سلامت

چگونه از سرایت و گسترش اگزما یا درماتیت آتوپیک جلوگیری کنیم؟

اگزما که تحت عنوان دِرماتیت آتوپیک هم شناخته می شود، یک بیماری مزمن التهابی پوست بوده و باعث به وجود آمدن ناحیه های زبر، خشن و برآمده روی پوست می شود که مشابه جوش های پوستی هستند. اگر چه در حالت عادی اگزما از فردی به فرد دیگر سرایت نمی کند اما با خارش آن در نقاط مختلف بدن پخش می شود. همچنین خارش شدید آن باعث به وجود آمدن عفونت شده که قابل سرایت به افراد دیگر است. بنابراین حتماً درباره ی راهکارهای کاهش خارش پوست از دکتر خود کمک بگیرید.

جلوگیری از گسترش اگزما روی پوست بدن

1- به طور مرتب از یک کرم محافظ پوست استفاده کنید.

از خاراندن پوست یا استفاده از پاک کننده های زبر خودداری کنید. پوست خود را به وسیله ی پاک کننده های ملایم و بدون رایحه تمیز کنید. اگر از کرم های ضد آفتاب یا سایر لوازم آرایشی استفاده می کنید، از محصولاتی استفاده کنید که چرب نبوده و روی آن ها عبارت “غیر کومدون ساز” یا “غیر مولد جوش” درج شده باشد.

استفاده از مواد زبر و خشن یا شستشو با آب داغ می تواند باعث خشکی پوست و خارش آن شود.

2- پوست خود را در تمام طول روز مرطوب نگه دارید.

از آنجایی که با بروز اگزما تمایل به خارش پوست افزایش پیدا می کند، پوستتان را مرطوب نگه داشته تا موجب گسترش اگزما نشوید.

برای شستشوی پوست یا برای حمام کردن، از آب گرم و نه داغ استفاده کنید. بعد از اینکه به آرامی پوست خود را شستشو دادید، آن را خشک کنید و چند دقیقه بعد از خشک کردن پوست از لوسیون استفاده کنید. دقت داشته باشید که از کرم ها، پمادها و مرطوب کننده هایی استفاده کنید که حاوی الکل نباشند تا باعث خشکی پوستتان نشوند. حتی اگر از کرم ها و پمادهای تجویز شده توسط پزشک استفاده می کنید، در طول روز از مرطوب کننده ها نیز استفاده کرده تا از خشکی پوست جلوگیری کنید.

1 جلوگیری از گسترش اگزما

3- از بلغور جو کلوئیدی استفاده کنید.

تحقیقات نشان داده بلغور جو کلوئیدی خاصیت آنتی اکسیدانی و ضد التهابی داشته که می تواند سوزش پوست را تسکین دهد. لوسیون حاوی بلغور جو کلوئیدی را روی ناحیه های دارای خارش پوست خود بمالید و یا بلغور جو کلوئیدی را به آب گرم داخل وان حمام خود اضافه کنید.

همچنین برای تسکین خارش پوست می توانید روغن های حمام بدون بو، جوش شیرین خوراکی و یا سرکه را به آب وان حمام اضافه کنید.

2 جلوگیری از گسترش اگزما

4- پارچه آب سرد را روی پوست ملتهب خود قرار دهید.

یک پارچه تمیز را داخل یک ظرف آب سرد بیاندازید. سپس آن را بفشارید تا آب های اضافی از آن خارج شود. حالا پارچه را روی ناحیه ی دارای سوزش پوست خود قرار دهید. این کار را تا زمانی انجام دهید که سوزش آن متوقف شود.

3 جلوگیری از گسترش اگزما

5- ناخن های خود را کوتاه کنید.

با کوتاه کردن ناخن هایتان حتی اگر ناخودآگاه پوست خود را خاراندید، آسیب کمتری به آن خواهید زد.

6- آب فراوان بنوشید.

نوشیدن آب در طول روز برای هیدراته ماندن پوستتان بسیار مهم است. نوشیدن آب کافی به خصوص اگر ورزش می کنید و عرق می ریزید، نکته ی بسیار مهمی است.

روزانه 6 تا 8 لیوان آب بنوشید.

همچنین می توانید به جای آب از دمنوش های گیاهی، شیر و یا آبمیوه برای تامین آب بدن خود استفاده کنید.

7- هر روز دقایقی را به نشستن زیر نور آفتاب اختصاص دهید.

اگر چه تابش زیاد نور خورشید برای پوستتات مضر می باشد، اما دقایق کوتاهی آفتاب گرفتن برای پوستتان مفید است. پوست شما از نور خورشید ویتامین دی دریافت می کند که به درمان اگزما و جلوگیری از گسترش آن کمک می کند.

از عوامل ایجاد اگزما دوری کنید.

1- لباس های نرم و گشاد بپوشید.

لباس های تنگ باعث حبس رطوبت و گرما در پوست شده و اگزما را بدتر می کند. لباس هایی بپوشید که در آن احساس راحتی کنید و از پوشیدن لباس های خارش آور مثل لباس های پشمی اجتناب کنید. به خاطر داشته باشید که لباس هایتان را با مواد شوینده ی غیر آروماتیک (بدون بو و رایحه) بشویید.

اگر حین خواب به صورت ناخودآگاه پوست خود را خارش می دهید، می توانید قبل از خواب دستکش های راحت و سبکی دستتان کرده تا با خاراندن پوستتان آن را زخم نکنید.

2- از اسانس های سنگین استفاده نکنید.

مواد شیمیایی و اسانس موجود در مواد شوینده ی لباس، صابون و لوسیون ها، همگی وضعیت اگزما را بدتر کرده و باعث خارش بیشتر پوست می شوند. بنابراین از استفاده ی آن ها بپرهیزید.

4 جلوگیری از گسترش اگزما

3- حداقل یکبار در هفته خانه را جارو بزنید.

اگر متوجه شده اید که عامل به وجود آمدن اگزما در پوستتان، گرد و خاک، گرده ی گیاهان و یا موهای حیوان خانگی تان است، در فاصله های زمانی کوتاه خانه را جارو زده و تمیز کنید. به یاد داشته باشد که حیوان خانگی و جای خوابش را هم تمیز کرده و شستشو دهید.

اسپری های مرطوب کننده و پاک کننده هوا می توانند به شما کمک کنند. این اسپری ها می توانند هوای خانه را تمیز کرده و آن را مرطوب نگه دارند تا کمتر احساس خارش پوست داشته باشید.

4- استرس خود را کنترل کنید.

تحقیقات نشان می دهد استرس بالا می تواند اگزمای شما را بدتر کند و باعث گسترش آن شود.

برای کاهش استرس می توانید کارهای زیر را انجام دهید:

– نفس عمیق بکشید.
– قدم بزنید.
– در طول روز استراحت های کوتاهی داشته باشید.
– فعالیت هایی انجام دهید که از آن ها لذت می برید.
– دقایقی از روزتان را به مدیتیشن اختصاص دهید.

5- از استعمال دخانیات بپرهیزید.

مطالعات انجام شده ارتباط هایی میان استعمال دخانیات و علائم اگزما پیدا کرده اند. اگر سیگار می کشید آن را کنار بگذارید یا استفاده از آن را محدود کنید. همچنین از حضور در مکان های پر از دود اجتناب کنید.

درمان های پزشکی

1- حساسیت های غذایی خود را کنترل کنید.

برخی از مطالعات نشان می دهد حساسیت های غذایی می تواند باعث به وجود آمدن اگزما یا بدتر شدن آن شود. این مورد در میان کودکان نقش پر رنگ تری در گسترش اگزما دارد. درباره ی حساسیت های غذایی احتمالی خود با پزشکتان مشورت کنید.

ممکن است لازم باشد یکی از موارد زیر را از رژیم غذایی خود حذف کنید:

– لبنیات
– تخم مرغ
– گندم
– سبوس و یا آجیل
– غذاهای دریایی

5 جلوگیری از گسترش اگزما


برای اطلاع از روش های درمان مشکل عرق کردن بعد از خوردن برخی غذاها به لینک زیر از وب سایت فن تریکس مراجعه کنید.

>>> درمان مشکل عرق کردن بعد از خوردن برخی غذاها <<<


2-از کورتیکواستروئید استفاده کنید.

پزشک می تواند پوستتان را معاینه کند و شدت اگزما را تشخیص دهد. داروی تجویزی می تواند از نوع پماد، کرم، لوسیون و یا اسپری باشد. اگر اگزمایتان شدید نباشد می توانید از هیدروکورتیزون که یک کورتیکواستروئید بدون نسخه است استفاده کنید. دقت داشته باشید که پس از استفاده ی کورتیکواستروئیدها روی پوست حتماً باید روی آن ها از مرطوب کننده استفاده کرد چرا که کورتیکواستروئیدها باعث خشک شدن پوست می شوند.

3- از آنتی بیوتیک های خوراکی برای جلوگیری از گسترش اگزما استفاده کنید.

اگر خاراندن شدید پوست باعث زخم شدن و عفونت پوستتان شود، پزشک برای شما آنتی بیوتیک تجویز خواهد کرد. به خاطر داشته باشید که به دلیل عوارض جانبی آنتی بیوتیک ها نباید در مصرف آن ها زیاده روی کنید و فقط با دستور پزشک و در موارد تشخیص عفونت از آنتی بیوتیک استفاده کنید.

6 جلوگیری از گسترش اگزما

4- از اشعه درمانی برای از بین بردن اگزما کمک بگیرید.

اگر درمان های دارویی و مراقبتی برای بهبود اگزما بی فایده است، درباره ی اشعه درمانی با یک دکتر یا متخصص مشورت کنید. اشعه ی فرابنفش می تواند خارش پوست را برای مدت کوتاهی متوقف کند. برای این شیوه ی درمان، به 2 تا 6 بار اشعه درمانی در هفته و به مدت چهار هفته تا سه ماه نیاز خواهید داشت.

7 جلوگیری از گسترش اگزما

همچنین با مراجعه به لینک زیر از وب سایت فن تریکس می توانید با درمان های خانگی درماتیت شوره ای آشنا شوید.

>>> درمان خانگی درماتیت شوره ای <<<

🌟5-4-3-2-1🌟 به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

hashie-fantricks دیدگاه نامه فن تریکس (کلیک کنید)

* وارد بحث شوید و دیدگاه هایتان را به اشتراک بگذارید.
* پس از تایید دیدگاه، ارسال پاسخ توسط دیگران، و یا ثبت دیدگاه جدید توسط سایر کاربران در مطالب مورد علاقه خود، ایمیل اطلاع رسانی دریافت کنید.
* با دریافت لایک از سایر کاربران دیدگاه خود را به جایگاه های بالاتر برسانید.
* با ثبت دیدگاه سازنده و مفید، نظر نویسنده مطلب را جهت پین کردن دیدگاهتان جلب کنید.
* تنها با آموزش و یادگیری می توان آینده را ساخت. پس اگر مطلب یا دیدگاه مفیدی در رابطه با این مقاله دارید، حتما در قسمت دیدگاه ها با دوستان خود در میان بگذارید.

hashie-fantricks-2 سلب مسئولیت! مقالات مربوط به بخش سلامتی، پزشکی، زیبایی، روانشناسی، تناسب اندام و ... تنها برای آموزش و افزایش اطلاعات کاربران فارسی زبان گرد آوری شده و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند و مسئولیت صحت توصیه های نقل شده در مطالب بر عهده تیم فن تریکس نمی باشد. اطلاعات بیشتر hashie-fantricks-2
منبع
wikihow




دیدگاه ها

اشتراک در اطلاعیه دیدگاه ها (کلیک کنید)
اطلاع از
guest
آدرس ایمیل شما نزد ما محفوظ بوده و منتشر نخواهد شد.
زنگوله را بزنید تا از تایید دیدگاه خود مطلع شوید.
0 دیدگاه
بازخوردهای درون خطی
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا