گل و گیاه

برای گل دادن کاکتوس عید پاک چه باید کرد؟

کاکتوس عید پاک که به نام های Hatiora یا Rhipsalidopsis gaertneri نیز معروف است. از خانواده ی کاکتوس کریسمس و کاکتوس ارکیده می باشد. این سه نوع کاکتوس آنقدر شبیه به هم هستند که تشخیص دادن آن ها از یکدیگر بسیار سخت می باشد. اغلبِ باغبانان کاکتوس عید پاک و کاکتوس کریسمس را یکی می دانند. با این حال، شاید ظاهرا شبیه هم باشند، اما در زمان گل دهی و نحوه ی رشد این گونه های مختلف کاکتوس تفاوت های زیادی وجود دارد. در اینجا فقط به کاکتوس عید پاک پرداخته و روش هایی را جهت گل دهی آن آموزش می دهیم. با ما همراه شوید.

نحوه شناسایی آن ها

– کاکتوس عید پاک (Easter cactus) برخلاف شباهت بسیار زیادی که به کاکتوس کریسمس (Christmas cactus) دارد، در بهار گل داده و در ماه های فروردین و اردیبهشت به صورت گیاهی گل دار به فروش می رسد. در صورتی که زمان گل دهی کاکتوس کریسمس در فصل زمستان می باشد. همچنین کاکتوس عید پاک بر عکس کاکتوس کریسمس که برگ های کوتاه و دندانه دار یا موج دار دارد، دارای برگ های دراز و مسطح است. به علاوه گل های آن هم نسبت به گونه های مشابه بازتر می باشد.

– کاکتوس ارکیده (Epiphyllum) معمولا از کاکتوس عید پاک قوی تر و بزرگتر بوده و گیاهی پیوندی از دیگر گونه های کاکتوس می باشد. این گیاه هم در بهار و هم در تابستان گل می دهد. برگ های کاکتوس ارکیده بلند و چین دار بوده ولی کاکتوس کریسمس کوتاه و دندانه دار است که هر دو با برگ های کاکتوس عید پاک فرق دارند.

– برای آشنایی بیشتر می توانید نام های انگلیسی گل ها را جستجو کرده و تصاویرشان را با هم مقایسه کنید. تا کاملا متوجه نوع گونه ی کاکتوس خود شوید.

گل دهی کاکتوس عید پاک

1- بهتر است گیاهی تازه در گلدانی جدید پروش دهید. تا از اول کار مراقبت و پرورش آن به عهده ی خودتان بوده و از گل دهی آن مطمئن باشید. پس 2 تا 4 عدد از برگ های کاکتوس که با اتصالی ظریف به یکدیگر متصل می باشند را جدا کنید.

1 گل دهی کاکتوس عید پاک

2- اجازه دهید این دو برگ جدا شده کاملا خشک و سفت شوند و رنگ انتهای برگشان یعنی قسمتی که از شاخه ی اصلی جدا شده است از قهوه ای به سیاه تغییر رنگ دهد. این کار حدود 24 تا 48 ساعت زمان لازم دارد.

2 گل دهی کاکتوس عید پاک

3- بعد از گذشت زمان، دو برگ را در گلدانی که حاوی خاک پرلیت مرطوب می باشد، بگذارید. گیاه در عرض یک تا دو ماه ریشه می کند.

3 گل دهی کاکتوس عید پاک

4- حال باید برای کاکتوس مکانی مناسب فراهم کنید. کاکتوس عید پاک زمانی تصمیم به گل دهی می گیرد که حدود 10 تا 14 هفته در مکانی خنک و تاریک قرار داشته باشد. یعنی در واقع ساعات شب و تاریکی باید بسیار طولانی تر از ساعات روز و روشنایی باشد. گیاه باید روزی 14 تا 16 ساعت تاریکی را تجربه کند. در این گونه ی گیاهی، معمولا حوالی ماه های اسفند و فروردین جوانه های گل پدیدار می شوند.

5- گیاه را در مکانی با نور غیر مستقیم قرار دهید، که خنک بوده ولی خشک نباشد. خشکی هوا باعث تغییر ناگهانی دمای هوا شده که برای گیاه مضر است. پس هرگز گیاه را پشت در یا پنجره یا کنار وسایل گرمایشی و الکتریکی داغ قرار ندهید. اگر گیاه بیش از حد گرم شود، هرگز گل نخواهد داد. دمای خنکی بین 7 تا 12 درجه ی سانتی گراد برای شکل گیری جوانه ی گل مناسب است.

6- مراقبت را به گونه ای که گفته شد ادامه دهید. یعنی ساعات تاریکی گیاه را افزایش دهید. هر گونه روشنایی در محیط اطراف گل، باعث ایجاد اختلال در فرآیند گل دهی گیاه شده و مجبور خواهید بود مراحل را دوباره از سر بگیرید. بنابراین به هر شکلی که می توانید مثل قرار دادن جعبه، پلاستیک یا گلدانی بلندتر (هیچ روزنه ای نداشته باشد) روی گیاه، 14 تا 16 ساعت تاریکی را برای گیاه ایجاد کنید. توجه داشته باشید که هر نوع روشنایی از نور خورشید گرفته تا لامپ و یا حتی شمع در فرآیند گل دهی گیاه اختلال ایجاد می کند.

4 گل دهی کاکتوس عید پاک

7- برای اطمینان از مناسب بودن شرایط تاریکی گیاه، در ساعت 4 بعد از ظهر کاوری را روی گیاه کشیده و اجازه دهید تا صبح روز بعد روی آن بماند. صبح کاور را بردارید. البته در زمان های دیگری هم می توانید 14 تا 16 ساعت تاریکی را برای گیاه ایجاد کنید و حتما لازم نیست مانند زمانی که برایتان مثال زدیم، عمل کنید.

5 گل دهی کاکتوس عید پاک

8- به دنبال یافتن جوانه ها باشید. در نوک ساقه ها، نقاطی متورم با رنگی متفاوت ایجاد می شود. این برآمدگی ها همان جوانه های گل هستند. زمانی که این اتفاق افتاد، فرآیند گفته شده جهت جوانه زدن گل ها را متوقف کرده و اجازه دهید گل ها رشد کنند و از آنها لذت ببرید. توجه داشته باشید که اگر با شرایط نگهداری گفته شده، کاکتوس به گل ننشست، یعنی گیاه در معرض روشنایی زیادی بوده یا دما برای کاکتوس بسیار بالاست.

– تغییر ناگهانی در دمای گیاه ایجاد نکرده و گیاه را زیاد جا به جا نکنید. تغییر ناگهانی دما جوانه ها را قبل از باز شدن از بین خواهد برد. آب ندادن به گیاه و هوای خشک نیز باعث از بین رفتن جوانه ها خواهد شد.

6 گل دهی کاکتوس عید پاک

9- از گل های گیاه برای یک ماه یا حتی بیشتر لذت ببرید. هنگامی که گل های گیاه بعد از باز شدن و به سر آمدن عمر آنها خشک شدند، حتما آن ها را جدا کنید و اجازه ندهید تبدیل به میوه شوند. زیرا از انرژی و قوت گیاه کاسته و در فصل بعدی گل دهی، گل های کمتر و ضعیف تری را تولید خواهد کرد.

10- بعد از اتمام دوره ی گل دهی، یک ماه به گیاه استراحت دهید. آب کمی به گیاه داده و آن را تحت شرایط گفته شده بارور نکنید. گل دهی انرژی زیادی را از گل میگیرد و لازم است که یک ماهی را استراحت کرده و قوت بگیرد. اگر این یک ماه استراحت را نداشته باشد، برای سال های متوالی گل نخواهد داد.

– توجه داشته باشید که در این یک ماه استراحت، هرگز به گل آب زیادی ندهید. زیرا گل در حال رشد نیست و به آب زیادی احتیاج ندارد. اجازه دهید خاک گیاه به اندازه ی یک انگشت خشک شده و بعد به گیاه آب بدهید.

7 گل دهی کاکتوس عید پاک

اگر تیغ های کاکتوس در لباس یا پوست شما گیر کرده و باعث ناراحتی شما شده، می توانید با مطالعه لینک زیر از وب سایت فن تریکس به راحتی آنها را خارج کنید.

>>> چگونگی خارج کردن تیغ کاکتوس از بدن <<<

🌟5-4-3-2-1🌟 به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

hashie-fantricks دیدگاه نامه فن تریکس (کلیک کنید)

* وارد بحث شوید و دیدگاه هایتان را به اشتراک بگذارید.
* پس از تایید دیدگاه، ارسال پاسخ توسط دیگران، و یا ثبت دیدگاه جدید توسط سایر کاربران در مطالب مورد علاقه خود، ایمیل اطلاع رسانی دریافت کنید.
* با دریافت لایک از سایر کاربران دیدگاه خود را به جایگاه های بالاتر برسانید.
* با ثبت دیدگاه سازنده و مفید، نظر نویسنده مطلب را جهت پین کردن دیدگاهتان جلب کنید.
* تنها با آموزش و یادگیری می توان آینده را ساخت. پس اگر مطلب یا دیدگاه مفیدی در رابطه با این مقاله دارید، حتما در قسمت دیدگاه ها با دوستان خود در میان بگذارید.

hashie-fantricks-2 سلب مسئولیت! مقالات مربوط به بخش سلامتی، پزشکی، زیبایی، روانشناسی، تناسب اندام و ... تنها برای آموزش و افزایش اطلاعات کاربران فارسی زبان گرد آوری شده و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند و مسئولیت صحت توصیه های نقل شده در مطالب بر عهده تیم فن تریکس نمی باشد. اطلاعات بیشتر hashie-fantricks-2




دیدگاه ها

اشتراک در اطلاعیه دیدگاه ها (کلیک کنید)
اطلاع از
guest
آدرس ایمیل شما نزد ما محفوظ بوده و منتشر نخواهد شد.
زنگوله را بزنید تا از تایید دیدگاه خود مطلع شوید.
0 دیدگاه
بازخوردهای درون خطی
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا