فرهنگ و هنر

چگونه به آرشه یک ویولن، کلیوفن یا رُزین بزنیم؟

اگر شما هم از طرفداران هنر و موسیقی هستید حتماً می دانید که ویولن جزء سازهای محبوب در میان افراد است؛ البته  نیازمند دانستن اصول و قواعد خاص خود می باشد. این بار تیم فن تریکس بر تعاریف اولیه ی ویولن و ابزار آن (آرشه) پرداخته است. پس تا پایان مقاله با ما همراه باشید.

از جمله ابزارهایی که برای نوازندگی ویولن لازم است آرشه و کلیفون (رزین) می باشد. آرشه یک چوبی است که به دو سر آن موی دم اسب متصل است و برای نوازندگی و سازهای زهی از آن استفاده می شود. کلیفون نیز یک ماده ی چسبناک برای نوازندگی ویولن با آرشه است. برای کلیفون (کلوفان) زدن به آرشه ی یک ویولنِ نو، باید به آرامی با آرشه و کلیفون کار کرد. زیرا هنوز از آرشه برای نوازندگی های سنگین، استفاده نشده و کلیفون نیز برای حرکت نرم تر آرشه به کار نرفته است. قبل از کلیفون زدنِ آرشه، کلیفون را آماده کنید.

انتخاب کلیفون مناسب برای آرشه ویولن

1- به این نکته توجه کنید که چرا نوازندگان ویولن، از رُزین یا کلیفون استفاده می کنند؟

رُزین، ماده ای تقریباً چسبناک است که برای افزایش اصطکاک بین تارهای آرشه و سیم های ویولن استفاده می شود. کلیفون زدن به تارهای آرشه باعث ارتباط بهتر تارها با سیم های ویولن می شود. به عبارت دیگر، کلیفون سبب می شود که سیم های ویولن تارهای آرشه را گیر بیاندازند. مدت زمان کلیفون زدن به تارهای آرشه، بسته به آب و هوا (سرد یا گرم) و نوع کلیفون، متفاوت است؛ گاهی این کار نیازمند زمان کافی می باشد در حالیکه برخی اوقات سریعاً انجام می شود.

• کلیفون یا رزین، ماده ای است که از پس ‌مانده ی تقطیر تربانتین تصفیه ‌نشده ی شیره درختان (غالباً گونه های خاصی از درختان کاج) و ریشه درختان حاصل می شود.

• برخلاف باورهای قدیمی، تارهای آرشه هیچ گونه قلاب های میکروسکوپی ندارند. در واقع اگر یک آرشه را زیر میکروسکوپ بررسی کنیم می بینیم تارهای آرشه شبیه به نی های مرداب زبری بوده که خودشان اصطکاک کافی در لغزش سیم ها و تولید صدا را ندارند. اما زمانی که بر روی تارهای آرشه کلیفون زده می شوند، اصطکاک لازم برای تولید صدا از سیم های ویلون ایجاد می شود.

2- کلیفون مناسب تهیه کنید.

انواع مختلفی از کلیفون ها وجود دارد که در نوع رنگ ها متنوع هستند؛ مثلاً برخی روشن تر و برخی تیره تر می باشند. بهترین کلیفون، کلیفونی است که در شرایط مختلف نوازندگی بهتر عمل کند. همین امر دلیلی برای این موضوع است که بسیاری از نوازندگان حرفه ای و ماهر، غالباً انواع مختلفی از رزین ها را همراه با خود دارند تا در شرایط متفاوت نوازندگی، نوع مناسبِ آن را استفاده کنند.

• در یک جمع بندی کلی، رزین هایی با رنگ تیره نرم تر بوده و در دمای کم روان تر هستند. می توان گفت کلیفون تیره مناسب آب و هوای سرد است.

• رزین های روشن دقیقاً برعکس رزین های تیره هستند. رزین هایی با رنگ روشن سفت تر بوده و در آب و هوای گرم بهتر عمل می کنند. رزین های روشن، در دماهای بالاتر ذوب می شوند. میزان چسبندگی کلیفون تیره بیشتر از کلیفون روشن است، زیرا کلیفون های تیره نرم تر و روان تر می باشند.

1 نوازندگی با ویولن

3- مطمئن شوید که از رزین مخصوصِ ویلون استفاده می کنید.

استفاده از رزین جدید برای آرشه بستگی به نوع وسیله ای دارد که استفاده می کنید. به طور مثال نمی توانید از رزین یکسانی برای ویولن سِل، ویولن یا گیتار بیس استفاده کنید، زیرا آهنگ و تنِ نوازندگی که می زنید متفاوت است و در صورت ادامه دادن به این کار، آرشه خراب شده و بلا استفاده می گردد. بنابراین می توان نتیجه گرفت که از یک رزین برای انجام چند نوع نوازندگی نمی توان استفاده کرد و باید از رزین مخصوص ویولن استفاده کنید.

2 نوازندگی با ویولن

به کار بردن کلیفون یا رزین

1- آرشه را آماده کنید.

به آرامی پیچ آرشه را بگیرید و موهای اسب سفید رنگی که برای ساخت آرشه از آن استفاده شده است را محکم کنید (البته نه خیلی زیاد). به چوب آرشه یا کمانه نگاه کنید: چوب نباید به سمت پایین یا بالا خم شده باشد. البته توجه داشته باشید که در حالت طبیعی، آرشه باید کمی قوس و انحنا به سمت موهای خود داشته باشد.

3 نوازندگی با ویولن

2- رزین را آماده کنید.

بعد از آماده کردن رزین مناسب، قسمت بیرونی آن را خراش دهید. با استفاده از درب خودکار، سطح رزین را تا جایی خراش دهید که زبر و ناهموار گردد. این کار را به آرامی و با ملایمت انجام دهید تا رزین خراب نشود. پس از آن می توانید رزین را به کار ببرید.

• پیش از شروع کار، دستان خود را بشویید تا کلیفون آلوده نشود. همچنین پس از پایان این مرحله نیز دستان خود را بشویید زیرا دست ها با گرده های کلیفون، چسبناک و کثیف خواهند شد.

4 نوازندگی با ویولن

3- نحوه ی صحیح گرفتن آرشه برای کلیفون زدن را بدانید.

آرشه را طوری نگه دارید که موهای اسب یا همان تارهای آرشه بالای رزین بوده و پاشنه آرشه، مجاور رزین قرار بگیرد.

5 نوازندگی با ویولن

4- کلیفون را روی آرشه بسایید.

این کار ساده است: از پاشنه آرشه شروع کرده و آن را به سمت بالا و سپس مجدداً به سمت پایین حرکت دهید و تکرار کنید. یعنی رزین (کلیفون) را به سمت جلو و عقب تا جایی روی آرشه بمالید که احساس کنید آرشه چسبناک شده و رزین به راحتی روی آن نمی لغزد. این کار را بسیار نرم و با فشار کم انجام دهید؛ زیرا اگر با سرعت زیاد انجام شود ممکن است منجر به شکسته شدن آرشه گردد. گرمای ایجاد شده ناشی از سایش و حرکت رو به جلو و عقب رزین، سبب می شود سطح رزین به اندازه کافی نرم شده و انتقال رزین به موهای آرشه صورت می گیرد.

5- تمام آرشه را کلیفون بزنید.

آرشه را طوری کلیفون بزنیدکه تمام قسمت های تارهای آرشه را بپوشاند. رزین را در فاصله های 5 سانتی متری به سمت جلو و عقب چندین بار حرکت دهید. زمانی که از پوشش کامل یک بخش 5 سانتی متری آرشه مطمئن شدید، به سراغ بخش 5 سانتی متری بعدی بروید.

6 نوازندگی با ویولن‌

تکمیل مراحل قبل (اتمام کار)

1- آرشه را تست کنید.

ویولن را بر روی انحنای شانه خود قرار دهید. آرشه را بالا آورده و روی یکی از سیم های ویولن بگذارید. اطمینان حاصل کنید که آرشه روی هیچ کدام از سیم های دیگر یا روی چوب ویولن کشیده نمی شود. به آرامی آرشه را روی سیم ویولن حرکت دهید و چیزی بنوازید.

• به خاطر داشته باشید، زمانی که در طول حرکت خود، آرشه را روی یک سیم ویولن می کشید، فشاری که از آرشه به ویولن وارد می شود را ثابت نگه دارید. زیرا تغییر در مقدار فشار وارده، سبب تغییر وضوح صدای تولید شده می گردد و باعث می شود برخی نت ها واضح و برخی دیگر نا واضح گردند.

2- صبور باشید.

اگر پس از حرکت آرشه روی ویولن به نتیجه دلخواه خود نرسیدید، صبور باشید. مجدداً کمی رزین به قسمت مورد نظرِ آرشه بزنید؛ اما این بار کمی سریع تر.

• اگر دوباره نت ها واضح نبودند، رزین زدن را تکرار کنید.

3- خرده های رزین را زود به زود از سطح ویولن پاک کنید.

به خاطر داشته باشید که کلیفون یا رزین، ماده ای است که از پس‌ مانده تقطیر تربانتین تصفیه‌ نشده ی شیره درخت حاصل می شود. تربانتین حلال بسیار قوی برای پاک کردن رنگ ها، لاک ها و جلاهاست. بنابراین اگر خرده های رزین به مدت طولانی روی ویولن شما بماند، به دلیل مواد تشکیل دهنده آن می تواند سبب از بین رفتن ویولن شما گردد.

7 نوازندگی با ویولن‌

همچنین می توانید با مراجعه به لینک زیر “طرز استفاده از پیک انگشتی جهت نواختن آلات موسیقی” را بیاموزید.

>>> طرز استفاده از پیک انگشتی جهت نواختن آلات موسیقی <<<

🌟5-4-3-2-1🌟 به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

hashie-fantricks دیدگاه نامه فن تریکس (کلیک کنید)

* وارد بحث شوید و دیدگاه هایتان را به اشتراک بگذارید.
* پس از تایید دیدگاه، ارسال پاسخ توسط دیگران، و یا ثبت دیدگاه جدید توسط سایر کاربران در مطالب مورد علاقه خود، ایمیل اطلاع رسانی دریافت کنید.
* با دریافت لایک از سایر کاربران دیدگاه خود را به جایگاه های بالاتر برسانید.
* با ثبت دیدگاه سازنده و مفید، نظر نویسنده مطلب را جهت پین کردن دیدگاهتان جلب کنید.
* تنها با آموزش و یادگیری می توان آینده را ساخت. پس اگر مطلب یا دیدگاه مفیدی در رابطه با این مقاله دارید، حتما در قسمت دیدگاه ها با دوستان خود در میان بگذارید.

hashie-fantricks-2 سلب مسئولیت! مقالات مربوط به بخش سلامتی، پزشکی، زیبایی، روانشناسی، تناسب اندام و ... تنها برای آموزش و افزایش اطلاعات کاربران فارسی زبان گرد آوری شده و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند و مسئولیت صحت توصیه های نقل شده در مطالب بر عهده تیم فن تریکس نمی باشد. اطلاعات بیشتر hashie-fantricks-2
منبع
wikihow




دیدگاه ها

اشتراک در اطلاعیه دیدگاه ها (کلیک کنید)
اطلاع از
guest
آدرس ایمیل شما نزد ما محفوظ بوده و منتشر نخواهد شد.
زنگوله را بزنید تا از تایید دیدگاه خود مطلع شوید.
5 دیدگاه
محبوب ترین ها
تازه‌ترین ها قدیمی ترین ها
بازخوردهای درون خطی
مشاهده همه دیدگاه ها
Artin

خیلی خوب بود

محمدرضا رجبی

سلام متشکرم چیزهایی خوبی یاد گرفتم

Fabritex

توضیحات شما در خصوص سمغ کلیفون مفید بود اما باید توجه داشت که کلیفون مصنویی هم در بازار وجود دارد ک کارایی طبیعی را ندارد بوی کلیفون در هنگام گرم کردن بوی اسانس کاج است و در حدود ۱۰۰ درجه حرارت سیال می شود.

مهدی

بسیار عالی و کامل.سپاس

وحید

خیلی عالی و کامل بود، تا حالا نمیدونستم. ممنون

دکمه بازگشت به بالا