خانه و کاشانه

4 نشانه کهنه شدن ظروف چدنی و لزوم دور ریختن آن ها

4 نشانه کهنه شدن ظروف چدنی

اکثر خانم ها با تمامی وسایلشان ارتباط برقرار کرده و با آن ها خو می گیرند. از وسایل شخصی گرفته تا وسایل آشپزخانه و قابلمه و حتی قاشق هایشان. مخصوصا اگر این وسایل برایشان با ارزش بوده، کادو گرفته و یا جزء جهیزیه شان باشد، آن ها را تا سال ها نگهداری کرده و همیشه در شستن، خشک کردن و نگهداری اصولی از آن ها نهایت دقت را می کنند. اما همه ی وسایل آشپزخانه عمر یکسانی ندارند و حتی با بهترین مراقبت ها نیز روزی عمر آن ها به سر آمده و تاریخ انقضایشان تمام می شود و باید آن ها را دور ریخت. گفته می شود در بین تمامی وسایل آشپزخانه، ظروف چدنی بیشترین عمر را داشته و اگر به درستی و اصولی از آن ها نگهداری و مراقبت شود، تا ده سال هم می توان از آن ها استفاده کرد. با این حال ظروف چدنی هم روزی کهنه شده و به حدی می رسند که چاره ای جز دور ریختن آن ها نخواهد بود.

1 نشانه های کهنه شدن ظروف چدنی

نشانه های زیر به شما کمک خواهد کرد تا زمان دقیق دور ریختن ظروف چدنیتان را دانسته و از استفاده از ظروف چدنی کهنه که برای سلامتی انسان مضر می باشند، خودداری کنید.

1- ترک خورده باشد.

بسیار کم پیش می آید که ظروف چدنی و در واقع لایه پوششی روی آن، ترک بردارد. این اتفاق در تابه ها بیشتر از قابلمه ها دیده می شود. با این حال اگر ظرف چدنی ترک بردارد، بسیار خطرناک است. زیرا به مرور زمان ترک ها بزرگتر شده و گسترش می یابند و ممکن است موادی را وارد غذا کنند که برای بدن ضرر دارد. پس در صورت وقوع این اتفاق حتما ظرف را دور بیندازید.

2- سوراخ و یا حفره ای در ظرف ایجاد شده باشد.

درست است که ایجاد سوراخ و حفره در ظروف چدنی سخت بوده و کمی غیر معمول است، اما گاهی ممکن است در اثر اصابت جسمی به ظرف چدنی، حفره ای در آن ایجاد شده و سطح آن ناهموار شود. این حفره ها و ناهمواری ها معمولا زمانی روی ظرف چدنی ایجاد می شود که ظرف چدنی زنگ زده و سپس زنگ زدگی آن پاک و برطرف شود. مسلما این ظرف های مرمت شده نیز نمی تواند کارایی یک ظرف سالم را داشته باشند. بنابراین در این مورد نیز باید بدانید که ظرف به دردتان نمی خورد و باید دور انداخته شود. مخصوصا اگر آن را قبلا یکبار ترمیم کرده باشید. زیرا در ترمیم این ظروف از موادی استفاده می شود که خوراکی نبوده و برای بدن مضرند. مثل روغن موتور.

3- پیچ و تاب برداشته و خمیده شده باشد.

ظروف چدنی معمولا بعد از استفاده ی طولانی و در اثر حرارت بسیار بالا خمیده شده و شکل خود را از دست می دهند. به طوری که روی سطحی صاف، به صورت هموار و به طرز صحیحی قرار نگرفته و می لغزند. از نظر بهداشتی و سلامتی این حالت ظرف هیچ مشکلی ندارد، اما اگر به قدری خمیده شده باشد که غذا در آن به راحتی قرار نگرفته و تعادل ظرف را بر هم می زند و مثلا از آن بیرون ریخته می شود، بهتر است آن را با ظرفی جدید تعویض کرده و خطر سوختن و یا ریختن و آتش سوزی را به جان نخرید.

4- کل ظرف با زنگ پوشیده باشد.

همان طور که قبلا گفته شد زنگ زدگی نشانه ای است که به شما می گوید دیگر نباید از این ظرف استفاده کنید. ممکن است با از بین بردن زنگ زدگی دوباره بتوان از ظرف استفاده کرد، اما کیفیت قبل را نخواهد داشت. این ظرف باید دور انداخته شده و ظرفی نو جایگزین شود.

🌟5-4-3-2-1🌟 به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

hashie-fantricks دیدگاه نامه فن تریکس (کلیک کنید)

* وارد بحث شوید و دیدگاه هایتان را به اشتراک بگذارید.
* پس از تایید دیدگاه، ارسال پاسخ توسط دیگران، و یا ثبت دیدگاه جدید توسط سایر کاربران در مطالب مورد علاقه خود، ایمیل اطلاع رسانی دریافت کنید.
* با دریافت لایک از سایر کاربران دیدگاه خود را به جایگاه های بالاتر برسانید.
* با ثبت دیدگاه سازنده و مفید، نظر نویسنده مطلب را جهت پین کردن دیدگاهتان جلب کنید.
* تنها با آموزش و یادگیری می توان آینده را ساخت. پس اگر مطلب یا دیدگاه مفیدی در رابطه با این مقاله دارید، حتما در قسمت دیدگاه ها با دوستان خود در میان بگذارید.

hashie-fantricks-2 سلب مسئولیت! مقالات مربوط به بخش سلامتی، پزشکی، زیبایی، روانشناسی، تناسب اندام و ... تنها برای آموزش و افزایش اطلاعات کاربران فارسی زبان گرد آوری شده و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند و مسئولیت صحت توصیه های نقل شده در مطالب بر عهده تیم فن تریکس نمی باشد. اطلاعات بیشتر hashie-fantricks-2
منبع
thekitchn




دیدگاه ها

اشتراک در اطلاعیه دیدگاه ها (کلیک کنید)
اطلاع از
guest
آدرس ایمیل شما نزد ما محفوظ بوده و منتشر نخواهد شد.
زنگوله را بزنید تا از تایید دیدگاه خود مطلع شوید.
0 دیدگاه
بازخوردهای درون خطی
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا