گل و گیاه

چگونه در منزل شابانک یا آروگولا کاشته و پرورش دهیم؟

کاشت و پرورش گیاه ادویه ایی، سبز، خوشمزه و تند با نام آروگولا یا شابانک در منزل و در باغچه یا حتی گلدان، کار بسیار آسان و سرگرم کننده ای است. هدف از انجام این کار و دلیل اینکه اکثر مردم دوست دارند این گیاه را در منزل داشته باشند و حتی در گلدان کوچکی آن را پرورش دهند، گل ها و برگ های خوراکی این گیاه بوده که خواص بسیار زیادی دارد. از آن جایی که این گیاه کاشت و پرورش بسیار آسانی داشته و گیاهی است که به محض تهیه باید مصرف شود، اغلب افراد ترجیح می دهند این سبزی را نیز در کنار دیگر سبزیجات پرورش دهند.

شابانک سرشار از آنتی اکسیدان ها، ویتامین ها و مواد معدنی است. اسید فولیک، ویتامین A ،C و K، پتاسیم، منگنز، آهن و کلسیم نیز دارد. به همین دلیل گفته می شود سیستم ایمنی بدن، بینایی و استخوان ها را تقویت کرده، فشار خون را کنترل می کند و وزن را نیز کاهش می دهد. بنابراین از آن می توان در دسرها، ساندویچ، سوپ و سالادها استفاده کرد. جویدن این گیاه نیز بوی بد دهان را از بین می برد.

فقط از آن جایی که حاوی مقدار زیادی نیترات نیز می باشد، نباید به مقدار زیادی مصرف شود. زیرا ممکن است میزان نیترات مجاز بدن را افزایش دهد.

برای کاشت این سبزی در منزل

1 پرورش گیاه آروگولا در خانه

– یک گلدان مناسب تهیه کنید.

از آن جایی که آرگولا گیاهی یک ساله بوده و ریشه های بلند و قوی ندارد، برای کاشت آن به گلدان بزرگ و عمیقی نیاز نخواهید داشت. البته چون از انواع سبزی های بسیار خوشمزه می باشد، شاید بخواهید مقدار زیادی از آن را کشت کرده که می توانید گلدان بزرگی انتخاب کنید اما لازم نیست عمیق باشد. حتی در گوشه ای از باغچه نیز این گیاه به راحتی رشد می کند.

– گیاه را بکارید.

بذر آرگولا مانند بذرهای سبزیجات دیگری چون شاهی و گشنیز بسیار ریز می باشند. پس حواستان باشد که آن ها را به صورت عمیق نکارید. گلدان را با خاک مناسب پر کرده و سپس با کف دست خاک روی سطح گلدان را صاف کنید. سپس بذرها را روی سطح خاک پاشیده و دوباره کف دستتان را روی سطح خاک بکشید تا بذرها به آرامی به زیر خاک بروند و به خاک بچسبند. اگر دانه ها همچنان روی سطح خاک بودند لایه ی بسیار نازکی از خاک را روی سطح گلدان بپاشید تا بذرها در زیر خاک پنهان شوند. سپس با دقت بسیار زیاد گلدان را آبیاری کنید. آبیاری باید بسیار آرام و ملایم بوده و نباید اجازه دهید که فشار و وزن آب، دانه ها را به عمق خاک ببرد.

گلدان را در زیر نور آفتاب قرار دهید تا دائماً آفتاب دریافت کند. البته برای فصل هایی که آفتاب طولانی است مثل تابستان و اواخر بهار، گیاه باید نصف روز در سایه و نصف روز در آفتاب باشد.

– پرورش آرگولا

آرگولا آب و هوای گرم را دوست ندارد و اگر در محیطی گرم رشد کند، کاملاً تلخ می شود. بنابراین اگر در منطقه ی گرمسیر زندگی می کنید، آرگولا را زمانی که سرمای زمستان شروع می شود بکارید.

گیاه را باید تا زمان ظهور جوانه ها که 7 تا 14 روز طول می کشد مرطوب نگه دارید. بعد از ظهور جوانه ها و زمانی که گیاه 3 تا 6 سانتی متر می شود باید آن ها را نازک کرد به گونه ای که فاصله ی هر گیاه 3 تا 7 سانتی متر باشد. این گونه، گیاه بهتر رشد کرده و قوی تر و پر بار تر می شود.

– برداشت محصول

آرگولا را می توانید پس از 3 تا 4 هفته بعد از رشد کامل، برداشت کنید. در این مدت برگ ها جوان تر، ترد تر و شیرین تر خواهند بود. بنابراین اجازه ندهید بیش از این بماند. در واقع زمانی که طول گیاه 7 تا 10 سانتی متر شد می توانید کل گیاه را کنده و اگر بخواهید دوباره رشد کند فقط برگ های آن را بکنید.

– گل های آرگولا

گل های آرگولا به تندی برگ های آن نبوده و شیرین می باشند. گل ها زمانی رشد می کنند که برگ ها به رشد کامل خود رسیده و بسیار تلخ شده اند به گونه ای که دیگر نمی توان برگ ها را خورد. پس اگر برگ ها را نچینید گل ها رشد می کنند. می توانید گل ها را چیده و برای تزئین سالاد یا ساندویچ استفاده کنید.

🌟5-4-3-2-1🌟 به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

hashie-fantricks دیدگاه نامه فن تریکس (کلیک کنید)

* وارد بحث شوید و دیدگاه هایتان را به اشتراک بگذارید.
* پس از تایید دیدگاه، ارسال پاسخ توسط دیگران، و یا ثبت دیدگاه جدید توسط سایر کاربران در مطالب مورد علاقه خود، ایمیل اطلاع رسانی دریافت کنید.
* با دریافت لایک از سایر کاربران دیدگاه خود را به جایگاه های بالاتر برسانید.
* با ثبت دیدگاه سازنده و مفید، نظر نویسنده مطلب را جهت پین کردن دیدگاهتان جلب کنید.
* تنها با آموزش و یادگیری می توان آینده را ساخت. پس اگر مطلب یا دیدگاه مفیدی در رابطه با این مقاله دارید، حتما در قسمت دیدگاه ها با دوستان خود در میان بگذارید.

hashie-fantricks-2 سلب مسئولیت! مقالات مربوط به بخش سلامتی، پزشکی، زیبایی، روانشناسی، تناسب اندام و ... تنها برای آموزش و افزایش اطلاعات کاربران فارسی زبان گرد آوری شده و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند و مسئولیت صحت توصیه های نقل شده در مطالب بر عهده تیم فن تریکس نمی باشد. اطلاعات بیشتر hashie-fantricks-2
منبع
thespruce




دیدگاه ها

اشتراک در اطلاعیه دیدگاه ها (کلیک کنید)
اطلاع از
guest
آدرس ایمیل شما نزد ما محفوظ بوده و منتشر نخواهد شد.
زنگوله را بزنید تا از تایید دیدگاه خود مطلع شوید.
0 دیدگاه
بازخوردهای درون خطی
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا