روانشناسی

چگونه عادت با خود صحبت کردن را ترک کنیم؟

روش های ترک عادت صحبت کردن با خود

آیا شما هم جزو آن دسته افرادی هستید که دائماً با خود حرف زده و از این امر رنج برده و خواهان ترک این عادت هستید؟ اگر چه حرف زدن با خود نشانه ی سلامت کامل ذهن و عقل است اما گاهی انسان را به ستوه می آورد. خوشبختانه راه های زیادی وجود دارد که با کمک آن ها می توان به این عادت پایان داد. پس با ما همراه باشید.

ابتدا ارزیابی کنید که صحبت با خود به طور کلی مثبت است یا منفی. گاهی صحبت با خود می تواند سرشار از انرژی مثبت بوده و تاثیر بسیار خوبی روی افکار، احساسات، اعتماد به نفس و انگیزه ی شخصیتان داشته باشد. مثلاً زمانی که می خواهید مصاحبه ی شغلی داشته باشید اگر با خود حرف زده و به خود بگویید که “من می توانم” یا “من موفق خواهم شد”، صحبت های این چنینی با خود کاملاً سالم و مفید بوده و سعی نکنید آن را متوقف کنید. عکس این موضوع هم وجود دارد. یعنی صحبت با خودی که عمدتاً منفی و آزار دهنده بوده و تاثیرات منفی بسیاری ایجاد می کند. مثلاً جایی که خود را سرزنش می کنید. یا بر گفته هایی منفی تمرکز کرده و مدام تکرار می کنید. این نوع حرف زدن ها نه تنها سالم و مفید نیست، بلکه تاثیرات بسیار بدی بر روح و روان نیز دارد که باید صد در صد کنار گذاشته شود.

1 چگونگی ترک عادت با خود حرف زدن

با این حال به هر دلیلی که قصد دارید دیگر با خودتان حرف نزنید از روش های زیر استفاده کنید.

1- ابتدا ارزیابی کنید که چه میزان با خود حرف می زنید.

هر روز؟ روزی چند ساعت؟ آیا بلند بلند حرف می زنید یا نه؟ آگاهی از نوع صحبت، اولین قدم در ترک آن است.

2- اگر بلند بلند حرف می زنید، قدم نخست این است که سعی کنید صحبت هایتان را به ذهنتان منتقل کرده و از به زبان آوردن آن ها جلوگیری کنید.

– هر زمان که خواستید با خودتان حرف بزنید لب هایتان را به دندان بگیرید. انجام دادن چندین و چند باره ی این کار ذهنتان را شرطی خواهد کرد تا هر زمانی که خواستید با خود صحبت کنید، فوراً منصرف شوید.

– آدامس بجوید تا هم دهانتان مشغول شود و هم ذهنتان از تمرکز روی افکار و حرف هایی که با خود می گویید منحرف شود.

3- اگر کلاً نمی توانید با خود صحبت کردن را ترک کنید، سعی کنید آن را به زمان هایی موکول کنید که تنها بوده و هیچ کس اطرافتان نیست.

اما اگر هم می خواهید در کنار دیگران با خود صحبت کنید، هندزفری گذاشته تا از دید دیگران غیر عادی به نظر نرسید. البته توصیه می کنیم تعداد دفعات آن را بسیار پایین آورده و سعی کنید فقط زمانی که تنها هستید این کار را انجام دهید. زیرا مادامی که به خود اجازه دهید با خود حرف بزنید، ترک عادت برایتان بسیار سخت می شود. پس سعی کنید با تعیین زمان برای آن، این کار را مدیریت کنید. مثلاً برای حرف زدن با خودتان یک قانون تعیین کنید و یک هفته آن را اجرا کنید و بعد از یک هفته تعداد دفعات آن را کاهش دهید. هفته به هفته قانون را اجرا کرده تا به مرور زمان بتوانید بر عادتتان غلبه کنید.

4- صحبت هایتان با خود را بنویسید.

دهانتان را بسته و هر چیزی که قرار است روی زبان بیاید را روی کاغذ بنویسید یا در کامپیوتر تایپ کنید. این گونه هم ذهنتان تخلیه می شود و درگیری ذهنی نخواهید داشت و هم دیگر با خودتان حرف نزده و روی صحبتتان با کاغذ است. حتی می توانید زمانی که فشار صحبت با خودتان و درگیری ذهنیتان بسیار بالاست، در موبایلتان حرف هایتان را نوشته و برای خودتان ارسال کنید. گویی با فرد دیگری صحبت می کنید. اما در واقع خودتان با خودتان در حال حرف زدن هستید.

5- سعی کنید با دیگران بسیار صحبت کنید.

یکی از دلایلی که افراد با خودشان بسیار صحبت می کنند این است که احساس می کنند هیچ کس دیگری ندارند تا با او حرف بزنند و خودشان تنها همدم و یاور خودشان هستند. هر چه اجتماعی تر باشید، افراد بیشتری در کنارتان هستند که می توانید در طول روز با آن ها صحبت کنید. تا جای خودتان را برایتان پر کرده و موجب شوند این عادت از بین برود.

به یاد داشته باشید که انسان ها در تعاملات اجتماعی رشد می کنند. اگر فردی اجتماعی نیستید، سعی کنید از تنهایی و انزوا دوری کرده و خود را در محیط های اجتماعی و در تعامل با دیگران قرار دهید. هر چه بیشتر با دیگران باشید کمتر با خودتان صحبت می کنید. فرصت های گفتگو با دیگران مثل رفتن به کلاس، باشگاه و دیگر اماکن را برای خودتان بسازید. حتی اگر تنها زندگی می کنید با اینترنت و صفحات اجتماعی این فرصت را برای خود فراهم آورید.

6- پر مشغله باشید.

اغلب با خود حرف زدن ها به خاطر رویا پردازی هایی از سر بیکاری یا خستگی است. بنابراین غرق کردن خود در فعالیت هایی که هم از نظر فیزیکی و هم ذهنی درگیرتان کند، بسیار کمک کننده خواهد بود.

– با این حال سعی کنید حتی زمان هایی که خسته و بیکار هستید با گوش دادن به موسیقی خود را مشغول کنید. موزیک بهترین راه برای حواس پرتی ذهن و جلوگیری از خیال پردازی و مشغولیت ذهنی است. به علاوه ثابت شده است که گوش دادن به موسیقی دوپامین را افزایش داده که خود باعث احساس سرخوشی و نشاط می شود.

– کتاب بخوانید. کتاب شما را به دنیای دیگری برده و به علاوه به تمرکز زیادی نیاز دارد. که ناخودآگاه از فعالیت ذهن برای حرف زدن با خودتان می کاهد.

– فیلم ببینید. تماشای فیلم مورد علاقه نیز یکی از بهترین حواس پرتی هاست. چرا که باعث جلب توجه شده و ذهنتان را مشغول می کند. حتی اگر راغب به تماشای فیلم نیستید، سعی کنید صدای آن در فضای خانه وجود داشته باشد تا حواس پرتی ایجاد کند.

 شما می توانید برای اطلاع از چگونگی عادت کردن به خوردن صبحانه به لینک زیر از وب سایت فن تریکس مراجعه کنید.

>>> چگونگی عادت به خوردن صبحانه <<<

🌟5-4-3-2-1🌟 به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

hashie-fantricks دیدگاه نامه فن تریکس (کلیک کنید)

* وارد بحث شوید و دیدگاه هایتان را به اشتراک بگذارید.
* پس از تایید دیدگاه، ارسال پاسخ توسط دیگران، و یا ثبت دیدگاه جدید توسط سایر کاربران در مطالب مورد علاقه خود، ایمیل اطلاع رسانی دریافت کنید.
* با دریافت لایک از سایر کاربران دیدگاه خود را به جایگاه های بالاتر برسانید.
* با ثبت دیدگاه سازنده و مفید، نظر نویسنده مطلب را جهت پین کردن دیدگاهتان جلب کنید.
* تنها با آموزش و یادگیری می توان آینده را ساخت. پس اگر مطلب یا دیدگاه مفیدی در رابطه با این مقاله دارید، حتما در قسمت دیدگاه ها با دوستان خود در میان بگذارید.

hashie-fantricks-2 سلب مسئولیت! مقالات مربوط به بخش سلامتی، پزشکی، زیبایی، روانشناسی، تناسب اندام و ... تنها برای آموزش و افزایش اطلاعات کاربران فارسی زبان گرد آوری شده و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند و مسئولیت صحت توصیه های نقل شده در مطالب بر عهده تیم فن تریکس نمی باشد. اطلاعات بیشتر hashie-fantricks-2
منبع
wikihow




دیدگاه ها

اشتراک در اطلاعیه دیدگاه ها (کلیک کنید)
اطلاع از
guest
آدرس ایمیل شما نزد ما محفوظ بوده و منتشر نخواهد شد.
زنگوله را بزنید تا از تایید دیدگاه خود مطلع شوید.
17 دیدگاه
محبوب ترین ها
تازه‌ترین ها قدیمی ترین ها
بازخوردهای درون خطی
مشاهده همه دیدگاه ها
Hidden

سلام من یک دختر ۱۹ ساله ام . خیلی زیاد با خودم حرف میزنم و خیالبافی میکنم انگار اون آدما کنارم نشان و دارم باهاشون صحبت میکنم ، هی میخوام خارج بشم از بحثش ولی انگار گرایش دارم ک بازم صحبت کنم با خودم و حرف بزنم و سناریو بچینم… بیشتر بخوانید.

حمید

منم مثل شما هستم تا خوندم ک چی نوشتی دوست داشتم بهت بگم ک من فکرام اینروزا فقط آشنایان وخانواده هستش ک ب دست کسانی ک میشنا سم مورد آزار اذیت قرار می گیرن. حتما به پزشک مراجعه کن وراستشو کامل بگو. لطفا زودترخوب. بااحترام فراوان حمید

کاربر ناشناس

منم دقیقا همینطوریم

سیماحسینی

سلام منم دختری۲۱ساله ام کمی توزندگی مشکل پیداکردم حال هم باخودم حرف میزنم ومیخندم میشه لطفن کمکم کنید متشکرم

سارا22

سلام من با خودم بیشتر موقع حرف میزنم وقتایی که تنهام بیشتر میشه ولی در جمع حرف نمیزنم مگر اینکه حواسم پرت بشه من تنهایی باعث شده با خودم حرف بزنم حتی میخندم بعضی وقتا بلند اسممو صدا میکنم و میگم خفه شو یه پا دیوونه ام خخخخخخخخخخخ

ماه بانو

منم اینجوریم و فکر میکردم فقط منم که دارم دائما با خودم حرف میزنم . دوستانی که توی سن کم دارید این کارو رو میکنید لطفا از الان جلوشو بگیرید من 24 سالمه اما همچنان این کارو میکنم گاهی به خودم میام و میبینم چندین ساعت شده که من با… بیشتر بخوانید.

ممول‌ متین

این رفتار کاملا طبیعیه و ساده ترین مدیتیشن بدن برای آرامش تشویش ذهن هستش خیلی ها بدون آموزش خاصی متوجه این راهکار شده و ازش استفاده میکنند. اگه میترسید ازش روراست باشید ببینید چی از خودتون میخواهید جواب اکثریت همه دوست ، شریک زندگی یا احساسه همین البته اونا که… بیشتر بخوانید.

المیرا

سلام من یه دختر 17ساله ام خیلی زیاد باخودم حرف میزنم و با ادمای خیالی که نمیشناسم حتی با ادمایی که میشناسم میخوام این عادتو ترک کنم چون خیلی وقتمو میگیره
لطفا راهنماییم کنید

ممول‌ متین

این عادت خوبی های زیادی هم داره برات که شاید نمیدونی و اونو منفی میبینی وقتی ذهن آدم پر از فکر و صداهای بی اهمیته یعنی بی نظمی فکری تو تموم و ذهنتو آرومش می‌کنه وبهت اجازه میده به چیزی که میخوای فکر کنی. ولی اگه بازم میخوای این عادت… بیشتر بخوانید.

کاربر ناشناس

سلام منم خیلی زیاد با خودم صحبت میکنم مخصوصا هنگام خواب و زیاد به مساعل جنسی فکر میکنم میخوام ترک کنم چیکار باید بکنم

Yas

من از بچگی با خودم صحبت میکردم و همیشه خودمو جاهایی تصور میکردم که وجود نداشتن وخودمو جای ادم های دیگه قرار میدادم و با این فکرا خیال پردازی میکردم الان که هجده سالم شده هنوزم این کارو انجام میدم هنوز هم خیلی خیال پردازی میکنم افسردگی دارم و از… بیشتر بخوانید.

Cassiiecage

سلام من خوب شدم ممنون قبلا عین خل و چلا بودم خودمم فک میکردم مشکل ارتباط کمتر باعث این موضوع شده و دیدم درست گفتم

شیدا

من یه دختر ۱۷سالم که خیلی با خودم حرف میزنم و این مسئله باعث ازار خودم و اطرافیانم میشه و اصلا دست خودم نیس با صدای خیلی بلند داد میزنم از خودم متنفرم یا یکی منو از دست خودم نجات بده نمیدونم چیکار کنم میشه راهنماییم کنید

Black

سلام من حدودا دوساله با خودم حرف میزنم اولش برای تشویق خودم بود ولی بعد ها انقدر این کار ادامه پیدا کرد که دیگه من حتا دیگه فکرم نمیتونم کنم و باید با خودم حرف بزنم اگرم نزنم اصن قدرت انتخات،قدرت تشخیص بد خوب رو هم نمیتونم بدم و باید… بیشتر بخوانید.

امین

منم مثل شما بودم ، اینجور بیماری ها خیلی سخته که ترک کنی
ولی بدن خودش به مرور زمان اینکار رو ترک میکنه ولی از دستور العمل های بالا فقط اینکه دهنتون رو ببندین و تو ذهنتون صحبت کنین ، عالیه

طنین

سلام من ۱۲ سالمه یک ماهه رفتم تو دوازده سالگی میخام درس بخونم نمیشه اینقدر خیال‌بافی میکنم

ریحانه

حتما حتما به روانشناسی روانپزشک باتجربه مراجعه کنید چون حتما روز به روز این بیماری شدت ش بیشتر میشه

دکمه بازگشت به بالا