روانشناسیکار و تجارت

چگونه در محل کار محبوب و مورد احترام باشیم؟

قابل احترام بودن در محل کار

اگر شما هم جزو افرادی هستید که به دلیل نداشتن احترامی که لایقش هستید از کارتان استعفا داده اید، حتماً این مقاله را بخوانید.

براساس گزارش های اخیر، نداشتن احترام کافی در محل کار یکی از مهم ترین دلایل رها کردن شغل و استعفا است.

گاهی اوقات عدم دریافت احترام کافی در محل کار، به دلیل نقص مدیریتی شما یا همکاران شماست که می توانید با مدیریت صحیح و تغییر طرز برخورد و نحوه رفتارتان، احترام خود را بالا ببرید.

یکی از محققان می گوید: موفقیت کار بزرگی است و به طور تصادفی اتفاق نمی افتد.

1 قابل احترام بودن در محل کار

اگر شما نیز دوست دارید احترام بیشتری دریافت کنید این پنج مورد را انجام دهید:

1- با بی احترامی و شرایط چالش برانگیز برخورد کنید.

در همان ابتدای کار با رفتارهای نامناسب و منفی برخورد کنید. در غیر این صورت به تمام افراد اجازه داده اید تا رفتارهای خود را ادامه دهند. این کار، رفتارهای منفی آن ها را چالش برانگیزتر خواهد کرد.

برای چیزی که می خواهید، یک درخواست واضح و روشن ارائه دهید. مثلاً بگویید: هر کدام از ما، برای انجام کارها به نحو احسن، نیاز به احترام و حمایت داریم. سپس اظهارات یا رفتار خاص را بیشتر توضیح دهید. مثلاً بگویید زمانی که شما فلان رفتار را داشتید من اصلاً احساس خوبی نداشتم و واقعاً مورد بی احترامی قرار گرفتم. از شما می خواهم آن رفتار را دیگر تکرار نکنید.

زمانی که پاسخی از طرف مقابل دریافت کردید، آنچه را که توافق کرده اید، تأیید نمایید. مثلاً بگویید در صورت مشاهده مجدد این رفتار، مجبور می شوم آن را با سرپرست یا رئیس در میان بگذارم.

مقابله و برخورد با بی احترامی، نشان دهنده شخصیت قوی شما و احترام به خود است.

2- تصویر قدرتمندی از خود ایجاد کنید.

اگر با زبان بدن، صدا و کلمات خود، تصویر محکم و قوی از خود در ذهن بقیه افراد ایجاد کنید، حتماً مورد احترام واقع می شوید. این کار را با استفاده از یادگیری و انجام تکنیک های زبان بدن، مانند لبخند زدن، باز و منبسط نشستن، پنهان نکردن دست ها و … به انجام برسانید. با این کار، همکاران شما احساس بهتری نسبت به شما داشته و می توانند راحت تر و مؤثرتر با شما همکاری کنند.

برای بهتر کردن قدرت کلمات خود، این موضوع را در ذهن داشته باشید که مخاطبان شما تنها 25% از چیزهایی را که می گویید پردازش کرده و تنها 10% آن ها را به خاطر خواهند داشت. بنابراین سخنران باید از قبل روی مطاب خود تمرین کرده و مسلط باشد، تا بتواند در همان لحظه ی سخنرانی تصویر درستی از خود در ذهن مخاطب ایجاد کند. برای این کار مسلط بایستید، شانه هایتان را کمی به عقب متمایل کنید، سرتان را بالا نگه دارید و با مخاطبان خود ارتباط چشمی برقرار کنید.

3- برای زمان بعدی آماده شوید.

در زمانی که مورد بی احترامی قرار گرفتید و یا رفتار ناشایستی با شما شد و نتوانستید پاسخ فرد مقابل را بدهید، حتماً آن را در جایی یادداشت کنید و با خود قرار بگذارید که اگر مجدداً در همین موقعیت قرار گرفتید بهتر است چه واکنشی از خود نشان دهید و چه بگویید. نوشته خود را چند بار بخوانید تا حفظ شوید و برای موقعیت های مشابه در آینده به کار گیرید.

4- ویژگی هایی داشته باشید که به سختی قابل جایگزینی شوید.

یکی دیگر از راه های حفظ احترام و مورد احترام بودن، داشتن یکسری مهارت های منحصر به فرد و ارزشمند است که سبب می شود دیگران به شما وابسته باشند.

داشتن شخصیت کاریزماتیک (charismatic، یعنی شخصیتی که توانایی مسحور کردن و تحت تأثیر قرار دادن دیگران را دارد) و مقام عالی رتبه مهم است. اما داده ها نشان می دهند که داشتن یک تخصص منحصر به فرد است که سبب می شود شما به راحتی قابل جایگزینی با فرد دیگری نباشید بسیار مؤثر است. این کار نفوذ و آثار شخصی شما را بهبود و افزایش می دهد؛ به ویژه در دانش امروزی که مبتنی بر اقتصاد است.

از فرصت های آموزشی و توسعه در داخل یا خارج از سازمان استفاده کنید و سعی کنید در زمینه های رو به رشد جامعه تحصیلات بیشتری داشته و مدارج بالاتری کسب کنید.

5- به برچسب هایی که به خود می زنید توجه نمایید.

ممکن است به این دلیل مورد احترام همکاران خود نباشید که خود را دست کم گرفته یا برچسب های نامناسب به خود زده اید. مثلاً اگر همیشه مسخره بازی درآورید و به عبارتی شوخ طبعِ اداره خود باشید، قطعاً همکاران شما نظراتتان را جدی نخواهند گرفت. اگر در چنین موقعیتی هستید حتماً خوب فکر کنید و موضع خود را تغییر دهید.

در زمینه های بازاریابی، مارک یا برچسب چیزی است که شما را معرفی کرده و شما با آن شناخته می شوید. پس حتماً در مورد برچسب هایی که به خود می زنید دقت کنید. شاید همان ها موجبات بی احترامی به شما را فراهم می کنند.

مقالات پیشنهادی فن تریکس

>>> چگونه در بین دیگران محبوب باشیم؟ <<<

>>> مقابله با حس همدلی بیش از حد به دیگران <<<

🌟5-4-3-2-1🌟 به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

hashie-fantricks دیدگاه نامه فن تریکس (کلیک کنید)

* وارد بحث شوید و دیدگاه هایتان را به اشتراک بگذارید.
* پس از تایید دیدگاه، ارسال پاسخ توسط دیگران، و یا ثبت دیدگاه جدید توسط سایر کاربران در مطالب مورد علاقه خود، ایمیل اطلاع رسانی دریافت کنید.
* با دریافت لایک از سایر کاربران دیدگاه خود را به جایگاه های بالاتر برسانید.
* با ثبت دیدگاه سازنده و مفید، نظر نویسنده مطلب را جهت پین کردن دیدگاهتان جلب کنید.
* تنها با آموزش و یادگیری می توان آینده را ساخت. پس اگر مطلب یا دیدگاه مفیدی در رابطه با این مقاله دارید، حتما در قسمت دیدگاه ها با دوستان خود در میان بگذارید.

hashie-fantricks-2 سلب مسئولیت! مقالات مربوط به بخش سلامتی، پزشکی، زیبایی، روانشناسی، تناسب اندام و ... تنها برای آموزش و افزایش اطلاعات کاربران فارسی زبان گرد آوری شده و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند و مسئولیت صحت توصیه های نقل شده در مطالب بر عهده تیم فن تریکس نمی باشد. اطلاعات بیشتر hashie-fantricks-2
منبع
fastcompany




دیدگاه ها

اشتراک در اطلاعیه دیدگاه ها (کلیک کنید)
اطلاع از
guest
آدرس ایمیل شما نزد ما محفوظ بوده و منتشر نخواهد شد.
زنگوله را بزنید تا از تایید دیدگاه خود مطلع شوید.
0 دیدگاه
بازخوردهای درون خطی
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا