سلامت

چگونه آسیب دیدگی مینای دندان را به شکل طبیعی ترمیم کنیم؟

پوشش خارجی دندان ها مینای دندان نام دارد. که از ماده ای معدنی به نام کلسیم فسفات تشکیل شده و درصد کمی سدیم، کلرید و منیزیم نیز در ساختار تشکیل دهنده ی آن وجود دارد. این پوشش می تواند توسط باکتری ها و طی فرآیندی به اسم کانی زدایی آسیب ببیند، که می تواند منجر به پوسیدگی و سایر مشکلات دندان شود. راه هایی وجود دارد که می توان جلوی این اتفاق را گرفت و مینای آسیب دیده ی دندان را ترمیم کرد.


همچنین می توانید علائم از بین رفتن مینای دندان و راه های جلوگیری از پوسیدگی آن را در لینک زیر مطالعه فرمایید.

>>> جلوگیری از پوسیدگی مینای دندان <<<


حفظ بهداشت دهان

1- دندان هایتان را مسواک بزنید.

شما باید حداقل دو بار در روز با یک مسواک نرم دندان هایتان را مسواک بزنید. استفاده از مسواک های زبر و یا مسواک زدن به شکل نادرست می تواند عاملی برای تخریب دندان ها باشد. بعد از مسواک زدن، کف های اضافی را از دهانتان بیرون بریزید اما دهانتان را شستشو ندهید. باید به مواد معدنی موجود در خمیر دندان زمان بدهید تا جذب دندان هایتان شوند.

مسواک زدن زبانتان را نیز فراموش نکنید.

1 نحوه ترمیم مینای دندان

2- دندان هایتان را با نخ دندان تمیز کنید.

شما باید هر روز دندان هایتان را نخ بکشید. برای این کار از یک نخ 40 سانتیمتری استفاده کنید. مقدار بیشتری از نخ دندان را دور انگشت وسط یک دست و باقی آن را دور انگشت وسط دست دیگر بچیپید تا بتوانید آن را بکشید. سپس نخ را بین انگشت شست و انگشت اشاره بگیرید و به آرامی و ملایمت بین تمام دندان ها بکشید.

زمانی که نخ بین دندان ها بوده، به آرامی آن را بالا و پایین بکشید تا یک طرف دندان ها تمیز شوند. سپس ادامه نخ دندان را از دور انگشت خود باز کنید و سراغ دندان بعدی بروید.

2 نحوه ترمیم مینای دندان

3- به دندانپزشک مراجعه کنید.

قبل از اینکه مراحل ترمیم مینای دندان را شروع کنید، مطمئن شوید که واقعاً به آن نیاز دارید. به یک دندانپزشک مراجعه کرده تا سلامت دندان هایتان را بررسی کند. بعد از گذشت مدتی از شروع فرآیند ترمیم دوباره به دندانپزشک مراجعه کرده تا مطمئن شوید که آیا این روش ها جوابگو می باشند یا خیر.

– شما باید نهایت تلاش خود را برای حفظ سلامت دهان و دندان خود به کار بگیرید و به صورت منظم به دندانپزشک مراجعه کنید تا سلامت دندان هایتان را بررسی کند.

دندانپزشک همچنین می تواند پوسیدگی های احتمالی را پیش بینی کند.

3 نحوه ترمیم مینای دندان

4- با دقت توصیه های دندانپزشک را دنبال کنید.

اجازه دهید دندانپزشکتان تشخیص دهد که آیا به ترمیم مینای دندان نیاز دارید یا نه. سپس برنامه های خود را برای این کار با او در میان بگذارید. فقط دندانپزشک می تواند بعد از این مراحل، ترمیم مینای دندان را تشخیص دهد.

استفاده از خمیر دندان و دهانشویه برای ترمیم مینای دندان

1- از محصولات حاوی فلوراید استفاده کنید.

در خمیر دندان ها و دهانشویه ها از فلوراید استفاده می شود تا بتوانند ترکیبات کلسیم دار مینای دندان را با فلوروآپاتیت (که در مقابل کانی زدایی اسید ها مقاوم است) پوشش دهد. خمیر دندان های حاوی فلوراید لکه های باکتریایی را از روی دندان پاک کرده و به استحکام مینای دندان کمک می کنند. یون فلوراید جایگزین یون کلسیم شده تا مینای دندان را مقاوم کند.

– فلوراید می تواند به ترمیم مینای دندان نیز کمک کند، چرا که یک ماده ی آنتی باکتریال بوده و باکتری هایی که عامل اصلی از بین رفتن مینای دندان هستند را نابود می کند.

– اگر دندان هایتان حساس هستند، از خمیر دندان های مخصوص استفاده کنید. این خمیر دندان ها جلوی التهاب لثه ها را نیز می گیرند.

– خمیر دندان ها، دهانشویه ها و پودرهای مختلفی برای ترمیم مینای دندان وجود دارند. از دندانپزشک بخواهید محصول مناسب برایتان پیشنهاد دهد. همچنین از خمیر دندان های حاوی فلورایدی استفاده کنید که مورد تأیید انجمن دندانپزشکی کشور باشند.

– می توانید از خمیر دندان های مخصوص ترمیم مینای دندان نیز استفاده کنید.

2- از خمیر دندان های بدون فلوراید استفاده کنید.

فلوراید برای ترمیم مینای دندان مفید است ولی ضروری نیست. خمیر دندان های بدون فلوراید باکتری های داخل دهان را از بین می برند. آن ها این کار را به کمک زایلیتول (گزیلیتول) انجام می دهند که یک الکل قند است و چسبندگی باکتری های پلاک ساز به دندان را کاهش می دهد.

– همچنین این خمیر دندان ها حاوی ترکیبات کلسیم فسفات بوده که ماده ی اصلی سازنده ی مینای دندان است.

3- خودتان خمیر دندان ترمیم کننده ی مینای دندان را در خانه درست کنید!

به جای خرید خمیر دندان های مختلف، می توانید خمیر دندان مخصوص خود را در خانه درست کنید. برای این کار به حدود چهار قاشق غذاخوری پودر کلسیم کربنات نیاز دارید. می توانید قرص های کلسیم کربنات را پودر کرده و یا این پودر را خریداری کنید. دو قاشق جوش شیرین، نصف پاکت یا یک پاکت استیویا، یک قاشق چای خوری نمک دریایی و مقداری روغن نارگیل به پودر کلسیم کربنات اضافه کرده و آن ها را مخلوط کنید. سپس چند قطره عصاره ی نعنای فلفلی نیز به آن اضافه کنید تا رایحه دلپذیری پیدا کند. مواد را به خوبی با هم ترکیب کنید. سپس می توانید مسواکتان را درون این ترکیب بزنید و دندان هایتان را مسواک کنید.

– اگر مقدار زیادی از این خمیر دندان را درست کردید، آن را در یک شیشه در بسته داخل یخچال نگهداری کنید تا فاسد نشود.

– اگر می خواهید دندان هایتان سفید شود و لکه های سخت را پاک کنید، 2 قاشق چای خوری هیدروژن پراکسید 3% به خمیر دندانتان اضافه کنید. این ماده ممکن است باعث کف کردن و احتمالاً کمی سوزش دهانتان شود، اما جای نگرانی نیست. هیدروژن پراکسید یک آنتی باکتریال بوده که خاصیت ضدعفونی کنندگی دارد. اما از ترکیبات قوی تر از هیدروژن پراکسید 3% استفاده نکنید، چرا که باعث آسیب و سوزش و خارش دهان و لثه هایتان می شود. همچنین به یاد داشته باشید که این ماده تنها باید برای 30 ثانیه تا 1 دقیقه استفاده شود و سریعا دهان خود را بشویید.

همچنین می توانید برای سفید کردن دندان ها از نوار سفید کننده دندان استفاده کنید.

4 نحوه ترمیم مینای دندان

تغذیه مناسب

1- از مصرف زیاد شکر اجتناب کنید.

کانی زداییِ مینای دندان به بعضی رژیم های غذایی بر می گردد. علاوه بر شکر باید از مصرف نشاسته های فرآوری شده خودداری کنید. باکتری ها بسیار خواهان انواع قند و شکر هستند و در حضور شکر بسیار سریع تر رشد می کنند، بنابراین شما باید غذا دادن به این باکتری ها را متوقف کنید. باید از مصرف انواع خوراکی های بسته بندی شده مثل کلوچه، شیرینی ها، کیک، چیپس و بیسکویت ها بپرهیزید.

همچنین باید از مصرف انواع نوشیدنی های شیرین اجتناب کنید. نوشابه ها حاوی مقدار بسیار زیادی شکر هستند. افزون بر این، این نوشیدنی ها، اسیدی بوده و از این طریق نیز روی سلامت دندان ها اثرات منفی می گذارند.

اگر خوراکی های شیرین دوست دارید، از عسل، که یک ماده ی آنتی باکتریال است و استیویا، که گیاهی است با شیرینی 200 برابر شکر، استفاده کنید. مزیت دیگر استیویا این است که فاقد کالری می باشد.

شیرین کننده های مصنوعی مثل آسپارتام (که یک شیرین کننده ی مصنوعی کم کالری است) از لحاظ ترکیب شیمیایی، بسیار با شکر تفاوت دارند. این شیرین کننده ها در واقع مغز را فریب می دهند تا طعم غذاهای شیرین برای آن تداعی شود.

5 نحوه ترمیم پوشش خارجی دندانها

2- مصرف بعضی میوه ها را کمتر کنید.

زمانی که قصد ترمیم مینای دندان را دارید باید مصرف مرکبات را محدود کنید. همچنین بعد از مصرف آن ها باید دهانتان را با آب شستشو داده تا محیط اسیدی دهان را از بین ببرید.


برای اطلاع بیشتر درباره “نحوه جلوگیری از اسیدی شدن دهان و پوسیدگی دندان ها” مقاله زیر را مطالعه کنید.

>>> جلوگیری از اسیدی شدن دهان و پوسیدگی دندان ها <<<


شکر موجود در میوه ها با شکر معمولی متفاوت بوده و به اندازه ی آن مورد علاقه ی باکتری ها نیست. بنابراین نیازی نیست نگران مصرف میوه هایی غیر از مرکبات مثل سیب، گلابی و هلو باشید.

6 نحوه ترمیم پوشش خارجی دندانها

3- ترشح بزاق دهان را افزایش دهید.

تحریک ترشح بزاق دهان، خود به ترمیم مینای دندان کمک می کند. جویدن زیاد غذا باعث ترشح بیشتر بزاق دهان می شود. همچنین می توانید آدامس و آبنبات بدون قند بخورید تا به ترشح بیشتر بزاق دهان کمک کنید.

غذاهای ترش نیز ترشح بزاق دهان را افزایش می دهند، اما این غذاها اسیدی بوده و باید در مصرف آن ها احتیاط کنید.

4- مکمل های معدنی مصرف کنید.

انواع مختلفی از مکمل های معدنی در بازار وجود دارد. می توانید از مکمل مولتی ویتامین استفاده کنید. اما مطمئن شوید که شامل مواد معدنی ای مثل کلسیم و منیزیم باشد. هر مکملی که روزانه مصرف می کنید باید حداقل شامل 1000 میلی گرم کلسیم و حداقل 3000 تا 4000 میلی گرم منیزیم باشد. این مواد معدنی به ترمیم طبیعی مینای دندان کمک می کنند.

مردان بالای 71 سال و زنان بالای 51 سال باید روزانه 1200 میلی گرم از این مواد مصرف کنند.

کودکان نیازهای معدنی متفاوتی دارند. بنابراین باید برای تعیین نوع و میزان ترکیبات مصرفی آن ها با پزشک و یا دندانپزشک مشورت کنید.

5- ماهی بخورید.

زمانی که قصد ترمیم مینای دندانتان را دارید باید دریافت ویتامین D خود را نیز افزایش دهید. می توانید این کار را با مصرف غذاهایی که غنی از ویتامین D هستند انجام دهید. غذاهایی که مقادیر زیادی ویتامین D دارند عبارتند از: انواع ماهی، شیر سویا، شیر نارگیل، شیر گاو، تخم مرغ و ماست.

6- راه های دیگر دریافت ویتامین D

می توانید از مکمل ها و همچنین نور خورشید برای دریافت ویتامین D استفاده کنید. هر انسان باید روزانه 600UI ویتامین D مصرف کند. پس، از مکمل هایی استفاده کنید که این مقدار را در هر مصرف روزانه برای بدن شما فراهم کنند. همچنین می توانید با قرار گرفتن در معرض نور خورشید، روزانه به مدت 10 تا 15 دقیقه، مقدار کافی ویتامین D دریافت کنید. در صورت امکان باید بازو ها، پاها و کمر را در معرض نور مستقیم خورشید قرار دهید.

– بزرگسالان بالای 70 سال، روزانه به 800UI ویتامین D احتیاج دارند.

– شما باید همزمان مصرف کافی کلسیم، منیزیم و ویتامین D داشته باشید تا شانس ترمیم مینای دندان را بالا ببرید.

7- آب فراوان بنوشید.

باید روزانه 6 تا 8 لیوان آب بنوشید تا بدن خود را هیدراته نگه دارید. نوشیدنی های دیگر به خاطر داشتن ترکیبات شکر، کافئین و پروتئین نمی توانند به خوبیِ آب، بدن را هیدراته نگه دارند. هیدارته بودن بدن همچنین ترشح بزاق دهان را افزایش می دهد که به نوبه ی خود به ترمیم مینای دندان کمک می کند.

نیازی نیست که حتماً آب حاوی املاح معدنی بنوشید. مواد معدنی کافی را می توانید با تغذیه مناسب برای بدن فراهم کنید.

آب شیر هم حاوی املاح معدنی است. اما نوع و غلظت املاح آن به محل زندگی شما بستگی دارد.

8- دهان خود را با روغن شستشو دهید!

مطالعات محدودی نشان داده اند که شستشوی روزانه ی دهان با روغن کنجد و یا روغن نارگیل می تواند به کاهش باکتری های مولد پلاک و همچنین التهابات لثه کمک کند. صبح ها به شکل ناشتا، یک قاشق غذاخوری روغن کنجد داخل دهان خود بریزید و به مدت 10 دقیقه داخل دهان خود حرکت دهید.

بعد از شستشوی دهان با روغن باید دهانتان را مسواک بزنید و با آب شستشو دهید و سپس 2 یا 3 لیوان آب بخورید.

دقت کنید که نباید روغن را مانند دهانشویه های دیگر داخل دهان غرغره کنید، فقط باید آن را بین دندان هایتان حرکت دهید.

برای اطلاع بیشتر در رابطه با روغن گردانی در دهان و خواص و مزایای آن به لینک زیر مراجعه کنید.

>>> فواید و مزایای روغن گردانی در دهان <<<

🌟5-4-3-2-1🌟 به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

hashie-fantricks دیدگاه نامه فن تریکس (کلیک کنید)

* وارد بحث شوید و دیدگاه هایتان را به اشتراک بگذارید.
* پس از تایید دیدگاه، ارسال پاسخ توسط دیگران، و یا ثبت دیدگاه جدید توسط سایر کاربران در مطالب مورد علاقه خود، ایمیل اطلاع رسانی دریافت کنید.
* با دریافت لایک از سایر کاربران دیدگاه خود را به جایگاه های بالاتر برسانید.
* با ثبت دیدگاه سازنده و مفید، نظر نویسنده مطلب را جهت پین کردن دیدگاهتان جلب کنید.
* تنها با آموزش و یادگیری می توان آینده را ساخت. پس اگر مطلب یا دیدگاه مفیدی در رابطه با این مقاله دارید، حتما در قسمت دیدگاه ها با دوستان خود در میان بگذارید.

hashie-fantricks-2 سلب مسئولیت! مقالات مربوط به بخش سلامتی، پزشکی، زیبایی، روانشناسی، تناسب اندام و ... تنها برای آموزش و افزایش اطلاعات کاربران فارسی زبان گرد آوری شده و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند و مسئولیت صحت توصیه های نقل شده در مطالب بر عهده تیم فن تریکس نمی باشد. اطلاعات بیشتر hashie-fantricks-2
منبع
wikihow




دیدگاه ها

اشتراک در اطلاعیه دیدگاه ها (کلیک کنید)
اطلاع از
guest
آدرس ایمیل شما نزد ما محفوظ بوده و منتشر نخواهد شد.
زنگوله را بزنید تا از تایید دیدگاه خود مطلع شوید.
2 دیدگاه
محبوب ترین ها
تازه‌ترین ها قدیمی ترین ها
بازخوردهای درون خطی
مشاهده همه دیدگاه ها
حسین

هیدروژن پرکشید بریزه رو دستت کباب می کنه دست تو چه برسه بریزی رو دندون

دکمه بازگشت به بالا