سلامت

آمنیوتیک چیست و چگونه کمبود آن را درمان کنیم؟

در زمان بارداری رحم شما کیسه ای به دور جنین می سازد که درون آن مایعی شور برای محافظت از جنین است که به اصطلاح عامه به آن کیسه آب می گویند و در اصطلاح پزشکی آمنیوتیک نام دارد.

اولیگوهیدرآمنیوس به معنی کمبود این مایع بوده که بسیار خطرناک است و می تواند روند بارداری را با مشکل مواجه کرده و به کودک آسیب بزند. پس به محض اینکه بعد از آزمایشات و معاینات پزشک متوجه کمبود آن شدید، در کنار درمان های دارویی که پزشک انجام می دهد خودتان نیز در منزل، مشکل را درمان کنید. در ابتدا این مشکل را شرح داده و در ادامه به درمان خانگی آن می پردازیم.

اولیگوهیدرآمنیوس چیست؟

1- نقش مایع آمنیوتیک

مهم ترین نقشی که مایع آمنیوتیک ایفا می کند این است که از جنین در داخل رحم محافظت می کند. کیسه آب مانند یک بالش نرم به دور جنین چنبره زده و از وارد شدن هرگونه ضربه به وی جلوگیری می کند.

از دیگر وظایف این مایع ارزشمند:

• گرم نگه داشتن جنین

• تسهیل کننده ی عمل زایمان است؛ زیرا واژن را برای خروج جنین لغزنده می کند که بسیار مهم است. گاهی دیده شده کمبود مایع آمنیوتیک باعث نقص عضو جنین شده است.

• به رشد کلیه و ریه های جنین کمک می کند.

• کمک می کند جنین به راحتی و آزادانه حرکت کند که همین حرکت ها باعث استحکام اندام وی می شوند.

1 شناخت و درمان کمبود آمنیوتیک

2- نشانه های ایجاد اولیگوهیدرآمنیوس

همان طور که ابتدای مقاله هم گفته شد اولیگوهیدرآمنیوس به شرایطی گفته می شود که سطح مایع آمنیوتیک بسیار کاهش یابد (معمولاً کمتر از 300 میلی لیتر). از آنجایی که یک چنین شرایطی بسیار حساس بوده و در صورت اتفاق افتادن باید حتماً به پزشک مراجعه کنید نشانه های آن را برایتان بازگو می کنیم.

• احساس خیسی، طوری که انگار مایع آمنیوتیک نشت کرده است.
• شکمتان نسبت به سن بارداری کوچک تر است.
• احساس می کنید حرکت جنین کمتر از قبل شده است.
• ادرارتان بسیار کم شده است.
• در سونوگرافی میزان کمبود مایع مشاهده شده است.

2 شناخت و درمان کمبود آمنیوتیک

3- فاکتورهایی که باعث کم شدن ماده ی آمنیوتیک می شوند.

برخی از شرایط و دلایل باعث کمبود مایع آمنیوتیک می شود.

از جمله:

• اگر کودک نسبت به سن بارداری کوچک باشد.
• اگر فشار خون بالایی داشته باشید.
• اگر قبل از زایمان قسمتی یا تمام جفت از دیواره ی رحم کنده شود.
• اگر جنین دوقلوهای یکسان باشند. زیرا دوقلوهای یکسان از یک جفت تغذیه می کنند و گاهی تعادل سطح مایع آمنیوتیک آن ها از بین می رود. این اتفاق زمانی می افتد که یکی از قل ها نسبت به دیگری خون بیشتری را از جفت دریافت کند.
• اگر بیماری خاصی مثل لوپوس دارید.
• اگر زایمانتان به تأخیر افتاده است. یعنی اگر بارداری بیش از 42 هفته طول بکشد خطر ابتلا به کاهش مایع آمنیوتیک به دلیل کاهش عملکرد وجود دارد. آمنیوتیک در هفته ی 38 بارداری شروع به کاهش می کند.

4- تشخیص کلی و اطمینان از کاهش مایع تنها با سونوگرافی امکان پذیر است.

حجم ماده ی آمنیوتیک را به طور مستقیم و بدون مداخله ی پزشکی نمی توان تشخیص داد و احتیاج به استفاده از دستگاه های اولتراسوند دارد.

3 شناخت و درمان کمبود آمنیوتیک

درمان های خانگی برای کمبود مایع آمنیوتیک

1- هر روز 8 تا 10 لیوان آب بخورید.

یکی از ساده ترین راه ها برای افزایش ماده ی آمنیوتیک آبرسانی بدن است. یعنی وقتی سطح آب در بدن شما افزایش یابد، سطح ماده ی آمنیوتیک نیز افزایش می یابد. پس سعی کنید حداقل 8 تا 10 لیوان آب در طول شبانه روز بنوشید.

2- میوه های آب دار بخورید.

یکی از عالی ترین راه ها برای آبرسانی به بدن استفاده از میوه ها و سبزیجاتی است که حجم آب بالایی دارند. زیرا همان طور که در بالا ذکر شد هر چه میزان آب بدن افزایش یابد میزان مایع آمنیوتیک نیز افزایش می یابد.

پس خوردن میوه ها و سبزیجات زیر توصیه می شود:

سبزیجاتی مثل خیار (96.7% آب)، کاهو ( 95.6% آب)، کرفس ( 95.4% آب)، تربچه (95.3%آب)، فلفل سبز(93.9%)، گل کلم (92.1%)، اسفناج (91.4%)، کلم بروکلی (90.7%) و هویج تازه (90.4%).

میوه ها: هندوانه (91.5%)، گوجه فرنگی (94.5%)، توت فرنگی (91.0%)، گریپ فروت (90.5%) و طالبی (90.2%).

3- مکمل های گیاهی که باعث کاهش آب بدن می شوند را مصرف نکنید.

بعضی از مکمل های گیاهی ادرار آور هستند و به همین دلیل هم آب زیادی را از بدن دفع می کنند. به علاوه هر چه بیشتر به حمام بروید آب بدن زیادی را از دست داده و دچار خشکی می شوید. زمانی که شما مشکل کمبود مایع آمنیوتیک دارید چیزی که در درجه ی اول باید برایتان اهمیت داشته باشد عدم کاهش آب بدن است. پس از خوردن مکمل های گیاهی مثل: عصاره ی قاصدک، دانه ی کرفس، کاکائو و جعفری خودداری کنید.

4- الکل مصرف نکنید.

خوردن الکل در دوران بارداری علاوه بر اینکه برای سلامت کودک بسیار خطرناک است باعث کاهش آب بدن و در نتیجه کاهش مایع آمنیوتیک می شود.

5- ورزش های آرام انجام دهید.

اگر دکتر ورزش را برایتان منع نکرده و دستور استراحت را به شما نداده است؛ انجام ورزش های آرام و به اصطلاح لایت توصیه می شود. پس روزانه 30 تا 45 دقیقه ورزش آرام انجام داده یا نرمش کنید. این تمرینات باعث افزایش جریان خون در تمام نقاط بدن می شود. افزایش جریان خون در قسمت رحم و جفت شاخص ماده آمنیوتیک را افزایش می دهد. به علاوه باعث افزایش ادرار جنین شده که این مورد نیز مایع آمنیوتیک را افزایش می دهد.

برخی از این ورزش ها عبارتند از: پیاده روی و گردش، شنا و ایروبیک در زیر آب که جزء بهترین ورزش های دوران بارداری هستند؛ زیرا باعث می شوند وزن جنین از روی شما برداشته شود.

4 شناخت و درمان کمبود آمنیوتیک

6- به چب بخوابید.

اگر در شرایطی هستید که نمی توانید ورزش کنید و دکتر به شما استراحت مطلق داده است، همیشه به سمت چپ بخوابید. زیرا وقتی به چپ می خوابید جریان خون در رگ های رحم بیشتر شده و جریان خون جنین نیز طبیعی می شود که می تواند باعث افزایش ماده ی آمنیوتیک شود.

5 شناخت و درمان کمبود آمنیوتیک

همچنین می توانید برای راحتی هنگام خوابیدن در دوران بارداری از انواع بالش های بارداری استفاده کنید.

7- اگر از داروهای آنزیم مبدل آنژیوتانسین استفاده می کنید حتماً با پزشک مشورت کنید.

این دارو ها با نام اختصاری ACE داروهایی هستند که فشار خون بالا را کاهش داده و تبدیل آنژیوتانسین یک به آنژیوتانسین دو را در بدن متوقف می کنند. درست است که این دارو ها برای شما تجویز شده است و باید آن را مصرف کنید اما نه در دوران بارداری. زیرا این داروها می توانند باعث کاهش میزان مایع آمنیوتیکی شوند که در بدنتان ساخته می شود.

در پایان با مراجعه به لینک های زیر از وب سایت فن تریکس با روش های جلوگیری از اسهال اوایل بارداری و خونریزی در دوران بارداری آشنا شوید.

>>> پیشگیری از اسهال اوایل بارداری <<<

>>> جلوگیری از خونریزی در دوران بارداری <<<

🌟5-4-3-2-1🌟 به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

hashie-fantricks دیدگاه نامه فن تریکس (کلیک کنید)

* وارد بحث شوید و دیدگاه هایتان را به اشتراک بگذارید.
* پس از تایید دیدگاه، ارسال پاسخ توسط دیگران، و یا ثبت دیدگاه جدید توسط سایر کاربران در مطالب مورد علاقه خود، ایمیل اطلاع رسانی دریافت کنید.
* با دریافت لایک از سایر کاربران دیدگاه خود را به جایگاه های بالاتر برسانید.
* با ثبت دیدگاه سازنده و مفید، نظر نویسنده مطلب را جهت پین کردن دیدگاهتان جلب کنید.
* تنها با آموزش و یادگیری می توان آینده را ساخت. پس اگر مطلب یا دیدگاه مفیدی در رابطه با این مقاله دارید، حتما در قسمت دیدگاه ها با دوستان خود در میان بگذارید.

hashie-fantricks-2 سلب مسئولیت! مقالات مربوط به بخش سلامتی، پزشکی، زیبایی، روانشناسی، تناسب اندام و ... تنها برای آموزش و افزایش اطلاعات کاربران فارسی زبان گرد آوری شده و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند و مسئولیت صحت توصیه های نقل شده در مطالب بر عهده تیم فن تریکس نمی باشد. اطلاعات بیشتر hashie-fantricks-2
منبع
wikihow




دیدگاه ها

اشتراک در اطلاعیه دیدگاه ها (کلیک کنید)
اطلاع از
guest
آدرس ایمیل شما نزد ما محفوظ بوده و منتشر نخواهد شد.
زنگوله را بزنید تا از تایید دیدگاه خود مطلع شوید.
1 دیدگاه
محبوب ترین ها
تازه‌ترین ها قدیمی ترین ها
بازخوردهای درون خطی
مشاهده همه دیدگاه ها
نازی

اولین سایتی بودید که مطالب به دردبخور تحویل دادید. ممنونم

دکمه بازگشت به بالا