات مربوط به آن می توانید به راحتی از دندان هایتان مراقبت کنید.

در مورد نوشیدنی هایی که می خورید محتاط باشید.

1- شراب را کنار بگذارید.

شراب (چه سفید و چه قرمز) به شدت اسیدی بوده و روی مینای دندان می نشیند. بدتر از همه این که اگر شراب شیرین باشد، دارای مقدار قابل توجهی قند می باشد که ترکیب این دو اصلا برای دندان ها خوب نیست.

2- نوشابه را از رژیم غذایی حذف کنید.

نوشابه دارای مقدار بسیار زیادی شکر و گاز CO2 بوده که هیچ فایده و جنبه ی مثبتی نداشته و سرشار از ضرر می باشد، که نه تنها به دندان ها ضرر زده بلکه از جنبه های دیگر نیز برای بدن و سلامتی مضر است. اسید بسیار بالای موجود در نوشابه به گونه ای مینا را از روی دندان حذف می کند که گویی رنگ با کاردک از روی دیوار تراشیده شود.

– اسیدهای خورنده ای مانند فسفریک، مالیک، سیتریک و تالتالیک که در آبمیوه های گازدار موجود است، دشمن اصلی دندان بوده و بسیار مضر است و گفته می شود 2 تا 5 برابر بیشتر از نوشابه ها به دندان ها آسیب می رساند.

3- با نوشیدنی های ورزشی خداحافظی کنید.

مطالعات نشان داده است که نوشیدنی های ورزشی بسیار مضرتر از نوشیدنی های انرژی زا و نوشابه ها می باشند. چرا که حاوی درصد بسیار بالایی اسید سیتریک، شکر و کافئین هستند که نه تنها مینای دندان را از بین برده بلکه دندان را کامل و عمیقا تا ریشه نابود می کنند.

4- خوردن آبمیوه های صنعتی را محدود کنید.

در حالی که بسیاری از میوه ها حاوی ویتامین هستند، اما به نظر می رسد درصد بسیار کمی از آبمیوه های صنعتی آبمیوه ی خالص باشند. این آبمیوه ها دارای درصد بسیار بالایی شکر و اسید می باشند که اصلا برای سلامتی دندان ها خوب نیست.

تغذیه ای مناسب داشته باشید.

1- خوردن آب نبات و شکلات را محدود کنید.

اگر چه حذف کردن آب نبات و شکلات به طور کلی غیرممکن است و گفتن این حرف که شکلات دندان ها را خراب می کند بسیار شعاری و کلیشه ای شده، اما این واقعا یک حقیقت است. قند بالای این مواد و خاصیت چسبندگی آن ها باعث می شود که قندها مستقیما روی دندان هایتان بچسبند و بزاق، این قندها را تبدیل به اسید کرده و دست به نابودی دندان ها بزند. بنابراین حذف یا محدود کردن استفاده از این مواد، توجیهی قانع کننده دارد.

2- سس سالاد های رژیمی و گیاه خواری که برپایه ی سرکه و آبلیمو است را حذف کنید.

انجام این کار مخصوصا برای کودکان و نوجوانان را جدی بگیرید. زیرا مینای دندان آن ها هنوز بالغ و قدرتمند نشده است و در مقابل سرکه و آبلیمو و محصولات مشابه راحت تر از بین می رود. صرف نظر از سن، بعد از خوردن این مواد، حتما باید دهان شسته شود. همچنین به خوراکی هایی که سرکه ی آن ها به چشم نمی آید مانند ترشی، سس، چیپس سرکه ای و… نیز دقت کنید که بعد از خوردن آن ها حتما دندان ها را بشویید. زیرا سرکه نابودگر شدید مینای دندان است.

3- بعد از خوردن میوه ها دهانتان را آب بکشید.

گریپ فروت و لیمو در بین مرکبات بدترین آسیب رسان ها به دندان هستند. زیرا دارای مقدار زیادی اسید می باشند. البته میوه های خشک نیز بدترند، زیرا نه تنها دارای مقدار زیادی قند می باشند بلکه ماهیت فیبری آن ها باعث می شود که به دندان ها چسبیده و باعث ایجاد شکاف و ترک روی سطح دندان شود.

– گوجه فرنگی نیز میوه ای است که حاوی مقدار زیادی اسید می باشد و مصرف آن، چه به صورت خام و چه به صورت سس، مینا را از بین می برد. بهترین نحوه ی مصرف گوجه فرنگی مصرف آن همراه با دیگر مواد است تا هم بتوانید از طعم و مواد مغذی آن لذت برده و هم با ترکیب شدن آن با دیگر مواد، مقدار اسید آن را کاهش دهید.

– البته به هیچ وجه توصیه نمی شود که این مواد را نخورید، زیرا هرکدارم سرشار از خاصیت می باشند. فقط دقت کنید که چه مقدار در روز می خورید و چقدر باید مراقب دندان ها بوده و آن ها را بشویید.

1 جلوگیری از پوسیدگی دندان

4- الگوهای تغذیه ای متعادل داشته باشید.

مثلا چیزهایی را در طول روز بخورید که مقدار اسید آن ها متعادل شود. مثلا قبل و بعد از خوردن میوه، مغزیجات و آجیل بخورید. این کار باعث می شود که اسید موجود در دهان شدید نبوده و با مینای دندان سازگاری داشته و دندان ها را از بین نبرد.

2 جلوگیری از پوسیدگی دندان

5- غذاهای فرآوری شده و فست فودها را کنار بگذارید.

اکثر این غذاها دارای مقدار زیادی قند و افزودنی های اسیدی مثل سس و نمک می باشند. به علاوه باعث سیری کاذب شده و ارزش غذایی هم ندارند. پس بهتر است سلامت دندان ها را به خاطر این مواد به خطر نیندازید و با حذف کامل آن ها از ایجاد لایه ی اسیدی روی دندان ها جلوگیری کنید.

6- پرخوری نکنید و به دهانتان استراحت دهید.

اگر مایلید در کل روز از خوردن لذت ببرید و دائما این کار را انجام می دهید، باید بگوییم که بیشتر از دیگران مستعد پوسیدگی دندان ها می باشید. بهترین راه حل این است که مطمئن شوید خوراکی هایی که مصرف می کنید دارای اسید کم بوده و یا موادی که با آن ها می خورید، قابلیت متعادل سازی اسید را داشته باشند و اسید دهان را کاهش دهند.

– مثلا خوردن آجیل و پنیر با میوه ها از تشکیل لایه ی اسیدی روی دندان جلوگیری می کند. چرا که آجیل ها و لبنیات در متعادل سازی اسید خوراکی ها بسیار موثرند.

3 جلوگیری از پوسیدگی دندان

از دندان هایتان مراقبت کنید.

1- آب را با مقدار کم اما به صورت مرتب مصرف کنید.

آب بهترین جایگزین برای انواع نوشیدنی های مضر و اسیدی است. به علاوه در حفاظت از مینای دندان بسیار موثر است. چرا که غیر اسیدی بوده و دهان را در حالت قلیایی نگه می دارد و مهمتر از همه این که به غیر از دندان برای هیدراته کردن بدن، گوارش و شفاف سازی پوست مفید بوده و هزاران فواید دیگر نیز دارد.

2- اصولی مسواک بزنید.

هرگز تا یک ساعت بعد از خوردن غذا یا نوشیدنی های اسیدی مسواک نزنید. زیرا مواد اسیدی مینای دندان را نرم می کنند و شما با مسواک آن را از بین می برید. اما بعد از یک ساعت بزاق به حالت طبیعی بازگشته و مینا سخت تر می شود.

4 جلوگیری از پوسیدگی دندان

3- سخت و بیش از حد مسواک نزنید.

بیش از حد مسواک زدن و مسواک را سخت و شدید روی دندان، کشیدن باعث ساییدگی دندان شده و آن را از بین می برد. پلاک دندان ماده ای نرم بوده که می تواند با یک دستمال نیز برداشته شود و آسیب ببیند.

5 جلوگیری از پوسیدگی دندان

4- دهانتان را با جوش شیرین بشویید.

برای کاهش اسیدی بودن دهان، یک قاشق جوش شیرین را با آب مخلوط کرده و در دهان قرقره داده و دهانتان را به طور منظم با آن بشویید.

6 جلوگیری از پوسیدگی دندان

5- در هنگام خوردن نوشابه و نوشیدنی های اسیدی، برای کاهش برخورد این مواد با دندان ها از نی استفاده کنید.

این کار تنها بخش کوچکی از ضرر نوشیدنی ها را کم می کند و اصلا به عنوان راه چاره تلقی نمی شود. پس بهتر است این نوع نوشیدنی ها را به کل حذف کنید.

7 جلوگیری از پوسیدگی دندان

اما اگر دندان های پوسیده ای دارید، باید از پیشرفت پوسیدگی در آن ها جلوگیری کنید. می توانید در لینک های زیر نحوه پیشگیری از پیشرفت پوسیدگی دندان ها را مطالعه کرده و آن ها را به کار بگیرید.

>>> نحوه پیشگیری از پیشرفت پوسیدگی دندان ها – قسمت اول <<<

>>> نحوه پیشگیری از پیشرفت پوسیدگی دندان ها – قسمت دوم <<<

🌟5-4-3-2-1🌟 به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

hashie-fantricks دیدگاه نامه فن تریکس (کلیک کنید)

* وارد بحث شوید و دیدگاه هایتان را به اشتراک بگذارید.
* پس از تایید دیدگاه، ارسال پاسخ توسط دیگران، و یا ثبت دیدگاه جدید توسط سایر کاربران در مطالب مورد علاقه خود، ایمیل اطلاع رسانی دریافت کنید.
* با دریافت لایک از سایر کاربران دیدگاه خود را به جایگاه های بالاتر برسانید.
* با ثبت دیدگاه سازنده و مفید، نظر نویسنده مطلب را جهت پین کردن دیدگاهتان جلب کنید.
* تنها با آموزش و یادگیری می توان آینده را ساخت. پس اگر مطلب یا دیدگاه مفیدی در رابطه با این مقاله دارید، حتما در قسمت دیدگاه ها با دوستان خود در میان بگذارید.

hashie-fantricks-2 سلب مسئولیت! مقالات مربوط به بخش سلامتی، پزشکی، زیبایی، روانشناسی، تناسب اندام و ... تنها برای آموزش و افزایش اطلاعات کاربران فارسی زبان گرد آوری شده و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند و مسئولیت صحت توصیه های نقل شده در مطالب بر عهده تیم فن تریکس نمی باشد. اطلاعات بیشتر hashie-fantricks-2
منبع
wikihow




دیدگاه ها

اشتراک در اطلاعیه دیدگاه ها (کلیک کنید)
اطلاع از
guest
آدرس ایمیل شما نزد ما محفوظ بوده و منتشر نخواهد شد.
زنگوله را بزنید تا از تایید دیدگاه خود مطلع شوید.
0 دیدگاه
بازخوردهای درون خطی
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا