خودرو و وسایل نقلیه

وینچ چیست و چگونه باید از آن استفاده کرد؟

وینچ وسیله‌ ای است که برای خارج کردن اتومبیل گیر کرده در گودال، دست انداز یا هر مانعی استفاده می‌ شود. وینچ درواقع برای ماشین‌های آفرود طراحی شده اما هم اکنون برای همه مدل اتومبیلی قابل استفاده است. پس یک وینچ تهیه کرده و خیال خود را از بابت گیر کردن ماشینتان راحت کنید. برای اتصال وینچ به ماشین، احتیاج به ابزاریست که در ادامه به تفصیل آن می پردازیم.

آماده کردن وینچ

1- ریموت کنترل را به وینچ وصل کنید: وینچ دارای یک ریموت کنترل با یک سیم بلند است که ابتدا باید آن را به وینچ متصل کنید.

2- دستکش بپوشید: هیچوقت طناب وینچ را بدون دستکش در دست نگیرید. طناب دستانتان را می برد.

3- چیزی که بتوانید سر دیگر طناب وینچ را به آن متصل کنید بیابید: سر دیگر وینچ را باید به وسیله‌ ای مثل درخت یا یک تخت سنگ محکم یا ماشینی دیگر که تحمل نیروی وارده را داشته باشد، وصل کنید. اگر هیچکدام را نیافتید می توانید یک اهرم محکم را نیز در زمین فرو کنید. سعی کنید این وسیله تا جایی که ممکن است دقیقا روبه روی ماشین باشد.

به یاد داشته باشید که به هیچ وجه سر طناب وینچ را به وسیله ای ضعیف وصل نکنید که بسیار خطرناک است.

4- از اهرم روی وینچ برای باز کردن کابل وینچ استفاده کنید: اهرمی در قسمت خارجی وینچ قرار دارد که اگر روی حالت ” disengage ” باشد یعنی قفل بوده و نمیتوان کابل وینچ را بیرون کشید. پس اهرم را روی حالت “free spool” یعنی باز، قرار دهید و بعد به صورت دستی طناب آن را خارج کنید.

1 نحوه استفاده از وینچ

5- کابل را به اندازه، بیرون بکشید: یادتان باشد که طناب وینچ را به اندازه بیرون بکشید یعنی به طول فاصله‌ی خودرو با وسیله‌ ای که می خواهید سیم وینچ را به آن گره بزنید.

• اگر سیم وینچ نسبت به فاصله‌ی وسیله با خودرو کوتاه بود باید از یک وسیله‌ی دیگر که به خودرو نزدیک تر است و سیم وینچ به آن می رسد استفاده کنید.

2 نحوه استفاده از وینچ

6- کابل محافظ را به دور درخت بپیچید: کابل محافظ نوعی تسمه‌ ی کلفت نایلونی است که دو حلقه در دوسر آن قرار دارد. کابل را باید به گونه ای به دور درخت بپیچید که بتوانید دو سر قلاب را در دست بگیرید.

• سعی کنید کابل محافظی بخرید که به اندازه‌ی کافی بزرگ باشد که به دور هر نوع وسیله با هر ضخامتی بپیچد و مثلا برای یک درخت کلفت کم نیاید.

3 نحوه استفاده از وینچ

7- با یک چفت D شکل دو قلاب را در هم چفت کنید: چفت‌های D شکل در بازار موجود است که در انتها یک پین دارد که باید پین آن را خارج کرده از دو سر قلاب رد کنید و باز پین را در انتهای آن محکم کنید.

4 نحوه استفاده از وینچ

8- قلاب سر طناب وینچ رو باید در این چفت D شکل بندازید.

5 نحوه استفاده از وینچ

9- اهرم روی وینچ رو به حالت engaged (قفل) برگردانید: اهرم وینچ باید به حالتی برگردد که قبل از استفاده بوده است. پس اهرم را به حالت اولیه برگردانید تا سیم اضافی دیگر از وینچ خارج نشود.

6 نحوه استفاده از وینچ

10- با استفاده از کنترل وینچ خودروی گیر کرده را به آرامی بیرون بکشید: دکمه‌ ی روی کنترل وینچ را فشار دهید تا وینچ به آرامی سیمی که باز شده است را به داخل بپیچاند و خودرو را از چاله بیرون بکشد.

7 نحوه استفاده از وینچ

هنگام خارج شدن ماشین از گودال

1- مطمئن شوید که هیچکس در اطراف ماشین و سیم وینچ نباشد. چرا که ممکن است به شدت آسیب ببیند.

8 نحوه استفاده از وینچ

2- در تمام مدتی که اتومبیل به وینچ متصل است روی صندلی راننده نشسته و کنترل وینچ را در دست بگیرید.

3- ماشین را باید آهسته از چاله خارج کنید: به هیچ وجه برای خروج ماشین عجله نکنید. ماشین باید آرام و با سرعتی یک نواخت از مانع خارج شود. برای شروع دکمه‌ی ریموت را فشار دهید تا ماشین حرکت کند. سپس دکمه را رها کنید. دوباره چند ثانیه آن را فشار داده و رها کنید. این کار را باید طوری مدیریت کنید که ماشین به آرامی از گودال خارج شود.

• به یاد داشته باشید هنگامی که ماشین را با وینچ از مانع خارج می کنید پدال گاز را نیز فشار داده تا ماشین به راحتی از گودال خارج شود.

9 نحوه استفاده از وینچ

4- زمانی که اتومبیل به طور کامل از گودال خارج شد و در سطحی هموار قرار گرفت کنترل وینچ را کنار بگذارید.

10 نحوه استفاده از وینچ

باز کردن وینچ

1- قلاب سر کابل وینچ را از چفت D شکل درآورید.

11 نحوه استفاده از وینچ

2- اکنون باید با استفاده از کنترل وینچ، کابل وینچ را به طور کامل جمع کنید. انتهای کابل را در دست گرفته و همانطور که با کنترل کابل وارد وینچ می شود، شما هم با دست آن را هدایت کنید.

12 نحوه استفاده از وینچ

3- سیم ریموت یا همان کنترل را از وینچ جدا کرده و کنترل را در جایی خشک در ماشین نگه دارید.

13 نحوه استفاده از وینچ

4- چفت D شکل را باز کرده و کابل محافظی که به دور درخت یا سنگ و یا هر وسیله‌ی دیگری پیچیده بودید را باز کنید و از آن مراقبت کنید.

14 نحوه استفاده از وینچ

🌟5-4-3-2-1🌟 به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

hashie-fantricks دیدگاه نامه فن تریکس (کلیک کنید)

* وارد بحث شوید و دیدگاه هایتان را به اشتراک بگذارید.
* پس از تایید دیدگاه، ارسال پاسخ توسط دیگران، و یا ثبت دیدگاه جدید توسط سایر کاربران در مطالب مورد علاقه خود، ایمیل اطلاع رسانی دریافت کنید.
* با دریافت لایک از سایر کاربران دیدگاه خود را به جایگاه های بالاتر برسانید.
* با ثبت دیدگاه سازنده و مفید، نظر نویسنده مطلب را جهت پین کردن دیدگاهتان جلب کنید.
* تنها با آموزش و یادگیری می توان آینده را ساخت. پس اگر مطلب یا دیدگاه مفیدی در رابطه با این مقاله دارید، حتما در قسمت دیدگاه ها با دوستان خود در میان بگذارید.

hashie-fantricks-2 سلب مسئولیت! مقالات مربوط به بخش سلامتی، پزشکی، زیبایی، روانشناسی، تناسب اندام و ... تنها برای آموزش و افزایش اطلاعات کاربران فارسی زبان گرد آوری شده و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند و مسئولیت صحت توصیه های نقل شده در مطالب بر عهده تیم فن تریکس نمی باشد. اطلاعات بیشتر hashie-fantricks-2
منبع
wikihow




دیدگاه ها

اشتراک در اطلاعیه دیدگاه ها (کلیک کنید)
اطلاع از
guest
آدرس ایمیل شما نزد ما محفوظ بوده و منتشر نخواهد شد.
زنگوله را بزنید تا از تایید دیدگاه خود مطلع شوید.
4 دیدگاه
محبوب ترین ها
تازه‌ترین ها قدیمی ترین ها
بازخوردهای درون خطی
مشاهده همه دیدگاه ها
مسلم نجاتی

از کجا باید بخریم؟ قیمتش چقدره؟

مهدی

قیمت وینچ بسیار متفاوت هست. اولین و خب طبیعی ترین عامل تفاوت قیمت، برند و مارک وینچ هست. دوم عامل، گیریبکسی بودن وینچ(اتصال به گیریبکس خودرو) یا برقی بودن وینچ(اتصال به باتری خودرو یا باتری مستقل) سومین عامل، داستن یا نداشتن ریموت هست و در صورت داشتن ریموت سیمی بودن… بیشتر بخوانید.

مسلم

واقعا ممنونم داداش. عالی بود

مهدی

سلام
مطلبتون واقعا عالی بود
تشکر از بابت بیان ساده و روان مطلب

دکمه بازگشت به بالا