سلامت

چرا و چگونه باید بدن را همیشه هیدراته نگه داریم؟

در مورد نوشیدن آب، تأمین آب مورد نیاز بدن در طول روز و به قول معروف هیدراته نگه داشتن بدن در طول شبانه روز نظریات بسیاری وجود داشته که یکی از معروف ترین آن ها نوشیدن 8 لیوان آب در طول روز است. مسئله ای که هنوز هم نمی دانیم واقعاً برای همه صدق می کند یا نه. اما این را می دانیم که هیدراسیون تنها به معنای رساندن H2O به بدن نیست؛ چرا که بخشی از سدیم، پتاسیم، عرق و فضولات بدن در کنار غذایی که می خوریم از آب تأمین می شود.

اگر چه عقاید و نظریات فراوانی در مورد هیدراسیون بدن وجود دارد و همین امر، آن را به مسئله ای پیچیده و گیج کننده ای تبدیل کرده است؛ به طوری که اکثر ما نمی دانیم چگونه و در چه اندازه باید آب بدنمان را تأمین کنیم، اما این اصلاً به این معنا نیست که هیدراسیون بدن کار بسیار سخت و گیج کننده ای باشد. چرا که با اجتناب از عقاید بی اساسی که در مورد هیدراسیون بدن وجود دارد و با متعادل کردن آب بدن، می توان سلامت بدن را تا حد بسیار زیادی ارتقا داد. با ما در فن تریکس همراه باشید تا این عقاید را بررسی کرده و راه چاره را بیابیم.


برای اطلاع از نحوه جلوگیری از دهیدراته شدن بدن نوزاد به لینک زیر از وب سایت فن تریکس مراجعه کنید.

>>> نحوه جلوگیری از دهیدراته شدن بدن نوزاد <<<


راه حل هایی برای هیدراته نگه داشتن بدن

1 هیدراته نگه داشتن همیشگی بدن

1- هیدراسیون هدفی روزانه بوده که با نوشیدن آب به دست می آید.

تعادل هیدراسیون بدن (میزان آب بدن) به میزان و نحوه ی عرق کردن، رژیم غذایی، قد و وزن، ارتفاع محل زندگی و حتی رطوبت موجود در آن بستگی دارد. کیم شوابنبوئر (مربی آمریکایی) می گوید: “یک رژیم غذایی سالم باید 20 درصد نیاز بدن به آب را تأمین کند.”

برای هیدراته نگه داشتن بدن ، تنها به نوشیدن چندین لیوان آب که ممکن است چندان هم خوشایند نباشد، احتیاج ندارید. به جای آن، مصرف هندوانه، گریپ فروت، خیار، بروکلی، سیب و انگور به عنوان میان وعده می تواند میزان آب مورد نیاز بدن را تأمین کند. حتی می توانید آبی که می نوشید را به صورت طبیعی با لیمو، توت، کیوی، آناناس و پرتقال طعم دار کرده تا قانون هیدراته نگه داشتن بدن با نوشیدن آب خالی که اغلب دوست داشتنی هم نیست برایتان رنج آور و سخت نباشد.

تحقیقات نشان داده است که اگر آبی که می نوشید طعم دار باشد، میزان مصرف آن بیشتر خواهد شد.

2- بدون آب رسانی عالی به بدن نیز سالم خواهید بود.

حتی کم شدن آب بدن به مقدار بسیار کم و به قول معروف کمی دهیدراته شدن بدن می تواند روی عملکرد جسمی، ذهنی و همچنین سلامت دهان تاثیر بگذارد. تصور کنید سلول هایتان بسیار شاد بوده و به راحتی در استخری شنا می کنند و در حجم وسیعی از آب غلت می زنند. کم شدن آب بدن، این میزان آب را برای سلول هایی که در جریان خون وجود دارد، کاهش داده و باعث می شود قلب سخت تر کار کند. همچنین توانایی بدن برای خنک کردن خودش بسیار کم شده و ماهیچه ها قبل از موعد خسته می شوند. خون نیز غلیظ تر و چسبناک تر می شود.

بنابراین این تصور غلط که بدن بدون آب کافی نیز سالم می ماند را کلاً فراموش کرده و هرگز اجازه ندهید بدنتان کم آب شود.

3- مادامی که از غذاهای شور اجتناب کنید، به هیدراته نگه داشتن بدن نیاز ندارید.

سدیم چندان هم بد و سم کشنده ای نیست. چرا که بدن به مواد مغذی که خودش نمی تواند تولید کند نیز نیاز دارد.

2 هیدراته نگه داشتن همیشگی بدن

الکترولیت به حجم خون کمک می کند. اگر شما فردی پر جنب و جوش و فعال باشید، این مسئله کاملاً در شما مهم و اساسی است. حفظ حجم طبیعی خون کمک می کند تا پوست گرما را از بین برده، بدن مواد مغذی را جذب کند و اکسیژن را به عضلاتی مثل قلب که سخت کار می کنند، برساند.

سدیم ماده ای معدنی بوده که مقدار زیادی از آن، از طریق ادرار و عرق از دست می رود و جایگزین کردن آن برای هیدراته نگه داشتن بدن لازم است. البته مقدار زیاد آن مضر می باشد.

4- موز برای گرفتگی عضلات ناشی از کم آبی مفید است.

این ادعا درست است؛ اما چیزی به این معنا که موز معجزه می کند وجود ندارد. در واقع کلید این مسئله پتاسیم موجود در موز است. پتاسیم الکترولیت دیگری بوده که به کند کردن تاثیرات سدیم در بدن کمک می کند و با کمک کلیه ها از بدن دفع می شود.

سدیم و پتاسیم برای رسیدن به هیدراسیونی مناسب، به متعادل کردنِ هم کمک کرده و مانند دو سر یک الاکلنگ می مانند. عدم تعادل این دو ماده علاوه بر به هم ریخته شدن هیدراسیون بدن می تواند فشار خون و انقباضات قلب را نیز تحت تاثیر قرار دهد.


با مراجعه به لینک زیر از وب سایت فن تریکس، با دلایل مصرف روزانه موز بیشتر آشنا شوید.

>>> دلیل مصرف روزانه یک عدد موز <<<


5- بدن همه ی افراد به 8 لیوان آب در طول روز نیاز دارند.

این ادعا مانند این می ماند که بگوییم همه ی افراد به 2,800 کالری در روز نیاز دارند. در حالی که این گونه نیست.

بسته به وزن بدن، میزان فعالیت و دمای بدن، میزان نیاز روزانه هر فرد به آب می تواند ازحدود 2 لیتر تا بیش از 6 لیتر در روز متفاوت باشد. روزهایی که ورزش نمی کنید، دفع آب از بدن خود را ارزیابی کنید. ادرارتان به جای آب بیشتر شبیه لیموناد یا آب سیب است. ادرار بسیار پر رنگ اغلب نشانه ی کم شدن آب بدن یا همان دهیدراته شدن است.

روزی که ورزش می کنید، قبل و بعد از ورزش خودتان را وزن کنید. به ازای هر نیم کیلو وزنی که از دست می دهید به 2.5 تا 3 پیمانه آب نیاز دارید تا بدنتان مجدداً متعادل شود.

🌟5-4-3-2-1🌟 به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

hashie-fantricks دیدگاه نامه فن تریکس (کلیک کنید)

* وارد بحث شوید و دیدگاه هایتان را به اشتراک بگذارید.
* پس از تایید دیدگاه، ارسال پاسخ توسط دیگران، و یا ثبت دیدگاه جدید توسط سایر کاربران در مطالب مورد علاقه خود، ایمیل اطلاع رسانی دریافت کنید.
* با دریافت لایک از سایر کاربران دیدگاه خود را به جایگاه های بالاتر برسانید.
* با ثبت دیدگاه سازنده و مفید، نظر نویسنده مطلب را جهت پین کردن دیدگاهتان جلب کنید.
* تنها با آموزش و یادگیری می توان آینده را ساخت. پس اگر مطلب یا دیدگاه مفیدی در رابطه با این مقاله دارید، حتما در قسمت دیدگاه ها با دوستان خود در میان بگذارید.

hashie-fantricks-2 سلب مسئولیت! مقالات مربوط به بخش سلامتی، پزشکی، زیبایی، روانشناسی، تناسب اندام و ... تنها برای آموزش و افزایش اطلاعات کاربران فارسی زبان گرد آوری شده و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند و مسئولیت صحت توصیه های نقل شده در مطالب بر عهده تیم فن تریکس نمی باشد. اطلاعات بیشتر hashie-fantricks-2
منبع
bicycling




دیدگاه ها

اشتراک در اطلاعیه دیدگاه ها (کلیک کنید)
اطلاع از
guest
آدرس ایمیل شما نزد ما محفوظ بوده و منتشر نخواهد شد.
زنگوله را بزنید تا از تایید دیدگاه خود مطلع شوید.
0 دیدگاه
بازخوردهای درون خطی
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا