سلامت

چگونه با عارضه کجی ستون فقرات از پهلو یا اسکولیوز Scoliosis بخوابیم؟

کج شدگی ستون فقرات از پهلو (اسکولیوز) شرایطی است که ستون فقرات به شکلی غیرطبیعی خم می شود. اگر دچار این عارضه شده اید، لازم است که از نحوه ی خوابیدن به شکل صحیح مطلع باشید. چرا که انتخاب یک حالت بد برای خوابیدن و استراحت کردن، منجر به بدتر شدن علائم این عارضه می شود. به علاوه با انجام یک سری از کارها و فعالیت ها می توانید به خودتان کمک کنید تا بهتر بخوابید.


کج شدگی ستون فقرات از پهلو یا همان اسکولیوز Scoliosis یکی از مهمترین نشانه های سندرم اهلرز دانلوس می باشد. برای مطالعه متن کامل این بیماری به لینک زیر از وب سایت فن تریکس مراجعه کنید.

>>> سندرم اهلرز دانلوس چیست <<<


خوابیدن به حالت درست

1- به پشت بخوابید.

بهترین حالت خواب برای افرادی که اسکولیوز دارند، خوابیدن به پشت است. این یک حالتِ خواب کاملاً طبیعی است که هیچ کشش، فشار یا خمیدگی غیرضروری را در ستون فقرات شکل نمی دهد.

1 رابطه نحوه خوابیدن با عارضه کجی ستون فقرات

2- از خوابیدن روی شکم خودداری کنید.

در صورتی که اسکولیوز داشته باشید، خوابیدن روی شکم برایتان بسیار مضر است. زیرا این حالت به بخش های میانی و پایینی ستون فقرات فشار وارد می کند تا کشیده شوند و گردنتان هم دستخوش پیچ خوردگی خواهد شد.

2 رابطه نحوه خوابیدن با عارضه کجی ستون فقرات

3- سعی کنید به پهلو نخوابید.

اگر چه این حالت به بدی خوابیدن روی شکم نیست، اما برای افراد مبتلا به مشکل اسکولیوز چندان هم ایده آل نیست. ممکن است این حالت منجر به فشار غیرضروری بر لگن، گردن و کتف ها شود.

3 رابطه نحوه خوابیدن با عارضه کجی ستون فقرات

4- به خود آموزش دهید به حالتی جدید بخوابید.

اگر عادت به پشت خوابیدن ندارید، ممکن است احساس راحتی نکنید. اگر پی بردید که در طول شب بی اختیار اصرار به تغییر حالت خواب مطلوب دارید، ممکن است نیاز باشد که چند ترفند برای برطرف کردن حالت خوابی که به آن عادت کرده اید، بکار ببرید.

یکی از این ترفندها این است که موانعی از بالش های اضافی دور تا دور خود ایجاد کنید تا نتوانید بچرخید.

راه دیگر این است که نخود فرنگی های خام (یا هر چیز مشابه) را دور تا دور خود با نوارچسب، چسب کنید. این کار باعث می شود که با خوابیدن به پهلو احساس ناراحتی کنید و دوباره به پشت برگردید.

4 رابطه نحوه خوابیدن با عارضه کجی ستون فقرات

استفاده از ابزار حمایتی

1- برای یک تشک خوب هزینه کنید.

اگر اسکولیوز دارید، داشتن یک تشک راحت و پشتیبان بسیار اهمیت پیدا می کند.

برای بسیاری از افراد، یک تشک متوسط یا سفت بهترین گزینه است. البته چیزی که بسیار اهمیت دارد این است که شما راحت باشید.

ممکن است برای افراد مبتلا به اسکولیوز، مموری فوم (Memory foam نوعی فوم) گزینه ی مناسبی نباشد. چرا که همیشه به اندازه ی تشک های سنتی و متداول از وضعیت خواب حمایت نمی کند.

5 رابطه نحوه خوابیدن با عارضه کجی ستون فقرات

2- از بالش های حمایت کننده استفاده کنید.

بسیاری از افرادی که اسکولیوز دارند، از انحنای مشخص و معین در گردن و بخش های پایینی پشت برخوردار نیستند. سعی کنید روی یک بالش گردنی بخوابید و از یک الوار گرد استفاده کنید، تا ستون فقراتتان را وادار کنید که به شکل مناسب خم شود.

انتخاب و استفاده از یک بالش یا غلتک واحد، بر چند بالش ارجحیت دارد. خوابیدن بر روی چندین بالش مضر می باشد.

6 رابطه نحوه خوابیدن با عارضه کجی ستون فقرات

3- دستورالعمل های پزشک خود را در مورد بستن ابزاری مانند شکم بند دنبال کنید.

اگر بندی برای بستن و اصلاح انحنای ستون فقراتتان دارید، تا مدت زمان مشخص شده توسط پزشک از آن استفاده کنید. به نظر می رسد که اکثر بیماران مهاربندهایشان را 21 ساعت یا بیشتر می بندند؛ این بدان معناست که بیماران باید در هنگام شب هم از آن ها استفاده کنند.

7 رابطه نحوه خوابیدن با عارضه کجی ستون فقرات

بهتر خوابیدن

1- فعال بمانید.

فعال ماندن در طول روز، تا حدودی کمک می کند هر نوع دردی که در پشت خود دارید را تسکین دهد. همچنین در سوزاندن انرژی کمک می کند تا خوابیدن در شب را تسهیل بخشد.

تمارین ایروبیک، کشش و تمرین های استقامتی، همگی برای افراد اسکولیوزی مفید اند. از ورزش های مبارزه ای و رقابتی مانند شنا که بر پشت فشار وارد می کنند، خودداری کنید.

8 رابطه نحوه خوابیدن با عارضه کجی ستون فقرات

2- اتاق را تاریک نگاه دارید.

افراد رنجور از اسکولیوز، هورمون های ملاتونین کمتری را تولید می کنند. از آنجایی که ملاتونین کمک می کند تا فرد زودتر و راحت تر به خواب برود، روشنایی شب هنگام، خواه از یک لامپ یا تلویزیون یا هر منبع دیگر، تولید ملاتونین را مختل کرده که برای افرادی که کمتر در بدنشان تولید می شود، مضر می باشد. اتاقتان را تاریک نگه دارید تا از اختلال در ایجاد ملاتونین بدنتان جلوگیری شود.

بچه های مبتلا به اسکولیوز، تمایل دارند سطوح هورمون های رشد بالایی داشته باشند. هنگامی که سطوح بالای هورمونهای رشد در بدن موجود باشد، سطح ملاتونین معمولاً کمتر خواهد بود.

3- حین عادت کردن به مهاربندتان صبور باشید.

در صورتی که به شما بندی داده شد تا برای رفع اسکولیوز از آن استفاده کنید، شاید احساس کنید که راحت خوابیدن با آن غیرممکن خواهد بود. خوشبختانه بسیاری از مردم سریعاً به استفاده از مهاربند عادت می کنند. بنابراین یقیناً پس از گذشت یک یا دو هفته به هیچ وجه شما را آزار نخواهد داد.

اگر پس از گذشت چند هفته همچنان در حین خواب راحت نیستید، با پزشک خود مشورت کنید تا مطلع شوید که چه تنظیمات مطلوبی را برای بستن بند انجام دهید.

9 رابطه نحوه خوابیدن با عارضه کجی ستون فقرات

4- درد خود را مدیریت کنید.

در حالی که برخی از افراد هیچ دردی از مشکل اسکولیوز تجربه نمی کنند، سایرین ممکن است دردهای شدیدی را متحمل شوند. اگر درد در هنگام شب شما را بیدار نگه می دارد، با پزشک خود در مورد بهترین گزینه های مراقبتی صحبت کنید. راه های مقابله با درد اسکولیوز بسته به شدت درد و شرایط شما متنوع می باشند.

برای دردهای ملایم می توانید از تسکین دهنده های NSAID مانند ایبوپروفن استفاده کنید. در صورت درد بیشتر، احتمالاً لازم باشد که داروهای تجویز شده توسط پزشک را مصرف کنید.

به علاوه ممکن است پزشک شما برای کمک به کاهش درد، تزریقات ستون فقراتی را پیشنهاد دهد؛ هر چند که این کار تنها یک تسکین موقت خواهد بود.

همچنین درمان فیزیکی یا مراقبت از طریق فنِ ماساژ به شما کمک می کند تا بر دردهای طولانی مدت فایق شوید.

اگر هیچ راه حل دیگری برای مهار دردتان به کار نمی آید، ممکن است دکتر عمل جراحی را پیشنهاد دهد. متداول ترین عمل های جراحی که برای اسکولیوز انجام شده، عمل فشار و تراکم است. این عمل برای خارج ساختن دیسک یا استخوانی که عصب را فشار می دهد صورت می گیرد و از این طریق منجر به درمان این مشکل می شود. همچنین عمل فوزیونِ ستون فقرات، با جوش دادن دو یا چند مهره با یکدیگر صورت گرفته و منجر به بهبود شکل ستون فقرات می شود.

در پایان با مطالعه مقاله زیر از وب سایت فن تریکس با فواید اینورژن تراپی برای تسکین درد های دیسک، ستون فقرات و کمر آشنا شوید.

>>> فواید اینورژن تراپی برای تسکین درد های دیسک، ستون فقرات و کمر <<<

🌟5-4-3-2-1🌟 به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

hashie-fantricks دیدگاه نامه فن تریکس (کلیک کنید)

* وارد بحث شوید و دیدگاه هایتان را به اشتراک بگذارید.
* پس از تایید دیدگاه، ارسال پاسخ توسط دیگران، و یا ثبت دیدگاه جدید توسط سایر کاربران در مطالب مورد علاقه خود، ایمیل اطلاع رسانی دریافت کنید.
* با دریافت لایک از سایر کاربران دیدگاه خود را به جایگاه های بالاتر برسانید.
* با ثبت دیدگاه سازنده و مفید، نظر نویسنده مطلب را جهت پین کردن دیدگاهتان جلب کنید.
* تنها با آموزش و یادگیری می توان آینده را ساخت. پس اگر مطلب یا دیدگاه مفیدی در رابطه با این مقاله دارید، حتما در قسمت دیدگاه ها با دوستان خود در میان بگذارید.

hashie-fantricks-2 سلب مسئولیت! مقالات مربوط به بخش سلامتی، پزشکی، زیبایی، روانشناسی، تناسب اندام و ... تنها برای آموزش و افزایش اطلاعات کاربران فارسی زبان گرد آوری شده و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند و مسئولیت صحت توصیه های نقل شده در مطالب بر عهده تیم فن تریکس نمی باشد. اطلاعات بیشتر hashie-fantricks-2
منبع
wikihow




دیدگاه ها

اشتراک در اطلاعیه دیدگاه ها (کلیک کنید)
اطلاع از
guest
آدرس ایمیل شما نزد ما محفوظ بوده و منتشر نخواهد شد.
زنگوله را بزنید تا از تایید دیدگاه خود مطلع شوید.
0 دیدگاه
بازخوردهای درون خطی
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا