سلامت

چگونه از بروز علائم و درد قاعدگی یا پریودی پیشگیری کنیم؟

درد از هر نوعی که باشد آزار دهنده و حس ناخوشایندی را ایجاد می کند. همه ی خانم ها می دانند که یکی از بدترین و آزار دهنده ترین دردها، درد دوران قاعدگی می باشد. چرا که گاهی در کنار سردرد و کمر درد، انقباض عضلات را نیز به همراه دارد. وقوع این دردها قبل از قاعدگی که گاهی تا پایان دوره به طول می انجامد، به دلیل سندرم قبل از قاعدگی یا همان (PMS) بوده که قابل درمان و پیشگیری می باشد. از آنجایی که همیشه پیشگیری بهتر از درمان است، راه های پیشگیری از وقوع این مشکل را در اختیارتان قرار می دهیم. توجه داشته باشید از آنجایی که درد در همه ی افراد متفاوت و منحصر به فرد بوده، راه های پیشگیری نیز در هر فردی می تواند تفاوت داشته باشد. پس گزینه های مختلف را امتحان کرده و از هر کدام که نتیجه گرفتید استفاده کنید.

تکنیک های ساده ی داخل منزل

در آستانه ی شروع علائم پریودی و قبل از وقوع آن موارد زیر را انجام دهید:

1- رژیم غذایی متعادلی بخورید.

خوردن رژیم غذایی متعادل و منظم در طول روز می تواند به جلوگیری از درد در دوران قاعدگی بسیار کمک کند. رژیم متعادل، به رژیمی گفته می شود که شامل غلات کامل، حبوبات، میوه و سبزیجات باشد.

غذاهای دارای کربوهیدرات های پیچیده نیز بسیار مفیدند. زیرا به بدن کمک می کنند سروتونین بیشتر ترشح کرده که باعث تنظیم خلق و خو و علائم قاعدگی می شود. آجیل و مغزیجات، بادام، گندم سبوس دار، جو، ارزن، کنجد، تخمه ی آفتابگردان، چغندر، انگور و شیره نیز بسیار موثرند. بهتر است سعی کنید به جای خوردن سه وعده ی بزرگ در روز، شش وعده ی کوچک با فواصل منظم بخورید تا سطح قند خون متعادل بماند. این کار در جلوگیری از درد و کوفتگی بسیار تاثیر دارد.

2- غذاهایی با گلوکز کم مصرف کنید.

شاخص گلوکز غذاها را براساس این که با چه سرعتی از طریق سیستم گوارش جذب و وارد خون می شوند، رتبه بندی می کند. هر چه گلوکز مواد کمتر باشد، باعث جذب طولانی تر آن شده و قند خون افزایش نمی یابد. بنابراین قند خون همیشه متعادل مانده و همانطور که گفته شد باعث جلوگیری از بروز درد می گردد.

– غذاهایی مثل نان کامل، سیب، گریپ فروت، پرتقال، هلو، هندوانه، هویج، عدس، نخود و سویا موادی با گلوکز پایین می باشند.

– موادی چون نان سفید، سیب زمینی پخته، برگه ی ذرت (برشتوک) دارای گلوکز بالا هستند.

3- از خوردن مواد غذایی چرب و دارای سدیم زیاد اجتناب کنید.

در این دوره باید میزان سدیم مصرفی را کاهش دهید. زیرا سدیم درد و علائم قاعدگی را بدتر می کند. بنابراین غذاهای فرآوری شده و دارای چربی زیاد را حذف کنید. چربی ترانس به شدت مضر بوده که از مصرف آن باید خودداری کنید.

4- مصرف کافئین را کاهش داده یا کلاً حذف کنید.

زیرا کافئین گرفتگی و نفخ را بدتر و باعث انقباض عروق خونی می شود. انقباض در افرادی که از کافئین استفاده می کنند، بسیار بیشتر از دیگران است. پس یک هفته قبل از پریودی چای و قهوه را از رژیمتان حذف کنید.

5- تکنیک های آرامشی و ریلکس انجام دهید.

دردهای قاعدگی با افزایش تنش ها، استرس و اضطراب بسیار بدتر شده و تشدید می یابد. استراحت و انجام تکنیک هایی برای تسکین و از بین بردن استرس، به کاهش و جلوگیری از بروز علائم دردناک کمک می کند. تکنیک های تنفسی، یوگا و مدیتیشن بسیار موثرند. به علاوه ماساژ نیز یک راه عالی برای کمک به کاهش تنش و افزایش آرامش است. ماساژ منظم و درست، قبل یا در طول دوره قاعدگی به شما در کنترل درد کمک کند.

1 پیشگیری از بروز علائم و درد قاعدگی

6- از طب فشاری استفاده کنید.

تقریباً به اندازه ی عرض سه انگشت بالاتر از قوزک پا یک نقطه ی فشار در پا وجود دارد که فشار دادن و ماساژ آن باعث تسکین گرفتگی ها و درد های قاعدگی می شود. اگر قبل از قاعدگی (در طول قاعدگی نیز موثر است) دردی احساس کردید، این نقطه را 5 دقیقه فشار داده و ماساژ دهید. البته ماساژ شکم یعنی جایی که گرفتگی ها و درد به وجود می آید نیز در کاهش درد و جلوگیری از درد های بعدی بسیار موثر است.

