تغذیهگل و گیاه

چگونه ذرت مناسب پاپ کورن یا پفیلا کاشته و پرورش دهیم؟

ذرت مناسب پاپ کورن یا پفیلا، کمی متفاوت تر از ذرت های معمولی بوده و کاشت و پرورش آن نیز کمی به روش ها و مراقبت های متفاوتی نیازمند است. اما با کمی دانش و اطلاعات، هر کسی می تواند آن را در حیاط یا باغ خود پرورش داده و از مصرف آن لذت ببرد. با ما همراه شوید تا نحوه ی کاشت و پرورش ذرت پاپ کورن ارگانیک را فراگیرید.


همچنین در لینک زیر با تفاوت های بین ذرت سفید و زرد آشنا شوید.

>>> تفاوت بین ذرت سفید و زرد <<<


کاشت و پرورش ذرت مناسب پاپ کورن

1- بذر مناسب تهیه کنید.

بهتر است به فروشگاه هایی که بذر گیاهان را می فروشند، مراجعه کرده و بذری که قابل کاشت و رشد باشد را تهیه کنید. زیرا اکثر ذرت هایی که به صورت بسته بندی شده در فروشگاه ها فروخته می شوند، فرآیند گرم کردن و استریلیزاسیون، در طی مراحل بسته بندی روی آن ها انجام می شود؛ که دیگر قابل روییدن نیستند.

– برای اینکه مطمئن شوید، دانه هایی که تهیه کرده اید قابلیت رشد و سبز شدن را دارند یا نه، 20 عدد ذرت را در آب ریخته و صبر کنید؛ اگر دانه ها بعد از گذشت یک هفته جوانه زدند، یعنی بذرتان قابل رشد است. اما اگر بعد از گذشت 2 هفته هیچ تغییری در آن ها مشاهده نکردید، یعنی دانه ها قابلیت رشد و سبز شدن را ندارند.

2- بعد از اینکه اطمینان حاصل کردید بذرهایتان بارور هستند، همه ی بذرهایی که قصد کاشتشان را دارید، 12 ساعت قبل از کاشت در آب گرم، بخیسانید.

این کار کمک می کند بذرها زودتر رشد کنند.

3- مکان مناسبی را برای کاشت ذرت مناسب پاپ کورن ، انتخاب کنید.

مکانی که ذرت پاپ کورن در آن کاشته می شود، باید به مدت طولانی آفتاب گیر باشد؛ تا زهکشی خاک عالی صورت گیرد. به علاوه به فضای بسیار زیادی برای رشد ذرت نیاز است. ذرت پاپ کورن را نباید مانند ذرت های دیگر، در مساحت 30 متر کاشت. زیرا گرده افشانی آن ها با مشکل مواجه شده و در طعم ذرت تاثیر بدی خواهد گذاشت.

4- بعد از اینکه خطر یخ زدگی برطرف شد، بذرها را بکارید.

زمان دقیق کاشت ذرت مناسب برای پاپ کورن ، بستگی به محل زندگیتان دارد؛ که ممکن است بین اواخر بهمن تا اواسط اردیبهشت متفاوت باشد.

به طور کلی، برای کاشت ذرت مناسب پاپ کورن ، حرارت خاک باید بین 10 تا 12.7 درجه ی سانتی گراد باشد. انتظار می رود که جوانه ها بعد از 3 تا 10 روز پدیدار شوند.

– فاصله ی بذرها باید بین 20.32 تا 25.4 سانتی متر باشد. اگر بذرها را ردیفی می کارید، فاصله ی بین ردیف ها، باید بین 45.72 تا 60.96 سانتی متر باشد. بذرها را در بهار در عمق 1.27 سانتی متری و در تابستان در عمق 5.08 سانتی متری بکارید.

– در هر سوراخ دو عدد ذرت بگذارید. تنها 75% ذرت ها رشد می کنند.

1 پرورش ذرت مناسب پاپ کورن

5- زمانی که بذرها رشد کردند؛ و ارتفاع گیاهان به 4 اینچ یا 10.16 سانتی متر رسید، از لابه لای آن ها، برخی جوانه ها را کنده و آن ها را خلوت کنید.

دقت داشته باشید، تا قبل از رسیدن جوانه ها به ارتفاع گفته شده این کار را انجام ندهید؛ زیرا همه ی جوانه های رشد کرده زنده نمی مانند. حذف جوانه ها از لابه لای آن ها را به گونه ای انجام دهید، که فاصله ی جوانه های رشد کرده از هم 25.4 تا 38.1 سانتی متر شود.

2 پرورش ذرت مناسب پاپ کورن

حال باید جوانه های باقی مانده را رشد داده و از آن ها مراقبت کنید.

برای این کار:

1- جوانه های ذرت پاپ کورن را زود به زود آبیاری کنید.

پاپ کورن گیاهی است که به آب فراوان احتیاج دارد. این گیاه تا زمان رشد کامل و برداشت، که تقریباً 100 روز طول می کشد، به هفته ای 5.08 سانتی متر آب نیاز دارد.

2- گاهی از کود غنی از نیتروژن نیز استفاده کنید، تا به رشد گیاه کمک کند.

کود مورد نیاز برای ذرت مناسب پاپ کورن ، کود 12-12-12 است که باید آن را بین ردیف ها بپاشید و آبیاری کنید؛ تا کود درون خاک نفوذ کند. به مقدار زیادی کود نیاز نیست، تنها دو یا سه بار کافی است.

3 پرورش ذرت مناسب پاپ کورن

زمان های استفاده از کود:

– زمانی که ارتفاع ذرت پاپ کورن به زانوتان رسید، و 8 تا 10 عدد برگ داشتند، به ازای هر 9.29 متر مربع از 226.80 گرم کود استفاده کنید.

– زمانی که مو یا کاکل ذرت پاپ کورن رشد کرده و پدیدار شدند، به ازای هر 9.29 متر مربع از 113.4 گرم کود استفاده کنید.

– بعد از تشکیل ذرت و کاکل و بزرگ شدنشان، اگر برگ ها زرد و کمرنگ شدند، دوباره مقداری کود به گیاهان بدهید.

3- مراقب علف های هرز باشید.

علف های هرز، با مصرف آب و همه ی مواد مغذی خاک، که ذرت پاپ کورن برای حیات به آن ها نیاز دارد، به گیاه آسیب می زنند. بنابراین دائماً خاک اطراف ذرت را زیر و رو کنید؛ و علف های هرز را از بین ببرید. فقط مواظب باشید به ریشه های گیاه آسیبی نزنید.

4 پرورش ذرت مناسب پاپ کورن

4- کلاغ ها و پرندگان را دور کنید.

کلاغ ها دزدان اصلی ذرت پاپ کورن هستند؛ به محض اینکه ذرت ها پدیدار شده یا حتی قبل از آن، به گیاه دستبرد زده و آن ها را از بین می برند.


برای اطلاع از نحوه دور کردن کلاغ ها روی لینک زیر کلیک کنید.

>>> نحوه دور کردن کلاغ ها از اطراف حیاط خانه و باغ <<<


5- راکون ها را نیز دور کنید.

بعد از اینکه ذرت ها شکل گرفته و شروع به رسیدن کردند، راکون ها دست از سر آن ها بر نمی دارند.

برای دور کردن این موجودات مزاحم:

– در اطراف ذرت های پاپ کورن ، از فنس الکتریکی استفاده کنید.

– در کاکل ذرت ها فلفل بسیار تند بریزید.

– از پروژکتور فلود لایت، استفاده کرده و آن را روی ذرت ها بتابانید.

– از رادیوهای قابل حمل، در اطراف ذرت های پاپ کورن استفاده کنید.

5 پرورش ذرت مناسب پاپ کورن

6- مراقب کرم ها و حشرات موذی نیز باشید.

این موجودات معمولاً به ساقه ها حمله می کنند. راحت ترین راه از بین بردن آن ها، کشتن با دست و استفاده از سموم و آفت کش هاست.

7- کرم های داخل کاکل ها را نیز در نظر داشته باشید.

مادامی که گیاه شروع به تشکیل کاکل ها می کند، این کرم ها به آن حمله می کنند.

6 پرورش ذرت مناسب پاپ کورن

برای مبارزه با این آفت:

– قبل از اینکه کاکل ها شروع به قهوه ای شدن کنند، سر یا نوک ذرت پاپ کورن را با آفت کش های مناسب این کرم، سم پاشی کنید.

– بعد از اینکه کاکل ها قهوه ای شدند، روی سر بلال ها یک قطره روغن بریزید.

8- ساقه ها را حمایت کنید.

وقتی ساقه ها شروع به رشد می کنند، به حمایت بیشتری نیاز دارند؛ تا خم نشوند. خاک بیشتری پای هر ساقه جمع کنید، و کمک کنید که ساقه سرپا بایستد.

برداشت و استفاده از ذرت مناسب پاپ کورن:

1- انتظار می رود که پاپ کورن ها بین 85 تا 120 روز کامل برسند.

بسته به اینکه چه زمانی ذرت را کاشته اید، فصل برداشت تقریباً حوالی پاییز و مهر می شود. البته به گونه ی ذرت پاپ کورن نیز بستگی دارد. برخی زودتر هم می رسند.

2- اجازه دهید که ذرت روی ساقه خشک شود.

اگر در جایی که زندگی می کنید، فصل پاییز خشکی دارد، و برف و باران نمی آید، اجازه دهید ذرت پاپ کورن روی ساقه خشک شود. اگر هوا بارانی شد، پاپ کورن ها را برداشت کرده و در محیطی در بسته بریزید؛ تا خشک شوند. ذرت ها زمانی آماده ی برداشت هستند که پوست و غلاف آن ها خشک شده و ساقه ی درونی ذرت ها سفت شده باشند. ابتدا ذرت های پاپ کورن را از ساقه جدا کرده و سپس پوست بگیرید.

3- ذرت ها را در کیسه هایی از جنس توری، مانند کیسه ی پیاز بریزید؛ و به مدت دو ماه در جایی گرم و خشک با تهویه ی مناسب نگهداری کنید. تا کاملاً آماده ی استفاده شوند.

7 پرورش ذرت مناسب پاپ کورن

4- می توانید ذرت ها را در فر هم خشک کنید.

فر را به دمای 300 درجه ی سانتی گراد برسانید. سپس ذرت های پاپ کورن را با فاصله روی سینی فر بخابانید، سینی را در فر گذاشته و بلافاصله حرارت فر را به کمترین حد ممکن کاهش دهید. در طی خشک شدن ذرت در فر، هر از چند گاهی آن ها را بچرخانید. بعد از پنج ساعت، فر را خاموش کرده و اجازه دهید پاپ کورن ها به مدت یک شب خنک شوند.

5- مقداری از ذرت پاپ کورن را جدا کرده و به همراه روغن در تابه ای بریزید؛ سپس تابه را روی حرارت ملایمی قرار دهید.

اگر ذرت ها تبدیل به پاپ کورن شدند، یعنی ذرت هایتان آماده ی استفاده است. اما اگر به تابه چسبیدند و هیچ اتفای در آن ها نیوفتاد، یعنی فرآیند خشک شدن هنوز تکمیل نشده و باید هنوز اجازه دهید ذرت ها خشک شوند.

برای اطلاع بیشتر در رابطه با طرز تهیه پاپ کورن یا پفیلا مقاله زیر را بخوانید.

>>> طرز تهیه پاپ کورن با دستگاه <<<

🌟5-4-3-2-1🌟 به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

hashie-fantricks دیدگاه نامه فن تریکس (کلیک کنید)

* وارد بحث شوید و دیدگاه هایتان را به اشتراک بگذارید.
* پس از تایید دیدگاه، ارسال پاسخ توسط دیگران، و یا ثبت دیدگاه جدید توسط سایر کاربران در مطالب مورد علاقه خود، ایمیل اطلاع رسانی دریافت کنید.
* با دریافت لایک از سایر کاربران دیدگاه خود را به جایگاه های بالاتر برسانید.
* با ثبت دیدگاه سازنده و مفید، نظر نویسنده مطلب را جهت پین کردن دیدگاهتان جلب کنید.
* تنها با آموزش و یادگیری می توان آینده را ساخت. پس اگر مطلب یا دیدگاه مفیدی در رابطه با این مقاله دارید، حتما در قسمت دیدگاه ها با دوستان خود در میان بگذارید.

hashie-fantricks-2 سلب مسئولیت! مقالات مربوط به بخش سلامتی، پزشکی، زیبایی، روانشناسی، تناسب اندام و ... تنها برای آموزش و افزایش اطلاعات کاربران فارسی زبان گرد آوری شده و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند و مسئولیت صحت توصیه های نقل شده در مطالب بر عهده تیم فن تریکس نمی باشد. اطلاعات بیشتر hashie-fantricks-2
منبع
wikihow




دیدگاه ها

اشتراک در اطلاعیه دیدگاه ها (کلیک کنید)
اطلاع از
guest
آدرس ایمیل شما نزد ما محفوظ بوده و منتشر نخواهد شد.
زنگوله را بزنید تا از تایید دیدگاه خود مطلع شوید.
1 دیدگاه
محبوب ترین ها
تازه‌ترین ها قدیمی ترین ها
بازخوردهای درون خطی
مشاهده همه دیدگاه ها
فرهاد دایی

سلام . عالی بود و اموزنده . ممنون

دکمه بازگشت به بالا