روانشناسی

والدین هلیکوپتری به چه معناست و چگونه والدین هلیکوپتری نباشیم؟

والدین هلیکوپتری

مادران و پدرانی که سعی می کنند هر نوع تهدیدی مثل لبه تیز میز، بیماری ویروسی، معلم ریاضی بداخلاق و هزاران مورد دیگر را برای ایمنی فرزندشان پیش بینی کنند و همیشه برای مراقبت از فرزندانشان تلاش می کنند، والدین هلیکوپتری نامیده می شوند. والدین هلیکوپتری غالباً همیشه احساس ناراحتی دارند. براساس پژوهشی که در دانشگاه مری واشنگتن انجام شد، 23 درصد از مادرانی که کودکان پیش دبستانی داشته و در فرزند پروری حساس بوده اند، علائم افسردگی دارند.

1 والدین هلیکوپتری

به گفته دکتر لارنس کوهن روانشناس کودک، والدینی که بیش از حد مراقب کودکانشان هستند و اقدامات زیادی در این زمینه انجام می دهند، غالباً کودکان خود را آسیب پذیرتر می کنند. یک کودک باید به کمک شما و به تدریج یاد بگیرد که چه چیزی ایمن است و چه چیزی خطر دارد. اگر این فرصت برای کودک حاصل نشود، می تواند منجر به یک چالش بزرگ شده و در آینده به او صدمه بزند.

نتایج پژوهشی دیگر حاکی از آن بود که بچه ها معمولاً به سمت بازی های پرخطر کشیده می شوند، زیرا از این طریق است که کودکان یاد می گیرند چگونه در زمان کم ترس هایشان را مدیریت کنند. زمانی که کودکان تنها به بازی های بی خطر محدود می شوند، خسته شده و خودشان خطراتی را ایجاد می کنند و در نهایت صدمه می بینند.

2 والدین هلیکوپتری

زمانی که چنین کودکانی بزرگ شده و به تنهایی از خانه بیرون می روند، چه اتفاقی برایشان می افتد؟

هالی شیفرین؛ دانشیار دانشگاه مری واشنگتن، می گوید: برخی والدین هنوز هم بخاطر نمره فرزندانشان که دانشجویان من هستند، تماس گرفته و با من صحبت می کنند. حتی بسیاری از آن ها هنوز هم غذا خوردن و کلاس هایشان را چک کرده و نظارت می کنند. این دانشیار 297 دانشجو را مورد بررسی قرار داد و نتیجه را این گونه اظهار کرد: دانشجویانی که پدر و مادر کنترل گری دارند، بیشتر به اضطراب و افسردگی دچار هستند. او در یک مطالعه جداگانه، 300 دانشجوی جدیدالورود را ارزیابی کرد و متوجه شد دانشجویانی که والدین هلیکوپتری دارند، بیشتر عصبانی، کمرو، مضطرب و آسیب پذیر هستند.

اگر چه در نظر برخی افراد، داشتن کسی که در همه حال مراقب انسان باشد، بسیار هم عالی است. اما ذات انسان به گونه ای است که دوست دارد برخی کارها را خودش انجام دهد. طبق عقیده شیفرین، شایستگی و خودمختاری، با بهزیستی (well-being) در ارتباط است. والدین هلیکوپتری مدام به فرزندان و حتی جوانان یا نوجوانان خود می گویند: بهتر است اجازه دهید این کار را من انجام دهم، شما نمی توانید اختلافات شخصی تان را حل کنید، نمی توانید پول و هزینه ی خود را مدیریت کنید و هزاران مورد دیگر!

شرکت و دخالت مداوم والدین در زندگی شخصی فرزندان، ممکن است به ارتباطات همیشگی و بدون توقف منجر شود. شیفرین می گوید: زمانی که من دانشجو بودم، برای کل طبقه یک تلفن وجود داشت. من با والدین خود هفته ای یکبار صحبت می کردم. به همین دلیل اگر هم اختلافی با کسی داشتم، مجبور بودم خودم آن را حل کنم. این در حالی است که در یکی از پژوهش های انجام شده توسط این محقق، نشان داده شده که 41 درصد از دانشجویان، روزانه با والدینشان از طریق پیام متنی، ایمیل یا تلفن در ارتباط هستند.

3 والدین هلیکوپتری

اصطلاح والدین هلیکوپتری از کجا آمده است؟

این اصطلاح، اولین بار در سال 1969 در کتاب روابط بین والدین و کودکان، نوشته های جی گینات، آورده شده است. (Between Parent and Teenager) نویسنده این کتاب می گفت: مادر من مانند هلیکوپتر به دنبال من بود و من همیشه از رفتارهایش رنج می بردم؛ به طوری که حتی بعد از عطسه کردن هم باید دلیلش را توضیح می دادم!

4 والدین هلیکوپتری

چگونه والدین هلیکوپتری نباشیم؟!

هر والدینی فرزند خود را می شناسد؛ گاهی لازم است شما تکالیف فرزندتان را روزی سه بار چک کنید. اما اغلب کمک کردن بیشتر از این لازم نیست. اگر می خواهید بدانید که چطور می توانید والدین هلیکوپتری نباشید، مراحل زیر را مطالعه کنید:

1- زمان هایی را که با خانواده یا فامیل خود به فضای آزاد رفته و می خواهید تفریح کنید، به جای دنبال کردن فرزند خود که مبادا زمین بخورد یا زخمی شود، مدتی را کنار افراد دیگر بنشینید و خودتان را با حرف زدن مشغول کنید. در این شرایط، فرزندتان هم امیدی به کمک شما نداشته و سعی می کند به تنهایی یا با بچه های دیگر بازی کرده و از پس خود بر آید.

2- کودکانی که والدین هلیکوپتری دارند، بیشتر درباره هر چیزی حرف می زنند و با والدینشان بحث می کنند. پس سعی کنید این عادت را در خود و نیز فرزندتان به مرور کم کرده و در نهایت ترک کنید. بهتر است برای مسائل خیلی جزئی و بی اهمیت با فرزندتان بحث نکنید.

3- والدین هلیکوپتری به جای این که فرزندانشان را در بازی و کارهای شخصی جزئی آزاد بگذارند، برای آن ها تصمیم گرفته یا مرتباً آن ها را راهنمایی می کنند. سعی کنید اینگونه نباشد. اجازه دهید فرزندتان کمی احساس استقلال و آزادی داشته باشد.

4- والدین هلیکوپتری، تمام جزئیات را مدیریت می کنند. کمی خودتان را از قید و بند جزئیات رها کنید و اجازه دهید در یک جاهایی فرزندتان شرایطش را خودش مدیریت کند.

5- اگر فرزندتان با کسی اختلاف نظری پیدا کرد، قبل از مراجعه شما و دخالت در اختلافشان، بهتر است به فرزند خود یاد بدهید که چگونه نظر خود را بیان کرده و حق خود را بگیرد. شما زمانی می توانید پادرمیانی کنید که این موضوع حل نشده و یا کش دار شده باشد.

6- والدین هلیکوپتری از این که فرزندشان ناامید شود، ناراحت می شوند. از این رو سریعاً دست به کار شده و به او کمک می کنند. تمرین کنید و در جاهایی که لازم است بگذارید فرزندتان شکست بخورد تا یاد بگیرد همیشه موفق نخواهد شد.

7- والدین هلیکوپتری حتی تا مرحله ای پیش می روند که رشته تحصیلی و دانشگاه را نیز برای فرزندشان انتخاب می کنند. شما اصلاً این گونه نباشید! حتماً در انتخاب رشته و دانشگاه به او کمک کرده و او را راهنمایی کنید. در برخی موارد حتی نظر بدهید و از او بخواهید بیشتر فکر کند. اما این که بخواهید موارد گفته شده را شما برای او انتخاب کنید. نه اصلاً!

پس فرزندان خود را در انتخاب این موارد آزاد و رها بگذارید.

🌟5-4-3-2-1🌟 به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

hashie-fantricks دیدگاه نامه فن تریکس (کلیک کنید)

* وارد بحث شوید و دیدگاه هایتان را به اشتراک بگذارید.
* پس از تایید دیدگاه، ارسال پاسخ توسط دیگران، و یا ثبت دیدگاه جدید توسط سایر کاربران در مطالب مورد علاقه خود، ایمیل اطلاع رسانی دریافت کنید.
* با دریافت لایک از سایر کاربران دیدگاه خود را به جایگاه های بالاتر برسانید.
* با ثبت دیدگاه سازنده و مفید، نظر نویسنده مطلب را جهت پین کردن دیدگاهتان جلب کنید.
* تنها با آموزش و یادگیری می توان آینده را ساخت. پس اگر مطلب یا دیدگاه مفیدی در رابطه با این مقاله دارید، حتما در قسمت دیدگاه ها با دوستان خود در میان بگذارید.

hashie-fantricks-2 سلب مسئولیت! مقالات مربوط به بخش سلامتی، پزشکی، زیبایی، روانشناسی، تناسب اندام و ... تنها برای آموزش و افزایش اطلاعات کاربران فارسی زبان گرد آوری شده و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند و مسئولیت صحت توصیه های نقل شده در مطالب بر عهده تیم فن تریکس نمی باشد. اطلاعات بیشتر hashie-fantricks-2
منبع
realsimple




دیدگاه ها

اشتراک در اطلاعیه دیدگاه ها (کلیک کنید)
اطلاع از
guest
آدرس ایمیل شما نزد ما محفوظ بوده و منتشر نخواهد شد.
زنگوله را بزنید تا از تایید دیدگاه خود مطلع شوید.
2 دیدگاه
محبوب ترین ها
تازه‌ترین ها قدیمی ترین ها
بازخوردهای درون خطی
مشاهده همه دیدگاه ها
دلی

من خیلی محدودم از همه لحاظ واقن برام سخته اونا حتی ب دوستایی ک خودشون میشناسن گیر میدن من میخواستم با دوستم برم بیرون اما اونا نزاشتن واقن ازشون خسته شدم و اصن نمیتونم باهاشون صحبت کنم چون تا چیز میگم داد میزننو منو ب گریه میندازن

آخرین ویرایش 1 سال قبل توسط دلی
Nia

عوم واقعا میتونم درکت کنم منم همینجوریم به همه دوستام گیر میدن که چرا اینجوری لباس میپوشه چرا اینجوری رفتار میکنه و یکسره میگن با دوستای خوب دوست شو در صورتی که همه دوستای من خوبن

دکمه بازگشت به بالا