2 پیشگیری از بروز علائم و درد قاعدگی

7- برای سردردها از یخ استفاده کنید.

تغییر هورمون ها قبل از قاعدگی باعث بروز سردرد هایی سخت و اغلب میگرن می شود که هیچ راه پیشگیری ندارد. تنها می توان آن ها را با گذاشتن پارچه ای سرد یا کمپرس یخ روی سر و گردن تسکین داد.

3 پیشگیری از بروز علائم و درد قاعدگی

8- ورزش را در برنامه ی زندگی تان قرار دهید.

ورزش نقشی بسیار مهم در سلامت کلی بدن دارد. تاثیر ورزش هایی چون یوگا و ایروبیک در پیشگیری از بروز دردهای قاعدگی مسئله ای غیر قابل انکار است.

4 پیشگیری از بروز علائم و درد قاعدگی

9- در هنگام درد و گرفتگی چه حین قاعدگی و چه قبل از آن، حمام گرم گرفته یا از کیسه های آب گرم استفاده کنید. حمام یا کیسه گرم در از بین بردن گرفتگی ها و کاهش درد موثرند.

5 پیشگیری از بروز علائم و درد قاعدگی

اضافه کردن مکمل ها و ویتامین ها را به رژیم غذایی

1- مصرف کلسیم را افزایش دهید.

کلسیم در جلوگیری از بروز درد و همچنین کاهش علائم قاعدگی نقش بسیار مهمی دارد. سویا، محصولات لبنی و سبزیجات حاوی کلسیم را بسیار مصرف کنید.

2- منیزیم بیشتری مصرف کنید.

سطوح پایین منیزیم با علائم قاعدگی مثل سردرد بسیار در ارتباط است. پس موادی مانند آفتابگردان، آجیل، عدس، حبوبات، دانه های کامل، سویا، انجیر و سبزیجات سبز را افزایش داده تا بدن منیزیم کافی داشته و از بروز درد جلوگیری شود.

3- میزان ویتامین B6 بدن را افزایش دهید.

ویتامین B6 باعث تولید سروتونین شده و این ماده علائم مربوط به قاعدگی یعنی بد خلقی و افسردگی را از بین می برد. پس گوشت گاو، مرغ، ماهی، موز، آووکادو، سیب زمینی و غلات کامل مصرف کنید.

4- ویتامین دی مصرف کنید.

ویتامین دی جذب کلسیم را افزایش داده و مانند یک ضد التهاب عمل می کند.

5- دمنوش های گیاهی را امتحان کنید.

دمنوش برگ تمشک قرمز از آنجایی که باعث سم زدایی رحم می شود در کاهش و عدم بروز درد نقش بسیار مهمی دارد.

چای بابونه نیز ضد اسپاسم بوده و باعث عدم بروز درد یا کاهش آن می شود. این چای ها را سه مرتبه در روز قبل و حین قاعدگی مصرف کزده تا شاهد تاثیرات آن باشید.

6 پیشگیری از بروز علائم و درد قاعدگی

در پایان یادآور می شویم که بیشتر زنان جهت بهداشت هر چه بیشتر و مقرون به صرفه تر بودن از کاپ های قاعدگی استفاده می کنند. اما استفاده از آن خطراتی را به دنبال دارد. برای اطلاع بیشتر در این مورد به لینک زیر مراجعه کنید.

>>> خطرات و معایب استفاده از کاپ قاعدگی <<<

🌟5-4-3-2-1🌟 به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

hashie-fantricks دیدگاه نامه فن تریکس (کلیک کنید)

* وارد بحث شوید و دیدگاه هایتان را به اشتراک بگذارید.
* پس از تایید دیدگاه، ارسال پاسخ توسط دیگران، و یا ثبت دیدگاه جدید توسط سایر کاربران در مطالب مورد علاقه خود، ایمیل اطلاع رسانی دریافت کنید.
* با دریافت لایک از سایر کاربران دیدگاه خود را به جایگاه های بالاتر برسانید.
* با ثبت دیدگاه سازنده و مفید، نظر نویسنده مطلب را جهت پین کردن دیدگاهتان جلب کنید.
* تنها با آموزش و یادگیری می توان آینده را ساخت. پس اگر مطلب یا دیدگاه مفیدی در رابطه با این مقاله دارید، حتما در قسمت دیدگاه ها با دوستان خود در میان بگذارید.

hashie-fantricks-2 سلب مسئولیت! مقالات مربوط به بخش سلامتی، پزشکی، زیبایی، روانشناسی، تناسب اندام و ... تنها برای آموزش و افزایش اطلاعات کاربران فارسی زبان گرد آوری شده و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند و مسئولیت صحت توصیه های نقل شده در مطالب بر عهده تیم فن تریکس نمی باشد. اطلاعات بیشتر hashie-fantricks-2
منبع
wikihow




دیدگاه ها

اشتراک در اطلاعیه دیدگاه ها (کلیک کنید)
اطلاع از
guest
آدرس ایمیل شما نزد ما محفوظ بوده و منتشر نخواهد شد.
زنگوله را بزنید تا از تایید دیدگاه خود مطلع شوید.
0 دیدگاه
بازخوردهای درون خطی
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا