تغذیهسلامت

معرفی مواد غذایی مناسب جهت پیشگیری از بیماری در فصل زمستان

پیشگیری از سرماخوردگی در زمستان

فین فین کردن، عطسه کردن و علائمی نظیر این بدین معنی بوده که شما در فصلی از سال قرار دارید که روزها کوتاه تر شده و هوا سردتر می شود. در نتیجه خطر ابتلا به یک مریضی ناخوشایند مثل سرماخوردگی افزایش میابد. اما نگران نباشید! چرا که با مصرف برخی از مواد غذایی خاص و مغذی می توانید سیستم ایمنی بدن خود را افزایش داده و برای مبارزه با هرگونه ویروسی آماده شوید.

کلید سلامتی شما تنها در ایجاد تغییراتی در نوع تغذیه روزانه شما است. اگر چه خوردن همه نوع مواد غذایی برای دریافت ویتامین ها، مواد معدنی و سایر مواد مغذی بسیار حائز اهمیت بوده و باید به تمامی گروه های غذایی از جمله میوه ها، سبزیجات و پروتئین ها توجه شود، اما در فصل سرد سال که خطر ابتلا به بیماری ها بیش از هر زمان دیگری است، این مواد غذایی را تا جایی که می توانید مصرف کنید.

ماست و چای کامبوجا

1 پیشگیری از سرماخوردگی در زمستان

پروبیوتیک ها، نوعی باکتری های مفیدی هستند که از روده تغذیه کرده و برای سلامتی بدن بسیار ارزشمندند. در حقیقت، بسیاری از باکتری های بدن به این دلیل که برای سلامت بدن مهم می باشند، بعضی از دانشمندان آنها را “مغز دوم” نامیده اند.

بر اساس یک مطالعه منتشر شده در مجله تغذیه بریتانیا، پروبیوتیک ها در کاهش نشانه های سرماخوردگی بسیار سریع عمل می کنند. محققان تقریباً به 200 دانش آموز به مدت 12 هفته یک مکمل پروبیوتیک دادند و دریافتند که در بین همه ی دانش آموزانی که به طور همزمان با شدتی مشابه به سرماخوردگی مبتلا بودند، دانش آموزانی که پروبیوتیک ها را دریافت کردند، نسبت به دیگر دانش آموزان مدت زمان کمتری با علائم سرماخوردگی چون گرفتگی بینی و گلودرد دست و پنجه نرم کردند.
علائم سرماخوردگی نیز در این دانش آموزان 34 درصد کمتر از دیگران بود و این به این خاطر است که احتمالاً پروبیوتیک ها واکنش سیستم ایمنی بدن به ویروس ها را تغییر داده و علائم را بهبود بخشیده است.

البته در این باره هنوز مطالعات زیادی باید صورت گیرد. با این حال توصیه می شود در فصول سرد سال خوراکی هایی که تخمیر یافته هستند، مانند ماست، کفیر، کامبوچا و کلم ترش را حداقل یک بار در روز مصرف کنید. زیرا این مواد دارای انواع باکتری های مفید می باشند.

زرده ی تخم مرغ، ماهی سالمون و شیر

2 پیشگیری از سرماخوردگی در زمستان

اکثر ما ویتامین D کافی دریافت نمی کنیم که مشکلی بسیار بزرگ است. چرا که ویتامین D به رشد استخوان ها کمک و ماهیچه ها را قوی می کند. همچنین دستگاه تناسلی را سالم نگه می دارد. به علاوه تحقیقات نشان می دهد که ویتامین D کافی در بدن می تواند خطر ابتلا به عفونت های تنفسی، گلو درد و تب را بسیار کاهش دهد. پزشکان توصیه می کنند حداقل 600 واحد بین المللی (IU) ویتامین D در روز باید به بدن برسد.

بهترین راه برای به دست آوردن ویتامین D کافی قرار گرفتن در معرض خورشید است. اما این کار چندان آسان نیست چرا که در فصل زمستان هم روزها کوتاه بوده و هم استفاده از کرم ضد آفتاب این شانس را از بین می برد.

بنابراین رژیم غذایی را باید تنظیم کرد. گرچه دریافت ویتامین D از طریق غذا ها بسیار دشوار بوده، اما خوردن غذاهایی مثل زرده ی تخم مرغ، شیر، آب پرتقال، ماهی پرچرب مثل سالمون و ماست می توانند کمک کننده باشند. مکمل های ویتامین D هم مفید هستند اما اگر قصد استفاده از آن ها را دارید حتماً ابتدا با پزشک مشورت کنید.

پودر کاکائو و انار

3 پیشگیری از سرماخوردگی در زمستان

پلی فنول ها آنتی اکسیدان های قدرتمندی هستند که توانایی مبارزه با آسیب سلولی را داشته و در بسیاری از غذاهای رایج مانند پودر کاکائو، گیاهان خشک شده و انواع توت های تیره مانند زغال اخته و انار به وفور یافت می شوند.

اما چگونه ما را از بیماری در طول زمستان حفظ می کنند؟ تجزیه و تحلیلی در این زمینه نشان داده که پلی فنل های موجود در کاکائو احتمالاً بر روی سلول های T تاثیر مثبتی دارد و به حفظ عملکرد سیستم ایمنی بدن کمک می کنند.

مطالعات نشان می دهد که آب انار نیز بیشترین غلظت پلی فنول ها در مقایسه با دیگر میوه ها را دارد.

زنجبیل

4 پیشگیری از سرماخوردگی در زمستان

زنجبیل از طریق فعال سازی سلول های T که قادر به از بین بردن سلول های آلوده هستند، از سیستم دفاعی بدن حمایت می کند. همچنین با التهابات مبارزه کرده و باعث ایجاد حس خوب در تمام سال می شود.

زنجبیل همچنین حاوی ترکیبات آنتی اکسیدانی چون فیتوکمیکال، شوگاول و جینگرول بوده که به تحریک گردش خون کمک و سینوس ها را باز می کند.
زنجبیل را هم می توانید به صورت دم نوش تهیه کرده و هم یک تکه از آن را در غذا و نوشیدنی مورد علاقه تان انداخته و نوش جان کنید.

پرتقال، توت فرنگی و فلفل دلمه

5 پیشگیری از سرماخوردگی در زمستان

همه ی ما دیده ایم که تا فردی کوچکترین احساس سرماخوردگی می کند همه خوردن پرتقال را به دلیل داشتن ویتامین C توصیه می کنند. تحقیقات نشان می دهد که ویتامین C به اندازه ای قدرتمند نیست که بتواند به طور کامل جلوی بروز سرماخوردگی را بگیرد، اما می تواند به مبارزه با عفونت ها کمک کرده و مدت زمان علائم سرماخوردگی را کاهش دهد. البته اگر به مقدار زیادی مصرف شود. توصیه می شود حداقل 90 میلی گرم و حداکثر 2000 میلی گرم ویتامین C در روز دریافت شود.

در کنار پرتقال، دیگر مرکبات مانند کیوی و گریپ فروت و همچنین توت فرنگی، فلفل دلمه و اسفناج نیز منبع عالی از ویتامین سی می باشند.

در پایان در کنار تمام خوراکی های مفید که شما را در طول زمستان از بیماری ها و علی الخصوص سرماخوردگی مصون می دارند، خواب را فراموش نکنید.

سلامتی انسان به چیزهایی بیش از تغذیه بستگی دارد. تا جایی که اگر به اندازه ی کافی نخوابید خطر ابتلا به عفونت ها را تا حد زیادی افزایش داده اید. یک مطالعه در سال 2015 که در مجله Sleep منتشر شد، نشان داد که احتمال ابتلا به سرماخوردگی رابطه ی بسیار زیادی به میزان خواب دارد. افرادی در طول شبانه روز کمتر از 5 ساعت می خوابند، احتمال مریض شدنشان در مواجهه با ویروس سرماخوردگی تا 45 درصد افزایش می یابد. این در حالی است که کسانی که بیش از 7 ساعت در شبانه روز خواب مفید دارند این آمار تا 17 درصد در آن ها کاهش میابد.

همچنین برای تسکین گلو درد در دوران سرما خوردگی می توانید از دهانشویه استفاده کنید. لینک زیر از وب سایت فن تریکس مراحل و دستور العمل استفاده از آن را به شما آموزش می دهد.

>>> روش تسکین گلو درد و سرما خوردگی با دهانشویه <<< 

🌟5-4-3-2-1🌟 به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

hashie-fantricks دیدگاه نامه فن تریکس (کلیک کنید)

* وارد بحث شوید و دیدگاه هایتان را به اشتراک بگذارید.
* پس از تایید دیدگاه، ارسال پاسخ توسط دیگران، و یا ثبت دیدگاه جدید توسط سایر کاربران در مطالب مورد علاقه خود، ایمیل اطلاع رسانی دریافت کنید.
* با دریافت لایک از سایر کاربران دیدگاه خود را به جایگاه های بالاتر برسانید.
* با ثبت دیدگاه سازنده و مفید، نظر نویسنده مطلب را جهت پین کردن دیدگاهتان جلب کنید.
* تنها با آموزش و یادگیری می توان آینده را ساخت. پس اگر مطلب یا دیدگاه مفیدی در رابطه با این مقاله دارید، حتما در قسمت دیدگاه ها با دوستان خود در میان بگذارید.

hashie-fantricks-2 سلب مسئولیت! مقالات مربوط به بخش سلامتی، پزشکی، زیبایی، روانشناسی، تناسب اندام و ... تنها برای آموزش و افزایش اطلاعات کاربران فارسی زبان گرد آوری شده و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند و مسئولیت صحت توصیه های نقل شده در مطالب بر عهده تیم فن تریکس نمی باشد. اطلاعات بیشتر hashie-fantricks-2




دیدگاه ها

اشتراک در اطلاعیه دیدگاه ها (کلیک کنید)
اطلاع از
guest
آدرس ایمیل شما نزد ما محفوظ بوده و منتشر نخواهد شد.
زنگوله را بزنید تا از تایید دیدگاه خود مطلع شوید.
0 دیدگاه
بازخوردهای درون خطی
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا