کار و تجارت

چگونه مهارت های شغلی را با پیشرفت تکنولوژی هماهنگ کنیم؟

۵ سال دیگر بیش از یک سوم (۳۵%) مهارت‌های شغلی که امروزه برای نیروهای کار مهم محسوب می‌شوند تغییر خواهد کرد. در سال ۲۰۲۰ انقلاب صنعتی چهارم، ربات‌های پیشرفته، کاملاً مستقل، خودگردان، هوش مصنوعی، یادگیری انجام کار ماشینی، مواد پیشرفته، زیست فناوری و ژن شناسی را با خود به همراه خواهد آورد. این پیشرفت، سبک زندگی و سبک انجام کار را تغییر خواهد داد به گونه‌ای که بعضی از شغل‌ها کاملاً از بین می‌روند، بعضی دیگر گسترش می‌یابند و حتی برخی شغل‌های جدید که در گذشته وجود نداشته‌اند متولد می‌شوند. چیزی که در یک چنین موقعیتی اهمیت پیدا خواهد کرد این است که نیروهای کار، برای حفظ و ثبات سرعت و پیشرفت‌های موجود، مهارت‌های خود را با این تغییرات هماهنگ کنند.

گزارش انجمن The Future of Jobs نشان می‌دهد که از هم اکنون در جستجوی مهارت‌ها و استراتژی‌های لازم در نیروهای کار در آینده است و در صدد است که از همین حالا آن‌ها را به کار گیرد. وی ۱۰ مهارت برتر در انجام کار را به ترتیب اهمیت و اولویت دسته بندی کرده و از تمامی مقامات ارشد منابع انسانی و استراتژی و همچنین کارفرمایان پیشرو در سراسر جهان خواسته شده تا نیروی‌های کار را در سراسر جهان به سمت این مهارت‌ها که متفاوت با مهارت‌های سال ۲۰۱۵ است، سوق دهند.

1- مهارت لازم در انجام کار برای نیروهای کاری در سال ۲۰۲۰ به ترتیب اولیت بدین گونه خواهند بود.

۱- مهارت حل مشکلات پیچیده
۲- داشتن تفکر انتقادی
۳- خلاقیت
۴- داشتن مهارت مدیریت منابع انسانی
۵- هماهنگ شدن با دیگران
۶- هوش هیجانی
۷- داشتن قدرت تصمیم گیری و قضاوت
۸- جهت گیری اشتغال به سمت خدمات
۹- مهارت تعامل با دیگران
۱۰- انعطاف پذیری شناختی (توانایی رهایی از محتوای تجارب درونی: افکار، احساسات، خاطرات و… و تمرکز روی اهداف)

مهارت های شغلی به ترتیب اولویت در سال ۲۰۱۵

۱- مهارت حل مشکلات پیچیده
۲- مهارت هماهنگ کردن خود با دیگران
۳- داشتن مهارت مدیریت منابع انسانی
۴- تفکر انتقادی
۵- مهارت تعامل با دیگران
۶- مهارت کنترل کیفیت
۷- جهت گیری اشتغال به سمت خدمات
۸- داشتن قدرت تصمیم گیری و قضاوت
۹- داشتن مهارت شنیداری بالا
۱۰- خلاقیت

همانطور که می‌بینید مهارت‌های لازم برای انجام کار در حال تغییر است و خلاقیت جزء سه مهارت اول در سال ۲۰۲۰ خواهد بود. زیرا مسلماً با ورود انبوهی از تولیدات و تکنولوژی‌ و سبک‌های جدید در انجام کار، نیروها باید خلاق‌تر باشند تا بتوانند از این مهارت‌ها استفاده کنند. از طرفی هر جا لازمه سرعت است و باید کارها سریع پیش بروند ربات‌ها به کمک‌ ما خواهند آمد، اما هنوز ربات‌ها به مرحله‌ای نرسیده‌اند که مانند انسان خلاق باشند.

تا سال ۲۰۱۵ مهارت تعامل با دیگران در اولویت قرار دارد و این در حالی است که تا سال ۲۰۲۰ ماشین‌های ابر قدرت وارد میدان می‌شوند که با استفاده از اطلاعات و دیتاهای انبوه برایمان تصمیم گیری می‌کنند و تعاملات با دیگران را به حداقل می‌رسانند، در نتیجه مهارت تعامل با دیگران در سال ۲۰۲۰ به رتبه‌ی دهم تنزل پیدا می‌کند.

تحقیقات نشان می‌دهد که در سال ۲۰۲۶ مردم از ماشین‌های دارای هوش مصنوعی انتظار خواهند داشت تا مدیریت وسیعی از شرکت‌ها را بر عهده بگیرند.

به علاوه مهارت‌های شنیداری که امروزه به عنوان یکی از مهارت‌های مهم و اصلی تلقی می‌شود به طور کامل از لیست ده مهارت اصلی حذف شده و جای خود را به هوش هیجانی خواهد داد.

به طور کلی ماهیت تغییر، رابطه‌ی مستقیمی با اقتصاد دارد. برای مثال رسانه، تفریحات و سرگرمی از جمله مسائلی هستند که بزرگترین تغییرات را در پنج سال گذشته داشته‌اند.با این حال، اگر چه بخش خدمات مالی و سرمایه گذاری هنوز به طور اساسی تغییر نکرده است، اما به دلیل پیشرفت تکنولوژی کسانی که در بخش تولید و فروش کار می‌کنند، لازم است مهارت‌های جدید مربوط به سواد تکنولوژی را بیاموزند.

گزینه‌هایی چون موبایل و اینترنت مهارت‌ها و سبک انجام کارهایمان را تحت تاثیر تغییر قرار داده، و مسلم است که تکنولوژی‌های پیشرفته‌تری چون هوش مصنوعی، ۳D و مواد پیشرفته در مراحل اولیه‌ی استفاده هستند و در آینده‌ای نه چندان دور تغییراتی بسیار سریع و حیاتی را به وجود می‌آورند.

در پایان: تغییرات منتظر ما نمی‌مانند. پس لازم است همه‌ی ما و خصوصاً تاجران، دولتمردان و معلم‌ها مهارت‌هایمان را به روزتر کنیم و دیگران را به روز نگه داریم تا همه‌ی افراد از انقلاب صنعتی چهارم سود ببرند.

در پایان برای اطلاع از نحوه برقراری ارتباط کودکان با ربات ها مقاله زیر را در وب سایت فن تریکس مطالعه نمایید.

>>> برقراری ارتباط کودکان با ربات ها <<<

🌟5-4-3-2-1🌟 به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

hashie-fantricks دیدگاه نامه فن تریکس (کلیک کنید)

* وارد بحث شوید و دیدگاه هایتان را به اشتراک بگذارید.
* پس از تایید دیدگاه، ارسال پاسخ توسط دیگران، و یا ثبت دیدگاه جدید توسط سایر کاربران در مطالب مورد علاقه خود، ایمیل اطلاع رسانی دریافت کنید.
* با دریافت لایک از سایر کاربران دیدگاه خود را به جایگاه های بالاتر برسانید.
* با ثبت دیدگاه سازنده و مفید، نظر نویسنده مطلب را جهت پین کردن دیدگاهتان جلب کنید.
* تنها با آموزش و یادگیری می توان آینده را ساخت. پس اگر مطلب یا دیدگاه مفیدی در رابطه با این مقاله دارید، حتما در قسمت دیدگاه ها با دوستان خود در میان بگذارید.

hashie-fantricks-2 سلب مسئولیت! مقالات مربوط به بخش سلامتی، پزشکی، زیبایی، روانشناسی، تناسب اندام و ... تنها برای آموزش و افزایش اطلاعات کاربران فارسی زبان گرد آوری شده و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند و مسئولیت صحت توصیه های نقل شده در مطالب بر عهده تیم فن تریکس نمی باشد. اطلاعات بیشتر hashie-fantricks-2
منبع
weforum




دیدگاه ها

اشتراک در اطلاعیه دیدگاه ها (کلیک کنید)
اطلاع از
guest
آدرس ایمیل شما نزد ما محفوظ بوده و منتشر نخواهد شد.
زنگوله را بزنید تا از تایید دیدگاه خود مطلع شوید.
4 دیدگاه
محبوب ترین ها
تازه‌ترین ها قدیمی ترین ها
بازخوردهای درون خطی
مشاهده همه دیدگاه ها
سهیل

خیلی جالب و جذاب بود.

رفیعی

خوب بود .ممنون

سجاد

کاش به ایران هم برسه.والا

دریا

بازم در این مورد مطلب بذارید. چون من فکرمیکنم موضوع گسترده و جالبیه…

دکمه بازگشت به بالا