سلامت

دوش آب سرد چگونه باعث لاغری و کاهش وزن می شود؟

کاهش وزن با دوش آب سرد

قبل از اینکه برای کاهش وزن و لاغری، خود را در معرض سرما قرار دهید، با دلیل وقوع این امر آشنا شده و حتماً مقاله ی زیر را مطالعه کنید.

1 کاهش وزن با دوش آب سرد

آیا واقعا آب سرد یا در معرض سرما قرار گرفتن و هوای سرد می تواند باعث چربی سوزی شود؟ مقالات اینترنتی و اکثر افراد این گونه ادعا می کنند که دوش روزانه با آب سرد در کاهش وزن بسیار موثر است. اما آیا این واقعاً حقیقت دارد؟ و در صورت صحت آن چرا و چگونه؟ مگر چه اتفاقی برای بدن می افتد؟

گفته می شود آب سرد، متابولیسم بدن را بالا برده و باعث می شود که فرد در طول روز چربی بیشتری بسوزاند. نظریه ی علمی در مورد این موضوع این است که هوای سرد و یا همان آب سرد به طور مداوم و پیوسته فعالیت چربی قهوه ای بدن که مسئول سوختن کالری و گرم کردن بدن است را افزایش می دهد. طی مطالعاتی که در هاروارد صورت گرفت، دیده شد افرادی که 10 روز را در اتاقی که تا 60 درجه سانتی گراد سرد شده بود سپری کرده بودند، سطح فعالیت چربی قهوه ای بدنشان به میزان قابل توجهی افزایش یافته بود و در نتیجه کاهش وزن در آن ها اتفاق افتاده بود. در پی این مطالعه، مقاله ای در مجله ی پزشکی New England چاپ شد و این گونه نتیجه گیری شد که افرادی که میزان چربی قهوه ای بدنشان بیشتر است، BMI یا همان شاخص توده ی بدنی کمتری دارند. یعنی لاغرترهستند.

بدن چربی اضافه را به عنوان چربی سفید ذخیره می کند و در واقع زمانی که ما سعی می کنیم با چربی اضافه ی بدن و یا همان چاقی مبارزه کنیم، با این نوع چربی مواجه هستیم. با این حال بدن حاوی یک نوع چربی کاملاً متفاوت است که آن را چربی قهوه ای می نامند. وظیفه ی چربی قهوه ای در بدن این است که برای حفظ دمای پایه ی بدن که انسان برای زنده و سالم ماندن به آن نیاز دارد، کالری بسوزاند.

کودکان سطح چربی قهوه ای بدنشان بیشتر است، اما به مرور زمان و با افزایش سن میزان آن و در نتیجه فعالیت آن در بدن کاهش می یابد و به همین دلیل است که با افزایش سن، وزن انسان نیز افزایش می یابد. در واقع زمانی که چربی قهوه ای در بدن فعال است، مانند یک ماشین کالری سوز عمل می کند. حال کاری که دوش آب سرد می کند، همان طور که گفته شد فعال کردن این چربی قهوه ای بدن است. اما به یاد داشته باشید که فعال شدن این چربی که با کاهش وزن در ارتباط است به این معنا نیست که یک دوش آب سرد می تواند چندین کیلو از وزنتان را کم کند. در واقع باید ساعت ها در آب سرد قرار گرفت تا نتیجه ای کوچک حاصل شود.

در مطالعه ای که در مجله ی Clinical Investigation چاپ شد نشان داد افرادی که هر روز 2 ساعت در آب سرد قرار گرفته بودند، در عرض 6 هفته نیم تا یک کیلو وزن از دست دادند. بنابراین دوش های خنک روزانه تاثیری در کاهش وزن ندارند و روزی دو ساعت در آب سرد بودن نیز به هیچ وجه توصیه نمی شود.

در تحقیقاتی که ما به عمل آوردیم، هیچگونه مطالعه و شواهدی وجود ندارد که نشان دهد استفاده از دوش آب سرد موجب کاهش وزنی چشمگیر می شود. بنابراین دوش آب سرد به دلایل دیگری مزایایی که دارد توصیه می شود، اما این که به خاطر کاهش وزن و با این هدف دوش آب سرد گرفتن کاری بیهوده است.

توصیه می کنیم اگر تصمیم به استفاده از دوش آب سرد را دارید، تنها زمانی از آن استفاده کنید که از ایمن بودن آن برای سلامتیتان مطمئن بوده و در آن احساس ناراحتی نکنید و واقعا از آن لذت ببرید.

در صورتی که در زیر دوش احساس درد یا آسیب دیدگی کردید، سریعاً از آن خارج شوید. حداکثر مدت زمان بودن در زیر دوش آب سرد 10 تا 15 دقیقه است. اگر در این مدت بدنتان سست و کرخت شد یا رنگتان پرید و یا کبود شدید، و یا حتی در تنفس مشکلی پیدا کردید، سریعاً از دوش خارج شده و دیگر هیچ گاه از آن استفاده نکنید.

🌟5-4-3-2-1🌟 به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

hashie-fantricks دیدگاه نامه فن تریکس (کلیک کنید)

* وارد بحث شوید و دیدگاه هایتان را به اشتراک بگذارید.
* پس از تایید دیدگاه، ارسال پاسخ توسط دیگران، و یا ثبت دیدگاه جدید توسط سایر کاربران در مطالب مورد علاقه خود، ایمیل اطلاع رسانی دریافت کنید.
* با دریافت لایک از سایر کاربران دیدگاه خود را به جایگاه های بالاتر برسانید.
* با ثبت دیدگاه سازنده و مفید، نظر نویسنده مطلب را جهت پین کردن دیدگاهتان جلب کنید.
* تنها با آموزش و یادگیری می توان آینده را ساخت. پس اگر مطلب یا دیدگاه مفیدی در رابطه با این مقاله دارید، حتما در قسمت دیدگاه ها با دوستان خود در میان بگذارید.

hashie-fantricks-2 سلب مسئولیت! مقالات مربوط به بخش سلامتی، پزشکی، زیبایی، روانشناسی، تناسب اندام و ... تنها برای آموزش و افزایش اطلاعات کاربران فارسی زبان گرد آوری شده و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند و مسئولیت صحت توصیه های نقل شده در مطالب بر عهده تیم فن تریکس نمی باشد. اطلاعات بیشتر hashie-fantricks-2
منبع
bicycling




دیدگاه ها

اشتراک در اطلاعیه دیدگاه ها (کلیک کنید)
اطلاع از
guest
آدرس ایمیل شما نزد ما محفوظ بوده و منتشر نخواهد شد.
زنگوله را بزنید تا از تایید دیدگاه خود مطلع شوید.
0 دیدگاه
بازخوردهای درون خطی
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا