خانه و کاشانهراهنمای خرید

راهنمای خرید و نقد و بررسی فرش و موکت های پلی استر

الیاف پلی استر و فرش و موکت های تولید شده از آن به دلیل تنوع بالای طرح، رنگ و ظاهری زیبا، سطح بالای مقاومت در برابر لکه، خواص سازگار با محیط زیست و قیمت نسبتاً مقرون به صرفه ای که دارند و سال هاست که محبوب ترین و رایج ترین گزینه بین سازندگان فرش و موکت و حتی مردم شده اند. با این حال هر چیزی در کنار مزایا و نقاط مثبت و جالب توجهی که دارد می تواند نقص، عیب و نقاط ضعف هم داشته باشد. به همین دلیل تصمیم گرفتیم در این مقاله به نقد و بررسی فرش و موکت های پلی استر بپردازیم تا هنگام خرید این نوع فرش نکات مربوط به آن را مد نظر قرار دهید.

پلی استر چیست؟

پلی استر نوعی الیاف کاملاً مصنوعی است که اختراع آن تلاش مشترک بین چندین دانشمند بود. تحقیقات اولیه ی مربوط به آن را فردی به نام Carothers DuPont’s Wallace Hume انجام داد. اما اختراع آن را کنار گذاشت تا بتواند تلاش خود را معطوف به توسعه ی مواد مصنوعی دیگری کند که در آن زمان بیشتر مورد توجه و استفاده بود. یعنی نایلون. بعد از گذشت یک دهه از این موضوع، شیمیدانان بریتانیایی به نام John Rex Whinfield و James Tennant Dickson از تحقیقات وی استفاده کرده و پلی اتیلن ترفتالات (PET) را اختراع کردند. چیزی که امروزه ما آن را به عنوان پلی استر می شناسیم.

1 نقد و بررسی فرش و موکت پلی استر

ویژگی های پلی استر

همان طور که در بالا اشاره شد، پلی استر دارای چندین ویژگی بوده که آن را گزینه ای مناسب برای ساخت فرش و موکت کرده است. ویژگی هایی که می توان گفت نقاط ضعف و قوت پلی استر می باشند.

1- ظاهر

پلی استر به صورت طبیعی و ماهیتاً دارای ظاهری بسیار پر زرق و برق می باشد که آن را تبدیل به فرش و موکت هایی زیبا و بسیار رنگارنگ می کند. اگر یک مقایسه کلی بین فرش های ساخته شده از پلی استر با فرشی از جنس نایلون با طرح و رنگ کاملاً مشابه انجام دهید، متوجه خواهید شد که پلی استر پر زرق و برق تر و با طراوت تر بوده در حالی که فرش نایلونی مات و بی جلا می باشد.

2- مقاوم در برابر لکه

شاید یکی از بزرگترین ویژگی های پلی استر که آن را در میان سایر مواد برای استفاده در فرش و موکت موفق کرده است، مقاومت آن در برابر لکه باشد. بافت پلی استر به گونه ای است که سلول های سازنده ی آن بسیار نزدیک به هم بوده و در نتیجه هیچ گونه فضای خالی برای ورود لکه ها به بافت آن وجود ندارد.

البته منظورمان این نیست که این نوع فرش ها در برابر هر نوع لکه ی چرک و آلودگی نیز مقاوم اند. زیرا وقتی حرف از مقاومت در برابر لکه ی پلی استر به میان می آید مردم نقاط موجود روی فرش که اغلب آلودگی بوده و لکه به حساب نمی آید را، لکه تلقی می کنند. فرق لکه با کثیفی این است که کثیفی از بین رفتنی است اما لکه همیشه باقی می ماند. زیرا موادی که لکه را ایجاد کرده اند به بافت الیاف و فضاهای بین سلولی آن نفوذ کرده و جا خوش می کنند. در مقابل، آلودگی می تواند موادی ناشی از شوینده ها، چربی و یا آلودگی کف پا باشد که روی الیاف پارچه باقی مانده است. این ماده ی باقی مانده مخصوصاً چربی مانند یک آهنربا عمل کرده و خاک و آلودگی ها را به خود جذب می کند و باعث می شود که آلودگی مانند لکه به نظر آمده و شما آن را لکه تلقی کنید.

بنابراین الیاف پلی استر در برابر لکه مقاوم اند نه در برابر آلودگی.


برای اطلاع از “نحوه و چگونگی از بین بردن لکه آلودگی فرش و موکت با شوینده های ارگانیک” به لینک زیر مراجعه کنید.

>>> نحوه رفع لکه آلودگی فرش و موکت با شوینده ارگانیک <<<


3- سازگاری با محیط زیست

اگر چه الیاف مصنوعی به خوبی الیاف طبیعی مانند پشم دوست دار محیط زیست نیستند؛ اما پلی استر در بین دیگر الیاف مصنوعی مانند نایلون، بیشترین سازگاری را با محیط زیست دارد. همچنین مقدار انرژی که برای تولید یک کیلوگرم نایلون مصرف می شود، دو برابر مقدار انرژی لازم برای تولید یک کیلوگرم پلی استر است.

علاوه بر آن پلی استر به راحتی بازیافت می شود. به طوری که به راحتی می توان تمامی فرش ها و موکت های جنس پلی استر را بعد از کهنه شدن به بازیافتی ها فروخته تا مجدداً از آن استفاده کنند. یعنی حتی پس از کهنه شدن این فرش ها نیز خیالمان از بابت آن ها راحت است!

4- طول عمر و دوام

یکی از نقاط ضعف پلی استر این است که مانند نایلون، آکریلیک وپشم که از دیگر انواع فرش ها و موکت ها هستند، با دوام و مقاوم نبوده و طول عمر زیادی ندارد. به همین دلیل استفاده از این نوع فرش ها برای محل های پرتردد خانه یا مکان های عمومی توصیه نمی شود.

البته امروزه به دلیل این که نایلون پرطرفدار نبوده و در درجه ی کمتری نسبت به سایر فرش ها قرار دارد، همچنین زیبایی کمتری نسبت به پلی استر داشته و فرش های پشمی نیز بسیار گران تر از چیزی است که اکثر مردم بتوانند آن را تهیه کنند، انتخاب بین پلی استر و آکریلیک محدود شده است. اگر چه طول عمر و مقاومت آکریلیک بیشتر از پلی استر است، اما هم به دلیل قیمت بالاتر و هم به دلیل پرزدهی بسیار زیاد آن بیشتر مردم از آن استقبال نمی کنند. مخصوصاً افرادی که به آن آلرژی داشته و به پلی استر روی می آورند. به همین دلیل تولید کنندگان سعی در تولید محصولات پلی استر با دوام تری کرده اند و تا حدودی هم توانسته اند مقاومت پلی استر را نسبت به قبل کمی ارتقا دهند، که البته قیمت آن نیز بالا رفته است. با این حال هنوز مقاومت و طول عمر دیگر انواع فرش را ندارند.

بنابراین فرش های پلی استری نیز وجود دارد که نسبت به سایر فرش های پلی استری، از مقاومت و دوام بیشتری برخوردار اند، اما باید هزینه ی بیشتری صرف آن کنید. پس در هنگام خرید دقت کنید.

5- قیمت

از نظر قیمت، پلی استر ارزان ترین نوع فرش در بین انواع دیگر فرش ها است. حتی ارزان تر از نایلون. زیرا هم مواد اولیه و هم نوع تولید آن هزینه ی کمتری نسبت به دیگر انواع فرش ها دارد. به همین دلیل تقریباً با استقبال زیادی مواجه است. چرا که هم پر زرق و برق بوده و هم قیمت کمتری دارد، تنوع در کیفیت، طرح و رنگ آن بسیار زیاد است و خدمات پس از فروش آن مثل تعمیرات نیز با هزینه ی کمتری صورت می گیرد.

همان طور که گفته شد تنها نقطه ضعف این فرش ها آسیب پذیر بودن شدید آن هاست. به طوری که رنگ های آن در شستشو و نور آفتاب و تردد زیاد، از بین رفته و دوام و طول عمر کمی دارد. پس اگر این نوع فرش ها را تهیه می کنید در نظر داشته باشید که آن ها را در پذیرایی و محل های کم تردد پهن کنید.

🌟5-4-3-2-1🌟 به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

hashie-fantricks دیدگاه نامه فن تریکس (کلیک کنید)

* وارد بحث شوید و دیدگاه هایتان را به اشتراک بگذارید.
* پس از تایید دیدگاه، ارسال پاسخ توسط دیگران، و یا ثبت دیدگاه جدید توسط سایر کاربران در مطالب مورد علاقه خود، ایمیل اطلاع رسانی دریافت کنید.
* با دریافت لایک از سایر کاربران دیدگاه خود را به جایگاه های بالاتر برسانید.
* با ثبت دیدگاه سازنده و مفید، نظر نویسنده مطلب را جهت پین کردن دیدگاهتان جلب کنید.
* تنها با آموزش و یادگیری می توان آینده را ساخت. پس اگر مطلب یا دیدگاه مفیدی در رابطه با این مقاله دارید، حتما در قسمت دیدگاه ها با دوستان خود در میان بگذارید.

hashie-fantricks-2 سلب مسئولیت! مقالات مربوط به بخش سلامتی، پزشکی، زیبایی، روانشناسی، تناسب اندام و ... تنها برای آموزش و افزایش اطلاعات کاربران فارسی زبان گرد آوری شده و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند و مسئولیت صحت توصیه های نقل شده در مطالب بر عهده تیم فن تریکس نمی باشد. اطلاعات بیشتر hashie-fantricks-2
منبع
thespruce




دیدگاه ها

اشتراک در اطلاعیه دیدگاه ها (کلیک کنید)
اطلاع از
guest
آدرس ایمیل شما نزد ما محفوظ بوده و منتشر نخواهد شد.
زنگوله را بزنید تا از تایید دیدگاه خود مطلع شوید.
0 دیدگاه
بازخوردهای درون خطی
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا