زیباییسلامت

چگونه از لنزهای تماسی چشم استفاده کنیم؟

استفاده از لنزهای تماسی برای چشم کمی سخت است. خصوصاً اگر، دست زدن به آن ها برای شما مطلوب نبوده و یا طرز استفاده از آن را نیاموخته باشید. اما نگران نباشید با افزایش اطلاعات و تمرین می توانید از لنزهای خود بسیار حرفه ای استفاده کنید. البته در استفاده از آن ها حتماً به توصیه های پزشک خود گوش کنید؛ اما تا خودتان روشی برای استفاده از آن پیدا نکنید، نمی توانید به راحتی با لنزها کنار بیایید.

انتخاب لنز تماسی مناسب

1- انتخاب لنز مناسب

البته در انتخاب لنز پزشک شما را راهنمایی خواهد کرد اما داشتن اطلاعات در مورد معیارهای انتخاب لنز مناسب، خالی از لطف نیست.

• مدت زمان استفاده: بعضی از لنزها یکبار مصرف بوده، در حالی که بعضی دیگر به گونه ای طراحی شده اند که می توان به مدت یک سال از آن ها استفاده کرد در حالی که مدت زمان استفاده از برخی از آن ها یک ماه یا دو هفته است.

• لنزهای نرم: لنزهایی هستند که برای استفاده در مدت زمان کوتاه طراحی شده اند و به طور کلی هم سالم تر بوده و هم مناسب و راحت تر هستند؛ اما قیمت بالایی دارند. لنزهای سخت تر برای کسانی مناسب است که نیازی به خارج کردن زود به زود لنز ندارند. هم جنس آن ها سخت تر و محکم تر است و هم گذاشتن و خارج کردن از چشم، نسبت به لنزهای نرم دشوار تر است.

• لنزهایی هم هستند که برای استفاده روزانه طراحی شده اند. کسانی که از این نوع لنزها استفاده می کنند باید هر شب قبل از خواب آن ها را از چشمان خود خارج کنند.

2- لنز های مختلف را امتحان کنید.

اکثر چشم پزشکان چند برند متفاوت از لنزها را به شما معرفی می کنند قبل از هزینه کردن برای لنز آن ها را امتحان کنید.

• سعی کنید برندهای مختلف را امتحان کنید. بعضی از برندها لنزهایی نازک تر و نرم تری را ارائه می دهند که افراد با آن احساس راحتی بیشتری دارند و البته گران تر هستند. به کمک پزشک برندهای مختلف را در طول یک هفته امتحان کنید و آن هایی که سازگاری بیشتری با چشم های شما دارند را انتخاب کنید.

3- اگر سن شما زیر 18 سال است، نکات مربوط برای استفاده از لنز را جدی بگیرید و با یک متخصص مشورت کنید.

بعضی چشم پزشکان استفاده از لنز را برای افراد زیر 18 سال منع می کنند. بعضی هم توصیه می کنند برای مدت خاصی از لنز استفاده شود.

افراد زیر 18 سال، در صورت مراقبت شدید می توانند از لنز استفاده کنند. مراقبت نامناسب تأثیر بسیار بدی را روی چشم می گذارد. پس به عنوان والدین حتماً این مورد را جدی بگیرید و حتی اگر پزشک معالج اجازه ی استفاده از لنز را به فرزند شما داده است بدانید توصیه ی بسیاری از متخصصان، استفاده از عینک به جای لنز برای افراد زیر 18 سال است.

مراقبت از لنزها

1- مراقبت از لنزها در مدت زمانی که از آن ها استفاده نمی کنید الزامی است.

همیشه لنزها را در محلول مخصوص آن ها نگهداری کنید. این محلول کمک می کند لنزها همیشه تمیز و ضدعفونی باشند. البته لنزهای یکبار مصرف نیازی به این کار ندارند.

توجه داشته باشید که لنزها را حتماً طبق تاریخ انقضای آن ها استفاده کنید. معمولاً لنزها به سه دسته تقسیم می شوند. روزانه، هفتگی و ماهانه. هیچ گاه لنزها را بیشتر از مدت زمان انقضای آن ها استفاده نکنید.

1 نحوه استفاده از لنز تماسی چشم

2- مطمئن شوید از محلولی مناسب برای لنزها استفاده می کنید.

بعضی محلول ها فقط برای ضدعفونی کردن لنز ها، بعضی برای نگهداری لنز و بعضی هم برای هر دو عملکرد مورد استفاده قرار می گیرند. پس در انتخاب آن ها دقت کنید.

بهتر است محلولی را انتخاب کنید که هم نگه دارنده و هم ضدعفونی کننده باشد.

محلول ها معمولاً یا چند منظوره هستند یا بر پایه ی هیدروژن پراکسید می باشند (HPB) پیشنهاد ما استفاده از محلول های چند منظوره برای این کار است. زیرا محلول های چند منظوره به طور همزمان می توانند کار ضدعفونی و محافظت از لنز را برای شما انجام دهند.

اگر در هنگام استفاده از لنزها دچار خارش چشم شدید، محلول را تعویض کنید.

2 نحوه استفاده از لنز تماسی چشم

3- لنزها را به طور مرتب تمیز کنید.

هر روز و بعد از هر بار خارج کردن از چشم و همچنین قبل از استفاده، لنزها را بشویید. لنز را از محلول خارج کرده، کف دست خود قرار دهید و با انگشت اشاره ی دست دیگر روی آن را پاک کنید تا آلودگی ها از روی سطح برداشته شده و تمیز شوند. بعد از هر بار خارج کردن لنزها از محفظه محلول را تعویض کنید. با این کار خطر ابتلا به عفونت چشمی را کاهش می دهید. محفظه را نیز باید هر روز با آب ولرم شسته و اجازه دهید خشک شود. محفظه باید هر سه ماه یکبار تعویض شود.

3 نحوه استفاده از لنز تماسی چشم

4- قبل از برداشتن لنزها از تمیز بودن دست های خود اطمینان حاصل کنید.

قبل از برداشتن لنز دست های خود را با آب گرم و صابون بشویید؛ و مطمئن شوید که صابون به طور کامل از دستانتان پاک شده باشد. صابون، لوسیون و مواد شیمیایی به لنزها آسیب زده و همچنین باعث تحریک، درد و تاری دید می شوند. بهتر است از صابون بدون عطر استفاده کنید.

5- هرگز از لنزهای دیگران استفاده نکنید خصوصاً اگر قبلاً خود فرد از آن استفاده کرده باشد.

این کار خطر عفونت را بسیار افزایش می دهد. به علاوه اینکه نوع لنز در افراد مختلف بسته به بیماری چشمان آن ها متفاوت است. بعضی نزدیک بین بوده و بعضی دوربین هستند پس استفاده از لنز دیگران اصلاً امکان پذیر نیست.

6- در سال یکبار به پزشک مراجعه کنید.

لنز هم مانند عینک باید هر سال چک شده و با نمره ی چشم انطباق داده شود. ممکن است به مرور زمان نمره ی چشم تغییر کند که در این صورت تعویض لنز الزامی است و یا ممکن است مشکلات دیگری برای چشم مانند آستیگمات و یا عفونت و … به وجود آمده باشد. پس به هیچ وجه از مراجعه ی سالیانه به چشم پزشک غافل نشوید.

چگونه لنزها را در چشم بگذارید

1- دستان خود را بشویید.

همان طور که قبلاً هم گفته شد دست ها باید قبل از استفاده ی لنزها، شسته شود. بهتر است پس از شستشوی دست ها آن ها را خشک کرده و فقط سر انگشتان کمی مرطوب باشد. زیرا لنزها به انگشتان مرطوب می چسبند و استفاده از آن ها راحت تر می شود.

2- یکی از لنزها را از محفظه خارج کنید.

گاهی ممکن است نمره ی چشم ها یکی بوده و گاهی ممکن است متفاوت باشد. اگر نمره ی چشمانتان فرق دارد مطمئن شوید که حتماً لنزها را در جای خودشان می گذارید، یعنی لنز چشم راست در چشم راست و بالعکس. البته اگر اشتباه بگذارید قطعاً متوجه خواهید شد و مثلاً دچار تاری دید یا درد چشم می شوید اما بهتر است از اول صحیح جایگذاری کنید که بعد دچار دردسر نشوید. درب هر دو محفظه را همزمان باز نکنید تا در طول مدتی که یک لنز را جایگذاری می کنید لنز دیگر بر اثر گرد و غبار آلوده نشود.

4 نحوه استفاده از لنز تماسی چشم

3- لنز را روی انگشت اشاره ی دست غالب بگذارید.

مراقب باشید این کار را بسیار با دقت انجام دهید تا لنز آسیب نبیند. از نظر اینکه لنز از کدام طرف باید روی چشم قرار گیرد مطمئن شوید که لنز را به صورت درست در دست گرفته اید. همچنین لنز نباید روی ناخن قرار گیرد و حتماً باید روی پوست دست باشد.

اگر نوک انگشتان شما خشک شده است با محلول درون محفظه سر انگشتان را خیس کنید تا لنزها راحت تر روی انگشت بچسبد.

اگر لنزها از نوع لنز نرم است از نظر مقعر و محدب بودنشان آن ها را چک کنید که حالتشان عوض نشده باشد. البته واضح است کدام طرف لنز قسمت بیرونی است و کدام طرف باید روی چشم قرار گیرد. اما بهتر است از این نظر خصوصاً در لنزهای نرم اطمینان حاصل کنید.

5 نحوه استفاده از لنز تماسی چشم

4- پلک ها را از هم باز کنید.

انگشت اشاره ی دستی که لنز در آن نیست را روی پلک بالایی گذاشته و انگشت وسطی را روی پلک پایینی و دو پلک را کاملاً از یکدیگر باز کنید.

6 نحوه استفاده از لنز تماسی چشم

5- لنز را داخل چشم بگذارید.

پلک نزنید و به این طرف و آن طرف نگاه نکنید و مردمک چشم را حرکت ندهید. بهتر است به بالا نگاه کنید و در آینه روی چشمی که می خواهید لنز را در آن بگذارید خیره نشوید. این گونه، کار راحت تر انجام می شود. اگر برای اولین بار از لنز استفاده می کنید، بهتر است آن را روی سفیدی چشم گذاشته و بعد آن را روی عنبیه بکشید. سفیدی چشم حساسیت کمتری داشته و راحت تر می شود لنز را روی آن قرار داد.

7 نحوه استفاده از لنز تماسی چشم

7- پلک ها را آرام ببندید تا لنز بیرون نیاید.

بعد از اینکه پلک ها بسته شد در همان حالت به آرامی چشم ها را، حرکت دهید. توجه داشته باشید که ممکن است کمی احساس درد کنید که کاملاً طبیعی است اما اگر بعد از باز شدن چشم احساس تاری دید یا آلودگی کردید، باید لنز را خارج کرده، تمیز کنید و مجدداً در چشم قرار دهید.

چشمان خود را چند ثانیه باید بسته نگه دارید تا لنز روی چشم تثبیت شود. اشک این روند را تسهیل می بخشد. دست های خود را زیر چشم نگه داشته، تا اگر موقع باز کردن چشم، لنز به بیرون افتاد روی زمین نیاید. البته اگر بار اول لنز از چشم بیرون افتاد اصلاً نگران نباشید؛ زیرا بسیار طبیعی است. لنز را تمیز کرده و مجدداً آن را در چشم بگذارید.

8- تمام مراحل بالا را برای چشم دیگر نیز تکرار کنید.

8 نحوه استفاده از لنز تماسی چشم

بیرون آوردن لنزها از چشم

1- به زمانی که باید لنز را از چشمان خود خارج کرده، دقت کنید.

لنزها را فقط تا مدت زمانی که پزشک مشخص کرده است در چشم خود نگه دارید. لنزهای نرم قبل از خواب باید از چشم خارج شوند. اما لنزهایی که برای استفاده ی طولانی، طراحی شده اند را می توانید مدت ها در چشم نگه دارید.

• قبل از حمام و استخر لنزها را خارج کنید. کلر موجود در استخر باعث ایجاد عفونت می شود.

• در روزهای اول استفاده، به دلیل اینکه چشم هنوز خود را با لنز سازگار نکرده است ممکن است چشم خشک شده و باعث ایجاد درد شود؛ پس در هفته های اول سعی کنید فقط زمانی که لنز را لازم دارید آن را در چشم قرار دهید. برای مثال: بعد از مدرسه، کار و زمان هایی که احتیاج به دید بالایی ندارید لنزها را خارج کرده و به چشم استراحت دهید.

• قبل از آرایش هم باید لنزها خارج شده تا مواد آرایشی که احتمالاً داخل چشم می شود به لنزها آسیب نزنند.

2- برای خارج کردن لنزها نیز، باید دستان شما تمیز باشند.

همان طور که قبلاً هم گفته شد برای تماس دست با لنز، دست ها باید، کاملاً تمیز باشند. در هنگام خارج کردن لنز نیز (مخصوصاً در روزهای اول که چشم خشک است) بهتر است سر انگشتان خیس باشند تا لنز راحت تر خارج شود.

3- قبل از خارج کردن لنز نصف محفظه را با محلول نگه دارنده پر کنید.

اکنون که می خواهید لنزها را خارج کرده و برای مدتی آن ها را در محفظه نگهداری کنید، باید به اطمینان برسید که محلول داخل محفظه از نوع نگهدارنده ی لنز باشد نه ضدعفونی کننده. چرا که محلول ضدعفونی به اندازه ی کافی قوی نیست تا بتواند از لنز محافظت کند.

9 نحوه استفاده از لنز تماسی چشم


برای اطلاع از نحوه تمیز و ضدعفونی کردن جعبه محافظ لنز به لینک زیر از وب سایت فن تریکس مراجعه کنید.

>>> تمیز و ضدعفونی کردن جعبه محافظ لنز <<<


4- لنزها را خارج کنید.

پلک ها را به روشی که قبلاً گفته شد از هم باز کرده و با دو انگشت و تنها با لمس کوچک لنز و کمی تا کردن لنز آن را خارج کنید. دقت داشته باشید که این کار را بسیار با ملایمت انجام دهید تا لنز آسیب نبیند.

10 نحوه استفاده از لنز تماسی چشم

5- لنزها را تمیز کنید.

به همان روشی که در بالا گفته شد، بعد از خارج کردن نیز باید آن ها را با محلول ضد عفونی کننده تمیز کرده و بعد در محفظه قرار دهید.

11 نحوه استفاده از لنز تماسی چشم

در پایان با مطالعه مقاله زیر در وب سایت فن تریکس با 5 کاربرد شگفت انگیز محلول شستشوی لنز چشم آشنا شوید.

>>> 5 کاربرد شگفت انگیز محلول شستشوی لنز چشم <<<

🌟5-4-3-2-1🌟 به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

hashie-fantricks دیدگاه نامه فن تریکس (کلیک کنید)

* وارد بحث شوید و دیدگاه هایتان را به اشتراک بگذارید.
* پس از تایید دیدگاه، ارسال پاسخ توسط دیگران، و یا ثبت دیدگاه جدید توسط سایر کاربران در مطالب مورد علاقه خود، ایمیل اطلاع رسانی دریافت کنید.
* با دریافت لایک از سایر کاربران دیدگاه خود را به جایگاه های بالاتر برسانید.
* با ثبت دیدگاه سازنده و مفید، نظر نویسنده مطلب را جهت پین کردن دیدگاهتان جلب کنید.
* تنها با آموزش و یادگیری می توان آینده را ساخت. پس اگر مطلب یا دیدگاه مفیدی در رابطه با این مقاله دارید، حتما در قسمت دیدگاه ها با دوستان خود در میان بگذارید.

hashie-fantricks-2 سلب مسئولیت! مقالات مربوط به بخش سلامتی، پزشکی، زیبایی، روانشناسی، تناسب اندام و ... تنها برای آموزش و افزایش اطلاعات کاربران فارسی زبان گرد آوری شده و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند و مسئولیت صحت توصیه های نقل شده در مطالب بر عهده تیم فن تریکس نمی باشد. اطلاعات بیشتر hashie-fantricks-2
منبع
wikihow




دیدگاه ها

اشتراک در اطلاعیه دیدگاه ها (کلیک کنید)
اطلاع از
guest
آدرس ایمیل شما نزد ما محفوظ بوده و منتشر نخواهد شد.
زنگوله را بزنید تا از تایید دیدگاه خود مطلع شوید.
0 دیدگاه
بازخوردهای درون خطی
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا