تغذیهسلامت

چگونه از مسمومیت ناشی از خوردن لوبیا جلوگیری کنیم؟

لوبیا جزو حبوباتی است که گاهی به دلایل مختلفی مانند طبخ نادرست یا حساسیت افراد، مسمومیت و علائم گوارشی زیادی ایجاد کرده و مشکلاتی را به وجود می آورد؛ که شاید بسیاری از شما آن را تجربه کرده باشید. در واقع دلیل وجود این امر پروتئین های گیاهی به نام لکتین از نوع PHA یا هموگلوتینین بوده که گاهی می توانند خونریزی شدید معده را نیز به وجود آورند. برای جلوگیری از این امر لازم است که لوبیا را اصولی و به طور صحیح مصرف کنید.

اصول استفاده از لوبیا

1- لوبیا را یک شب بخیسانید.

خیساندن لوبیا به حذف لکتین گیاهی مضر و هموگلوتینین کمک می کند. دقت کنید آبی که در آن لوبیا را می خیسانید باید کاملاً تمیز بوده و 3 تا 5 سانتی متر از رویه ی لوبیا را بگیرد. درب ظرف را حتماً گذاشته و قبل از پخت، آب آن را دور بریزید.

2- قبل از پخت، لوبیاها را بجوشانید.

جوشاندن لوبیاها به مدت 10 دقیقه، قبل از پخت و بعد از خیس خوردن، باعث می شود که هموگلوتینین آن به طور کامل خارج شود.

1 پیشگیری از مسمومیت ناشی از مصرف لوبیا

3- لوبیاها را به طور کامل بپزید.

بهترین راه برای جلوگیری از مسمومیت غذایی ناشی از مصرف لوبیا، این است که اطمینان حاصل کنید لوبیاها کاملاً پخته شده اند. انواع لوبیاها دستور و زمان پخت متفاوتی دارند. اگر واقعاً نسبت به لوبیاها حساس بوده و مسموم می شوید بهتر است اطلاعات کامل و دقیقی در مورد نوع لوبیا و مدت زمان پخت آن به دست آورید. توصیه می کنیم لوبیا را همیشه در زودپز پخته تا کاملاً نرم شده و از پخت کامل آن مطمئن شوید.

– معمولاً لوبیاها مدت زمان کوتاهی برای پخت نیاز دارند. مثلاً برای لوبیای قرمز 20 تا 30 دقیقه زمان کافیست. لوبیای سیاه 45 تا 60 دقیقه، باقلا 45 تا 60 دقیقه (توجه کنید که باقلا را هرگز در زودپز نپزید) لوبیا سفید 45 تا 60 دقیقه، لوبیا لیما که نباید در زود پز پخته شود 60 تا 90 دقیقه و لوبیا چیتی یک ساعت و نیم.

البته این زمان ها کلی و به صورت پخت در قابلمه می باشد. مدت زمان پخت در مکان های مختلف، بسته به میزان سختی آب و فشار هوا متفاوت است. همچنین مدت زمان پخت در زود پز نیز کمتر است. با این حال دقت داشته باشید لوبیا باید کاملاً پخته و نرم شود تا مشکلی به وجود نیاورد.

4- در هنگام پخت کف روی لوبیا را جدا کنید.

حتماً تجربه کرده اید که لوبیای در حال جوش کف تولید می کند. این کف بی ضرر بوده و مجدداً جذب می شود. اما بهتر است آن را جدا کنید.

2 پیشگیری از مسمومیت ناشی از مصرف لوبیا

توصیه های مهم:

1- اگر واقعاً از مسمومیت های لوبیا رنج می برید، لوبیاهای کنسروی بهتر از لوبیاهای خام است. توصیه می کنیم هنگام خرید، لوبیای کنسروی خریداری کنید. این لوبیاها قبلاً کاملاً پخته شده و مشکلات کمتری را به وجود می آورند.

2- نوعی از لوبیا را انتخاب کنید که مشکلات کمتری به وجود آورد.

لوبیاهای قرمز دارای بیشترین غلظت هموگلوتینین هستند. بنابراین بیشترین مشکل را به وجود می آورند. بهتر است برای جلوگیری از مسمومیت و هر مشکل گوارشی دیگر، لوبیاهایی با غلظت کم مثل لوبیا چیتی و باقلا مصرف کنید.

– نخود نسبت به لوبیا قرمز دارای هموگلوتینین کمتری بوده و این مقدار در عدس بسیار کمتر می باشد. اگر واقعاً نمی توانید لوبیا مصرف کنید، می توانید نخود و عدس را جایگزین کنید.

3- مسمومیت با لوبیا را جدی بگیرید.

تهوع، اسهال، استفراغ، گرفتگی و درد شکمی که 3 ساعت بعد از خوردن لوبیا ایجاد می شود، نشانه های مسمومیت با لوبیا است که باید فوری درمان شود. همچنین با مواردی که گفته شد از بروز آن در دفعات بعدی استفاده از لوبیا، جلوگیری شود.

3 پیشگیری از مسمومیت ناشی از مصرف لوبیا

🌟5-4-3-2-1🌟 به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

hashie-fantricks دیدگاه نامه فن تریکس (کلیک کنید)

* وارد بحث شوید و دیدگاه هایتان را به اشتراک بگذارید.
* پس از تایید دیدگاه، ارسال پاسخ توسط دیگران، و یا ثبت دیدگاه جدید توسط سایر کاربران در مطالب مورد علاقه خود، ایمیل اطلاع رسانی دریافت کنید.
* با دریافت لایک از سایر کاربران دیدگاه خود را به جایگاه های بالاتر برسانید.
* با ثبت دیدگاه سازنده و مفید، نظر نویسنده مطلب را جهت پین کردن دیدگاهتان جلب کنید.
* تنها با آموزش و یادگیری می توان آینده را ساخت. پس اگر مطلب یا دیدگاه مفیدی در رابطه با این مقاله دارید، حتما در قسمت دیدگاه ها با دوستان خود در میان بگذارید.

hashie-fantricks-2 سلب مسئولیت! مقالات مربوط به بخش سلامتی، پزشکی، زیبایی، روانشناسی، تناسب اندام و ... تنها برای آموزش و افزایش اطلاعات کاربران فارسی زبان گرد آوری شده و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند و مسئولیت صحت توصیه های نقل شده در مطالب بر عهده تیم فن تریکس نمی باشد. اطلاعات بیشتر hashie-fantricks-2
منبع
wikihow




دیدگاه ها

اشتراک در اطلاعیه دیدگاه ها (کلیک کنید)
اطلاع از
guest
آدرس ایمیل شما نزد ما محفوظ بوده و منتشر نخواهد شد.
زنگوله را بزنید تا از تایید دیدگاه خود مطلع شوید.
0 دیدگاه
بازخوردهای درون خطی
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا