سلامت

چگونه با فرد مبتلا به سندرم وسواس کنترل اوضاع برخورد کنیم؟ | قسمت اول

ممکن است شما نیز با افرادِ مبتلا به وسواس کنترل اوضاع مواجه شده یا با آن ها در ارتباط باشید. بودن و ارتباط داشتن با چنین افرادی اصلاً راحت و خوشایند نیست؛ به ویژه اگر آن فرد، پدر، مادر، خواهر یا برادر بزرگتر، همسر و رئیس شما باشد. فرد مبتلا به وسواس کنترل اوضاع، دوست دارد همه چیز و همه ی کارها را به روش خودش انجام دهد، پس شما باید بدانید که چگونه با او رفتار کنید. در مواجه با چنین فردی بهتر است ابتدا آرامش خود را حفظ کنید، سپس ریشه این رفتار وسواس گونه را بیابید و ببینید این رفتار از کجا سرچشمه می گیرد. در نهایت نحوه برخورد صحیح با چنین فردی را یاد بگیرید.

فرد مبتلا به سندرم وسواس کنترل اوضاع را بشناسید.

1- با ویژگی های این سندرم و آنچه که سبب می شود فرد به سندرم وسواس کنترل اوضاع دچار شود، آشنا باشید.

افرادی که از این وسواس رنج می برند دوست دارند همیشه موقعیت ها و افراد دیگر را کنترل کنند. چنین افرادی اغلب از شکست وحشت دارند و زمانی که کارها غلط از آب درمی آیند، عواقب کار و اشتباهات شان را نمی پذیرند. افراد مبتلا به وسواس کنترل اوضاع، همیشه در مورد محدودیت های خود (که اغلب ناشناخته نیز هست) احساس نگرانی و اضطراب دارند. این افراد باور ندارند که دیگران هم می توانند کارهای خود را به خوبی انجام دهند و گمان می کنند خودشان بهتر از همه می توانند هر کاری را به پایان برسانند. از طرفی بیشتر افراد کنترل گر و ریاست طلب، همیشه از افراد دیگر به خاطر مسائل پیش آمده انتقاد کرده و آن ها را سرزنش می کنند.

• از ویژگی های اصلی فرد مبتلا به سندرم کنترل اوضاع می توان به عدم اعتماد به دیگران، عیب جویی و انتقاد مداوم، حس برتری به دیگران (غرور) و میل به قدرت اشاره کرد. این افراد در بیشتر مواقع فکر می کنند شایسته و مستحق چیزهایی هستند که دیگر افراد نیستند و احساس می کنند لازم نیست وقتشان را صرف احترام گذاشتن به دیگران کنند.

2- گاهی مواقع یک فرد، تنها کمی رفتار کنترل کننده وسواس گونه دارد.

اما ممکن است در برخی موارد دیگر، افرادی باشند که این رفتار وسواس گونه در آن ها حاد بوده و نیاز به درمان اساسی داشته باشند. این افراد ممکن است از یک اختلال شخصیتی رنج ببرند (اختلال شخصیتی نارسیستیک یا خودشیفتگی بالقوه (possibly Narcissistic Personality Disorder) یا اختلال شخصیتی آنتی سوشیال یا همان ضد اجتماعی (Antisocial Personality Disorder)) که ریشه در کودکی آن ها دارد. شخص ریاست طلب، یک اختلال شخصیتی واقعی دارد و باید به او کمک کرد تا درمان شود. اگر در تشخیص این نوع اختلالات شک دارید بهتر است از یک روان پزشک یا روانشناس کمک بگیرید و فرد مبتلا را نزد آن ها ببرید. البته متقاعد کردن چنین فردی برای مراجعه به روانشناس یا روان پزشک حتماً سخت خواهد بود. با این حال، بهتر است این کار را به آن ها توصیه کنید.

• اگر فرد مبتلا به وسواس کنترل اوضاع، رئیس یا بزرگتر شما باشد این کار کمی سخت تر خواهد شد.

1 سندرم وسواس کنترل اوضاع

3- ببینید که فرد کنترل کننده چگونه دیگران را تحت تأثیر قرار می دهد.

فرد کنترل گر یا ریاست طلب مانند یک پدر یا مادر قاطع رفتار می کند. چنین افرادی ممکن است از جملاتی مانند “این کار را همین الان انجام بده” یا “من رئیس هستم و هر چه را می گویم باید انجام دهی” استفاده کنند و در جملاتشان نیز هیچ گونه ظرافت یا خواهش و یا حتی ادبی به کار نمی برند. زمانی که شما با شخصی مواجه می شوید که در برخورد با او احساس بچگانه در مورد آن شخص به شما دست می دهد، می توانید این گونه برداشت کنید که آن شخص در پی کنترل شما و موقعیت است. فرد ریاست طلب یا کنترل گر، اغلب مهارت ها، تجارب و حقوق شما را نادیده گرفته و توانایی های خود را بیشتر از چیزی که هست، جلوه می دهد. چنین فردی خود را ملحق می داند که بر دیگران ریاست کند و با این کار، احساس بهتری نسبت به خود خواهد داشت.

• حتی در موقعیت هایی که شخص کنترل گر، نسبت به شما جایگاه بالاتری دارد (مانند معلم، مأمور اجرایی یا رئیس)، در روش هایی که به کار می برد، برتری در قدرت و کنترل گرایش ها کاملاً نمود دارد. اگر چنین فردی مغرور و متکبر، دیکتاتور و اجبار کننده است، نشان می دهد که به جای درخواست، مذاکره و احترام، در پی کنترل است. افرادی که دارای جایگاه های ویژه ای در اجتماع هستند به شرطی می توانند رهبر یا مدیر خوبی شوند که به زیردستانشان احترام گذاشته و با آن ها به خوبی رفتار کنند. این رفتارها شامل اعتماد، باور داشتن فرد زیر دست، سپردن مسئولیت به او و قبول پیشنهادات اوست.

4- بدانید که حتی یک شخص خیلی خوب هم می تواند کنترل گر یا ریاست طلب باشد.

چنین شخصی مرتباً به شما گوشزد می کند که اگر فلان کار را انجام ندهید آسمان به زمین می آید. اما با این حال با شما رفتار بدی ندارد و درخواستش را به خوبی با شما بیان می کند. از سوی دیگر، افرادی هستند که ریاست طلب بوده اما با شما رفتار خوبی ندارند و در واقع از تأثیر کلمات و رفتارها بر دیگران آگاه نیستند. این عکس العمل ممکن است ناشی از ناامنی (که به صورت حس برتری و قدرت ظاهر می شود) و یا به صورت غرور خود را نشان دهد.

2 سندرم وسواس کنترل اوضاع

5- بدانید که ارزش شما از شخص کنترل گر مأخوذ نشده است.

هنگام مواجه شدن با شخص مبتلا به سندرم وسواس کنترل اوضاع، خود را با او برابر بدانید. حتی اگر رفتارش چیزی غیر از این را نشان دهد. این رفتار برای رفاه و ارزشمندی شما بسیار مهم است. شخص کنترل گر، می تواند عزت نفس شما را تا حد خیلی زیادی پایین آورد و تضعیف کند، به ویژه اگر از افراد خانواده شما باشد. بنابراین از او نترسید و هیچ نگرانی نداشته باشید و به خود یادآوری کنید که این مسئله، مشکل اوست نه مشکل شما. اگر به شخص کنترل گر اجازه دهید وارد ذهن شما شود و شما را درگیر کند، پس او پیروز میدان خواهد بود.

• به خاطر داشته باشید که شما فرد منطقی هستید و از دیگران انتظارات معقولی دارید. پس نباید به دیگران اجازه دهید که با درخواست های نامعقول خود شما را تضعیف کرده و باعث شوند شما احساس کمبود کنید.

3 سندرم وسواس کنترل اوضاع

در این قسمت به ویژگی های افراد مبتلا به سندرم وسواس کنترل اوضاع پرداختیم. با فن تریکس همراه باشید تا در قسمت های بعدی با چگونگی برخورد با این افراد و همچنین بررسی رفتار های خود در مقابل آن ها خواهیم پرداخت.

🌟5-4-3-2-1🌟 به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

hashie-fantricks دیدگاه نامه فن تریکس (کلیک کنید)

* وارد بحث شوید و دیدگاه هایتان را به اشتراک بگذارید.
* پس از تایید دیدگاه، ارسال پاسخ توسط دیگران، و یا ثبت دیدگاه جدید توسط سایر کاربران در مطالب مورد علاقه خود، ایمیل اطلاع رسانی دریافت کنید.
* با دریافت لایک از سایر کاربران دیدگاه خود را به جایگاه های بالاتر برسانید.
* با ثبت دیدگاه سازنده و مفید، نظر نویسنده مطلب را جهت پین کردن دیدگاهتان جلب کنید.
* تنها با آموزش و یادگیری می توان آینده را ساخت. پس اگر مطلب یا دیدگاه مفیدی در رابطه با این مقاله دارید، حتما در قسمت دیدگاه ها با دوستان خود در میان بگذارید.

hashie-fantricks-2 سلب مسئولیت! مقالات مربوط به بخش سلامتی، پزشکی، زیبایی، روانشناسی، تناسب اندام و ... تنها برای آموزش و افزایش اطلاعات کاربران فارسی زبان گرد آوری شده و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند و مسئولیت صحت توصیه های نقل شده در مطالب بر عهده تیم فن تریکس نمی باشد. اطلاعات بیشتر hashie-fantricks-2
منبع
wikihow




دیدگاه ها

اشتراک در اطلاعیه دیدگاه ها (کلیک کنید)
اطلاع از
guest
آدرس ایمیل شما نزد ما محفوظ بوده و منتشر نخواهد شد.
زنگوله را بزنید تا از تایید دیدگاه خود مطلع شوید.
0 دیدگاه
بازخوردهای درون خطی
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا