تغذیهسلامت

چگونه می توان جوانه کلم بروکلی را در خانه تولید کرد؟

اگر تاکنون درباره سولفورافان چیزی نشنیده اید، حتماً درباره کلم بروکلی چیزهایی می دانید؛ اینکه یکی از سالم ترین مواد غذایی در جهان است. جوانه های کلم بروکلی، غنی از سولفورافان هستند و شما به راحتی می توانید آن را در خانه خود پرورش داده و تولید کنید. مصرف جوانه های کلم بروکلی به دلیل داشتن سولفورافان می تواند به محافظت از بدن در برابر سرطان کمک کند، قلب و مغز را تقویت می کند، گلوتاتیون را در بدن افزایش می دهد و چندین فایده دیگر!


برای اطلاع از “نحوه خشک کردن جوانه گندم” و “خواص و فواید جوانه یونجه” مقالات مربوطه را در وب سایت فن تریکس مطالعه کنید.


آیا از تمام سبزیجات، فقط باید کلم بروکلی را انتخاب کرد؟

نه! خوردن تمام سبزیجات چلیپایی، فواید زیادی برای بدن دارد و تحقیقات نشان داده اند که خوردن آن ها چند بار در هفته، به کاهش بیش از 30 درصدی خطر ابتلا به سرطان، کمک می کند. اما به هر حال، اگر به دنبال فواید سولفورافان هستید، باید جوانه کلم بروکلی را بیشتر مصرف کنید.

1 تولید جوانه کلم بروکلی

پختن جوانه کلم بروکلی، سبب تخریب سولفورافانِ درون آن می شود. البته طبق عقیده دکتر Rhonda Patrick، برای افزایش سولفورافان موجود در سبزیجات پخته، روی آن ها کمی پودر خشک شده دانه خردل بپاشید. دانه های خردل، آنزیمی که برای تولید سولفورافان نیاز بوده اما با پختن تخریب شده است را جایگزین می کند.

اما چرا بهتر است جوانه های کلم بروکلی را در خانه تولید کنیم؟

همان طور که گفته شد، جوانه های کلم بروکلی، فواید زیادی دارند اما تهیه این جوانه ها از فروشگاه ها خیلی توصیه نمی شود، چرا که اولاً خیلی گران بوده و ثانیاً از تازه بودن این جوانه ها مطمئن نیستیم. برخی از سبزیجات هستند که ارزش خریدن را دارند، چرا که تولید و پرورش آن ها، به زمان و تجهیزات زیادی نیاز دارد. کلم پیچ، کرفس، رازیانه و کاهو جزو این دسته از سبزیجات هستند. در حالی که جوانه های کلم بروکلی این گونه نیستند؛ آن ها در بیشترِ شرایط و به آسانی رشد کرده و طی چند روز برای خوردن، آماده می شوند. آن ها از هر سبزی دیگری سالم تر هستند.

لوازم مورد نیاز برای تولید جوانه کلم بروکلی

• بذر کلم بروکلی
• میسون جارهای (mason jar) دهان گشاد 1 تا 2 لیتری
• درب های میسون جارها از نوع Wire sprouting lids (به جای این درها می توانید از توری های فلزی ریز هم استفاده کنید.)

روش کار

1- دو قاشق غذاخوری بذر کلم بروکلی را در میسون جارهای دهان گشاد بریزید و به آن چند سانتی متر آب تصفیه شده اضافه کنید.

2- درب بطری را بگذارید و آن را به مدت 8 تا 12 ساعت، در یک مکان نسبتاً گرم و تاریک بگذارید تا بذرها بتوانند جوانه بزنند. می توانید چند مکان را امتحان کنید و ببینید بذرها، کجا بهتر و بیشتر، جوانه می زنند.

3- صبح روز بعد یا 8 ساعت بعد، آب درون بطری را خالی کنید و بطری را سر و ته در یک کاسه قرار دهید به گونه ای که آب آن تخلیه شود. در طول این مدت، بطری باید در یک مکان نسبتاً گرم اما تاریک تر قرار داشته باشد.

4- روزی 2 تا 3 بار، جوانه ها را بشویید و مجدداً ظرف حاوی جوانه ها را سر و ته در کاسه قرار داده و در مکان تاریک و گرم، منتقل کنید. پس از چند روز، تمام بذرها جوانه زده و شروع به رشد می کنند.

5- شستشوی روزانه جوانه ها و قرار دادن آن ها در مکان تاریک، باید تا زمانی ادامه داشته باشد که طول جوانه ها به 2.5 سانتی متر برسد. در این زمان است که جوانه ها می توانند کمی به نور خورشید، مقاوم تر شوند.

6- زمانی که برگ های سبز تیره روی جوانه ها ظاهر شد (معمولاً 3 تا 4 روز پس از شروع جوانه زنی)، می توانید جوانه ها را بخورید. کل فرآیند، حدود 1 هفته طول می کشد.

7- برای نگهداری و ذخیره جوانه ها، بگذارید حدود 12 ساعت از آخرین شستشوی جوانه ها بگذرد تا تمام رطوبت باقی مانده در ظرف و جوانه ها برطرف شود. سپس درب بطری ها را با درب های معمولی تعویض کرده یا جوانه ها را به یک بطری محفوظ در برابر هوا، منتقل کنید. بطری را در یخچال قرار دهید. آن ها را می توان به مدت چند هفته در یخچال نگهداری کرد. اما بهتر است زودتر مصرف شوند.

🌟5-4-3-2-1🌟 به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

hashie-fantricks دیدگاه نامه فن تریکس (کلیک کنید)

* وارد بحث شوید و دیدگاه هایتان را به اشتراک بگذارید.
* پس از تایید دیدگاه، ارسال پاسخ توسط دیگران، و یا ثبت دیدگاه جدید توسط سایر کاربران در مطالب مورد علاقه خود، ایمیل اطلاع رسانی دریافت کنید.
* با دریافت لایک از سایر کاربران دیدگاه خود را به جایگاه های بالاتر برسانید.
* با ثبت دیدگاه سازنده و مفید، نظر نویسنده مطلب را جهت پین کردن دیدگاهتان جلب کنید.
* تنها با آموزش و یادگیری می توان آینده را ساخت. پس اگر مطلب یا دیدگاه مفیدی در رابطه با این مقاله دارید، حتما در قسمت دیدگاه ها با دوستان خود در میان بگذارید.

hashie-fantricks-2 سلب مسئولیت! مقالات مربوط به بخش سلامتی، پزشکی، زیبایی، روانشناسی، تناسب اندام و ... تنها برای آموزش و افزایش اطلاعات کاربران فارسی زبان گرد آوری شده و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند و مسئولیت صحت توصیه های نقل شده در مطالب بر عهده تیم فن تریکس نمی باشد. اطلاعات بیشتر hashie-fantricks-2
منبع
wellnessmama




دیدگاه ها

اشتراک در اطلاعیه دیدگاه ها (کلیک کنید)
اطلاع از
guest
آدرس ایمیل شما نزد ما محفوظ بوده و منتشر نخواهد شد.
زنگوله را بزنید تا از تایید دیدگاه خود مطلع شوید.
0 دیدگاه
بازخوردهای درون خطی
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا