خانه و کاشانهگل و گیاه

آموزش کاشت و پرورش عدس در گلدان یا باغچه منزل

عدس غذایی مقوی و منبع کم نظیری برای پروتئین به حساب می آید. به علاوه کاشت و نگهداری از آن بسیار ساده است. می توانید از بذر عدس و یا عدس خشک شده مرغوب، برای کاشت عدس استفاده کنید. آن ها را در یک گلدان و یا در باغچه بکارید. دقت داشته باشید که نقطه ای را برای کاشت دانه ها انتخاب کنید که نور و آب کافی به آن ها برسد. اگر خوش شانس باشید ظرف مدت 100 روز دیگر محصول شما قابل برداشت خواهد بود. پس با فن تریکس همراه باشید تا در این زمینه اطلاعات بیشتری کسب کنید.

انتخاب محل کاشت

1- مقداری بذر عدس خریداری کرده و یا عدس را در خانه خشک کنید.

ممکن است پیدا کردن بذر عدس کمی دشوار باشد. شما باید برای خرید آن ها به فروشگاه های مخصوص باغبانی بروید. با این وجود، برای کاشت عدس، دانه های عدس سالم و خشک شده در خانه نیز جوابگو خواهند بود.

1 کاشت و پرورش عدس

2- عدس ها را داخل یک صافی بریزید و با مقداری آب شستشو دهید.

در این میان می توانید عدس های شکسته و تغییر رنگ داده را جدا کنید.

3- دانه ها را در اول بهار در جای تعیین شده بکارید.

عدس در هوای خنک و بهاری فروردین به خوبی رشد خواهد کرد و سپس در هوای گرم تابستانی به رشد کامل خواهد رسید. برای اینکه دانه ها از بین نروند دمای زمین در زمان کاشت آن ها باید حداقل 4 درجه سانتیگراد باشد. اگر بعد از کاشتن دانه ها، موج سرما و یخبندانی از راه رسید نگران نباشید چرا که اکثر جوانه ها آن را به سلامت پشت سر خواهند گذاشت.

اگر می خواهید در ماه های دیگری از سال عدس پرورش دهید، می توانید در فضای بسته نیز این کار را انجام داده، اما توجه داشته باشید که دمای محیط را در حدود 20 درجه سانتیگراد حفظ کنید.

2 کاشت و پرورش عدس

4- نقطه ای با تابش نور کافی انتخاب کنید.

عدس ها چه در گلدان و چه در فضای باغچه امکان رشد مطلوب را دارند، به شرطی که تابش حداکثری نور خورشید را برای آن ها مهیا کنید. پس دقت داشته باشید که عدس ها را کنار درختان بلندی که روی آن ها سایه می اندازند نکارید. همچنین توجه داشته باشید که خاک همیشه مرطوب باشد. ولی خاک را غرق آب نکنید چرا که جوانه ها فاسد خواهند شد.

اگر عدس ها را داخل گلدان می کارید، گلدانی را برای این کار انتخاب کنید که عمق آن حداقل 20 سانتیمتر باشد تا امکان رشد کامل جوانه ها فراهم شود.

اگر نگران اسیدی یا قلیابی بودن بیش از حد خاک خود هستید، یک تست سریع (PH) از فروشگاه باغبانی تهیه کنید. عدس ها در محیطی با PH بین 6 تا 6.5 رشد بهتری خواهند داشت.

PH شاخصی است که میزان اسیدی یا بازی بودن مواد را مشخص می‌کند.

3 کاشت و پرورش عدس


برای اطلاع از چگونگی تست خاک به لینک زیر از وب سایت فن تریکس مراجعه کنید.

>>> چگونه خودمان از هر جهت مناسب بودن خاک را آزمایش کنیم؟ <<<


کاشت عدس ها

1- دانه های عدس را سم پاشی کنید.

قبل از اینکه عدس ها را بکارید، آن ها را با اسپری مخصوص تقویت و سم پاشی کنید. اینکار باعث می شود جوانه ها در مقابل شرایط محیطی مقاوم تر شوند و همچنین محصول بیشتری بدهند.

4 کاشت و پرورش عدس

2- عدس ها را در عمق 3 سانتیمتری یا بیشتر بکارید.

اگر خاک باغچه ی شما مرغوب و مرطوب است عدس ها را در عمق 3 سانتیمتری بکارید. اما اگر سطح خاک باغچه خشک است، عدس ها را می توانید در عمق بیشتری بکارید اما توجه داشته باشید که این عمق نباید از حدود 7 سانتیمتر بیشتر شود چرا که دانه ها قادر به جوانه زدن نخواهند بود.

5 کاشت و پرورش عدس

3- عدس ها را با چینش مناسب بکارید.

اگر عدس ها را داخل گلدان می کارید، آن ها را با فاصله های حدود 3 سانتیمتری از هم بکارید. اگر آن ها را در چند ردیف می کارید، فاصله ی بین هر دو ردیف باید حدود 15 سانتیمتر باشد.

6 کاشت و پرورش عدس

محافظت از عدس ها

1- یک قاب نگهدارنده ی عمودی برای رشد عمودی عدس ها آماده کنید.

عدس های رسیده می توانند تا حدود 70 سانتیمتر قد بکشند. اما اگر بیافتند گل ها و شکوفه هایشان می ریزد و دیگر محصول نخواهند داد. لذا یک قاب نگهدارنده برای عدس ها در نظر بگیرید تا آن ها را از خطر افتادن حفظ کنند.

برای اینکه بتوانید یک قاب سریع بسازید، تعدادی الوار نازک و بلند را داخل خاک، مجاور عدس ها فرو کرده و سپس ساقه عدس ها را با یک نخ به آن ها ببندید. می توانید خود الوار ها را هم با یک طناب به یکدیگر ببندید تا قاب پایدارتری داشته باشید.

7 کاشت و پرورش عدس

2- عدس ها را دو بار در هفته آبیاری کنید.

مانند هر گیاهی، عدس ها به آب کافی احتیاج دارند، اما زمانی بهتر رشد خواهند کرد که در حد مرطوب ماندن خاک به آن ها آب بدهید. اگر خاک را با انگشت خود فشار دهید باید به راحتی فشرده شود، اما نباید هیچ آبی داخل فرو رفتگی جمع شود.

8 کاشت و پرورش عدس

3- خاک محل کاشت عدس ها را از علف های هرز پاکسازی کنید.

عدس ها در مقابل علف های هرز بسیار آسیب پذیر بوده و به راحتی مغلوب آن ها خواهند شد. بنابراین لازم است هر هفته زمانی را به چیدن و حذف علف های هرز باغچه یا گلدانتان اختصاص دهید. همچنین اگر متوجه تماس دو ساقه شدید سعی کنید آن ها را به شکلی هرس کنید که در تماس با هم نباشند، تا هنگام برداشت محصول راحت باشید.

گردش هوای بیشتر باعث کاهش احتمال رشد قارچ در خاک راکد درون گلدان خواهد شد. پس تا جایی که می توانید تهویه مناسبی برای عدس ها فراهم کنید.

9 کاشت و پرورش عدس

4- عدس ها را از گزند هرگونه آفت حفظ کنید.

حشرات مختلف به خصوص شته ها ممکن است روی عدس ها بنشینند و آن ها را بخورند. اگر متوجه وجود چنین حشراتی شدید، مقداری آب روی آن ها اسپری کرده تا از روی گیاهان بلند شوند. اگر مشاهده کردید یکی از عدس ها آلوده شده است سریعاً آن را درآورده و دور بیاندازید.

در صورتی که متوجه شدید حیوانات خانگی عدس های داخل باغچه را زیر پا له می کنند یا آن ها را می خورند، دور باغچه را فنس کشی کنید.

10 کاشت و پرورش عدس

5- عدس ها را بین 80 تا 100 روز پس از زمان کاشت، برداشت کنید.

زمانی که پوسته ی تحتانی عدس ها حالتی ترد پیدا کرده و با تکان دادن گیاه می لرزد، وقت آن رسیده که عدس ها را برداشت کنید. در این حالت پوسته ی عدس ها به رنگ قهوه ای مایل به زرد خواهد بود. ساقه ها را از پایین ترین قسمت ببرید و جمع کنید. سپس پوسته ها را جدا کرده و عدس ها را جمع آوری کنید. قبل از شستن عدس ها دقایقی صبر کنید تا در معرض هوا خشک شوند.

می توانید عدس ها را تا زمان مصرف در ظرفی دربسته نگهداری کنید.

11 کاشت و پرورش عدس

همچنین با مطالعه مقاله زیر از وب سایت فن تریکس با نحوه کاشت و پرورش گل کلماتیس در گلدان آشنا شوید.

>>> آموزش کاشت و پرورش گل کلماتیس در گلدان <<<

🌟5-4-3-2-1🌟 به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

hashie-fantricks دیدگاه نامه فن تریکس (کلیک کنید)

* وارد بحث شوید و دیدگاه هایتان را به اشتراک بگذارید.
* پس از تایید دیدگاه، ارسال پاسخ توسط دیگران، و یا ثبت دیدگاه جدید توسط سایر کاربران در مطالب مورد علاقه خود، ایمیل اطلاع رسانی دریافت کنید.
* با دریافت لایک از سایر کاربران دیدگاه خود را به جایگاه های بالاتر برسانید.
* با ثبت دیدگاه سازنده و مفید، نظر نویسنده مطلب را جهت پین کردن دیدگاهتان جلب کنید.
* تنها با آموزش و یادگیری می توان آینده را ساخت. پس اگر مطلب یا دیدگاه مفیدی در رابطه با این مقاله دارید، حتما در قسمت دیدگاه ها با دوستان خود در میان بگذارید.

hashie-fantricks-2 سلب مسئولیت! مقالات مربوط به بخش سلامتی، پزشکی، زیبایی، روانشناسی، تناسب اندام و ... تنها برای آموزش و افزایش اطلاعات کاربران فارسی زبان گرد آوری شده و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند و مسئولیت صحت توصیه های نقل شده در مطالب بر عهده تیم فن تریکس نمی باشد. اطلاعات بیشتر hashie-fantricks-2
منبع
wikihow




دیدگاه ها

اشتراک در اطلاعیه دیدگاه ها (کلیک کنید)
اطلاع از
guest
آدرس ایمیل شما نزد ما محفوظ بوده و منتشر نخواهد شد.
زنگوله را بزنید تا از تایید دیدگاه خود مطلع شوید.
4 دیدگاه
محبوب ترین ها
تازه‌ترین ها قدیمی ترین ها
بازخوردهای درون خطی
مشاهده همه دیدگاه ها
محیا

ممنونم بابت راهنماییتون عالی بود

کوثر رضایی تبار

مرسی از این مطالب خوبتون واقعاً خوب بودن خیلی بهره بردم ممنونم

ناشناس

عدس باید روی خاک کاشته بشه؟من الان عدسم جوونه زده قبل از کاشت

کاربر ناشناس

منم نمیدونم

دکمه بازگشت به بالا