تغذیهگل و گیاه

چگونه گل یوکا یا زنگوله ای را به صورت خوراکی مصرف کنیم؟

گل یوکا Yucca را که با نام گل زنگوله ای نیز می شناسند، گیاهی است دارای برگ های کشیده، نوک تیز و سبز رنگ. این گیاه هر چند سال یکبار گل داده و تمامی قسمت های گل به جز ساقه های سفت و چوبی آن قابل خوردن است. اغلب مردم به خاطر خواص فوق العاده و البته طعم بسیار عالی که دارد، به عنوان چاشنی برای سالاد، سوپ و دیگر غذاها، از آن استفاده می کنند. مصرف گل های یوکا به صورت خام نیز امکان پذیر بوده که در ادامه به نحوه ی مصرف آن اشاره خواهیم کرد.

برای تهیه ی گل ها یوکا:

1- گل ها را در زمان مناسب برداشت کنید.

برداشت گل جهت مصارف خوراکی، زمان بندی حرف اول را می زند. گل های پیر مزه ای تلخ و ناخوشایندی دارند. برای اینکه گل ها بهترین طعم را داشته باشند، دو تا سه روز اول پس از باز شدن، باید گل ها را برداشت کنید. گل های تازه ی یوکا طعم ملایم و شیرینی داشته که شبیه مارچوبه یا کنگر فرنگی است.

– قبل از کندن گل های گیاه، بهتر است یکی از آن ها را تست کرده و اگر طعم آن ها قابل قبول بود، همه ی گل ها را برداشت کنید. اینگونه وقت خود را برای گل های تلخ هدر نمی دهید.

1 نحوه مصرف گل یوکا به صورت خوراکی

2- از نظر وجود حشرات، گل ها را چک کرده و در صورت وجود، آن ها را از بین ببرید.

یوکا عطر و طعم شیرین و جذابی برای حشرات داشته و آن ها را جذب می کند. به خصوص برای مورچه ها که شهد آن را بسیار دوست دارند. ممکن است برخی حشرات در آن تخم گذاری کرده باشند که این گل ها را به هیچ وجه نباید بخورید.

2 نحوه مصرف گل یوکا به صورت خوراکی

3- گل ها را شسته، وسط آن را در آورید و دور بریزید.

گل ها را تکان داده تا حشراتی که ممکن است در آن باشد و با چشم دیده نشود، به صورت کامل از بین بروند. سپس گل ها را به صورت کامل در لگن آب بشویید. بعد از آن، وسط همه ی گل ها یعنی پرچم و مادگی را جدا کرده و دور بریزید، زیرا طعم تلخی دارند.

برای مصرف گل ها به صورت خام:

1- گل های یوکا را در سالاد مخلوط کنید.

یکی از رایج ترین روش های مصرف گل یوکا ، استفاده از آن در سالاد است. طعم شیرین آن شبیه مارچوبه یا کنگر فرنگی بوده و با انواع سبزیجات سازگاری دارد. رنگ سفید و جذاب آن ها در سالاد، ظاهر سالاد را زیباتر می کند. هم می توانید آن ها را در سالاد مخلوط کرده و هم برای تزئین روی سالاد از آن ها استفاده کنید.

2- تزئین نوشیدنی ها

گل های یوکا برای تزئین رویه ی نوشیدنی ها نیز گزینه ی بسیار خوبی هستند؛ چرا که هم شکل و رنگی زیبا و هم عطری دلنشین دارند. می توانید آن را داخل لیوان و کنار نی و قطعات میوه گذاشته و یا گل ها را داخل قالب های یخ قرار داده تا یخ بزند. سپس یخ ها را در انواع نوشیدنی استفاده کنید.

3- تزئین کیک

گل ها روی لیوان های نوشیدنی زیبایی خاصی را ایجاد می کنند، همان زیبایی را روی کیک نیز دارند. مخصوصاً اگر رویه ی کیک رنگی بوده و با سفیدی گل ها تضاد ایجاد کند.

برای استفاده از گل ها به صورت پخته:

1- ابتدا گل ها را بجوشانید.

گل های خام یوکا ، حاوی موادی به نام ساپونین بوده که جزو عناصر مورد استفاده در صابون ها و مواد پاک کننده است. ساپونین سمی نیست، اما ممکن است برخی افراد به آن واکنش های آلرژیک، از جمله ناراحتی معده و گلو نشان دهند. خوشبختانه 5 دقیقه جوشاندن گل ها، هم ساپونین را از بین برده و هم گل ها را نرم می کند. از گل های جوشیده شده می توان در سالاد، سوپ و خورش استفاده کرد.

2- گل ها را سرخ کنید.

اگر طعم گل های آبپز را دوست ندارید، به مدت 2 تا 3 دقیقه آن ها را در روغن سرخ کرده تا طلایی شوند. سپس مانند پیاز داغ در انواع غذاها از آن استفاده کنید.

3- ترکیب گل های یوکا با تخم مرغ طعمی بسیار عالی دارد.

می توانید در املت و نیمرو از آن استفاده کنید (هم به صورت خام و هم پخته). استفاده از مقداری سیر، پیاز و قارچ به همراه گل های یوکا، املتی بسیار خوشمزه به شما خواهد داد.

در پایان با مطالعه مقاله زیر در وب سایت فن تریکس با چگونگی استفاده از برگ تازه و ادویه گیاه سیج یا مریم گلی آشنا شوید.

>>> چگونگی استفاده از برگ تازه و ادویه گیاه سیج یا مریم گلی <<<

🌟5-4-3-2-1🌟 به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

hashie-fantricks دیدگاه نامه فن تریکس (کلیک کنید)

* وارد بحث شوید و دیدگاه هایتان را به اشتراک بگذارید.
* پس از تایید دیدگاه، ارسال پاسخ توسط دیگران، و یا ثبت دیدگاه جدید توسط سایر کاربران در مطالب مورد علاقه خود، ایمیل اطلاع رسانی دریافت کنید.
* با دریافت لایک از سایر کاربران دیدگاه خود را به جایگاه های بالاتر برسانید.
* با ثبت دیدگاه سازنده و مفید، نظر نویسنده مطلب را جهت پین کردن دیدگاهتان جلب کنید.
* تنها با آموزش و یادگیری می توان آینده را ساخت. پس اگر مطلب یا دیدگاه مفیدی در رابطه با این مقاله دارید، حتما در قسمت دیدگاه ها با دوستان خود در میان بگذارید.

hashie-fantricks-2 سلب مسئولیت! مقالات مربوط به بخش سلامتی، پزشکی، زیبایی، روانشناسی، تناسب اندام و ... تنها برای آموزش و افزایش اطلاعات کاربران فارسی زبان گرد آوری شده و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند و مسئولیت صحت توصیه های نقل شده در مطالب بر عهده تیم فن تریکس نمی باشد. اطلاعات بیشتر hashie-fantricks-2
منبع
wikihow




دیدگاه ها

اشتراک در اطلاعیه دیدگاه ها (کلیک کنید)
اطلاع از
guest
آدرس ایمیل شما نزد ما محفوظ بوده و منتشر نخواهد شد.
زنگوله را بزنید تا از تایید دیدگاه خود مطلع شوید.
0 دیدگاه
بازخوردهای درون خطی
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا