سلامتکودک

روش های جلوگیری از پلاژیوسفالی یا سندرم سر صاف کودک

هنگامی که نوزادی متولد می شود، سر نرم و قابل انعطافی دارد، به همین دلیل سر نوزاد به راحتی می تواند تغییر شکل دهد که به این تغییر حالت پلاژیوسلافی، سندرم سر صاف یا صاف شدن سر نوزاد می گویند. اگر چه که این مسئله مهم است ولی جای نگرانی نداشته و در سلامت نوزاد خدشه ای وارد نمی شود. صاف شدن سر نوزاد نیز تاثیر چندان زیادی در زیبایی نوزاد ندارد. اما بهتر است از بروز این اتفاق جلوگیری کرده و در صورت بروز به پزشک مراجعه شود. همچنین می توان با رعایت نکات ساده ای از بروز این مشکل نیز جلوگیری کرد.

در این مقاله به رعایت نکات ساده برای جلوگیری از سندرم سر صاف پرداخته ایم.

برای نوزاد وقت بگذارید

1- به پشت خواباندن کودک را در اولویت قرار دهید.

اگر چه که تحقیقات صورت گرفته توسط آکادمی پزشکی اطفال آمریکا نشان داده است که به پشت خواباندن کودک تا 40 درصد خطر SIDS یا سندرم مرگ ناگهانی نوزاد را کاهش می دهد. اما در مقابل صاف شدن سر کودک را افزایش می دهد. احتمال صاف شدن جمجمه ی نوزاد در مقایسه با مرگ ناگهانی بسیار ناچیز و بی اهمیت است. کودک باید به پشت خوابانده شود تا از بروز (SIDS) یا همان سندرم ناگهانی مرگ نوزاد جلوگیری شود. (قابل ذکر است که سندرم ناگهانی با سندرم سر صاف فرق دارد).

سندرم ناگهانی وضعیتی بسیار وحشتناک است که کودکان زیر یک سال بدون هیچ دلیل مشخصی در خواب می میرند. پس صافی سر نوزاد در مقایسه با این مشکل نباید چندان جدی گرفته شود. همیشه کودک را به پشت بخوابانید. نوزاد را در گهواره یا تختی که هیچ گونه لباس، اسباب بازی، پتو و وسیله ای اضافی وجود نداشته باشد، به همراه یک تشکی سفت و بدون بالش به پشت بخوابانید. استفاده از پستانک هم مشکلی نداشته و در جلوگیری از بروز SIDS مؤثر می باشد.

1 جلوگیری از سندرم سر صاف کودک

2- کودک را گاهی و با برنامه ریزی منظم روی شکم بخوابانید.

روزانه سه بار و هر بار 10 تا 15 دقیقه نوزاد را روی تشکی سفت رو به شکم بخوابانید. در طول این مدت به هیچ وجه کودک را تنها نگذاشته و چشم از نوزاد برندارید و مدام آن را در نظر داشته باشید. این روش تا حدودی در بروز این مشکل مؤثر می باشد. زیرا باعث می شود سر و گردن و شانه های کودک کش آمده و از گرفتگی آن ها جلوگیری شود. لازم به ذکر است که یکی از علل به وجود آمدن سندرم سر صاف به وجود آمدن مشکل در قسمت عضلات گردن است.

2 جلوگیری از سندرم سر صاف کودک

3- کودک را بغل کرده و او را در موقعیتی موازی با بدنتان نگه دارید.

هر قدر کودک از تخت خواب دور باشد و یا در حالت نشسته بازی کند، احتمال صاف شدن سر کمتر خواهد شد. پس سعی کنید زمان های بیداری کودک، او را از رختخواب دور کنید. تنها هدف از این کار فقط جلوگیری از صاف شدن سر کودک نیست بلکه بلند کردن و بازی دادن کودک باعث رشد و گسترش عضلات گردن و شانه هایش می شود. کریرهایی که در سینه نصب شده و اجازه می دهند کودک دست و پا زده و تکان بخورد، بهترین گزینه برای مواقعی است که کودک بیدار است و وقت بازی با او را ندارید.

4- در طول روز فعالیت های کودک را تغییر دهید.

کودک نباید دائماً در یک حالت و موقعیت قرار داشته باشد. مثلاً همیشه در آغوش یا روی رختخواب نباشد. تغییر حالت هایی در فعالیت های او ایجاد کنید. به طور مثال می توانید او را روی چرخ گذاشته، روی شکم بخوابانید یا در کالاسکه بگذارید و مدام حالت های او را عوض کرده تا سر کودک حالت های مختلفی داشته باشد و از صاف شدن آن جلوگیری شود. البته استفاده بیش از حد از گهواره تا حد زیادی صافی سر کودک را افزایش می دهد. سعی کنید کودک را به مکان های جدید و ناشناخته ببرید که تحت تاثیر محیط قرار گیرد و سر خود را تکان دهد که در رشد وی نیز تأثیر مثبت بسیاری دارد.

افزایش تنوع در حالت خواب کودک

1- از بالش یا بالشتک استفاده نکنید.

گفته می شود که گذاشتن بالش در زیر سر کودک از صاف شدن سر جلوگیری می کند. شاید این گفته درست باشد اما خطرات آن بیشتر از مزایای آن می باشد. زیرا بالش یا بالشتک ریسک خفگی را بالا برده و احتمال SIDS را نیز افزایش می دهد. به علاوه باعث می شود کودک نتواند سر را به راحتی حرکت دهد و همین موجب می گردد رشد و توسعه ی عضلات سر و گردن محدود شود.

به یاد داشته باشید که کودکان همیشه باید در سطحی سفت و بدون بالش بخوابند. اگر احتمالاً در زمان بیداری آن ها را روی سطوحی نرم و روی بالش خواباندید، چشم از آن ها برندارید و مداماً مراقبشان باشید.

3 جلوگیری از سندرم سر صاف کودک

2- در رختخواب جهت کودک را عوض کنید.

کودک را بلند کرده و جای سر و پاهایش را عوض کنید. این کار باعث می شود که کودک برای دیدن مناظر جدید سر خود را تکان داده و حرکت کند. این حرکت ها از صاف شدن سر جلوگیری می کند. کودکی که دائماً در یک موقعیت خوابانده می شود، تمایلی به حرکت و دیدن محیط تازه نداشته واحتمال صاف شدن سرش افزایش می یابد.

3- فضای خواب کودک را هر چند وقت یکبار عوض کنید.

علاوه بر اینکه حالت خواب او را تغییر داده و او را ترغیب به حرکت دادن سر می کنید، سعی کنید محیط اطراف او را نیز چند وقت یکبار عوض کنید. هر چیزی که کودک را ترغیب به نگاه کردن به اطرافش کند و سرش را بجنباند، از صاف شدن سر جلوگیری می کند. که نتیجه ی دیگر آن تقویت چشم ها و عضلات کودک می باشد. پس سعی کنید مکان تخت او را عوض کرده تا چشم انداز جدیدی به کودک بدهید و از نگاه کردن کودک به نقطه ای ثابت جلوگیری شود تا او را راغب به حرکت کند. همچنین می توانید مکان اسباب بازی ها و صداهایی که کودک دوست دارد و دائماً به دنبال آن ها است را نیز عوض کنید تا کودک به دنبال آن ها گشته و سر خود را بجنباند.

4 جلوگیری از سندرم سر صاف کودک

4- جهت های شیر دادن را دائماً عوض کنید.

چه خودتان به کودک شیر دهید چه با استفاده از شیشه، جهت را دائماً عوض کنید. این کار باعث می شود که فشار فقط به یک طرف سر کودک وارد نشده و هر دو طرف سر کودک مقداری فشار دریافت کند. در نتیجه باعث جلوگیری از صاف شدن سر وی می شود. این کار همچنین چشم های کودک را به یک اندازه درگیر کرده که با هر دو چشم محیط را رصد می کند و باعث تقویت هر دو چشم وی می شود.

5 جلوگیری از سندرم سر صاف کودک

5- در صورتی که سر کودک روز به روز صاف تر می شود به پزشک مراجعه کنید.

در صورتی که روز به روز صافی سر کودک بیشتر شد یا چشم ها و گوش هایش کمتر واکنش داد، حتماً به پزشک مراجعه کنید. بعضی تغییر شکل ها در سر ناشی از بیماری کرانیوسینوستوزیس (craniosynostosis) می باشد که بیماری بسیار جدی بوده و نیاز به عمل جراحی دارد.

• اکثر نقاط مسطح سر کودک به مرور زمان و با رعایت نکات گفته شده بر طرف می شود و اصلاً جای نگرانی ندارد. در صورت بر طرف نشدن این مشکل، کلاه هایی برای این کار وجود دارد که به کمک پزشک می توان از آن استفاده و مشکل را برطرف کرد.

همچنین برای اطلاع از نحوه درمان مشکلات گوارشی کودک و روش های درمان خانگی متوقف کردن موی سفید کودک مقالات زیر را در وب سایت فن تریکس مطالعه کنید.

>>> نحوه درمان مشکلات گوارشی کودک <<<

>>> روش های درمان خانگی متوقف کردن موی سفید کودک <<<

🌟5-4-3-2-1🌟 به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

hashie-fantricks دیدگاه نامه فن تریکس (کلیک کنید)

* وارد بحث شوید و دیدگاه هایتان را به اشتراک بگذارید.
* پس از تایید دیدگاه، ارسال پاسخ توسط دیگران، و یا ثبت دیدگاه جدید توسط سایر کاربران در مطالب مورد علاقه خود، ایمیل اطلاع رسانی دریافت کنید.
* با دریافت لایک از سایر کاربران دیدگاه خود را به جایگاه های بالاتر برسانید.
* با ثبت دیدگاه سازنده و مفید، نظر نویسنده مطلب را جهت پین کردن دیدگاهتان جلب کنید.
* تنها با آموزش و یادگیری می توان آینده را ساخت. پس اگر مطلب یا دیدگاه مفیدی در رابطه با این مقاله دارید، حتما در قسمت دیدگاه ها با دوستان خود در میان بگذارید.

hashie-fantricks-2 سلب مسئولیت! مقالات مربوط به بخش سلامتی، پزشکی، زیبایی، روانشناسی، تناسب اندام و ... تنها برای آموزش و افزایش اطلاعات کاربران فارسی زبان گرد آوری شده و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند و مسئولیت صحت توصیه های نقل شده در مطالب بر عهده تیم فن تریکس نمی باشد. اطلاعات بیشتر hashie-fantricks-2
منبع
wikihow




دیدگاه ها

اشتراک در اطلاعیه دیدگاه ها (کلیک کنید)
اطلاع از
guest
آدرس ایمیل شما نزد ما محفوظ بوده و منتشر نخواهد شد.
زنگوله را بزنید تا از تایید دیدگاه خود مطلع شوید.
0 دیدگاه
بازخوردهای درون خطی
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا