خانه و کاشانه

چگونه خانه را سریع تمیز و مرتب کنیم؟

تمیز کردن خانه به روش های مختلفی انجام می شود که افراد بسته به نوع تمیز کاری خانه از ترفندهای متفاوتی برای انجام این کار استفاده می کنند.

این بار فن تریکس قصد دارد شما را راهنمایی کرده تا بتوانید در سه مرحله منزل خود را سریعاً تمیز و مرتب کنید. پس با ما همراه باشید.

تقسیم کار کنید.

حرکت و اقدامی انجام دهید که در پی آن تمام هدف شما یعنی تمیز و مرتب کردن منزلتان، سریعاً محقق گردد. اولین اقدامی که در پی رسیدن به این هدف باید انجام شود، این است که افراد خانواده را وادار کنید که گوشه ای از کار را بر عهده بگیرند.

انجام کاری بسیار ساده مانند تمیز کردن کمد لباس هایشان هم تأثیر بسزایی در روند انجام کار خواهد داشت. حتی می توانید از کودک 5 ساله ی خود هم کمک گرفته و از او بخواهید خودکار و مداد رنگی های خود را مرتب کند، پس از او هم غافل نشوید. از دختر خانواده بخواهید کابینت های آشپزخانه را مرتب کرده و گردگیری کند. سعی کنید کارهایی را به آن ها محول کنید که بیشتر مورد علاقه و درخورشان باشد. چرا که اینگونه کمتر از کار طفره می روند.

با کمک گرفتن اعضای خانواده هم سرعت کار بالا می رود و هم اعضای خانواده قدر کارهایی که انجام داده اند را دانسته و کمتر خانه را نامرتب می کنند. اگر بتوانید خانه را قسمت بندی کنید و مرتب کردن هر قسمت را به یک نفر بسپارید، خیلی بهتر بوده و سرعت کار بالا می رود. زیرا افراد در کار همدیگر دخالت نکرده و بر کار خود تمرکز می کنند.

نکته ی دیگری که در مرتب کردن سریع خانه بسیار اهمیت دارد این است که سعی کنید همه ی اعضا به صورت همزمان دست به کار شوید. زیرا روحیه ی مشارکت در منزل مسری بوده و زمانی که یک نفر کار می کند، دیگری نیز ترغیب به انجام کار می شود. از مشورت گرفتن از اعضای خانواده در راستای هدفتان نیز غافل نشوید. شاید بعضی ایده و نظری داشته باشند که بسیار کار ساز باشد. به هر حال اگر کاری به صورت تیمی انجام شود حتماً بازدهی و کیفیت بالاتری خواهد داشت.

زمان بندی کنید.

برای اعضای خانواده زمان مشخص کنید و از آن ها بخواهید در زمان مقرر شده وظیفه ی محول شده به آن ها را انجام دهند. این کار باعث می شود که کمتر بازیگوشی کرده و از زیر کار در نروند. وسایلی که باعث حواس پرتی می شوند را حذف کنید. به طور مثال در حین تمیز کاری منزل تلویزیون را خاموش کنید تا حواستان را پرت نکند و وقتتان را هدر ندهد. پخش آهنگ در حین کار می تواند بسیار انرژی زا باشد؛ اما به شرط اینکه آهنگ ملایم باشد و شما را به رقص و وقت کشی وادار نکند.

از کیسه استفاده کنید.

در هر اتاق سه کیسه قرار دهید. یکی برای آشغال و زباله هایی دور ریختنی. دیگری برای وسایلی که به آن نیاز ندارید ولی دور ریختنی هم نیستند و مثلاً می توانید آن ها را در کارهای دیگری به کار گرفت و کیسه ای هم برای ریختن وسایلی که باید برای آن ها وقت گذاشته و با صبر و حوصله هر کدام را سر جای خود قرار داد.

بهتر است از پلاستیک ها و کیسه های غیر شفاف استفاده کنید و روی هر کدام برچسب بزنید که داخل آن چه چیزی وجود دارد تا مدیریت آن ها آسان تر باشد. سعی کنید وسایل را حدالامکان دسته بندی کرده و در کیسه ها بریزید. مثلاً لباس ها را در یک کیسه و لوازم تحریر، وسایل بسیار ریز و گم شدنی را در کیسه های جداگانه ی دیگری قرار دهید. زیرا مدیریتشان آسان تر بوده و وقت کمتری گرفته می شود. همچنین از گره خوردن و گم شدن وسایل کوچک نیز جلوگیری می شود.

کیسه ها را پنهان کرده و از معرض دید خارج کنید. سپس آن ها را در مکان های مخصوص خود قرار دهید. مثلاً لباس های پدر را درون کمد مخصوص خودش قرار دهید. کیسه ی وسایل مربوط به آشپزخانه را در کابینتی بگذارید. حتی اگر نتوانستید جای مشخصی هم برایشان پیدا کنید، نگران نباشید، فعلاً باید فقط آن ها را از معرض دید خارج کنید. پس هر جایی که فضایی برای نگهداری کیسه هاست را یافته و آن ها را در آنجا بگذارید. فقط باید از شلختگی و بی نظمی دوری کرده و بعد از اینکه روی هر کیسه محتویات درونی را چسباندید، یادداشت کنید که آن را در کجای منزل گذاشته اید؛ تا بعدها مجبور نشوید تمام کیسه ها را بیرون ریخته، خالی کنید و مجدداً خانه را کثیف و نامرتب کنید. پس در مدیریت کردن کیسه ها دقت لازم را داشته باشید.

نکته ی دیگر این است که تمام اتاق را درون کیسه ها خالی نکنید. زیرا شما نمی دانید چه زمانی وقت خواهید داشت که کیسه ها را خالی کرده و آن ها را مدیریت کنید. مسلماً وسایلی هستند که در کوتاه مدت به آن ها نیاز پیدا خواهید کرد. پس به جای انداختن درون کیسه و دور کردن، آن ها در جای خودشان مرتب کنید.

اکنون خانه تمیز و مرتب شده است. سعی کنید اعضای خانواده را تحسین کرده و از آن ها تشکر کنید تا در مراحل بعدی هم بتوانید از آن ها کمک بگیرید. مثلاً چایی درست کرده و در کنار هم میل کنید. برای کودکان کوچک جایزه ای در نظر بگیرید و تشویقشان کنید.

🌟5-4-3-2-1🌟 به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

hashie-fantricks دیدگاه نامه فن تریکس (کلیک کنید)

* وارد بحث شوید و دیدگاه هایتان را به اشتراک بگذارید.
* پس از تایید دیدگاه، ارسال پاسخ توسط دیگران، و یا ثبت دیدگاه جدید توسط سایر کاربران در مطالب مورد علاقه خود، ایمیل اطلاع رسانی دریافت کنید.
* با دریافت لایک از سایر کاربران دیدگاه خود را به جایگاه های بالاتر برسانید.
* با ثبت دیدگاه سازنده و مفید، نظر نویسنده مطلب را جهت پین کردن دیدگاهتان جلب کنید.
* تنها با آموزش و یادگیری می توان آینده را ساخت. پس اگر مطلب یا دیدگاه مفیدی در رابطه با این مقاله دارید، حتما در قسمت دیدگاه ها با دوستان خود در میان بگذارید.

hashie-fantricks-2 سلب مسئولیت! مقالات مربوط به بخش سلامتی، پزشکی، زیبایی، روانشناسی، تناسب اندام و ... تنها برای آموزش و افزایش اطلاعات کاربران فارسی زبان گرد آوری شده و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند و مسئولیت صحت توصیه های نقل شده در مطالب بر عهده تیم فن تریکس نمی باشد. اطلاعات بیشتر hashie-fantricks-2
منبع
realsimple




دیدگاه ها

اشتراک در اطلاعیه دیدگاه ها (کلیک کنید)
اطلاع از
guest
آدرس ایمیل شما نزد ما محفوظ بوده و منتشر نخواهد شد.
زنگوله را بزنید تا از تایید دیدگاه خود مطلع شوید.
1 دیدگاه
محبوب ترین ها
تازه‌ترین ها قدیمی ترین ها
بازخوردهای درون خطی
مشاهده همه دیدگاه ها
محیا

ممنونم بابت راهنماییتون عالی بود

دکمه بازگشت به بالا