تغذیه

مواد غذایی که حتما باید در فریزر نگهداری شوند

مواد غذایی که باید در فریزر نگهداری شوند

همه ی ما اغلب از فریزر برای نگهداری موادی که در فضای گرم قابل نگهداری نیستند استفاده می کنیم. مثل یخ و بستنی. معمولاً مواد غذایی فاسد شدنی، یا موادی که نمی توانیم در مدت زمان کوتاهی مصرف کنیم را نیز برای استفاده ی طولانی مدت در فریزر می گذاریم. فریزرهای همه ی ما پر از گوشت، مرغ، سبزیجات بسته بندی شده یا باقی مانده ی موادی است که امید داریم روزی آن ها را مصرف کنیم. اما این همه ی ماجرا نیست و فریزر فقط برای نگهداری این نوع مواد ساخته نشده است. در واقع برخی مواد غذایی نیز وجود دارند که جایگاهشان فریزر است و در جایی غیر از فریزر نمی توان آن ها را نگهداری کرد.

آشنایی با این مواد برای نگهداری و استفاده ی ایمن و سالم از آن ها اهمیت بسیاری دارد. پس با فن تریکس همراه شوید و اگر تاکنون این مواد را بیرون از فریزر نگهداری کرده اید،از امروز آن ها را به فریزر منتقل کنید.

1- مخمر

1 فریز کردن مواد غذایی که حتما باید فریز شوند

مخمر خشک پودری است که بسیار بیشتر از مدت زمان انقضای خود عمر داشته و فاسد و خراب نمی شود. پودر مخمر فوری یا معمولی اگر در فریزر نگهداری شود تا سه سال عمر داشته و می توان با همان کیفیت و سلامت اولیه از آنها استفاده کرد. اما مخمری که در فریزر نگهداری نشده است، شاید کمی بعد از تاریخ انقضایش خراب و فاسد نشود، اما مطمئنناً کیفیت روز اول را نخواهد داشت. پس بهتر است مخمر را در فریزر نگهداری کرده تا همیشه مثل روز اولش باشد. در واقع فریزر مخمر را به حالت تعلیق در آورده و می توان هر زمان که لازم شد مستقیماً آن را از فریزر در آورده و به آبِ هم دمای محیط اضافه کرد. با این کار مخمر سریعاً فعال شده و عملکرد خود را نشان می دهد.

2- آرد کامل گندم

2 فریز کردن مواد غذایی که حتما باید فریز شوند

آرد کامل گندم سرشار از مواد مغذی و روغن هاست و به همین دلیل بیشتر در معرض فساد و خرابی قرار می گیرد. عمر مفید این نوع آرد کوتاه بوده و تقریباً دو ماه ماندگاری دارد. در حالی که انواع دیگر آرد ها که برای اهداف مختلفی از آن ها استفاده می شود و همچنین آرد های تصفیه شده و بسته بندی موجود در بازار را تا دو سال هم می توان نگهداری کرد.

بنابراین آرد گندم کامل، باید در فریزر نگهداری شود تا علاوه بر کاهش سرعت فساد، از آلودگی ها و آفات نیز در امان بماند. بنابراین از نگهداری این آرد در هر جایی بیرون از فریزر خودداری کرده و سعی کنید آن را در ظرفی درب بسته یا کیسه فریزر زیپ دار ریخته و همیشه در فریزر بگذارید.

3- سبزیجات خانگی

3 فریز کردن مواد غذایی که حتما باید فریز شوند

اگر سبزیجات را به صورت خانگی تهیه می کنید یعنی فرآیند تهیه، شستن، خرد کردن و بسته بندی با خودتان است، میزان و مصرف آن را می توان به راحتی مدیریت کرد. برای مثال سبزیجات مورد نیاز خود را به میزانی تهیه کنید که بتوانید در عرض چند روز آن را مصرف کرده و نیازی به فریز کردن آن نداشته باشد. می توانید تنها زمانی سبزیجات مورد نیاز خود را در فریزر قرار دهید که نتوانید در مدت کوتاهی آن را مصرف کرده و یا آن ها را در فواصل زمانی کوتاه تهیه کنید. به علاوه مدیریت زمان مصرف سبزی های دست ساز حتی زمانی که فریز می شوند نیز آسان است. زیرا از تازگی، کیفیت و نوع سبزی آگاه بوده و می توانید زمان و نوع مصرف آن را مدیریت کنید.

اما سبزیجاتی که به صورت بسته ی آماده از فروشگاه ها خریداری می شود، حتماً باید در فریزر گذاشته شده و به هیچ وجه بیرون فریزر قرار نگیرد، حتی برای ساعاتی کوتاه. زیرا از فرآیند آماده سازی، سلامت و تازگی آن با خبر نبوده و سالم ماندن آن فقط در گرو فریز کردن آن است.

4- پودرهای سوخاری

4 فریز کردن مواد غذایی که حتما باید فریز شوند

اگر چه پودرهای سوخاری ذاتاً از نان کهنه و بیات به دست آمده و تازه و با طراوت نمی باشند، اما مطمئنا دلمان نمی خواهد بیش از چیزی که هست کهنه و بیات شده و بوی نا بگیرد. جلوگیری از این امر نیز در گرو فریز شدن پودرهای سوخاری است. بنابراین اگر می دانید که در مدت زمان بسیار کوتاهی از آن ها استفاده نمی کنید، حتماً آن را در فریزر قرار داده و هر بار به میزان لازم آن را از فریزر خارج کنید. ذوب شدن و یخ زدن مجدد پودر سوخاری، باعث خرابی آن شده و از کیفیتش به شدت می کاهد.

5- رب گوجه فرنگی

5 فریز کردن مواد غذایی که حتما باید فریز شوند

رب گوجه فرنگی از جمله موادی است که در یخچال سریعاً و قبل از مصرف کامل خراب شده و فاسد می شود. حتی زمانی که هیچ گونه کپکی روی آن مشاهده نشود. در واقع مرحله ی کپک، مرحله ی خرابی و فساد بیش از حد رب می باشد. یعنی قبل از کپک، رب کیفیت خود را از دست داده و آلوده به باکتری ها شده است.

بنابراین بهتر است رب را به میزانی که هربار استفاده می کنید بسته بندی کرده و در فریزر بگذارید.

🌟5-4-3-2-1🌟 به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

hashie-fantricks دیدگاه نامه فن تریکس (کلیک کنید)

* وارد بحث شوید و دیدگاه هایتان را به اشتراک بگذارید.
* پس از تایید دیدگاه، ارسال پاسخ توسط دیگران، و یا ثبت دیدگاه جدید توسط سایر کاربران در مطالب مورد علاقه خود، ایمیل اطلاع رسانی دریافت کنید.
* با دریافت لایک از سایر کاربران دیدگاه خود را به جایگاه های بالاتر برسانید.
* با ثبت دیدگاه سازنده و مفید، نظر نویسنده مطلب را جهت پین کردن دیدگاهتان جلب کنید.
* تنها با آموزش و یادگیری می توان آینده را ساخت. پس اگر مطلب یا دیدگاه مفیدی در رابطه با این مقاله دارید، حتما در قسمت دیدگاه ها با دوستان خود در میان بگذارید.

hashie-fantricks-2 سلب مسئولیت! مقالات مربوط به بخش سلامتی، پزشکی، زیبایی، روانشناسی، تناسب اندام و ... تنها برای آموزش و افزایش اطلاعات کاربران فارسی زبان گرد آوری شده و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند و مسئولیت صحت توصیه های نقل شده در مطالب بر عهده تیم فن تریکس نمی باشد. اطلاعات بیشتر hashie-fantricks-2
منبع
thekitchn




دیدگاه ها

اشتراک در اطلاعیه دیدگاه ها (کلیک کنید)
اطلاع از
guest
آدرس ایمیل شما نزد ما محفوظ بوده و منتشر نخواهد شد.
زنگوله را بزنید تا از تایید دیدگاه خود مطلع شوید.
0 دیدگاه
بازخوردهای درون خطی
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا